Foaia noastră, 1983 (Anul 33, nr. 1-52)

1983-01-07 / nr. 1

S-a aprobat planul economic pe 1983 al judeţului Hajdú-Bihar In primul rînd trebuie asigurată aprovizionarea de bază Recent s-a aprobat planul economic pe anul 1983 al judeţului Hajdú-Bihar. Faţă de directivele planului de perspectivă pe durată medie, pe anul 1983 se prevăd mai puţine investiţii noi, sumele necesare unor obiective şi construcţii noi sunt mai reduse. Iar fondurile disponibile, la rindul lor, trebuie folosite astfel, incit prin cheltuieli şi investiţii reduse să se obţină un randament maxim. Prin economisire şi raţionalizare trebuie menţinut nivelul aprovizionării şi al deservirii din anii trecuţi, incit populaţiei judeţului să i se asigure şi pe mai departe aprovizionarea de bază. Chiar mai mult, printr-o repartiţie şi producţie chibzuită, aprovizionarea eventual să şi crească, satisfăcînd principalele necesităţi social-economice şi culturale. Iată care au fost liniile directoare in planul bugetar elaborat şi aprobat de Sfatul judeţean Hajdú-Bihar pe anul 1983. Din acest buget redus cea mai mare parte va fi alocată şi in continuare pentru construcţia de locuinţe. Concret: in anul 1983 planul prevede recepţionarea a 4700 de apartamente, dintre care 2500 in Debreţin. O tendinţă nouă care va fi sprijinită şi mai mult in domeniul construcţiei de apartamente este cea a şirului de case familiale. Dintre aceste apartamente vor fi construite 1105. Pentru nivelarea şi pregătirea acestor parcele, eventual prin deschiderea de noi străzi, Sfatul judeţean asigură suma de 49 milioane de forinţi. Dar în legătură cu aceste construcţii, planul conturează şi principalele acţiuni concrete în acest sens, unde, cum şi ce trebuie pregătit in vederea alcătuirii de cartiere, străzi sau şiruri de case şi apartamente noi. In plan sunt concretizate şi localităţile unde vor fi deschise in ’83 şantiere mai mari. Printre acestea primeşte loc şi importanţă evidenţiată reconstrucţia şi dezvoltarea termocentralelor din Debreţin, Berettyóújfalu şi Hajdúszoboszlo, în domeniul medico-sanitar va primi o atenţie şi fonduri sporite spitalul judeţean, unde se vor face serioase lucrări de renovare şi reconstrucţie, lucrări pentru care Sfatul judeţean asigură suma de 170 milioane de forinţi. Tot in cursul anului 1983 se va mări spaţiul creşelor cu 160 de locuri, iar in reţeaua şcolară numărul sălilor de clasă va spori cu 70, dintre care 44 de săli vor fi absolut noi (prin construirea de şcoli generale noi), iar restul vor fi realizate prin construcţii şi lărgiri ale unor şcoli mai vechi. Judeţul Hajdú-Bihar nu este străbătut de nici un riu mai mare şi e la distanţă considerabilă de munţi. Aşadar, Statul tocmai de aceea acordă o importanţă sporită asigurării apei potabile in condiţii igienico-sanitare desăvirşite. începind din 1983, judeţul va fi alimentat zilnic cu 20 000 m. de apă potabilă, provenită din Canalul principal de răsărit. Tot in acest scop vor fi lărgite reţelele uzinelor de apă din comunele Letavertes, Vamosperes, Nigrabrony. Tot în cursul anului vor fi efectuate construcţiile uzinelor de apă ale cartierelor noi din Hajdúszoboszló şi Balmazújvaros. Dar şi în cartierele mărginaşe şi suburbiile Debreţinului va fi dezvoltată în continuare reţeaua apei potabile, a apei de scurgere şi a canalizării. Dezvoltarea reţelei comerciale va fi concentrată mai ales asupra dezvoltării, modernizării şi lărgirii unităţilor alimentare. Sfatul judeţean Hajdú-Bihar contează şi in viitor pe sprijinul larg al populaţiei, pe munca voluntară şi pe ajutorul obştesc, pe care oamenii de pe meleagurile bihorene l-au asigurat din răsputeri şi pină acum. Numai in anul trecut, valoarea muncii obşteşti a depăşit cifra de o sută de milioane forinţi. Iar dacă şi pe viitor locuitorii judeţului vor ajuta intr-o asemenea măsură la întregirea şi imbogăţirea bugetului de care dispune Sfatul judeţean, atunci cu siguranţă vor putea fi realizate planurile şi vor prinde contur locuinţele, sălile de clasă, magazinele alimentare închipuite deocamdată numai pe hârtie. Iar prin aceasta se va îmbunătăţi şi viaţa oamenilor din Hajdú-Bihar. Aşadar, recenta şedinţă a Sfatului judeţean Hajdú-Bihar la care s-a dezbătut planul bugetar pe 1983 conturează situaţia economică a judeţului din acest an, conturînd totodată tendinţele principale în gospodărire, cu folosirea chibzuită a tuturor resurselor locale şi centrale, printr-o raţionalizare a fondurilor bugetare, prin economisiri şi o atitudine conştientă a locuitorilor, nivelul dezvoltării economice a judeţului poate fi menţinut, ba chiar ridicat, în limitele posibilităţilor actuale. L. Szücs Imagine nocturnă a cartierului ,,Ujkert " din Debreţin ? * * * ORGAN AL UNIUNII DEMOCRATICE A ROMÂNILOR DIN UNGARIA S ■ J ANUL XXXIII NR. 1 VINERI 7 IANUARIE 1983 8 PAGINI 1,40 FT Aproape treizeci la sută al zăcămintelor carbonifere din ţara noastră se află in bazinul din Visonta. Din minele Întreprinderii „Tborez" s-au exploatat in anul trecut şapte milioane de tone de cărbune. In clişeu, uriaşul excavator de fabricaţie est-germană şi timpul exploatării de suprafaţă a cărbunelui la unitatea minieră „Tborez’. Şapte milioane tone de cărbune din Visonta In ultimele săptâmini ale anului trecut şi-a început producţia de eter butilic metilterţier noua unitate productivă a Întreprinderii petrochimice din Leninváros. Prin această nouă substanţă (prescurtat MTBE) se poateîmbunătăţi calitatea benzinei. Pentru că prin adăugarea de MTBE se poate mări cifra octanică a benzinei. In clişeu: imagine generală a unităţii noi La Ketszhely şi-a început producţia centrul de îngrăşăminte amestecate. Această unitate recuperează nămolul staţiei de pompare şi filtrare a apei potabile a Întreprinderii regionale de reglare şi distribuire a apei din Dunântul. La acest nămol se mai adaugă o seamă de deşeuri din gropile de gunoi ale oraşului şi din împrejurimi. Prin amestecarea acestor materiale se obţine un compost de bună calitate. Noul obiectiv industrial produce zilnic 55 tone de compost, prin amestecarea a 16 t de gunoi şi 24 t de nămol. In clişeu: cilindrul de amestecare lung de aproape 30 m Nouă unitate productivă la Leninváros Din reziduuri şi deşeuri — compost