Gazeta de Moldavia, 1852 (Anul 24, nr. 1-100)

1852-05-08 / nr. 34

azeTa de Moldania să publică la înființerii căte 1 à l'institut de GAreitte tous les Lundi netitetul Albinei lunea și Goea. Ê4 ë et Jeudis. Prix d'abonnement, 98 piastrețul abonamentului ne anu uu lei. tres par année. Prix d'insertion, pour leu răpdăt, în les anponses, 1 piastre la ligne, et vuletinul oficial a 50 parale G- ------------------- ... = . .HO 8 MAI. LE se Lmi AH NOVITALE DIN NAUNTRU. Pri fiind zisa înălperii Domnului Nostru Ie. Hre, căria este închinată vechea mănăstire Golia, Hrea î. Domnu cu primarii foncționeri au asistat la rugătunele de sară, iar astăzi dimineață ali miros poporu. Buletinul oficial publică mai multe ordine de zi dupre care. D. colonelul Leon, șefi înaltului D. Colonelul Maspodi Ba purta a Stabu, ca în au căpătat Franția, însercinare. prezentațiilor Eric. Ca D. general-inspectorul, o congedie șesă luni, spre aș cura sănătatea pe peființa ca . În s'au înaintit, din infanterie, la rang de leuenant: corneții DD. caesapu, Popovici, Cadeții I. Logadi, Csenofon Vassiliu, N. Teofan, I. Sion; din caval. Pandeli, mi din artilerie I. vărnav la rangu de Corneți. În considerația zelului ce au disvălit în servițiul de adjutanți Domne și D capitanul G. Seratulat mi lestenanții Hpimii Ioan si Alecsandru Ghica, Prea JA. Domne au binevoit a înaintire cel întăiu la rangu de Maioru, car ne Prinții la rangu de capitani. Dupre zelul și credința de D. Colon, Milicescu, încă de la înființarea Miliții, au dispălit în serviție, mai nainte ca comendanțui de Galați earabum ka me a regimentului, Prea î. Domnu au binevoit ai acorda dreptul de a purta deplina uniformă de adjutant Domnescu. Deși prin ordinu de zi No. 11, s'au mărginit numărul adjutanților Domnești, totuș în privirea serviciilor militare și civile ce D. M. Cogălniceanu, unul din cei vechi ofițeri a miliții, iar acum Maior meraru, cu rangul ce are. În urmarea unei noi dispoziții, adisranții Domneși vor purta în viitorime un loc de pălărie gricornică, coifuri cu panașu albu. pă să. liturgie, s'au făcut sfițirea apelor bune A. Comp. duAN mezul unui număan retretă, și dupre a cucerire, Prea KA Domnu numi pe de urmarea au binevoit a D. Maiorul Cogălniceanu adjutant Domnescu supranul NILAIL Guvernul M. S- Sultanului ce îndeletnicește statornic cu crestia carantinelor, care au a se regula după cercetarea cu scumpătate a conferențiilor din frapic, urmate în acest obiect. Asemene v și reforma carantinelor și a vămilor de pe linil Dnărei au început prelucra. E LN Go == 1 32. L a La Gazette de Moldavie parait à Jassy ans le Valetin officiel, 50 ragau. fSD-. LE DE 2 f NOUVBILEU DE L'INTÉRIEUR. Hier, veille de GAseension, sous Ghingvosation de la quelle se trouve placé l'ancien Mouastére de Solia, 8. A. 8. ainsique les hauts fonstionnaires ont assisté aux vêpres, et ce matin après la S-te messe la consécration des eaux a eu lieu au milieu d’un concours immense de peu ple. Par les ordres du jonr princiers, inseré dans le Bulletin officiel, il a été publié se qui suit: M. le colonel Léon, chef de l'état-major Princier, a obteuu un congé de six mois pour alier soigner sa santé en France. M. le colonel Maurodi, aide de camp Rrinsieg remplira ses fonctions durant son absence. — A Ja suite des rgesentaiions de 8. Ex. l'Iuspecteur-Général, ont été promus, dans l'infanterie, au rano de lieutenant : les enseignes MM. Cassappe et Poppovitz, les cadets Logady, Xenophon, Vasilio, N. Teornan et I. Sion; dans la cavalerie, A. Sotire, L Pondelly ; et dans l'artillerie L Varnav, au rang d'enseigne. En considération du zèle qu'ont déployé dans leur service les aidesde-samr Princiers : le capitaine G. Stratoulat et les lieptenante Rrinces Jean et Alexandre Ghyka, 8. A. 8. a bien voulu avancer le rghemieg au raug de major et les deux Princes à celui de capitaine. Le zèle et la fidélité que Mr le colonel Militchesco, a deployés dans le service, depuis fa formation de la milice, en sa qualité de sommandant à Galatz, et actuellement comme chef du régiment 8S. A. S. a bien voulu lui accorder le droit de porter l'uniforme complet d'idede-camp Princier. Quoique par l'ordre du jour No. 11, le nombre des aides-de-samr Rghinsiegu soit limité, néanmoins, en considération des services que M. M. Koghalnitchano l’un des anciens officirs et actuellement major en retraîte, a rendus dans les branches, civile et militaire, et sur sa demande, S. A.S. par ordre du jour endate du 2 d'avril, a bien voulu le nommer son aide-de-camp surnuméraire avec son grade. A la suite d'une nouvelle disposition les aides.-de-samr Rrinsiegs porteront désormais à la place du chapeau à trois cornes, le casque avec le panache Dlans. HD O Ce În Arsenal s'au înființat o fabrică nouă de fier, pusă AN lucrare cu mașine de vapor. Scopul înființărei ei este mai cu samă, de a prelucra și a pregăti bucățile de fier vechiu, ca să poată fi întrebuințate. Asemene se fabrică acolo anghere și alte unelte, care pănă acum se aducea cu mari cheltuele din Europa. Direcția acestei fabrici s'au încredințat englezului Tailor. .. .. VIPINIES  cil OR ONORABILEI REDAKZII. Gazeta de Moldavia nu satură cu poverile străine, daruagiuni nu lasă despre cele din năuntrul verii noastre. Deși proverbul franțez zice: „Boint de novelles, bonne nouvelle, adecă că bine este cănd nu că tămplă nimică, totuș chiar și cele rele, ce vinu, sau fără a noastră conlucrare, a le Mi. Ni potu folosi. Așadar, fiindcă cele de Redacția au tăcut, cred că n'au fostu din pedeca indiferenții corespondenților sau a activității cenzurei, care au îmiedecat ne corespondenții ei de a raporta, mă grăbeeau a împărtăși următoarele: Dans ce au încetat uraganile crivepului, ce au stirpit o bună parte a vitelor, au urmat căldura și ploile care au topit toată ninsoarea dintre munți, încăt răvărsarea apelor au fost generală. Riul munteanu Trotușu, ce a pururea harțalagu, pe la încheerea lunei Aprilie CE prefăcută în furioe, reperele sale uinde să păreau aducănd surpările Carpatuiului spre a la arunca cu Siretu, și as mis deacă bolovanii bombardatu n'au podul de la Agiudul nou, și deacă picioarile sale au apări, sporea ne toată secunda, încăt a sale alb turbate din înundată partea cea mai mare șesu și luncele ce'l termurează. Podul de la Agiudul vechiu numai era comunicabilu, încăt eu, fiind mănat de interesul numai puținu grabnic, decăt acele ape, eram nevoit a mă îmbărca în o luntre mănată de un moșneagu, și a eși în dreptul Agiudului nou, unde un număros poporu, ca pe risă îndesasările lui Suce, așeptănd ch treacă Haron An para eternii linișe de la Ionășe și nelucrătoriu, era deasemene dar mirarea înfurietu mea au fost a găsi Bărladul așa mai că băgrănii nu'ș aducu aminte de asemene, de mult, încăt ne de atunce erau astupate după îndămănarea proprietarilor acelor localități, să umpluse, și cetățenii să cuprinsăse de o spaimă diluviană. Norocire că podul peste riul Bărladului, ce ține comunicația cu suburbiul politii, s'au luptatu întăea dată de la a sa înființare cu acest dușman întărtat, ce pănă atunce abea i lingea picoarele. Valurile răvărsate și în nu nna republicei acii cetăți, alte apele n'au fost mai mari, putut răsista ce a evenimentelor elementare Podul epoda furii apelor. Siretul, adăpat streveche Toate gărzile, de cele mai mari riuri dar credu că de la