Foaia românească, 2015 (Anul 65, nr. 1-52)

2015-01-02 / nr. 1

FORIA românească CdLCHIMR ORTODOH 5 ianuarie, luni, Sf. Sfințit Mc.Teopempt și Sf. Mc.Teonas. 6 ianuarie, marți, (t) Botezul Domnului (Bobotează) 7 ianuarie, miercuri t) Soborul Sf. Prooroc Ioan Botezătorul și Inaintemergătorul Domnului (Dezlegare la pește) 8 ianurarie, joi, Sf. Cuv. Gheorghe Hozevitul și Emilian Mărt.; Sf. Cuv. Domnica 9 ianuarie, vineri Sf. Mc. Polieuct; Sf. Cuv. Eustratie; Sf. Ier. Petru, episcopul Sevastiei; 10 ianuarie, sâmbătă Sf. Sf. Cuv. Antipa de la Calapodești; Sf. Grigorie, Ep. Nissei; Sf. Ier. Dometian, episcopul Melitinei; (Sâmbăta după Botezul Domnului) 11 ianuarie, duminică, Sf. Cuv.Teodosie cel Mare, începătorul vieții de obște; Sf. Cuv. Vitalie. Duminica după Botezul Domnului (începutul propovăduirii Domnului) Curio<rități româneau Statuetele aparținând culturii Hamangia, ce au fost descoperite în anul 1956 la Cernavodă, sunt considerate a fi capodopere ale artei primitive universale. Acestea au o vechime de 5.500-6000 ani (3500-4000 î.e.n.), în spațiul carpato-dunărean, sursele arheologice și documentare ne relevă, venită probabil deja din al doilea sau chiar al treilea mileniu înaintea erei noastre, prezența unei ramuri indo-europene. Pe reprezentanții ei, unii i-au numit daci (în special în Transilvania), alții i-au numit geți (în Muntenia, Dobrogea și până în Basarabia). Geto-dacii par a fi avut o singură zeitate principală: Zamolxis. Geto-dacii credeau în nemurire. Bendis este Zeița din mitologia dacică adorată de strămoșii noștri ca zeiță a Lunii, a pădurilor, a farmecelor, a nopții și poate ca zeiță magiciană. Ea era patroana dragostei și a maternității. Herodot menționează zeița Bendis ca fiind împrumutată de traci de la daci. în secolul I Î.H., triburile geto-dace se unesc sub un singur rege, pe care-l cheamă Burebista. E prima dată când strămoșii noștri apar în istorie uniți și având un rege care îndrăznește să se lupte cu Roma. Stăpânirea lui Burebista se întindea și peste multe alte triburi, de dincolo de Nistru și până în Panonia - dar el moare asasinat, în același an cu Cezar (44 Î.Cr.) (Sursa: „O scurtă istorie a românilor povestită celor tineri" de Neagu Djuvara) ❖ 2 IANUARIE 2015 Noul președinte al României vrea să conducă o națiune puternică Duminică, 21 decembrie, Klaus Iohannis a depus jurământul de învestitură în funcția de președinte al României, în ședința solemnă comună a Senatului și Camerei Deputaților. Noul președinte al României a declarat, în discursul rostit în fața Parlamentului, că este recunoscător și onorat de încrederea pe care cetățenii i-au acordat-o alegându-l președinte și a asigurat că va fi președintele tuturor românilor. „Mai presus de toate, îmi doresc o națiune puternică. Națiunea română este mai mare decât suma intereselor, ambițiilor și chiar reușitelor individuale. Nu suntem doar un grup de oameni pe care îi leagă o comuniune de tradiții, limbă, istorie și spațiu. Suntem o singură națiune cu valori și mai ales obiective. O națiune de cetățeni, care știe ce vrea în Europa, în lume, și mai ales care știe ce vrea pentru sine. Este o onoare pentru mine să fiu Președintele acestei națiuni. Vreau ca pentru fiecare român să fie în mod autentic o onoare și o mândrie că face parte din această națiune. Trăim într-o lume în care vrem ca lucrurile să se miște repede și rezultatele să fie imediate, într-o lume în care să ceri cuiva încredere și răbdare e o provocare. Iar să ai încredere și răbdare e o provocare și mai mare. Și totuși vi le cer. Nu pentru mine. Ci încredere și răbdare unii cu alții, între noi înșine și cu noi înșine, ca națiune. Pentru că doar cu ele putem face o construcție durabilă, îmi pun întreaga putere și pricepere la dispoziția poporului român. Ca peste 5 ani să putem spune că România este țara care a uimit lumea, prin transformarea și reconstrucția ei", a spus Klaus Iohannis, în primul său discurs de președinte al României. La încheierea mandatului, Traian Băsescu, care a exercitat în perioada trecută calitatea de cap al Ordinului Național „Steaua României" - cea mai veche și mai înaltă dintre decorațiile României, simbol al suveranității naționale - a transmis noului președinte, Klaus Iohannis, Colanul de aur al Ordinului. Poza săptămânii Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacției. Responsabilitatea juridica pentru conținutul articolelor publicate în Foaia românească aparține autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacție. Pe copertă. La mulți ani, 2015 _______(foto: internet)_______ Atenție la mesele de la ATRU, sunt tot mai aproape!