Foaia noastră, 1970 (Anul 14, nr. 1-24)

1970-01-01 / nr. 1

2 Din evenimentele externe ale anului 1969 în arena lumii a trecut din nou un an. Sfîrşitul anului este un bun prilej pentru a face bilanţul evenimentelor externe. De data aceasta avem ocazie să constatăm că anul care a trecut a fost bogat în evenimente externe de mare însemnătate. S-au obţinut noi succese pe terenul dezvoltării tehnicii ştiinţifice atît în apus cît şi în răsărit care fără îndoială vor contribui la dezvoltarea întregii omeniri. Din păcate, din domeniul vieţii politice mondiale nu au sosit ştiri care ar fi satisfăcut dorinţa de pace a milioanelor de oameni. Tocmai pentru aceasta încontinuu au avut loc demonstraţii în diferite capitale din occident organizate pentru pace şi pentru ridicarea nivelului de trai. Opinia publică mondială a aşteptat cu mare interes dacă noul preşedinte al Statelor Unite îşi îndeplineşte acele promisiuni pe care le-a făcut in cursul timpului de candidatură. Nixon, printre altele, a accentuat că dorinţa lui cea mai mare este de a rezolva războiul din Vietnam pe cale paşnică, însă tratativele preliminare de la Paris, organizate în interesul instaurării păcii în Vietnam au fost întrerupte tocmai de către agresorii americani. Poporul vietnamez este nevoit să lupte şi pe mai departe pentru libertatea sa, iar bombardările şi grozăviile războiului chinuie şi pe mai departe poporul vietnamez. Ţările lagărului socialist au făcut sforţări neîntrerupte pentru asigurarea păcii, în anul trecut trupele izraeliene aproape în fiecare zi au atacat ţările arabe vecine. Izraelul nu a luat în considerare nici hotărîrea adusă de Consiliul de Securitate al O.N.U. şi continuă atacul atît cu arme cît şi în viaţa politică internaţională. Nu a dominat pacea în anul trecut nici în Africa. Ţările africane care-şi făuresc economia naţională independentă sînt mereu aţîţate de monopoliştii apuseni care se folosesc de toate uneltele pentru a provoca contradicţii în rîndurile acestor ţări. Foştii colonizatori tind la exploatarea acestor ţări prin metodele moderne ale războiului rece. In America continuă asuprirea rasială. Negrii luptă în continuare pentru drepturi egale, pentru asigurarea unor posibilităţi de viaţă mai omeneşti. Ţările membre ale Tratatului de la Varşovia şi-au ţinut consfătuirea la Budapesta şi apelul care a fost lansat în interesul asigurării păcii şi rezolvarea problemelor internaţionale pe cale paşnică a avut un mare ecou în întreaga lume. A avut o mare însemnătate şi conferinţa miniştrilor comerţului interior din cadrul C.A.E.R. ţinută la Budapesta la începutul anului trecut în intresul ridicării nivelului de trai din ţările socialiste. Trebuie amintit şi faptul că tensiunea din Orientul Apropiat s-a permanentizat. Izraelul, care se bazează pe forţele imperialiste, nu-şi retrage trupele de pe teritoriile arabe ocupate în cursul agresiunii şi nu vrea să asigure nici munca de reconstruire pentru a face navigabil Canalul Suez. La mijlocul lunii iunie a avut loc la Moscova consfătuirea internaţională a partidelor comuniste şi muncitoreşti la care, pe lîngă dezbaterea problemelor internaţionale, a fost întărită şi unitatea dintre ţările socialiste. Toate încercările de spargere a unităţii au eşuat cum au eşuat şi provocările de frontieră ale conducătorilor chinezi. Datorită politicii reale dusă de Uniunea Sovietică, au început tratative între partea sovietică şi partea chineză pentru rezolvarea diferendelor existente între cele două ţări. Este de asemenea o dată foarte importantă ajungerea omului pe lună. Pentru prima dată în istoria lumii cosmonauţii americani Neil Amstrong şi Edwin E. Aldrin au făcut o plimbare pe lună, ceea ce la fel a constituit o minune ca şi primul zbor în univers al lui Gagarin. Prin sudarea în univers făcută de cosmonauţii sovietici s-a rezolvat posibilitatea de a înfiinţa în univers staţiuni cosmonautice pentru cercetarea mai îndelungată a meteorologiei şi pentru alte cercetări ştiinţifice în univers. Dacă ne gîndim numai la cîteva evenimente ale anului trecut, putem spune cu drept cuvînt că a fost un an istoric. Putem avea încredere în viitor dacă luăm în considerare lupta necontenită dusă pentru apărarea păcii de ţările socialiste. Putem fi siguri că solidaritatea ţărilor socialiste va îndeplini dorinţa tuturor oamenilor voitori de bine: asigurarea păcii.. . Consfătuirea ţărilor membre ale Tratatului de la Varşovia organizată la Budapesta * Consfătuirea miniştrilor comerţului interior organizată in cadrul C.A.E.R. la Budapesta * Tovarăşul Jănos Kădăr îşi ţine discursul la Consfătuirea partidelor comuniste şi muncitoreşti de la Moscova * Primii paşi pe lună O femeie vietnameză ţinîndu-şi copilul rănit în braţe * O conferinţă de protest organizată la Boston (S.U.A.) de negrii americani * Canalul Suez în urma unui atac izraelian ,SoPo. — Z1: 70, 70, 70. FOAIA NOASTRĂ