Foaia noastră, 1983 (Anul 33, nr. 1-52)

1983-01-07 / nr. 1

o% In timpul şederii in Ungaria, Nedeliko Mandici a fost primit şi de György Lazar, preşedintele Consiliului de Miniştri al patriei noastre. Energie de la Centrala atomică din Paks 28 decembrie 1982, ora 6 şi3 minute. Moment de însemnătate deosebită in producerea de energie electrică maghiară, deoarece atunci a fost racordată la sistemul naţional prima unitate a Centralei atomice din Paks. Prin acest eveniment a apărut un nou generator în producerea de energie naţională: energia nucleară. La inaugurarea acestei investiţii realizate in cadrul colaborării tehnico-economice ungaro-sovietice şi al cooperării de energie atomică din cadrul C.A.E.R. a fost ile faţă, printre alţii şi Lajos Mehes, membru al Biroului Politic al P.M.S.U., ministrul industriei. In clişeu, racordarea a fost condusă de la blocul de comandă. Întreprinderea OFOTERT şi-a deschis, in strada Asbotic din Budapesta, salonul video in vederea informării de specialitate a cumpărătorilor şi a prezentării la faţa locului a funcţionării aparatelor video. Actualmente continuă tratativele cu firmele SONY, Foto Quelle si Grundig, privind livrarea pentru ţara noastră a aparatelor video în schimbul unor mărfuri şi produse maghiare de calitate superioară. Convorbiri economice Timp de trei zie, intre 27 şi 29 decembrie anul trecut, la Budapesta a avut loc intîlnirea dintre copreşedinţii Comisiei de colaborare economică ungaro-iugoslavă. Cu acest prilej cei doi copreşedinţi - Istvan Hetenyi şi Nedeliko Mandici - au examinat procesul de colaborare economică dintre patria noastră şi Iugoslavia, au studiat posibilităţile adîncirii colaborării şi au trasat sarcinile din perioada următoare. La Budapesta salon-video să fie un an bun şi paşnic Iată-ne ajunşi din nou la Începutul unei perioade de trei sute şaizeci şi cinci de zile, pe care o numim: AN. Suntem in anul 1983, moment care ne îndreptăţeşte să fim plini de speranţe atit in viitorul nostru personal, cit şi în cel al familiei noastre mai mari, să credem şi să fim convinşi şi să şi facem tot posibilul pentru prosperarea naţiunii noastre, a poporului şi statului nostru, pentru progresul umanităţii în general. Acum, in primele zile ale noului an, fiecare om, familie, loc de muncă, fiecare ţară îşi face planuri noi, bine chibzuite, în care se iau in evidenţă condiţiunile interne şi externe reale, toate acele criterii care pot influenţa in mod determinant realizarea cu succes a dorinţelor şi planurilor noastre. Oare cum va fi, ce ne va aduce anul 1983? La această întrebare - acum la începutul anului - nimeni nu poate şi nu ştie să răspundă cu siguranţă. Dar dacă luăm in considerare condiţiunile interne şi externe, schimbările ce se petrec în lumea mare, apoi analizăm real direcţia forţelor existente, se conturează şi din faţa noastră trăsăturile probabile ale anului nou. Din punct de vedere al politicii internaţionale, anul 1983 se prevede a fi un an critic. Astfel, in cursul acestui an urmează să inceapă - dar să sperăm că nu va fi aşa - conform hotărîrilor N.A.T.O. din decembrie 1979, amplasarea a mai multor sute de rachete cu rază medie de acţiune pe teritoriul ţărilor vesteuropene. Aceasta ar insemna o nouă perioadă a cursei înarmărilor, cind Europa de răsărit, deci şi patria noastră, ar ajunge in sfera de acţiune a avioanelor şi rachetelor nou amplasate. Iar acest fapt aduce cu sine întărirea liniei încordării vieţii politice internaţionale. Acestui pericol i se opun propunerile repetate ale Uniunii Sovietice privind îmbunătăţirea climatului internaţional, ale întăririi încrederii intre state, ale opririi cursei înarmărilor şi, nu in ultima instanţă, a 1e inceperii procesului de dezarmare. Toate acestea ar duce la o lume paşnică, la colaborarea intre state în cele mai diverse domenii de activitate. Considerăm că, fără a cădea în lumea iluziilor, putem spera că şi de partea americană va cîştiga teren raţiunea şi perspectiva că negocierile de la Geneva se vor solda cu succes. Din punct de vedere al vieţii politice interne, in anul 1983 se aşteaptă şi pe mai departe o muncă cinstită din partea tuturor cetăţenilor patriei noastre, o creştere a nivelului de trai, in ciuda condiţiunilor economice interne mereu mai grele, o îmbunătăţire a calităţii muncii, fie in ramura productivă, fie in alte domenii social-economice. Am spus: 1983 să fie un an bun şi paşnic. Să ne aducă succese în munca de edificare a societăţii şi condiţiuni pentru asigurarea păcii.km- 7 Serbare festivă la Budapesta In cinstea celei de-a doua aniversări a constituirii Uniunii Sovietice, la data de 29 decembrie la „Vigszinhăz” din Budapesta, C.C. al P.M.S.U., Consiliul Prezidenţial, Consiliul de Miniştri al R.P.U., precum şi Consiliul Naţional al Asociaţiei de Prietenie Ungaro-Sovietică şi Consiliul Naţional al Frontului Popular Patriotic a organizat o serbare festivă. Serbarea - în prezidiul căreia au luat loc conducători de partid şi de stat, reprezentanţi ai diferitelor organizaţii obşteşti şi fruntaşi in producţie - a fost deschisă de Pal Losonczi, preşedinte al Consiliului Prezedenţial, iar in continuare, György Lazăr, preşedintele Consiliului de Miniştri a ţinut o cuvintare festivă spre omagiul evenimentului de mare importanţă din viaţa omenirii progresiste. Festivităţi asemănătoare au avut loc dealtfel şi in alte judeţe din ţară. Astfel, festivitatea din judeţul Bichiş a fost organizată la Ciula. Aspect al prezidiului festivităţii prilejuite de aniversarea constituirii Uniunii Sovietice Păi Losonczi, preşedintele Consiliului Prezidenţial deschizind festivitatea de la Vigszinhăz La festivitatea din Giula cuvintarea a fost rostită de Săndor György secretar al Prezidiului Naţional al Asociaţiei de Prietenie Ungaro-Sovietică