Foaia poporului, 1928 (Anul 36, nr. 1-52)

1928-01-01 / nr. 1

JOS PREŢUL ABONAMENTULUI Pe un an........................ Lei 160.— Pe o jumătate tie an . . . . Lei 80.— Pentru America 3 dolari pe un an întreg !Un număr costă 3 Lei Redacţia şi Administraţia: Sibiu, strada Mitropoliei (Măcelarilor) Nr. 12 (lângă poştă) Manuscrisele intrate nu se înapoiază PREŢUL UNUI NUMĂR 3 LEI Anul 36-lea Apare în fiecare Duminecă Cea mai veche foaie naţională politică poporală înfiinţată în anul 1892 Apare în fiecare Duminecă  INSERATE se primesc la BIROUL ADMINISTRAŢIEI Sibiu, strada Mitropoliei (Măcelarilor) Nr. 12 Preţul inseratelor: Un șir petit 8. Lei pentru fiecare publicare A trecut încă un an Da, a trecut încă un an din viaţa noastră. Dar un an greu de tot a fost acesta, pe care îl încheiem acum. Noi, lumea muncitoare şi producătoare, — fie în agricultură, industrie sau comerţ, — am avut de suportat multe greutăţi în cursul acestui an. Unii le-au învins, alţii au căzut In drum. Şi vor mai cădea încă, căci nu e omul peste vremuri, ci bietul om supus vremurilor. In lungul şi latul ţării, la sate, curg licitaţii forţate. Ţărănimea noastră e secătuită de povara atâtor greutăţi. Ea nu-şi poate valoriza munca, ca să ţină cumpăna cheltuelilor cu aveniturilor. De ani de zile strigă. Dar i-a fost auzită şi ascultată. Abia acum în ceasul al 11-lea, pare a se gândi unii la măsuri de îndreptare. Cum o ducem la oraşe? E acelaş necaz, ca şi ,la sate, pentru cei ce muncesc. Lipsă de lucru, ca şi de bani. Trai bun duc numai cei ce se învârtesc, dau lovituri, se îndeasă în toate părţile şi au obrazul gros, sau n’au deloc obraz. — In industrie şi comerţ curg licitaţiile, ca şi la sate. Dar sub altă formă: falimente, desfiinţări de firme, poliţe (cambii, vechele) protestate cu nemiluita. Şi nu se vede încă sfârşitul. Aşa se încheie acest an amar, pentru lumea care trăeşte din sudoarea muncii sale. N ai cui te plânge şi nu este cine sa te ajute. Căci de probleme producţiei prea puţini îşi bat capul. * In faţa acestor stări: Ce este de făcut? Să punem mâinileîn şolduri sau să ne dăm disperării? Nu fraţilor! Asta nu-i permis s’o facemii! Moşii şi strămoşii noştri au avut de îndurat necazuri mult mai mari şi mai grele. Dar nu s’au lăsat. Ci cu credinţa în Cel de sus şi cu stăruinţa de fier, înăscută în Român, ei au suportat toate vitregiile sorţii, până ce au scăpat de iobăgia dinainte de 1840 şi apoi de asuprirea ungurească. La fel trebue sa facem şi noi, generaţia de azi. Să stăruim şi să luptăm pentru asigurarea şi respectarea drepturilor cetăţeneşti. Căci dacă vom avea aceste drepturi depline, atunci ne vom putea întocmi şi o viaţă mai uşoară. Noul an ne prevesteşte schimbări politice şi materiale. E foarte uşor cu putinţa, ca în curând să avem nouă alegeri parlamentare. De asemenea , cu putinţă, ca nu peste multă vreme să se facă stabilizarea leului (banii de hârtie de azi vor fi înlocuiţi cu alţi bani, mai puţini, dar garantaţi ca valută aur.) * la vederea stabilizării leului, care se aproprie, e bine a căută omul în jurul său, poate, pentru ziua de mâine. Ca puncte de orientare, pentru noul an, va fi bine a ţinea socoteală de următoarele: 1. Incasaţi-vă datoriile, mici sau mari, de pe unde le aveţi. Cine nu poate plăti, să dea măcar ceva în scris, prin ceea ce recunoaşte suma datoare. 2. împrumuturi nu faceţi, decât în cazuri absolut necesare, pentru unelte sau vitele necesare în economia casnică. Nici decât nu va împrumutaţi la bănci pentru nunţi, pomeni, botezuri şi alte serbări, de cari în aceste vremuri grele ne putem lipsi. 3. Banii de trecere nu-i ţineţi acasă, căcicine vedeţi şi auziţi, câte fortur» se întâmplă în toate părţile ţării. Omul cuminte duce banii de prisos la bancă, de unde capătă după ei camătă destul de frumoasă. 4. Voi fraţi ţărani, cari negustoriţi cu vite, lemne şi alte produse de-ale noastre, nu vă băgaţi acum în afaceri cu durata lungă sau cari nu vi se par destul de sigure. In faţa stabilizării leului va fi bine, să nu aveţi prea mari obligălminte. Aşa veţi fi scutiţi de multe griji. 5. Voi fraţi negustori şi meseriaşi de la sate, nu cumpăraţi mărfuri pentru prăvălie sau atelier, decât strictul necesar. Prăvăliile en-gros şi fabricile sunt pline de mărfuri. E cu putinţă să se mai reducă preţurile. Iar atunci, ce faci cu marfa scumpă din prăvălie? Sau dacă ai cumpărat mult şi ai vândut puţin, cu ce vei plăti marfa la ziua numită? Cei ce n’au socotit cu cele înşirate sub aceste puncte, acum au ajuns la licitaţie şi poliţe protestate. Cei cu grije şi chibzuială, fac faţa greutăţilor, oricât ar fi ele de mari şi multe. Această gazetă, care stă în serviciul luriei noastre muncitoare şi producătoare, va da şi în viitor toate sfaturile necesare, conform stărilor ce se vor ivi din timp în timp. In aşteptarea şi speranţa unor vremuri mai bune, vă dorim tuturor, cam ne cetiţi şi urmaţi. An nou fericit! Politica în ţară In 22 Decemvrie parlamentul s’a închis, luând vacanţă până la 25 Ianuarie. In această zi s’a votat bugetul, iar dl Iuliu Maniu a făcut o importantă declaraţie, pe care o publicăm la alt loc al foii de azi. Deputaţii şi senatorii sunt de prezent acasă. O parte din miniştri şi-au luat concedii, plecând în străinătate sau la ţară, ceialalţi înlocuesc şi pe cei plecaţi. De altcum, până după Bobotează e vacanţă şi în politică. Numai cei direct interesaţi mai pun la cale lucrături şi sforării. Către anul 1928 An nou! Tu răsări din bezna nepătrunsă a viitorului şi în sânul tău porţi imaginea vrăjită a necunoscutului. Spre tine se îndreaptă privirile unei lumi întregi şi ochi rugători îţi cerşesc mângăerea. înconjurat de taine, tu vii astăzi între noi, împărtăşind, tuturor muritorilor un strop de nădejde. An nou şi ferice! In zborul tău dintr’un nesfârşit într’altul, să nu uiţi a împărtăşi din darurile tale, un popor, pe care l-au uitat în trecut tovarăşii ni tăi. Poporul român, te primeşte astăzi cu nădejdea unor vremuri mai bune. Tu an nou să aduci potolirea duşmăniilor, ce sapă la temeliile Ţării Româneşti. Să sfarmi vicleşugul şi pizma celor ce sunt în slujba minciunii. Să le deschizi ochii, să vadă lumina sfântă a adevărului. Şi să nu uiţi, bunule an, să ne aduci în sânul Ţării mai multă îngăduinţă şi cinste. Să fii darnic cu blândul popor, care luptă crunt cu greutăţile, şi pe care cei fără de suflet il jefuesc! Sa le aduci pace şi bunăstare, credinţă în trăinicia acestei Ţări şi dragoste multă-multă, pentru a se apăra contra celor răi. Pe cei nedrepţi şi vicleni să-i pedepseşti- Zdrobeşte pe cei ce fură pâinea mulţimilor, iar celor ce luptă pentru binele poporului, dă-le încredere temeinică în izbândă ... Aşa, bunule an, nu pisă ca dezamăgirea să copleşească sufletele celor ce şi-au pus nădejdea în tine. Impărtăşeşte-i din bogatele tale daruri, împlineşte-le dorinţele lor îndreptăţite, sădeşte în inimile lor credinţa de mai bine. Poporul român vrea să trăiască! .. H Curg execuţiile şi licitaţiile judecătoreşti Dacă iei în mână o gazetă din oricare oraş vrei, vezi că pe pagina din urmă are număr de număr licitaţii de vânzări forţate. Oamenii nu-şi pot plăti împrumuturile sau comandele de mărfuri, a perdut un proces şi nu poate achită spesele, n’a plătit darea sau alte daraveri au dus In execuţie şi vânzare. Şi e bătător la ochi, că în cele mai multe cazuri, licitaţiile se fac pentru sume mărunte: 1—3000 de iei, mai rar 5—10.000 sau 10— 20.000 de lei. In aceste procese mărunte, se fac cheltueli de judecată, până la scoaterea banilor prin licitaţie, cari sunt mai mari decât suma pentru care s’a pornit procesul. Şi aceasta e foarte dureros. In lipsa de bani, care domneşte azi în ţară, nu mai este mare mirare, că am ajuns unde vedem. Se dovedeşte însă, că massele populare sunt sărăcite. Nici pomeneală fie credinţa Ulnor intelectuali dela oraş, cari în anii trebufî -—v !“ "