Foaia Românească, 2004 (Anul 54, nr. 1-53)

2004-01-02 / nr. 1

La Bichişciaba s-a apreciat spiritul întreprinzător Sărbătoarea din reşedinţa judeţului Bichiş, care a devenit deja tradiţională, a fost organizată şi în acest an la Primăria oraşului, în faţa a numeroşi oaspeţi, în primul rând reprezentanţi ai minorităţilor naţionale şi etnice. Printre musafiri s-au aflat şi deputaţi parlamentari, consulul general al Slovaciei în Ungaria şi o delegaţie a Universităţii „Goldiş" din Arad, condusă de prorectorul Corneliu Maior. La începutul festivităţii, primarul Papp Jănos şi-a exprimat satisfacţia pentru că în ultimii ani s-a creat un climat armonios, plăcut între minorităţi, dar în acelaşi timp s-a îngrijit cultura şi limba lor. In continuare au luat cuvântul - în ordine alfabetică - reprezentanţii romilor, apoi ai polonezilor, ai românilor şi ai slovacilor. După aceea, corul mixt „Pro Musica" din Giula a oferit un program festiv de Crăciun. A sosit apoi momentul înmânării distincţiilor. Premiul „Pentru românii din Bichişciaba" a fost oferit de către Ioan Cozma omului de afaceri Gheorghe Gros, şeful întreprinderii Gros & Co. Preşedintele Autoguvernării româneşti din Bichişciaba, Gheorghe Gros l-a felicitat apoi şi el pe cel premiat, care se numeşte la fel cu dânsul şi este tot chitighezean de origine. în continuare, elevii Şcolii de muzică „Bartók" au susţinut un concert festiv. Serbarea s-a încheiat cu aprinderea lumânărilor de Advent. ★ ★ * După decernarea premiilor, am dorit să aflăm câte ceva despre proaspătul premiant român. - De când sunteţi membru al Uniunii Românilor din Bichişdaba? - Pot să zic că de la bun început. De la înfiinţare sunt membru activ al acestei comunităţi şi mă străduiesc să fac tot ce pot pentru binele românilor din Ungaria, dar mai ales al celor din Bichişciaba. - De ce sprijiniţi tocmai românii? - Acesta este un lucru natural. Pentru că şi eu sunt român, originar din Chitighaz. - Şi cum anume ajutaţi românii din Ungaria? - Am lărgit relaţiile comerciale ale întreprinderii noastre cu România şi în fiecare an sponsorizez concursul micilor noştri povestitori, care se organizează de către Autoguvernarea Minoritară Română din Bichişciaba. După serbare am stat de vorbă şi cu preşedintele autoguvernării româneşti din oraş. Ce impresii v-a făcut această festivitate? Sunt foarte mulţumit că totul a reuşit bine şi că au sosit mulţi oaspeţi care într-adevăr au dovedit interes pentru sărbătoarea aceasta. Sunt bucuros că a sosit la noi şi delegaţia Universităţii „Goldiş". Cred că e bine că avem cu Aradul şi relaţii pe tărâmul învăţământului. - Ne spuneţi câteva cuvinte despre întreprinzătorul Gros, care acum a fost premiat? De ce tocmai pe el l-aţi ales în acest an pentru distincţie? - Domnia sa îmi este prieten încă din copilărie şi întotdeauna ne am înţeles bine. Mă bucur că ne ajută în strădaniile noastre, ale românilor din Cioba, şi că prin el s-au lărgit, indirect, şi relaţiile noastre comerciale pe teritoriul României. De pe acum avem tot mai multe legături în această direcţie. Sper că vechea prietenie şi bunele noastre relaţii nu se vor destrăma niciodată, dimpotrivă, se vor tot lărgi, spre binele tuturora. Laura Martin Ion Serebreanu Ianuarie Iată, anul a-nceput: Noroc bun şi drum bătut! Prima lună dintr-un an. Flăcăiandru năzdrăvan, E ianuarie, cel care Are chiar de la născare Barbă şi mustăţi, ce lungi! Răsucite rotocol. De le vezi aici, prelungi, Capetele-ajung la Pol! De-i de-o zi sau doar de-un ceas El să umble se pricepe Şi cu bărbătescu-i pas, Anul nou să meargă-ncepe. Chiar de-i viscol, el străbate Numai drumuri neumblate. Ca şi el aş vrea să bat Drumurile-n lung şi-n lat. Să răzbesc fulgerător Până hăt... în viitor! Cu nădejdiile-n desagă Să cutreier lumea-ntreagă. Aducând, într-o clipire. Tuturora, împlinire!