Foaia poporului, 1910 (Anul 18, nr. 1-52)

1910-01-16 / nr. 1

Preţul abonamentului: pe an an.......................................4 cor. 40 bani. Pe o jumătate de an....................2 cor. 20 bani. România, America şi alte ţâri străine 11 cor. anual. .Abonamentele se fac la „Tipografia Poporului", Sibiiu. Foaie politică. Nr. 1 INSERATE. să primesc la biroul administraţiunii, (str. Măcelarilor nr. 12). Apare in fiecare Duminecă. Un şir petit prima dată 14 bani, a doua-oară 12 bani a treia-oară 10 bani. La final nou. Cu ziua de Joi, 31 Dec. căi. v. să încheie iarăş un an, anul 1909 şi Vineri în 1 Ianuarie v. suntem trecuţi preste pragul noului an, 1910. Cum a fost anul vechiu pentru noi, ca popor şi pentru viaţa noastră publică, o ştim cu toţii. Şi desigur, cu toţii vom trebui să mărturisim, că anul dela care ne-am luat rămas bun, n’a fost din cele prielnice. Pe teren economic-cultural putem, ce e drept, încresta unele succese, unii paşi făcuţi înainte, dar chipul anului ai să va arăta trist şi posomorit, îndată ce-l vom privi din punct de vedere politic. Din val-vârtejul întâmplărilor, ce a’au perondat în decursul celor 365 de zile, n’avem să ne aducem aminte decât numai de unele, ca să se dovedească cele zise mai sus. Perderea unui cerc electoral, al Oraviţei, la alegerea din Martie, mulţimea proceselor de presă, încercarea guvernului kossuthist de-a să amesteca în afacerile noastre bisericeşti ş. a. sunt tot atâtea evenimente de tristă amintire. Dar să lăsăm trecutul şi să vedem cu ce nădejdi intrăm în noul an. La hotarul vremii dintre anul vechiu şi anul nou, stările politice din patrie sunt prin cele mai grele şi încurcate. Criza politică a isbucnit încă pe la începutul anului trecut. Guvernul coaliţionist al lui Wekerle, după o ocârmuire de trei ani, a ajuns la ceea ce zice vorba românescă : „Şi-a trăit traiul, şi-a păpat mălaiul“. Guvernul lui Wekerle, clătinându-se la mai nainte, pe la sfârşitul lui Aprilie a abzis, dar a fost însărcinat a cârmui ţara mai departe pănă la toamnă, când să nădăjduia că să vor limpezi trebile. Limpezirea însă n’a urmat nici în toamnă, nici pănă azi şi guvernul coaliţionist a stat, sau mai bine zis a fost silit să stea la cârmă pănă acum, băgând ţara cu anul nou în stare de ex-lex. Acum de curând, cum ştim, s’a hotărît fostul ministru de finanţe Lukács László să ia asupra sa descurcarea lucrurilor politice încurcate. El a fost designat de Maiestatea Sa ca primministru şi şi-a alcătuit un minister. Aci stau lucrurile şi de la hotărîrea Maiestăţii Sale atârnă, că ce direcţie vor lua lucrurile. Dacă partidele de acum din dietă au-l vor sprijini în lucrarea sa, e probabil, că dieta va fi disolvată (împrăştiată) şi să vor face alegeri dietale noue. Dintre toate combinaţiile, ce să fac în legătură cu lucrarea lui Lukács, aceasta să pare a fi mai verosimilă. Astfel anulnou ne va aduce mai nainte de toate, mai curând ori poate ceva mai târziu, o campanie electorală. Ei bine, aci trebue să fim oameni la locul nostru. Căci în mare parte soartea noastră, soartea ţării şi preste tot întoarcerea spre bine a lucrurilor atârnă de la aceea, că pe cine vom trimite în dietă, pe cine vom vota la alegeri, ca să-i scoatem de deputaţi. Soartea câteodată e întâmplătoare, ori este neatârnătoare de voinţa omului, dar sunt cazuri când omul însuşi îşi făureşte soartea sa, viitorul. La noi acum e cazul acesta din urmă. Trebue spre binele nostru să lucrăm aşa, ca maie numai să poate să alegem în cercurile electorale bărbaţi cu tragere de inimă pentru popor, oameni eşiţi din sinul nostru, cari pricep suferinţele şi durerile noastre şi voiesc şi-şi dau silinţa a lupta şi lucra pentru vindecarea lor şi pentru stârpirea relelor, ce bântuie ţara. Noi treuue îh ne gx^.păui n.ului oamenilor noştri şi să facem totul în marginile legilor pentru reuşită. Deviza îndreptătoare să ne fie: Totul în marginile legilor, nimic contra lor şi contra bunei orânduieli. Numai aşa putem fi folositori patriei şi nouă înşine. Ca să putem însă lucra cu isbândă, trebue să ne pregătim de cu vreme, ca şi ostaşul pentru luptă. Iar pregătirea ne-o facem dacă petrecem cu luare aminte întâmplările cum să desfăşoară, ceea ce mai bine o aflăm din noi şi din glasul fruntaşilor noştri. In privinţa aceasta »Foaia Poporului« ca şi în trecut, îşi va face datorinţa şi acum. Ea care întră în noul an sub bune auspicii, şi care din ce merge va introduce tot mai multe îmbunătăţiri, ca să fie tot mai folositoare poporului nostru, foaia, zicem, stând pe temeiul legilor, va îndruma pe cetitorii săi, în marea luptă, ce ne aşteaptă, pe calea hotărîtă şi croită de deputaţii şi fruntaşii noştri. Dacă noua dietă va fi alcătuită din oameni vrednici, ea va vota legi prielnice ţării întregi şi aşa e probabil, că trecând preste lupta de alegeri, anul nou să ne aducă mai mult bine, ca cel trecut. Repetăm însă, că aceasta atârnă în parte mare şi dela noi, dela ţinuta noastră legală, dar vrednică şi hotărîtă, şi ca Români şi ca cetăţeni ai patriei. In nădejde, că purtarea poporului nostru va fi neşovăitoare, bărbătească şi românească, dorim tuturor un nou fericit! Spre orientare, Ministerul lui Lukács, cum amintim și în alt loc al foaiei noastre, va cere mai nainte de toate în demnitata dela dietă, pe vre-o 2—3 luni. Sa poate întâmpla — și după semne aceasta e probabil — ca dieta să nu voteze indemnitatea sau cum să mai zice budgetul provizor. In acest caz, ministerul Lukács, dacă vrea să mai steie la putere, trebuie să dispalve dieta şi să dârjduiască noue alegeri dietale. Suntem deci în preajma unor întâmplări însemnate. Poporul, respective cetăţenii alegători, vor fi chemaţi iarăş la urnă, să-şi aleagă reprezentanţi, adică deputaţi, cari să lupte în dietă şi să le susţină părerile şi dorinţele lor. In vederea acestora trebuie să fim cu luare aminte la mersul trebilor şi la cele ce să petrec în jurul nostru. Trebuie să ne strîngem rândurile, să ne pregătim de cu bună vreme pentru ce urmează şi la eventualele alegeri să ne dăm votul acelora dintre ai noştri, despre cari suntem încredinţaţi că vor lupta şi lucra pentru binele nostru şi fericirea patriei. „Lupta“ din Budapesta semnalând aceste amintite mai sus, scrie următoarele spre orientare: Ne stau înainte alegerile dietale, poate în curând, înainte de aceste alegeri va trebui să ţinem conferenţă naţională. Comitetul partidului nostru naţional a hotărât organizarea pe comitate, a şi esmis delegaţi, cari să realizeze organizarea în fiecare comitat. In protocolul acestei organizări, după îndrumările primite, trebuia să fie însemnaţi şi delegaţii pentru conferenţă naţională, din fiecare cerc electoral. Cei ce au făcut destul mandatului primit, şi au săvârşit organizarea în comitatele, ce li s’au asignat, bine au făcut. Delegaţii designaţi vor putea fi uşor conchemaţi prin preşedintele partidului la vreme potrivită. Dar în comitatele, în cari, la repeţite provocări ale prezidiului, nu s’a făcut organizarea, nu s’au designat delegaţii pentru conferenţa naţională, ce va fi? Evenimentele se grăbesc. Delegaţii comitetului partidului naţional, imediat să-şi facă datoria, în aceste zile de grea cumpănă. Protocoalele de organizare, împreună cu prezidenţii cercurilor electorale, care, împreună cu preşedinţii comitetelor comitatense, sunt membrii delegaţi la conferenţă naţională, să se trimită de urgenţă la adresa prezidiului : George Pop de Băseşti, (în Illésfalva, p. n. Szilágy-Cseb). Vív