Foaia românească, 2014 (Anul 64, nr. 1-52)

2014-01-03 / nr. 1

Cum și ce vom vota la alegerile din 2014? (3) în primăvara anului 2014 în Ungaria vor fi alegeri parlamentare, iar în toamnă alegeri de autoguvernări. Pentru prima dată după schimbările din 1990, și cele 13 naționalități din Ungaria vor avea dreptul să trimită deputați în Parlamentul de la Budapesta. Teoretic. Matematic numai 2 sau maximum 3 naționalități vor putea obține voturile necesare pentru a avea deputați parlamentari. Ceilalți vor avea dreptul doar la purtători de cuvânt, adică delegați fără drept de vot la ședințele parlamentare. O altă noutate a alegerilor din anul 2014 este că numai acei cetățeni de naționalitate vor putea alege și vor putea fi aleși, inclusiv la alegerile parlamentare, care s-au înscris în registrul de naționalitate. înregistrarea începe la 1 ianuarie 2014. Reamintim... Cetățenii maghiari, cu adresă stabilă în Ungaria, care s-au înregistrat ca naționalități la alegeri vor avea dreptul să voteze la alegerile parlamentare din 2014, pe candidatul individual din circumscripția sa electorală Și pe lista naționalității sale. în lipsa acesteia din urmă, pe lista vreunui partid, înregistrarea naționalităților se face începând cu 1 ianuarie 2014. Lista fiecărei naționalități va fi întocmită exclusiv de autoguvernarea pe țară. Acele naționalități, care au avut liste pentru alegerile parlamentare, dar nu au obținut voturile necesare, vor avea dreptul să trimită în Parlament doar un purtător de cuvânt. Această persoană va fi primul candidat de pe lista naționalității sale. Reprezentanții naționalităților în Parlament Reprezentanții naționalităților care vor intra în Parlament, după alegerile din primăvara anului 2014, nu vor avea dreptul să formeze grup parlamentar, astfel nu vor putea lua parte la lucrările comisiilor permanente. Pentru naționalități se va forma o comisie de specialitate separată. Naționalitățile nu vor avea dreptul să participe la lucrările comisiilor de control. Vor putea lua cuvântul numai cu aprobarea președintelui Parlamentului. Reprezentanții naționalităților vor avea drepturi de interpelare numai în cazul unor probleme legate de naționalități. Comisia alcătuită din reprezentanții naționalităților va avea drepturi de a iniția, a propune idei pentru Guvern, își va spune părerea despre raportul guvernamental și despre raportul ombudsmanului legat de situația naționalităților. Purtătorul de cuvânt al naționalităților va avea dreptul să ia cuvântul la ședința plenară a Parlamentului numai dacă președintele Parlamentului decide că punctul respectiv de pe ordinea de zi are legătură cu interesele și drepturile naționalităților. Purtătorul de cuvânt nu va avea dreptul să voteze la ședințele Parlamentului. La fel ca toți deputații parlamentari, și purtătorii de cuvânt ai naționalităților vor avea imunitate (mentelmi jog). (In numărul următor vă vom prezenta detalii referitoare la alegerile de autoguvernări minoritare din toamna anului 2014.) E.Ș. 3 DECEMBRIE 2014 FOAIA românească Un cadou muzical de Crăciun pentru toți românii Corul „Pro Musica" din Jula de ani de-a rândul face cadou în preajma sărbătorilor de iarnă câte un concert de colinde pentru românii din Ungaria. în decembrie 2013, coriștii julani au cântat prima dată pentru românii din Seghedin, în cadrul unui concert organizat de ICR Budapesta - filiala Seghedin. Pe 19 decembrie, „Pro Musica" a evoluat în cadrul serbării școlii din Jula, oferind un buchet de cântece pentru copiii și părinții care au participat la serbarea tradițională a școlarilor julani. în seara de 20 decembrie, corul „Pro Musica" a chemat românii din Jula la o seară de colinde, în sediul Uniunii Culturale a Românilor din Ungaria. Evenimentul organizat de Uniune, în colaborare cu Consulatul general al României la Jula și cu Autoguvernarea Românească din Jula, se bucură de fiecare dată de o atmosferă caldă, dominată de bucuria cântării împreună și a spiritului Crăciunului. în deschidere, Aurel Becan, membru în Prezidiul UCRU a evocat importanța colindatului prin satele românilor din Ungaria și a păstrării acestui frumos obicei strămoșesc. PS Episcop Siluan a subliniat că sărbătoarea nașterii pruncului Iisus Hristos este un motiv de bucurie creștină, de speranță în viitor și de comuniune frățească între toți oamenii. Consulul general Florin Vasileni și-a exprimat bucuria că poate să ia parte la acest eveniment frumos, care pentru el personal are o însemnătate emoționantă: în rândul coriștilor de la „Pro Musica" se află și un fost coleg de-al lui de la seminar, iar de corul julan îl leagă amintirea de acum 20 de ani, când pentru prima dată a avut ocazia să iasă din țară la un festival coral, care s-a desfășurat tocmai la Jula, în organizarea corului „Pro Musica". A fost prima lui ieșire din România și prima întâlnire cu românii din Ungaria. După atâtea gânduri frumoase și emoționante, atmosfera pentru minunatele colinde a fost deja încălzită. Ea a culminat după un concert de vreo 50 de minute, când publicul a cântat, a colindat stând în picioare, cu fețele îmbujorate de bucuria sărbătorii ce s-a apropiat. Următoarea acțiune a corului „Pro Musica" din Jula va fi legată de ziua de naștere a poetului național Mihai Eminescu, când se va organiza o serată de poezii și romanțe de Eminescu. E. Șimon