Foaia poporului, 1921 (Anul 29, nr. 1-51)

1921-01-09 / nr. 1-2

PREŢUL ABONAMENTULUI ?Pin an.................................Lei 30.Pe o jumătate de an . . . . Lei 15 - Pe un pătrar de an .... Lei 8.Prețul unui exemplar ... Lei .50 Redacţia şi Administraţia: Sibiu, strada Măcelarilor Nr. 17 (lângă fostă) Telefon nr. 146. Adresa telegrafică: »Foaia Poporului«. ÎNSERATE se primesc la BIROUL ADMINISTRAŢIE! (strada Măcelarilor Nr. 12}. Un șir petit prima dată 3lei, iar după aceea pentru fiecare publicare un rând Lei 250. S’a născut Mesia! înaintede asta cu 1920 ani, în trio Peşteră din Vifleemul Iudeiei s’a născut Mesia, adecă Fiiul lui Dumnezeu, cel ce era prorocit să se nască. Era multă lume, care credea şi spera, după profeţii, că are să se nască pe pământ un Mesia, care va răscumpăra lumea căzută în păcate şi fărădelegi. S’a născut! Din o femeie simplă, dar curată. S’a născut umilul copil nu în palate, nii în joliuri şi mătăsuri, ci s’a născut în ieslea boilor, înfăşat în scutece sărăcăcioase. Cele l-au aşteptat însă, deşi născut în iesle, au alergat idiol toate părţile să i se închine Lui, să-L preamărească. Naşterea Lui a stârnit mare bucurie în ttoate părţile, alergat-au păstorii cele I s’au închinat, alergat-au Magii din răsărit cu darurile lor: aur, smirnă şi tămâie. Aceştia, deşi erau crai, totuşi s’au dus să se închine şi să-L cinstească. Precum avea Isus închinători, tot aşa avea şi duşmani, împăratul Irod voind să-L omoară, ii a cruţat viaţa alor 14.000 de copii, i-a omorât. Isus tot n’a fost tăiat. Cei din jurul Lui au ştiut cum să-L scape şi l-au şi scăpat. Uneltirile duşmanilor n’au ajuns nimic, fiindcă cei ce credeau înIsus, cei ce cu atâta drag l-au aşteptat, îl ştiau feri de toate relele şi mai bine îşi puneau ei viaţa, decât să lase să piară Rescumpărâtorul. • Mesia host’ încă s’a născut! De veacuri l-am aşteptat, de veacuri l-am dorit în doinele şi în cântecelenoastre. Ori în ce parte de pământ eram, i ne mângăiam, la ori şi ce întâmplare, cu vorbele: Las’ că n’o fi asta totaşa, va veni apă şi pe moara noastră, visul strămoşilor se va înfăptui. Am avut mulţi mucenici, cari pentru credinţa lor în Mesia nost’ au suferit închisori, bătăi, batjocuri şi moarte. Şi nu le-au păsat de moarte, fiindcă credeau tare, că va Veni Mesia. A Venit! Visul prorocit s’a împlinit: România Mare e înfăptuită, după veacuri de amar şi suferinţe, s’a născut! Acum e în faşe, trebue să o grijim, să o ferim de or şi ce primejdie, căci numai aşa se va putea întări. Să nu aşteptăm minuni de la ea, că e prea curând. Isus a făcut minuni după ce a crescut mare. România-Mare va face minuni după ce se va întări şi îmbogăţi, căci e de unde.— ‘r"m‘ 29lf. Aceasta o zicem pentru pcei mulţi, cari dacă văd România-Mare înfăptuită, aşteaptă să te pice: mură ’n gură. E o nărozie a i aştepta de la un copil în faşe şi-ţi facă mare ispravă! Fraţilor! întâi să creştem copilul, să-l ferim de Irozii dinafară şi din lăuntru, cari abia îi aşteaptă peirea. Să nimicim pe aceşti Irozi, cu aceea, că ne vom arăta dragostea faţă de noul născut, îl vom îngriji şi apăra, fie chiar şi cu viaţa ! Chimu. *ú unni exemplar: 50 bani í^í/j ä, 2/9 ianruarie 1921 (Număr de Crăciun) No. 1-2 Apare în fiecare Dumineca Cea mai veche foaie naţională, politică poporală înfiinţată la anul 1892 Apare în fiecare Dumineca ! Frământările In zilele din urmă frământările dintre partide n’au contenit deloc, ci parcă tot mai tare se deslănţuesc. Asta s’a văzut şi cu ocazia ultimelor şedinţe în cameră, unde s’au petrecut scene foarte agitate. După toate semnele, guvernul generalului Averescu nu mai poate sta mult la cârma ţârii. Camera şî”"Senatul au luat vacanţe pănă la 25 Ianuarie. Pănă atunci cine ştie ce se mai poate întâmpla. Guvernul e dator a prezenta Camerei bugetul ţării (cheltuelile şi venitele statului). Aceasta se întâmplă de obicei în luna Decemvrie. In decursul anilor trecuţi, fiind stare de răsboiu, nu s’a putut urma aşa. Alta e starea de prezent. Cu toate acestea, guvernul n’a prezentat bugetul. Această împrejurare e considerată de oamenii nepărtinitori din ţară, ca o slăbiciune foarte mare a guvernului, care nu e în stare se facă faţă lipsurilor ţării. In schimb se fac mereu căpătueri şi permise nepermise, prin ceea ce nemulţumirea înţară creşte văzând cu ochii. Nu mai e secret nici aceea, că în săptămânile trecute guvernul a făcut încercări de împăcare cu partidele din opoziţia naţională. Pănă acum nu se ştie, însă, dacă s’a ajuns la vr’un rezultat. Mai mult să crede, că nu, asta şi din motivul, că guvernul acesta e mult prea slab, decât să se mai poată reface uşor. Aşa susţin mulţi. Ce se va mai pune la cale în serbători şi după serbători, vom vedea în curând. Ori cum ar fi, părerea generală este, că aşa nu mai poate dăinui. In starea de faţă ţara sufere prea mult, atât în lăuntrul ei, cât şi în afară. (Dovadă este şi scăderea cea mare a leului). Trebuie să se iee măsuri grabnice. De această părere sunt atât oamenii de partid, cât şi cei afară de partide. Dar asupra felului, cum să se îndrepte lucrurile, sunt iarăşi deosebiri de vederi. Mulţi oameni de bine doresc, să vadă toate partidele naţionale unite, ca să scoată ţara din greutăţile în cari să sbate. Nu tot aşa cugetă însă oamenii din partidul liberal. Conducătorii acestui partid sperează, că se apropie vremea, când între partide, ei vor putea din nou să vină la putere. Cei ce astfel socotesc uită, însă, că partidul liberal nu mai are trecerea recerută la poporul din vechiul regat. Asta s’a dovedit la alegerile de astăvară și Cele din anul trecut, când partidul liberal a suferit mari înfrângeri, astfel că de prezent are numai vr'o 10 neputap în Cameră. Pentru ca partidul liberal se poată ajunge la putere, ar trebui să se facă noui alegeri, cari din nou ar pune țara în ferbere. Iar de alegeri în fiecare an, zău, s’a cam săturat lumea. Asta e părerea tuturor oamenilor de bine. Spre a feri ţara de câte frământări cu alegerile, — la o guvernare anticonsti- • tuţională (dictatură militară etc.), încă nu putem cugeta, că ne-ar duce azi la bine. — multă lume românească, cu dragoste pentru ţară, vede salvarea atâtor neajunsuri în formarea unui guvern de concentrare, din care se facă parte toate partidele naţionale. Şi nouă ni se pare, că aceasta e cu putinţă. Numai ceva mai multă bunăvoinţă din partea conducătorilor diferitelor partide, iar atunci multe sunt cu putinţă. Doar e destul, ca căpeteniile acestea să se înţeleagă asupra punctelor de seamă, — bine înţeles, într’o formă democratică,— iar celelalte urmează dela sine. Un pas înainte e şi atunci, când această înţelegere s’ar face pe un anumit timp, de pildă 2—3 ani. Dacă tiu se face în viitorul apropiat un guvern de concentrare, atunci numai la frământări nesfîrşite ne putem aştepta. Mereu certe şi desbinări, eventual în curând noi alegeri, sau vr’o dictatură militară, cari toate în urma-urmei numai la bine nu ne duc. S’ar bucura străinii, iar sufletul românesc, curat şi cinstit, ar trebui se plângă. Aici încă o lămurire. Sunt mulţi, — mai nainte erau părtinitorii avereseani, acum cei liberali, — cari cred, că numai un guvern format dintr’un singur partid poate conduce bine ţara. Că aceasta nu-i aşa, o dovedeşte guvernul generalului Averescu. Acest guvern chiar de aceea e slab, fiindcă