Foaia Românească, 2004 (Anul 54, nr. 1-53)

2004-01-02 / nr. 1

FOAIA mânească 2 IANUARIE 2004 ^T ianuariejun^^f^c^^opemp^^^ona^u^ Sinclitichia (Ajunul Botezului Domnului. Post) 6 ianuarie, marţi - (t) Botezul Domnului. (Liturghia Sf. Vasile cel Mare) 7 ianuarie, miercuri - (t) Soborul Sf. loan Botezătorul şi înaintemergătorul Domnului (Harp) 8 ianuarie, joi - Cuvioşii Gheorghe Hozevitul şi Emilian Mărturisitorul; Cuv. Domnica. 9 ianuarie, vineri - Sf. Mc. Polieuct; Cuv. Eustratie. 10 ianuarie, sâmbătă - Sf. Grigorie, Episcopul Nisei; Cuv. Antipa de la Calapodeşti. 11 ianuarie, duminică - Cuv. Teodosie cel Mare, începătorul vieţii de obşte; Cuv. Vitalie Duminica după Botezul Domnului Din credinţele poporului Românul zice: „Dacă am dat Bobotează la spate, nu-mi mai este frică de iarnă, am pus mâna pe primăvară!” (Ispirescu) AGENDĂ 5 ianuarie 1716—/V/co/ae Mavrocordat este numit domn al prii Românești. Se instaurează regimul fanariot în era Românească. 1859-Adunarea Electivă a Moldovei îl alege, în unanimitate, ca domn pe Alexandru Ioan Cuza. 1889 - s-a născut Ileana, principesă a României, nume monahal Maria Alexandra, fiică a regelui Ferdinand şi a reginei Maria. 6 ianuarie 1760 - s-a născut Ion Budai Deleanu, scriitor, filosof şi istoric român. 1882 - s-a născut la Şicula, jud. Arad, Emil Monţia, compozitor român. 1897 - s-a născut Ionel Teodoreanu, considerat unul dintre importanţii romancieri ai perioadei interbelice. 7 ianuarie 1830 - s-a deschis la Mount Clare, în Baltimore, Maryland, prima gară din lume. 1874 - s-a născut marele regizor american Adolph Zukor, de origine maghiară. în anul 1917, a înfiinţat studioul Paramount Picture, care în numai câţiva ani a devenit cea mai mare fabrică de filme. 8 ianuarie 1873 - s-a născut Mu Maniu, eminent om politic român. 1884 - s-a stins din viaţă, la Ipoteşti, Gheorghe Eminovici, tatăl lui Mihai Eminescu. 1899 - s-a născut, în comuna Felnac, de lângă Arad, profesorul dr. Ion Jovin, întemeietorul oncologiei şi radioterapiei româneşti. A fost martor la dezbaterile privind Marea Unire şi delegat la adunarea de la Alba lulia. Dr. Ion Jovin este primul care a folosit radioterapia în tratamentul cancerului. 9 ianuarie 1954 a avut loc inaugurarea Teatrului de Operă şi Balet din Bucureşti, azi Teatrul Naţional de Operă. 10 ianuarie 1493 - s-a născut Nicolaus Olahus, istoric şi umanist de reputaţie europeană. 1799 - s-a născut Petrache Poenaru, inginer, matematician, inventator şi pedagog iluminist. A inventat şi brevetat, la Paris, stiloul. 11 ianuarie 1857 - s-a născut în comuna Otlaca (azi Grăniceri, România) Ștefan Rusu, ctitorul bisericii ortodoxe din Otlaca-Pustă. De numele lui se mai leagă edificarea şcolii confesionale şi construirea casei parohiale din Otlaca-Pustă. Medgyessy: „Pot reprezenta minorităţile dintr-o convingere adâncă” în ziua de 17 decembrie, la festivitatea din Parlament, consacrată minorităţilor naţionale şi etnice, şeful guvernului de la Budapesta s-a adresat personalităţilor care au obţinut distincţia „Pro Minoritate” şi numeroasei asistenţe prin câteva cuvinte de suflet care au reflectat atitudinea premierului Medgyessy Peter faţă de ele. „Forţele politice guvernamentale şi de opoziţie nu pot aprecia cauza minorităţilor în alt fel decât că prin acestea noi, cu toţii, suntem mai bogaţi” - a accentuat şeful Guvernului în Parlament. în acest an au fost distinşi: Szabo Kálmânne Caruha Vangelio, Hajnal Jeno, Hegyesine Orsós Eva, Lakatos Tibor, Vetesi Laszlo, revista Barátsâg şi Comunitatea Subcarpatină a Intelectualilor Maghiari. E. I. Mulţumiri pentru reuşita festivităţii Cu ocazia sărbătorilor de Crăciun, la Şcoala generală şi Liceul românesc „N. Bălcescu” s-a ţinut şi în acest an o frumoasă festivitate de Crăciun. La serbarea strălucită din Centrul Cultural Român din Giula, tineretul şcolar a susţinut un frumos montaj ocazional. Iar la rândul lor, elevii au primit cadouri şi mici atenţii în strălucirea pomului de Crăciun, oferindu-le multe bucurii. Pe această cale, direcţiunea şcolii mulţumeşte Autoguvernării pe Ţară a Românilor din Ungaria şi Autoguvernării Minorităţii Române din Giula pentru sprijinirea festivităţii, pentru pomul împodobit şi pentru cadourile care au fost oferite elevilor noştri. Maria Gurzău czegiedi Forumul jurnaliştilor români la Seghedin Autoconducerea Românească din Seghedin a organizat în ziua de 29 decembrie un forum pentru jurnaliştii români din Ungaria. La întâlnire au fost invitaţi ziarişti din massmedia electronică şi presa scrisă românească. Pe lângă dezbaterea perspectivelor presei noastre și a altor fenomene, actualitatea întâlnirii a fost aprecierea colegilor de la tv şi radio, care de curând au fost distinşi cu premii de seamă pentru munca lor de specialitate.va „Calendarul românesc 2004” poate fi procurat la Redacţia Foaia românească, la sediul Uniunii Culturale a Românilor din Ungaria (5700 Giula, str. Gh. Doja nr. 8), precum şi de la activiştii Uniunii şi la parohiile ortodoxe din localităţile populate şi de români. O Sală a Românilor de Pretutindeni la Biblioteca Naţională din Bucureşti Biblioteca Naţională a României a inaugurat, la sediul bibliotecii, o Sală a Românilor de Pretutindeni ce conţine circa 860 de volume ale unor autori români din diaspora. „Nu există o cultură a românilor de acasă şi o cultură a românilor din străinătate, ci o singură cultură indivizibilă", a declarat Mircea Geoană, ministrul Afacerilor Externe, la inaugurarea sălii. Cărţile din noua sală au fost donate în cursul timpului de ambasadele străine la Bucureşti şi de autorii înşişi, provenind din peste 26 de ţări. Biblioteca Naţională a organizat şi o expoziţie intitulată „Creaţia Românilor de Pretutindeni în Colecţiile Bibliotecii Naţionale”, ce conţine cărţi, fotografii şi partituri menite să schiţeze portretul câtorva personalităţi ale diasporei româneşti, de la Dimitrie Cantemir, la Emil Cioran şi Mircea Eliade. Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacţiei. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul articolelor publicate în Foaia românească aparţine autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacţie._________________ Pe copertă: Prevestiri de Anul Nou la Chitighaz (Foto: Maria Sarea Zombai)