Foaia noastră, 1984 (Anul 34, nr. 1-52)

1984-01-06 / nr. 1

o La sesiunea Adunării de Stat au figurat Modificarea Constituţiei şi bugetul pe anul 1984 La sesiunea de iarnă a Adunării de stat, convocată pe 22 decembrie anul trecut, delegaţii au dezbătut şi au aprobat proiectele de lege privind modificarea Constituţiei, alegerea delegaţilor în Parlament şi în sfaturile locale, precum şi bugetul de stat pe anul 1984. La lucrările celui mai înalt for legislativ au participat Păi Losonczi, preşedintele Consiliului Prezidenţial, Jănos Kadar, prim-secretar al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, György Lăzar, preşedintele Consiliului de Miniştri şi alţi conducători de partid şi de stat, în urma dezvoltării economico-sociale, Constituţia - adoptată de Adunarea de Stat pentru prima dată în anul 1949 — a trebuit modernizată. Ultima oară Constituţia a fost modificată în anul 1972, iar la recenta sesiune a Adunării de Stat delegaţii au hotărît în problemele care servesc modernizarea vieţii de stat, dezvoltarea democraţiei socialiste. Noua lege se referă la apărarea mai accentuată a Constituţiei, la componenţa Consiliului de Miniştri, la noua împărţire administrativă a ţării, precum şi la alegerea delegaţilor în Adunarea de Stat şi în sfaturile locale. Astfel în viitor normele de drept şi alte măsuri legislative vor fi supravegheate şi controlate de un organ nou, independent de Consiliul de legislaţie constituţională. Un al doilea punct în modificarea Constituţiei serveşte dezvoltarea în continuare a controlului popular. în această ordine de idei, Consiliul de Miniştri se întregeşte şi cu preşedintele Comitetului central de control popular. Proiectul de lege privind alegerea deputaţilor în Parlament şi a membrilor sfaturilor locale a fost înaintat în prealabil pentru dezbatere socială. Dispoziţia fundamentală a legii electorale se referă la desemnarea obligatorie a mai multor candidaţi atît la alegerea deputaţilor în Parlament, cît şi la a celor din sfaturile locale. Această formă a desemnării candidaţilor, mult prea sigur, va intensifica importanţa politică a alegerilor, va duce la o activitate mai sporită a cetăţenilor şi va facilita munca deputaţilor aleşi şi a membrilor din sfaturile locale. Sistemul electoral în vigoare se bazează pe un sistem de circumscripţii electorale individuale, sistem care trebuie menţinut şi în viitor. Experienţele acumulate pînă acum arată necesitatea ca în cel mai înalt for legislativ să fie prezente şi cele mai de seamă personalităţi ale vieţii politice, sociale, ştiinţifice şi culturale. Activitatea lor depăşeşte limitele unor interese locale de circumscripţie. Este motivat deci ca în legătură cu alegerea lor să decidă toţi cetăţenii ţării. Şi tocmai de aceea a fost introdusă - alături de sistemul de circumscripţie electorală individuală - noua noţiune, anume: lista centrală de alegere. în ceea ce priveşte prevederile bugetului de stat pe anul 1984, acestea facilitează afirmarea cerinţelor în concordanţă cu planul anual de dezvoltare economică - realizarea ţelurilor politico-economice, îmbunătăţirea echilibrului economic. La capitolul venituri, bugetul pe anul 1984 prevede 563,2 miliarde de forinţi, iar la cheltuieli 566,7 miliarde de forinţi, creşterile fiind de 4,5 şi respectiv circa 4 la sută faţă de nivelul prevăzut pe anul trecut. în cursul dezbaterilor s-a arătat, că stabilirea veniturilor şi cheltuielilor pe anul 1984 s-a bazat pe atingerea cu 1,5-2 la sută a venitului naţional în preţuri comparabile. Cea mai importantă sarcină constă în sporirea pe mai departe a exportului, dar trebuie să se acorde o atenţie sporită şi utilizării economicoase a materialelor şi purtătoarelor de energie provenite din import. S-a relevat că pînă cînd se va ivi din nou posibilitatea sporirii investiţiilor rezervele de care dispune economia ţării permit ridicarea eficienţei activităţii şi în actualele limite ale investiţiilor. La ultima sesiune din anul trecut a Adunării de Stat István Hetenyi ţinind expozeul supus discuţiilor Agregate TUNGSRAM pentru China La întreprinderea industrială TUNGSRAM RT a ajuns in stadiu de finisare montarea agregatelor de mare precizie care vor fi folosite apoi la fabricarea lămpilor. După ultimul control tehnic, mașinile fabricate in cele patru uzine ale întreprinderii vor fi exportate în China. în clişeu, oameni de specialitate sosiți din China fac cunoştinţă cu agregatele moderne. Şedinţa Sovietului Suprem alJaRaSaSa La 28 decembrie 1983, la Moscova au început lucrările sesiunii Sovietului Suprem al Uniunii Sovietice, pe ordinea de zi figurînd tema planului economic şi a bugetului pe anul 1984, precum şi realizarea planului economic şi a bugetului pe anul 1983 a Uniunii Sovietice. Raportul a fost prezentat de către Nikolai Baibakov, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al Uniunii Sovietice, preşedinte al Comitetului de stat al planificării. în raport s-a accentuat că pe baza datelor preliminare, venitul naţional al U.R.S.S. pe anul economic 1983 va fi de 482 miliarde de ruble, ceea ce înseamnă o creştere de 3,1 la sută faţă de anul precedent. Producţia industrială faţă de creşterea de 2,9 din anul 1982, în 1983 a cunoscut o creştere de 4 la sută, iar producţia agricolă, în ciuda timpului nefavorabil, a crescut în anul 1983 cu 3,6, ceea ce echivalează cu 4,6 miliarde de ruble. în legătură cu planul economic pe anul 1984, Nikolai Baibakov a accentuat că sarcina principală a economiei sovietice este intensificarea acelor tendințe pozitive care s-au statornicit în anul 1983. Un accent deosebit vor primi şi în viitor factorii intensivi ai creşterii economice. Planul economic pe anul 1984 prevede o creştere de 3,1 la sută a venitului naţional, adică o creştere de 14,9 miliarde de ruble. Producţia industrială va creşte cu 3,1, iar cea agricolă cu 6,4 la sută. La baza acestei creşteri vor sta şi noile metode care vor fi introduse experimental în anul 1984 la mai multe ministere şi întreprinderi. Planul economic cuprinde mai multe măsuri privitoare la ridicarea nivelului de trai. în această ordine de idei, în 1984 salariul mediu al muncitorilor şi angajaţilor va creşte cu 2,2 la sută, însemnînd în medie 185,8 ruble, iar salariul celor din agricultură se va mări cu 3 la sută, ceea ce va însemna o medie de 142,5 ruble. Moscova Caninele unui a revenitun Schimb de mărfuri pe anul 1984 în ziua de 28 decembrie anul trecut, Peter Veress, ministrul comerţului exterior al patriei noastre şi Vasile Pungan, ministrul comerţului exterior şi cooperării economice internaţionale din R.S. România au semnat la Budapesta Protocolul privind schimbul de mărfuri dintre Ungaria şi România pe anul IgS4, în protocol se prevede lărgirea şi dezvoltarea relaţiilor dintre cele două ţări. Conform protocolului, în anul curent va creşte semnificativ importul autoturismelor „Dacia”. Dintre produsele industriei constructoare de maşini urmează să importăm din România mai multe autoturisme de teren ARO, motoare diesel, maşini agricole şi maşini necesare în industria de construcţii, instalaţii petroliere, precum şi vagoane marfare, în asigurarea cu materiale necesare, industriei noastre vor rămîne în continuare importante unele materiale cumpărate din România, cum sînt de exemplu gazul metan, sarea, materiale chimice, cauciucuri, precum și produse ale industriei ușoare. în rîndul produselor exportate în România se înscriu cu o pondere importantă maşini-unelte, aparate de măsurat şi medicale, instalaţii de telecomunicaţie, macarale, maşini miniere, motoare Raba-MANN, precum şi piese pentru maşini rutiere. Schimbul produselor din cadrul comerţului exterior şi al celor din cadrul zonelor de frontieră va atinge valoarea de 22-23 milioane de ruble.