Foaia poporului, 1931 (Anul 39, nr. 1-52)

1931-01-04 / nr. 1

Anul 39-lea ■- -----------------------A. PREŢUL ABONAMENTULUI la an..................................Lei 1609 Jumătate de an . . . . Lei 80— America 3 dolari pe un an întreg societăţi şi autorităţi 300 lei anual Redacţia şi Administraţia : Sibiu, strada Mitropoliei (Măcelarilor) Nr. 12 (lângă Poştă) Manuscrisele intrate nu se înapoiază PREŢUL UNUI NUMĂR LEI 3 Joi 1, Duminecă 4 Ianuarie 1931 Nr. 1 FOfllR POPORULUI AîJtue ir» fiecare Duminecă Cea mai veche foaie naţională politică-poporală înfiinţată în anul 1892 ^ Hsp Apare în fiecare Duminecă INSERATE se primesc, la BIROUL ADMINISTRAŢIEI Sibiu, strada Mitropoliei (Măcelarilor) Nr. 12 Preţul inseratelor Un şir petit 8 Lei pentru fiecare publicare La sfârşitul unui an Şi începutul altui an — Scurte însemnări ocazionale — »Anul 1930 la început, — în general socotit,— foarte bine. Toată lumea răsufla mai liniştită. Conferenţă de la Haga, după îndelungate desbateri, a dus la înţelegere între Franţa şi Germania, asupra despăgubirilor de răsboiu şi apoi la evacuarea Renaniei de către Francezi. România încă a eşit bine la această conferenţă, recunoscându-ni-se despăgubiri mai importante. După aceea am câştigat procesul cu optanţii unguri. In urma domolirei stărilor dintre Franţa şi Germania, se credea, că acum ne îndreptăm pe căi sigure pentru garantarea păcii în lume. Dar aceasta nu s a adeverit până acum. Noui neînţelegeri s au ivit în primăvara anului 1930, la conferenţă navală de la Londra. Această conferenţă avea de scop să ducă la o înţelegere, in baza căreia marile puteri să nu se mai înarmeze pe apă. Statele Jinite, Japonia şiAnglia s’au înţeles. Dar Italia cu Franţa nu. Italia a declarat chiar, că ea vrea să construiască încă noui vapoare, ca să ajungă pe Franţa. In urma acestor stări, după conferența de la Londra, pacea părea mai mult periclitată decât asigurată. In vara anului 1930 s a convocat la Geneva o conferenţă economică internaţională, în scopul unei revizuiri a tratatelor vamale, adecă: diferitele state europene să se înţeleagă între ele asupra micşorării taxelor de vamă. Conferenţă n a adus la rezultatul dorit. Mai toate statele industriale au urcat vămurile pentru produsele agricole. Străduinţa pentru înființarea unui bloc al statelor agricole încă înaintează greu. Să nu sperăm prea mult... * Luna Septemvrie 1930 ne-a adus rezultatul alegerilor în Germania. Partidul nationalsocialist, care înainte avea 13 deputaţi, ajunge acum la 107. Acest partid vrea revizuirea tratatelor de pace, pe orice căi, adecă şi prin răsboiu. Un nrou motiv de slăbire a garanţiei păcii. La acesta s a mai adăugat şi ţinuta Italiei, care de asemenea s’a declarat că nu este contra revizuirii tratatelor. Iată cum, în primele 6—8 luni ale anului 1930, s’au năruit atâtea bune speranţe de pace durabilă. In acelaş timp a mai început şi agravarea crizei economice, care a pornit din America, întinzându-se peste toate ţările europene. Dumpingul rusesc i-a pus vârf. La sfârşitul anului situaţia politică şi economică, în toate ţările europene, se prezintă trist. Pacea pare mai puţin asigurată, decât la începutul anului. Stările economicefinanciare la fel. * Ce stări sunt la noi în ţară, le vedem. Sunt grele, dar totuşi mai uşoare ca în multe alte ţări, cu milioane de şomeri şi lipsă de alimente. Noi, datorită vredniciei ţăranului român şi pământului bun, avem alimente din belşug. O altă rază luminoasă ni s’a arătat prin ocuparea Tronului de către Maestatea Streinii cunosc foarte bine pe preşedintele partidului national-tărănesc din România, pe dl Iuliu Maniu şi ştiu că d-sa e chemat să joace un mare rol în viata politică a tării noastre. De aceea, folosindu-se de prilejul că se afla la Viena, — înainte de plecarea în Franţa — marele ziar austriac „Neue Freie Presse“ i s-a adreset cu rugămintea să facă o seamă de declaraţii cu privire la situaţia politică şi economică a României. Cuvintele d-lui luliu Maniu au fost citite şi preţuite de lumea întreagă, pentru că ele au pornit dintr’o minte luminoasă şi înţelegătoare a treburilor de stat. In cele ce urmează dăm şi noi — ceva mai pe scurt — aceste declaraţii, cu întrebările ce s’au pus de către ziarul numit şi răspunsurile ce s’au dat din partea d-nului I.Maniu. Prima întrebare pusă de redactorul „Neue Freie Presse“ dlui Iuliu Maniu, a fost următoarea: „S’au răspândit svonuri despre nesiguranţa situaţiei politice din România şi despre regimul de azi, care ar fi primejduit în existenţa lui. Ce ne puteţi comunica în această privinţă? Răspunzând dl .Maniu a spus: Situaţia lăuntrică a României este întărită în toate privinţele. Partidul naţional - ţărănesc reprezintă voinţa naţiunii, deoarece se sprijină pe majoritatea covârşitoare a poporului. Regele Carol acordă guvernului format din sânul acestui partid încrederea Sa deplină dovedită adeseori. Partidul naţional-țărănesc cu majoritatea lui parlamentară unită şi solidaritatea lui disciplinată, ajută guvernul la înfăptuirea tuturor problemelor de stat. Regele este hotărât să domnească în chip parlamentar. Aşa fiind, nu se poate vorbi de o schimbare a regimului, sau de o criză de guvern. încrederea streinătății încrederea streinătății — a continuat dl I. Maniu — faţă de ratornicia situaţiei politice a României, poate fi cu atât mai mare, cu cât nicăiri ca în România, o atât de puternică unitate culturală a poporului nu corespunde alcătuirii politice a ţării, cu toate că unitatea naţională nu s’a înfăptuit decât de 12 ani. Oricât ar fi de aprinse patimile între oamenii politici şi oricât de înverşunate ar fi luptele dintre partide, totuşi nimic nu le desparte în ce priveşte conştiinţa naţională şi patriotică şi simţământul datoriei şi al răspunderii istorice. Ca Regele Carol II, fiul născut şi crescut pe acest pământ. In El îşi pune mari speranţe poporul românesc. De asemenea şi în guvernul actual, care face toate sforţările posibile pentru uşurarea crizei. De aceea, avem motiv să sperăm un an nou mai bun, ca cel ce se coboară în negura veşniciei. Dar să nu uităm un lucru. Să cheltuim mai puţin decât câştigăm, nu întors. Şi să nu facem datorii. Nic. Bratu. Fireşte, mai sunt multe chestiuni economice şi administrative foarte însemnate de deslegat, dar acestea vor fi duse la îndeplinire cât mai curând, mulţumită priceperii şi puterii de muncă a Regelui, precum şi mulţumită preşedintelui consiliului de miniştri Mironescu, care e bine cunoscut şi peste graniţe, îndeosebi ce priveşte politica externă. Sunt pe deplin încredinţat de trăinicia partidului naţional-ţărănesc, de aceea am şi supus Regelui Carol propunerea numirii unui alt preşedinte de consiliu şi am încredinţat conducerea partidului actualului ministru de interne Ion Mihalache. Aceste împrejurări fericite mi-au îngăduit să plec în străinătate ca persoană cu totul privată. România şi criza mondială După acestea redactorul vienez l a întrebat pe dl I. Maniu: „Nu există şi acum chestiuni însemnate economice şi financiare, ce privesc în mare măsură ţara şi prin urmare şi partidul condus de D-voastră?“ La această întrebare preşedintele partidului național-ţărănesc a răspuns: Fără îndoială, însă aceste chestiuni nu pot fi deslegate de un singur stat şi de conducătorii săi. Aceste chestiuni privesc lumea întreagă şi sunt o urmare firească a unui proces de transformare şi regrupare, căruia sunt supuse statele lumii civilizate, în special cele din Europa Centrală şi mai ales statele agrare. Criza economică, care bântue de câţiva ani din ce în ce mai mult toate ţările, este urmarea firească a unor împrejurări de producţie cu totul schimbate, a scăderii puterii de cumpărare şi în sfârşit şi urmarea unui simţământ de nelinişte care a cuprins unele straturi ale populaţiei. Acest ultim fapt este un semn stârnit de ameninţarea continuă a regimului bolşevic şi a felului său de producţie cu totul deosebit — chiar dacă facem abatere de propaganda sovietică şi de dumpingul început după pregătiri foarte atente. Legăturile cu Rusia Sovietică Dacă deci statele atinse de criza economică de azi,ar căuta o cale de scăpare, ele vor trebui neapărat să se ocupe şi de chestiunea bolşevică. Ocupându-se de ea vor trebui să nu scape din vedere, că ar fi o greşeală mare, dacă ar crede că bolşevismul se va prăbuşi de la sine în Rusia, ca un castel de cărţi de joc. Dl Iuliu Maniu despre situaţia politică, economică şi internaţională a României