Foaia Românească, 2003 (Anul 53, nr. 1-52)

2003-01-03 / nr. 1

FOAIA românească 3 IANUARIE 2003 6 ianuarie, luni - (f) Botezul Domnului. (Bobotează). 7 ianuarie, marţi - (f) Soborul Sf. loan Botezătorul şi înaintemergătorul Domnului. 8 ianuarie, miercuri - Cuv. Gheorghe Hozevitul şi Emilian Mărturisitorul; Cuv. Domnica. 9 ianuarie, joi - Sf. Mc. Polieuct; Cuv. Eustratie. 10 ianuarie, vineri - Sf. Grigorie, Episcopul Nisei; Cuv. Antipa de la Calapodeşti. 11 ianuarie, sâmbătă - Cuv. Teodosie cel Mare, începătorul vieţii de obşte; Cuv. Vitalie. 12 ianuarie, duminică - Sf. Mc. Tatiana diaconiţa şi Eurasia. Duminica după Botezul Domnului. Citatul săptămânii „Să fim cu ochii aţintiţi spre viitor, dar în inimile noastre să privim toată moştenirea de suferinţe a înaintaşilor noştri din veacuri. ” V. Goldiş AGENDĂ 6 ianuarie 1760 - s-a născut Ion Budai Deleanu, scriitor, filosof şi istoric român. 1882 - s-a născut la Şicula, jud. Arad, Emil Monţia, compozitor român. 1897 - s-a născut Ionel Teodoreanu, considerat unul dintre importanţii romancieri ai perioadei interbelice. 1932 - moare, la București, Iacob Negruzzi, unul din a tre fi lui Constantin Negruzzi. I. Negruzzi a fost secretarul Junimii și redactorul „Convorbirilor literare". mar 7 ianuarie 1830 - s-a deschis prima gară din lume, la Mount Clare, în Baltimore, Maryland. 1874 - s-a născut marele regizor american, de origine maghiară Adolph Zukor, în anul 1917, a înfiinţat studioul Paramount Picture, care în numai câţiva ani a devenit cea mai mare fabrică de filme. 8 ianuarie 1873 - s-a născut Iuliu Maniu, eminent om politic român. 1884 - s-a stins din viaţă, la Ipoteşti, Gheorghe Eminovici, tatăl lui Mihai Eminescu. 1899 - s-a născut, în comuna Felnac, de lângă Arad, profesorul dr. Ion Jovin, întemeietorul oncologiei şi radioterapiei româneşti. A fost martor la dezbaterile privind Marea Unire şi delegat la adunarea de la Alba Iulia. Dr. Ion Jovin este primul care a folosit radioterapia în tratamentul cancerului. 9 ianuarie 1954-a avut loc inaugurarea Teatrului de Operă şi Balet din Bucureşti, azi Teatrul Naţional de Operă. 10 ianuarie 1493 - s-a născut Nicolaus Olahus, istoric şi umanist de reputaţie europeană. 1799 - s-a născut Petrache Poenaru, inginer, matematician, inventator şi pedagog iluminist. A inventat și brevetat, la Paris, stiloul. 11 ianuarie 1857 - s-a născut în comuna Otlaca (azi Grăniceri, România) Ștefan Rusu ctitorul bisericii ortodoxe din Otlaca-Pustă. De numele lui se mai leagă edificarea şcolii confesionale şi construirea casei parohiale din Otlaca-Pustă. 12 ianuarie 1866 - moare, la Cernăuţi, Aron Pumnul, reprezentant al generaţiei paşoptiste transilvănene, filolog, adept al raţionalismului lingvistic. Kaltenbach: „Suntem după cea de-a 24-a oră” Deputaţii parlamentari de la Budapesta au ascultat la 18 decembrie 2002 raportul anual al ombudsmanilor. La rândul său, Kaltenbach Jeno s-a exprimat deosebit de critic despre problemele alegerilor autoguvernărilor minorităţilor. Comisarul parlamentar al drepturilor naţionalităţilor a susţinut că alegerile din anii 1994, 1998 şi 2002 au fost organizate contrar celor stabilite în Constituţia Ungariei. Suntem deja după cea de-a 24-a oră - a declarat Kaltenbach, referindu-se la faptul că, în ciuda sesizării situaţiei anticonstituţionale, guvernele şi Parlamentul nu s-au grăbit să ia măsuri adecvate pentru prevenirea anomaliilor ce caracterizează alegerea şi funcţionarea sistemului de autoguvernare a minorităţilor. -an Despre minorităţi la Strasbourg La sediul Consiliului Europei a avut loc în ziua de 16 decembrie 2002 o conferinţă pe tema impunerii Cartei Limbilor Minoritare sau Regionale şi rolul organizaţiilor neguvernamentale. La conferinţa de la Strasbourg, naţionalităţile din Ungaria au fost reprezentate de Traian Cresta, preşedintele Autoguvernării pe Ţară a Românilor din Ungaria şi Pero Lastity, preşedintele sârbilor din Ungaria. I. K. Adunare Generală UCRU la 18 ianuarie Prezidiul Uniunii Culturale a Românilor din Ungaria (UCRU) a convocat şedinţa anuală a Adunării Generale pe data de 18 ianuarie 2003, întrunirea celor 48 de delegaţi, reprezentanţi ai celor 18 comunităţi şi asociaţii româneşti din localităţile Aletea, Apateu, Bedeu, Budapesta, Cenadul Unguresc, Chitighaz, Giula, Leta Mare, Leucuşhaz, Otlaca-Pustă şi Seghedin va avea loc la sediul din Giula al UCRU. Hotărârea s-a luat de Prezidiul organizaţiei civile la şedinţa ţinută la Giula, în ziua de 14 decembrie 2002. Se propune ca Adunarea Generală să dezbată activitatea Uniunii pe anul 2002, precum să stabilească programul anului 2003, în prima lună a noului an, la 15 ianuarie 2003, Uniunea doreşte să contribuie la organizarea unui program literar de ziua naşterii poetului naţional Mihai Eminescu, la Liceul Românesc din Giula, cu participarea unor actori români din Oradea. La 18 ianuarie, după şedinţa Adunării Generale, la Centrul Cultural Român din Giula se va prezenta Trupa de teatru a Liceului N. Bălcescu. -str Giula şi Arad - tot mai aproape O delegaţie giulană, în frunte cu primăriţa dr. Perjesi Klara a efectuat în zilele trecute o vizită la Arad, ocazie cu care părţile au stabilit consolidarea relaţiei dintre cele două oraşe în domeniul economic, cultural, de învăţământ şi sportiv. Părţile au convenit, printre altele, reluarea manifestării „Strângeri de mână” şi participarea Aradului în aprilie 2003 la manifestarea „Zilele giulane”, când se va organiza şi prima ediţie a unui Forum European. I. Kaupert lectacţiec f.7 MULŢUMIM tuturor cititorilor şi prietenilor Foii româneşti, care în pragul sărbătorii de Crăciun s-au gândit la noi, urându-ne toate cele bune pentru anul 2003. Urările sunt reciproce, dorim şi noi cititorilor Foii româneşti multe succese, sănătate şi împliniri! SUNTEM RECUNOSCĂTORI pentru încrederea acordată de toţi acei abonaţi ai revistei noastre care şi-au prelungit deja abonamentul pe anul 2003. La rândul nostru ne vom strădui ca Foaia românească să ajungă în casele dumneavoastră şi în 2003, la fiecare sfârşit de săptămână, cu o tematică variată şi cu lecturi interesante. CALENDARUL ROMÂNESC 2003 a ajuns încă înaintea sărbătorilor de Crăciun la cele mai multe parohii ortodoxe, şcoli şi magazine din localităţile noastre. Cei care încă n-au putut face rost de almanahul revistei Foaia românească, pot procura publicaţia anuală şi de la redacţia noastră (Giula, str. Gh. Doja nr. 8). Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacţiei. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul articolelor publicate în Foaia românească aparţine autorilor. Pe copertă: Moment din sceneta „Lăsa-mi-i gazdă-n casă?” (Foto: Aurel Papp) Din 2004, ne vom putea boteza copiii cu prenume românesc Cele 13 naţionalităţi din Ungaria vor întocmi în lunile următoare liste cu prenumele folosite în cercul comunităţilor minoritare. Astfel, de la 1 ianuarie 2004 părinţii vor putea alege prenume pentru copiii lor dintr-un total de 14 liste, în viitor, chiar şi căsătoriile vor putea fi oficiate în limbile minorităţilor, în cazul în care una dintre părţi este de naţionalitate. Condiţia este însă ca martorii şi ofiţerul stării civile să vorbească limba respectivă. I. b.