Foaia poporului, 1941 (Anul 49, nr. 1-4)

1941-01-01 / nr. 1

Anul 49-lea Duminecă-Miercuri 1 Ianuarie 1941 Nr. 1 Cea mai veche foaie poporală, naţională şi politică. Înfiinţată la anul 1882 Un număr: 3 lei Apssre în fiecare Duminica Un număr: 3 lei Iia în întreg anul 1940, care e pe sfârşite, ne-a adus numai necaz, suferinţă, amărăciune, concentrările împreunate cu multe greutăţi, ciuntirea ţării în mort atât de grozav, suferinţele de pe urma cedării de teritorii, recolta slabă care a avut de urmare scumpirea vieţii îşi altele. Acestea sunt tot atâtea motive, ca să ne bucurăm că scăpăm de aşa un anşi să dorim un altul mai bun, mai norocos, mai cu grije şi pentru soarta poporului românesc. Căci, la dreptul vorbind, un popor muncitor ca al nostru, merită o soartă mai bună. * Cu cea mai bună speranţă în inimă, intrăm în Ni oul an 1941, având încredere în Dumnezeu şi maiream.i.ui nostru. Ne mângăiem cu credinţa noastră în biserica creştină, ne rugăm lui Dumnezeu să ne ajute şi să ne ocrotească. Dar, dacă, rugăm pe Dumnezeu să ne ajute, trebue să ştim şi cum avem datoria să ne ajutăm noi pe noi. Căci, nu toate le putem primi de-a gata, din cer. Dumnezeu dă omului minte, iar ei trebue să chibzuiască bine ceea ce face. In anul, care se încheie, am avut necazurile şi suferinţele, de cari am pomenit la începutul acestui articol. Pe de altă parte, munca ţăranului nostru a fost în general bine răsplătită, dacă a lucrat cu chibzuiau şi a avut noroc de o recoltă cât de cât bună. Pentru anul care vine, ne putem acum orienta mai bine. Răsboiul, după toate semnele ce se arată, va mai dura. Prin urmare, produsele agricole vor fi tot mai căutate şi bine plătite. E rândul agricultorului, ca să-şi facă o bună împărţeală. Asupra acestei probleme am scris în diferite rânduri, în lunile din urmă. Acum, când intrăm în noul an, aflăm de nimerit a stărui din nou asupra transformărilor ce se plănuesc în agricultură. Oamenii noştri sunt neîncetat îndemnaţi — de organele Statului, ca şi prin presă — să dea o mai multă atenţie produselor agricole, cari sunt căutate şi bine plătite. Cine va urma sfaturile date, va avea desigur noroc, dacă lucrează bine şi cu chibzuiala necesară. Cine face de capul lui — cum sa pomenit, — va vedea numai la urmă cum a greşit. Acesta desigur „n’are noroc”, spune el. — Dar la asta cine e de vină?, Omul singur! ■rol n umărul dîBfmdnu» sal tron eaneo« ii. De »ceea, fraţilor, îndemnul nostru ,sincer, acum când începem un an nou, este nl nou să daţi ascultare sfaturilor bune dela oamenii cu experienţă. Aceştia vă doresc numai bine la toţi. Acum, in sărbători, faceţi-vă planuri bune, apoi colo spre primăvară începeţi să le înfăptuiţi. Cine lucrează bine şi cu stăruinţă, are şi noroc. Aci zace secretul omului cu bunăstare. Dorindu-vă spor şi noroc, in anul care vine, vă adresăm acest sincer salut al nostru! Redacţia „Foaia Poporului’* Director-Proprietar : N. BRATUfost Senator Redacţia şi Administraţia: Sibiu, strada Regina Maria No. 57 Inreg.iu Trib. Sibiu No .87--W$8 PREȚUL ABONAMENTULUI Pe un an..........................................Lei 140 — Pe o jumătate de an......................Lei 70 — Pentru America 3 dolari pe un an întreg Pentru societăţi şi autorităţi 300 lei anual INSERATE se primesc la BIROUL ADMINISTRAŢIEI Sibiu, str. Regina Maria 57 (fostă Cisnădiei) Preţul inseratelor Un şir petit 8 Lei pentru fiecare publicare Cum vede Papa viitoarea pace? Declaraţiile făcute de Crăciun — In ajunul Crăciunului, Papa a primit în audienţă solemnă, în sala consistoriului, pe membrii Sfântului Colegiu, care au prezentat urări pentru Crăciun. Cardinalul cel mai bătrân a citit o adresă de omagii Suveranului Pontif. Acesta a mulţumit pentru urări şi a ţinut apoi o cuvântare, la care a stăruit asupra adâncului înţeles creştin al Crăciunului. Nici un eveniment omenesc, a declarat Papa, nu poate tulbura misterul dumnezeesc al naşterii lui Iisus, căci la leagănul Acestuia toate nenorocirile omeneşti îşi află alinare. Supremul Pontif a subliniat apoi grija, cu care urmăreşte nenorocirii marelui răsboiu de azi. Atât acum cât şi, mai ales, după răsboiu, opera de uşurare va trebui să se închine îndeosebi însănătoşirii rănilor adânci, pe care le va lăsa în urma sa răsboiul. O grije deosebită trebue purtată prizonierilor de răsboiu, cărora, sunt ferit că le am putut trimite mai pretutindeni un cuvânt de îmbărbătare prin rprezentanţii mei. Papa a arătat apoi îndemnurile şi masurile, care au fost luate, în favoarea prizonierilor ,şi a refugiaţilor din diferite ţari, ca şi în acea a familiilor lor. CE DOREŞTE PAPA? După aceea, Papa a amintit declaraţiile de principiu, pe care le-a făcut anul trecut asupra premiselor esenţiale (ideilor principale) ale unei păci întemeiate pe dreptate, declaraţii care mai au şi azi un ca-racter de actualitate. Biserica nu este chemată a fi partizana sistemelor, uneori contrazicătoare, care tinde la prefacerea Europei de azi şi la asigurarea unui viitor mai bun. Totuşi premisele esenţiale ale unei noui ordine sunt: 1) Victoria împotriva urii, care desparte popoarele; 2) Victoria contra neîncrederii reciproce; 3) Victoria împotriva principiului că for Josul stă la baza drepturilor; 4) înlăturarea deosebirilor prea mari în domeniul economic, astfel ca toate statele să dispună de mijloace de trai omenești și 5) înfrângerea egoismului care va trebui să fie înlocuit printr-o solidaritate sinceri și o colaborare frățească. Suveranul Pontif a dat apoi tuturor bine-i cuvântarea sa. Data comisia pentru controlul fondurilor secrete Ministerul de Justiţie comunică: Comisiunea Specială pentru Controlul Fondurilor Secrete şi de Orine Publică a cercetat gestiunile d-lor: general I. An- ionescu, general I. Ciupercă, general N. Conj deescu, foşti miniştri ai Apărări Naţionale şi generali ). Antonescu şi Ştefan Ionescu ca foşti Şefi ai Marelui Stat Major şi găsind justificate cheltuelile făcute din fondurile de „Informaţii” şi „Ajutor”’, ce au avut la dispoziţie, a dat deciziune de verificarea gestiunea şi închiderea dosarelor. Deasemenea a dat deciziune de scoaterea din control a gestiunei d-lui general Cihoschi, întrucât Domnia Sa a fost ministru înainte de perioada de 10 ani, asupra căreia se întinde controlul Comisiei. Comisiunea a dispus trimiterea înaintea dă nordul Comisiei de judecată a gestiunei nejustificate a fostului ministru al ordinei publice, general Gabriel Marinescu. In sfârşit comisiunea a găsit justificate gestiunile d-lor: Ioliu Maniu, fost primministru şi Nichifor Crainic fost ministru al propagandei naţionale. * Sunt însa multe sute de foşti miniştri şi alţi demnitari, a căror activitate în trecut este controată. In cursul timpului vom afla, prin publicaţiile ce vedem ca se fac, cum au lucrat cu fondurile ce le-au stat la dispoziţie. După această controla, dacă, va fi bine făcută, vom avea o icoană clară asupra multor persoane cu răspundere în Stat. procig nu h rioi'tat .«Vă/ hui! UB/SOti