Foaia Noastră, 1960 (Anul 4, nr. 1-24)

1960-01-01 / nr. 1

2 Prima conferinţă la nivel înalt se va întruni la Paris — Răspunsul lui N. S. Hruşciov la propunerea guvernelor occidentale — Preşedintele Eisenhower a adresat o scrisoare lui Hruşciov, preşedintele Consiliului de Miniştri al Uniunii Sovietice, în care anunţă că Franţa, Marea Britanie şi Statele Unite au căzut de acord ca să propună Uniunii Sovietice convocarea la 27 aprilie 1960, la Paris, a conferinţei la nivel înalt. Scrisori cu conţinut asemănător au fost trimise şi de Macmillan şi generalul de Gaulle. Aceasta ca urmare a întrunirii şefilor de guverne ai Statelor Unite, Marii Britanii, Franţei şi Germaniei Occidentale. Din surse bine informate se afla că au propus şi locul celei de a lu-a conferinţe la nivel înalt, şi anume la Moscova. Aceasta ar fi ţinută în acelaşi timp cînd Eisenhower va întoarce vizita lui Hruşciov făcută în Statele Unite. * N. S. Hruşciov, preşedintele Consiliului de Miniştri al Uniunii Sovietice a răspuns printr-o scrisoare şefilor de guverne occidentali. In scrisoare anunţă că guvernul sovietic e de acord ca conferinţa la nivel înalt să fie ţinută la Paris. După cum se arată în scrisoare, data de 27 aprilie 1960, propusă de guvernele apusene pentru conferinţa la nivel înalt, nu corespunde guvernului Uniunii Sovietice. Tovarăşul Hruşciov propune ca data conferinţei la nivel înalt să fie 21 aprilie, sau 4 mai şi îşi exprimă speranţa că una dintre cele două date va corespunde guvernelor american, englez şi francez. N. S. Hruşciov în scrisoare îşi exprimă adînca satisfacţie că preşedintele Eisenhower, primul ministru britanic Macmillan şi preşedintele de Gaulle consideră necesar ca în vederea discutării principalelor probleme internaţionale să se ţină din cînd în cînd o conferinţă la nivel înalt în una dintre ţările participante la aceste confernţe. După conferinţa şefilor de guverne occidentali — Comentariile presei apusene — De abia şi-au dat Eisenhower, Macmillan, de Gaulle şi Adenauer aprobarea pentru comunicatul final, propunînd Uniunii Sovietice ca conferinţa la nivel înalt să se ţină la 27 aprilie la Paris, că imediat s-au şi ivit divergenţe cu privire la principala chestiune care va figura pe ordinea de zi a acestei conferinţe. Comunicatul confirmă ideile cuprinse în declaraţia făcută la 16 decembrie 1958 de Consiliul de Miniştri al N.A.T.O. Acest text declară că „Problema Berlinului nu poate fi rezolvată decât în cadrul unui acord cu U.R.S.S. asupra ansamblului problemei germane”. înainte de a părăsi Parisul, Adenauer s-a arătat mulţumit de confirmarea acestei poziţii. Trebuie să reamintim că tocmai o asemenea poziţie reprezintă singurul obstacol în calea reglementării problemei celei mai urgente care ameninţă securitatea Europei. Dacă cancelarul a primit sprijinul generalului de Gaulle în problema Berlinului, se pare că nu a primit un sprijin tot atît de ferm din partea Washingtonului şi Londrei. Contradicţiile între occidentali nu se referă numai la chestiunile care trebuie să facă obiectul discuţiilor dintre Est şi Vest. Divergenţele dintre de Gaulle şi aliaţii săi atlantici cu privire la integrarea forţelor N.A.T.O., n-au putut fi aplanate. Ziarul gaullist „Le Parisien Libéré” subliniază: „Totul a mers bine între noi”, a declarat în septembrie generalul de Gaulle după o întrevedere cu Eisenhower. De data aceasta nu s-a înregistrat nici o declaraţie directă a celor interesaţi. Purtătorii de cuvînt francezi şi americani s-au străduit să dea impresia că nici una din neînţelegeri nu a avut un caracter dramatic. Se păstrează cel mai mare secret asupra întrevederii personale de Gaulle— Eisenhower. Dar dacă conversaţiile au fost foarte amicale, aceasta s-a întîmplat tocmai pentru că ele n-au rezolvat nimic. Refuzul Franţei de a integra forţele sale armate şi refuzul ei de a stoca pe teritoriul ţării bombe nucleare, reprezintă tot atîtea chestiuni asupra cărora divergenţele franco-americane rămîn intacte”. Singurul rezultat care se pare că satisface unele cercuri diplomatice occidentale este convocarea unei conferinţe economice a ţărilor atlantice, cu scopul de a evita un război economic între membrii pieţii comune (din care fac parte Franţa şi Germania occidentală) şi ţările din zona liberului schimb (în fruntea căreia se găseşte Marea Britanie). Dar Statele Unite, care se tem că vor pierde poziţiile lor pe pieţele ţărilor capitaliste industrializate din Europa şi-au exprimat intenţia de a folosi această conferinţă pentru „a pune din nou lucrurile la punct”, în favoarea cui? In detrimentul cui? Răspunsul la aceste întrebări arată că această conferinţă nu va fi ferită de divergenţe şi certuri între cei interesaţi. A fost reconstruit automobilul lui Lenin, care îmbogățește azi Muzeul Lenin din Moscova. FOAIA NOASTRĂ „învaţă numai cine are bani” Universitatea Columbia din S.U.A. a anunţat că a hotărît să majoreze taxele de învăţămînt cu 21 la sută. Cei 18.000 de studenţi de la această universitate vor trebui să plătească pentru studii cite 1.450 de dolari pe an. In anul 1945 taxele de învăţămînt la Universitatea Columbia au fost de 550 dolari. In urmă cu o zi s-a anunţat majorarea taxelor de învăţămînt la o serie de instituţii de învăţămînt superior din statul Illinois (S.U.A). Televizor în automobil In U.R.S.S. s-a construit un televizor de dimensiuni mici, care poate fi montat într-un autoturism „Moskvici”. La construcţia noului televizor s-au folosit semiconductor. Aparatul este alimentat cu curent de la acumulatorul maşinii. 3.000.000 de tuberculosi în Japonia La Tokio a fost publicată Cartea Albă a Ministerului Sănătăţii Publice şi Prevederilor Sociale al Japoniei, în care se arată că 20 la sută din populaţia ţării, adică aproape 20.000.000 de oameni, nu beneficiază de asistenţă medicală normală. In ţară se numără aproape 3.000.000 de bolnavi de tuberculoză din care în anul 1958 au murit peste 36.000 oameni. Ravagiile alcoolismului în Germania Occidentală Serviciul federal de statistică, în numărul din noiembrie al publicaţiei „Wirtschaft und Statistik”, relatează că in anul 1958 numărul celor ce şi-au găsit moartea în Republica Federală Germană din cauza alcoolului s-a ridicat la cifra de 51.000. Ziarul „Frankfurter Allgemeine”, care reproduce această ştire, arată că în ceea ce priveşte anul 1959 numărul accidentelor şi morţilor din cauza alcoolului va întrece cu mult pe cel al anului 1958. O interesantă intervenţie chirurgicală La Institutul de chirurgie din oraşul Martin (R. Cehoslovacă) a fost executată o intervenţie chirurgicală deosebit de interesantă. Aproape tot timpul operaţiei, care a durat 17 minute, inima pacientului a fost înlocuită cu succes de o inimă artificială. Creatorul inimii artificiale, R. Esler, a realizat de asemenea un plămîn artificial, care va fi folosit la operaţii complicate. Noul aparat va fi construit pe scară industrială la întreprinderea „Sigma Latin” din Moravia. Dig format printr-o uriaşă explozie La lacul de acumulare din Shanyu, provincia Tziensi, China Centrală, o explozie uriaşă declanşată simultan pe două dealuri opuse, a format un dig de 64 metri lungime şi 7,5 metri înălţime. Digul construit cu ajutorul exploziei declanşate electric va opri apa lacului de acumulare care va avea o capacitate de 130 milioane metri cubi. Această metodă de declanşare a unei explozii în direcţia dorită a fost folosită şi în construirea unui anal lung de 1,3 km şi adînc de 20 metri, în regiunea în care se află lacul de acumulare. Consiliul Prezidenţial al R. P. Ungare a conferit „Ordinul Muncii” poetului KESZTHELYI ZOLTÁN, cu ocazia împlinirii vîrstei de 50 de ani, pentru activitatea scriitoricească a poetului, istoricului SZIMONIDESZ LAJOS cu ocazia împlinirii vîrstei de 75 de ani, pentru munca ştiinţifică depusă, şi scriitorului KARPATHY AUREL, care a împlinit vîrsta de 75 de ani, pentru activitatea critică şi scriitoricească. Decoraţiile au fost înmînate de Dobi István, preşedintele Consiliului Prezidenţial, fiind de faţă Kristóf István, secretarul Consiliului Prezidenţial, Szecsődi László, şeful adjunct al secţiei culturale şi ştiinţifice a C.C. al P.M.S.U., şi Miklós Imre, vicepreşedintele Oficiului pentru problemele bisericeşti. In fotografie, Dobi István îl felicită pe Kárpáthy Aurél, la dreapta Keszthelyi Zoltán. Planuri pentru dezvoltarea economiei naţionale La 17 decembrie, în cadrul şedinţei Consiliului de Miniştri al R.P. Ungare a fost adoptat planul de dezvoltare a economiei naţionale a Ungariei pe anul 1960. In 1960 producţia industriei socialiste va creşte în comparaţie cu anul trecut cu 8 la sută şi va depăşi cu aproximativ 10 la sută nivelul de producţie prevăzut iniţial de planul, trienal pentru anul 1960. Conform planului producţia agricolă va spori cu 4,9 la sută, dintre care în domeniul culturii plantelor cu 3,3 la sută, în domeniul creşterii vitelor cu 7,2 la sută, în interesul dezvoltării mişcării de cooperativizare planul prevede investiţii în sumă de 2,8 miliarde forinţi. In 1960 numărul persoanelor ocupate în sectorul socialist al economiei naţionale va creşte aproximativ cu 140.000 de persoane. Planul prevede sporirea circulaţiei mărfurilor în reţeaua comerţului cu amănuntul cu 5,2 la sută. Hotărîrea guvernului referitor la întărirea gospodăriilor agricole colective a fost editată în 55 de mii de exemplare A apărut broşura „Pentru întărirea şi dezvoltarea gospodăriilor agricole colective” care cuprinde hotărîrea nr. 3004/2 şi ordinele de executare ale acesteia. Broşura a fost editată în 55.000 de exemplare şi în curînd va ajunge la fiecare gospodărie agricolă colectivă şi alte organe şi instituţii competente. Pe baza celor cuprinse în broşură la întocmirea planurilor pe anul 1960 gospodăriile agricole colective vor putea ţine cont de felul cum să se folosească de avantajele asigurate de stat — pengă utilizarea forţelor şi energiilor proprii — pentru a forma o gospodărie intensivă modernă şi rentabilă. La întocmirea planurilor noilor gospodării agricole colective din judeţul Békés îşi dau concursul cei mai experimentaţi conducători ai gospodăriilor vechi Gospodăriile agricole colective din judeţul Békés care s-au format în curând, după strîngerea recoltei, aratul şi semănatul de toamnă, au început întocmirea planurilor pe anul 1960, în gospodăriile noi planificarea cultivării celor mai multe sute de iugăre de pămînt, verificarea exactă a cheltuelilor şi încasărilor constituie deocamdată o greutate. De aceea aceste gospodării agricole colective din judeţ sunt ajutate de conducătorii experimentaţi ai gospodăriilor vechi. Un alt ajutor acordat noilor gospodării este faptul că conducătorii acestora sunt invitaţi la gospodăriile vechi pentru a cunoaşte la faţa locului tehnica multilaterală a conducerii gospodăritului în mare. Vânători francezi în regiunea Crişurilor La invitaţia societăţilor vînătoreşti din judeţul Békés, regiunea Crişurilor a fost vizitată de 2 grupuri de vînători francezi. Oaspeţii străini au împuşcat 1500 cocoşi de fazani şi 400 de iepuri. După întoarcerea în patria lor, vînătorii francezi într-o scrisoare şi-au exprimat mulțumirile pentru ospitalitatea vînătorilor din Békés, exprimîndu-şi dorința de a vizita şi anul viitor această regiune pitorească atît de favorabilă vînătorilor.