Gazeta de Sud, mai 1995 (Anul 1, nr. 43-64)

1995-05-06 / nr. 43

% ARMA SECRETĂ A LUI PIȚURCĂ: Ionel Tersinio Gane Eroul partidei „U“ - Dinamo (1-0), Gane, i-a îmenunchiat încă o dată de dinamoviști! Sîmbătă, 6 mai 1995 » Anul I, numărul 43 • 8 pagini, 200 lei | “Christian Aid to Romania and Elsewhere” este un grup care a venit la Craiova pentru prima dată în 1990, aducînd ajutoare copiilor orfani de la Poiana Mare. Atunci, în mai 1990, grupul a ajuns în România la insistențele doctorului Sabah Baghdar, cetățean englez care și-a făcut studiile la Facultatea de Medicină din Craiova. Șapte dintre membrii grupului — David Nelson, Jane și Wlad Holweger, Joan și Peter Briggs, Lyn Good și Angela Corkhill au adus din nou copiilor orfani de la Leagănul de copii Craiova alimente și medicamente, iar pentru Spitalul de Psihiatrie Poiana Mare echipamente medicale și medicamente. în cei cinci ani de cînd vizitează România, CARE a adus bunuri în valoare de aproape o jumătate de milion de dolari. Merită să aminitim aici numele a doi membri de marcă ai grupului, Tim Burden și Andy Cotton, absenți de această dată de la întîlnirea cu România. Un gînd pios și pentru David Corkhill, unul din sposorii grupului, om de afaceri, dispărut prematur dintre noi. Mulțumim în numele copiilor, CARE! in acest an, grănicerii români de pe Dunăre au deschis de opt ori focul împotriva contrabandiștilor Comandantul marii unități de grăniceri din Drobeta Turnu Severin, col. Sterie Alexandrescu, a făcut publică îngrijorarea celor aflați de pază la granița de pe Dunăre, în legătură cu „creșterea îngrijorătoare a cazurilor de agresare a grănicerilor de către contrabandiștii de produse petroliere“. De la începutul anului și pînă în prezent, s-au semnalat opt cazuri în care, fiind atacați de contrabandiștii sîrbi sau de cei români, grănicerii au trebuit să facă uz de armă, unii dintre ei fiind răniți de infractori. • A.M. PRESS De cîte ori apare la TV primul ministru Nicolae Văcăroiu mai mult de 3 minute, prețurile sar în aer. Totul se scumpește, de la cartofi la elicoptere, cu cel puțin 25%. Elicopterele deocamdată nu ne interesează, cu sau fără patruzeci de milioane în plus, zboară la fel, în schimb cartofii... Indexarea cu 8% a salariilor promite să acopere 70-75% (după spusele premierului) din totalul creșterii prețurilor. Evident, adevărul este cu totul altul. Cum poate să-și imagineze cineva, care este și expert în prețuri, că scumpirea unui singur produs de bază — carburantul, poate sălta nesemnificativ ștacheta și așa aberantă a prețurilor? Nici măcar creșterea viermilor de mătase nu se poate realiza fără carburanți, e drept ceva mai puțini, și profitînd de aceasta. Guvernul a calculat creșterea prețurilor pe întreaga economie numai cu 2,3%. Se ajunge din nou la unul din „paradoxurile Văcăroiu“, care afirmă că fiecare cetățean al țării, fie el cîine, pisică sau șobolan, are obligația să mănînce zilnic cantitatea de 0,08 kg salam, 37,6 grame carne cantitatea la, 0,39 pui vii, 12 biscuiți ș.a.m.d. Amestecînd toate aceste produse și adăugîndu-le ulei de floarea soarelui + soia calitatea II C, se ajunge la ghiveciul guvernamental din care, de vreo cîțiva ani încoace, se hrănește poporul — cu televizorul. Toate aceste scumpiri ar trebui să treacă neobservate. Dumneavoastră, cei care citiți aceste rînduri, n-ar trebui să vă faceți probleme. în foarte scurt timp, va ieși din Parlament o lege a protecției sociale, ce vă garantează că prețul uniui covrig va fi doar cu 1,63% mai mare decît producția pe anul 1938 la metale neferoase, cetățenii ce consumă acest produs fiind scutiți de taxele vamale. (Cel puțin așa s-a înțeles din emisiunea TV de alaltăieri seară, în direct, cu premierul). Vinovată de exacerbarea prețurilor este în primul și în primul rînd presa (o anumită parte), care, în loc să-și vadă de treaba ei, se amestecă în treburile Guvernului, dînd indicații în totală necunoștință de cauză și creînd panică. Dacă presa n-ar exista, nu s-ar produce această psihoză în masă că s-a scumpit benzina cu numai 33%. Dacă presa ar fi corectă, ar trebui să vă informeze, legat de majorarea prețurilor la carburanți, că o instalație de foraj marin montată în Oceanul înghețat de Nord costă miliarde, un tanc petrolier sub pavilion panamez costă milioane, iar o rafinărie... cît instalația și tancul la un loc! Noi, cu mîna pe suflet îi dăm dreptate premierului Văcăroiu, dar îi reamintim că înainte cu patru zile de Crăciunul anului '89, Ceușescu a promis o indexare de 100 lei. ...Si suta de atunci era mare.... • Dragoș VASILESCU Ion Iliescu și Nicolae Văcăroiu au mai tras o remaniere guvernamentală Pe vest, ocolind Parlamentul, ca de obicei Avînd în vedere propunerile primului ministru Nicolae Văcăroiu, președintele Ion Iliescu a numit ieri, 5 mai, noi miniștri ai culturii și comerțului: Viorel Mărginean, respectiv Petru Crișan, eliberîndu-i din funcție pe Marin Sorescu și Cristian Ionescu. Noii miniștri au depus jurămîntul în fața președintelui Ion Iliescu, la Cotroceni. Cei doi miniștri au declarat presei că nu sînt membri ai nici unui partid politic, în alocuțiunea sa, Ion Iliescu a afirmat, printre altele: „Este o procedură obișnuită în activitatea guvernamentală. Miniștrii, funcționarii de stat au funcții trecătoare. Practic nu este o ceremonie cu conținut politic, este o simplă rocadă de oameni“. • I.N.A. PRESS I DEZVĂLUIRI SENZAȚIONALE. Începînd de luni, vom publica o anchetă din care rezultă implicarea Băncii Agricole, a directorului ei, Herman Eckert. In posibila falimentare a unei unități economice profitabile — * BIOFORT Craiova * Din punct de vedere economic Podul Nicopole - Turnu Măgurele este cel mai eficient Societatea engleză de consulting Alexander Geel a surprins Bulgaria și România cu o propunere legată de construirea unui al doilea pod pe Dunăre, între orașul bulgar Lom și satul român Rast. După opinia profesorului Marin Devedjiev, doctor în Științe Geografice, o astfel de variantă nu a existat niciodată, de cînd se discută problemele acestea de construire a podurilor moderne dintre Bulgaria și România. Savantul arată în continuare că relieful terenului în partea bulgară și condițiile geologice, nu permit realizarea acestui proiect; mai mult decit atît, mlaștina de la Rast și restul mlaștinilor din jur, prelungesc de trei ori mai mult lungimea podului comparativ cu lățimea Dunării. Pe lîngă toate acestea, nu există nici un fel de garanții legate de construcția legăturii pe cale ferată dintre Rast și partea centrală a României, precum și altele legate de obiectivele noi și de primă necesitate ale infrastructurii transportului internațional. într-un articol vast și cuprinzător din ziarul „Continentul“, profesorul Devedjiev își manifestă mirarea că o firmă recunoscută pe plan mondial a putut să ignore asemenea fapte frapante, iar pe de altă parte Ministerul Bulgar de Transport a aprobat neașteptat de repede proiectul englez și acest lucru în condițiile unui răspuns negativ dat de partea română. Deși aprobarea aceasta n-a fost anunțată ca fiind una de rang guvernamental, savantul bulgar remarcă cu regret apariția unor anunțuri în presă, precum sunt „O nouă propunere română“, „O a cincea variantă“ etc., lucru care arată o dezinformare totală. în continuare, dovedește aceasta folosind unele fapte istorice de la sfîrșitul secolului trecut și începutul secolului nostru, la răscrucea celor două războaie mondiale (1920-1940) și în special existența unor conferințe balcanice legate de problemele transportului. Locul podului Nicopole -Turnu Măgurele, nu numai că a fost contestat, ci dimpotrivă, această variantă a fost numită „cheia creșterii eficacității transportului bulgar“, împreună cu ideea tunelului de la Troian-Carnare/Hristo Danevo. Pe lîngă toate acestea, podul de la Nicopole -Turnu Măgurele este reglementat din punct de vedere juridic, într-un complex cu așezarea în același loc, complex hidrotehnic care a fost aprobat acum cîțiva ani de zile de către guvernele ambelor țări balcanice, în ediția academică „Problemele Geografiei“ a anului trecut din luna februarie, precum și în alte publicații, din 1990 încoace, importanța și locul podului de la Nicopole - Turnu Măgurele a fost relevată de nenumărate ori față de Uniunea Bulgară de Știință și de Proiectare, confirmă profesorul Marin Devedjiev și adaugă cu o mare ironie: „Dacă pentru oamenii politici este admisibil ca ei să nu fi citit aceste publicații care motivează poziția părții bulgare legată de această problemă, pentru experții care îi ajută pe primii la masa de tratative, acest lucru este de neiertat. Podul Nicopole -Turnu Măgurele a fost cercetat și proiectat timp de 85 de ani de ma multe generații de specialiști de înaltă calificare, care au ajuns la concluzia că, podul acesta poate fi caracterizat ca ieșire intrare nordică a culoarului central de transport al Bulgariei și centrul său geometrie, lucru care îl definește din punct de vedere economic ca cel mai eficient. „Ne-a fost întinsă o mînă de ajutor, să n-o respingem“ - cheamă remarcabilul savant bulgar - ca să lăsăm un merit pe care generația noastră îl datorează viitorului Bulgariei“. Pe lîngă tot respectul și consimțămîntul meu față de poziția demnă de cetățean a profesorului Devedjiev, n-aș putea să adaug nimic altceva. •Veselin STOIANOV, corespondentul GdS din Sofia SLATINA Simpozion Alianța Civică a organizat în această săptămînă, la Slatina, simpozionul cu tema „50 de ani de la sfîrșitul marii conflagrații“. Spicuim din program: Antonescu - pro și contra, Cotropirea Basarabiei și a Bucovinei de Nord, preludiu al războiului împotriva Uniunii Sovietice; Regele Mihai și actul de la 23 August 1944. Nazismul în istoria popoarelor lumii. • Filip ALBU S.C. „CONDOR“ S.N.C. va acționa în justiție „JURNALUL DE OLT“ Conducerea firmei de construcții S.C. „CONDOR“ S.N.C. din Slatina îl acuză pe directorul săptămînalului „JURNALUL DE OLT“ de șantaj și fals intelectual. • Ioan DAN „Lazăr Crișu moare ca un cîine“... Lazăr Mircea își îndreaptă toate speranțele pentru descoperirea vinovaților către Parchetul Militar Craiova de SUD — ziarul ulteriior des prețajri:Bemedlerai Dale RAT-ului Cu toate că cetățenii și-au manifestat mereu nemulțumirea, RAT continuă să pună în vînzare acele nesuferite bilete valabile pentru 2 călătorii cu mijloacele de transport în comun. Ele sunt foarte detestate de călători, pentru că după prima compostare se deteriorează sau se pierd cu ușurință, astfel că cea de-a doua călătorie - plătită anticipat - devine incertă. Nu de puține ori au apărut altercații pe această temă, între cumpărători și vînzătorii de bilete. De asemenea, amplasarea multor tonete de vînzare a biletelor de transport în comun la distanțe mari de stațiile de tramvai sau autobuz (ex.: la Piața Centrală, la Spitalul nr.2), generează conflicte între controlori și călătorii fără vocație de maratoniști, nevoiți să se urce fără bilet." Dar RAT n-aude, nu vede. Și, pentru că tot ne aflăm la capitolul deficiențe, să mai consemnăm că de la 1 mai, începînd cu ora 22.00, costul unei călătorii cu tramvaiul sau cu autobuzul este dublu, mai precis el este de 400 lei. Ce vor face, însă, călătorii care nu au ceas sau dacă nu le funcționează cu precizie? Dar în cazul în care cineva se urcă într-un mijloc de transport la ora 21.55, de exemplu, și pînă să ajungă la destinație trece de ora critică? Cu ochii țintă pe secundar, sare voios și își compostează încă un bilet, simultan cu ceilalți călători! • Marinela PETRESCU 1