Gazeta de Sud, august 1995 (Anul 1, nr. 117-143)

1995-08-01 / nr. 117

GAZETA De SUD .Biroul de presă al RJP Dolj Neatenția la volan î produce noi victime în ziua de 29 iulie a.c. la ora 15, datorită conducerii neatente a autoturismului propriu, Barbu Stana (40 ani), contabil, din Craiova, a accidentat grav pe minorul Negulețu Marius, de 5 ani, care se afla în afara carosabilului, pe partea stîngă. Victima a fost transportată urgent la spital, unde a decedat. ^0 în dimineața zilei de 30 iulie a.c., la ora 3.30, pe raza comunei Galicea Mare, microbuzul cetățeanului turc Ramazan Saylam, 40 ani, a izbit violent o căruță, provocînd rănirea gravă a lui Tănase Constantina, 60 ani. * Tot în ziua de 30 iulie a.c., la ora 21, Rusoiu Constantin, 42 ani, director tehnic la SC Celule SA, cu domiciliu în Craiova, conducea autoturismul propriu pe raza orașului Bănești. Datorită neatenției, el a accidentat grav pe copilul Ciuraru Ștefi, de 6 ani, cu domiciliul în Timișoara, care traversa strada fără să se asigure. «Meseria»» brățară de oțel . I ) Un puști de 16 ani, Glăvan Nicolae, din Filiași, fiindcă era fără ocupație, a vrut să învețe o meserie. «Meseria» cu pricina s-a întîmplat să fie hoția, reușind să fure într-un timp record bani, bijuterii și aparatură electronică în valoare de é00.000 lei. Și i-ar fi mers, poate, bine, dacă după un mare număr de furturi din apartamente și mașini nu i-ar fi prins poliția, în ziua de 30.07.1995. Este cercetat în stare de arest pentru stabilirea întregii activități infracționale. Un șofer băut a fost călcat de un ARO în noaptea de 28 spre 29 iulie a.c., la ora 23.30, Cîrstea Alexadru (62 ani), fără ocupație, din comuna Ișalnița, conducea autoturismul ARO proprietate personală pe raza orașului Filiași. în fața autoturismului a apărut, însă, Oprea Ion, 54 ani, conducător auto, din Brădești, care era în stare de ebrietate. Impactul nu a putut fi evitat și s-a soldat cu accidentarea gravă a lui O.l. Un handicapat oligofrenic a fost bătut bestial în seara zilei de 30 iulie a.c., Marin Dumitru (38 ani), cu antecedente penale, electromecanic din comuna Dioști, a lovit cu pumnii de mai multe ori pe Ghiță Ștefan (34 ani), handicapat oligofrenic. în urma puternicelor lovituri primite, G.S. a căzut. Agresorul a continuat să-l lovească, însă cu picioarele. Și nu s-ar fi oprit prea curînd dacă nu ar fi intervenit vecinii. ^Mehedinți ^ 90 motocicletă adusă de pe front s-a confruntat cu un autoturism Cînd conducătorul auto se află sub influența alcoolului devine zmeu și mai dă dracului regulile de circulație. Așa a făcut și Boldici Mihai, care, aflat pe D.N.6, la Orșova, la intersecția cu strada Coramnic a uitat că trebuie să meargă pe partea dreaptă, în virajul efectuat la stînga, cu autoturismul 2- MH-7937, s-a tamponat frontal cu motocicleta 46-MH-1250, condusă regulamentar de Martinescu Vasile, de 81 de ani, care-și adusese vehicolul de pe frontul celui de-al doilea război mondial. Motociclistul s-a ales cu o fractură de femur, piciorul drept, iar conducătorul auto cu un dosar de cercetare penală. • Ion LEC^ EVENIMENT • - In piața din Calafat se vînd en-gros produse agroalimentare Voi prezenta un caz fără a avea pretenția că este singurul de acest fel. Asemenea evenimente, devenite obișnuite, după Revoluția din '89, au loc în orice piață agroalimentară din orașele noastre. Se practică metoda cumpărării de la producătorul agricol, în scopul revînzării, a unor produse precum:osii, lubenițe, varză, ceapă, răsaduri, etc. Vînzarea acestora este foarte rentabilă pentru intermediari, în cazul nostru, la care am fost martor ocular sîmbătă, 29 iulie a.c., la primele ore ale dimineții, este vorba despre un produs perisabil, care solicită vînzare imediată: roșiile. O doamnă din comuna Ciupercenii Noi, satul Smîrdan, și-a vîndut la cîntar, toată marfa unui tînăr blond, proprietarul autovehicolului Aro, cu remorcă, CJ-03-SM. La întrebarea mea, nu credeți că procedînd astfel și dumneavoastră întăriți specula?, a răspuns: „Sunt mulțumită că am găsit cui să dau roșiile. Datorită prețurilor inconvenabile la transport, nu pot să plec cu ele în alte piețe din țară. Le dăm aici la prețurile de la această piață. Eu voiam să le vînd de acasă unora de la Moțăței care îmi promiseseră că vin cu mașina. Altădată le dam toate, la un preț fix, Centrului de achiziții. Anuul trecut, tot de la 1500 fire de roșii, am luat peste un milion de lei. Acum le vînd pe sortimente: cele mai mari 350 lei kilogramul, cele mijlocii - 300 lei, iar cele mici - 200 lei“. în timp ce prelua marfa, cumpărătorul, devenit ad-hoc... producător agricol, mi-a spus: „Pe mașină pun greutate sub 1000 kg, dar remorca la această cantitate. Am transportat cu ea și 1000 kg de cartofi. Sunt din Craiova și merg cu marfa în alte piețe mari din țară, unde scap repede de ea“. Cu toate că acești comercianți de produse agricole pot fi acuzați de speculă, deoarece influențează negativ nivelul prețurilor, în economia de piață, piața este liberă. • Ion STANCA Societatea,,Tînăra Generație a Rromilor“ afirmă: „Toți egali, toți diferit. Ieri, 31 iulie, în Sala Mică a Primăriei Craiova s-a desfășurat seminarul cu tema: „Tînăra Generație a Rromilor“, în colaborare cu Serviciul de Prevenire a Criminalității din cadrul Guvernului României și al Prefecturii județului Dolj. Seminarul a fost inițiat în cadrul proiectului „Polițistul, omul de lîngă noi“, finanțat de Programul PHARE pentru democrație al Comunității Europene. Au participat: Costel Vasile - președintele Societății „Tînăra generație a Rromilor“, Dumitru Tatian - președinte Partida Rromilor, Ioan Mihuț - consilier al minorității naționale, reprezentanți ai Inspectoratului Poliției Județene, Primăriei și Consiliului Județean. Au fost discutate două teme: „Diferențe culturale și moduri de percepere ale acestora“, studiu de caz„Toți egali, toți diferiți“. _________________ _ Alina POPA ■ii 117/marți, 1 august 1995 Cazuri tipice democrației „originale“ Adolescenți fără vacanță vacanța și-a intrat pe deplin în drepturi, majoritatea celor care beneficiază de ea fiind în acest moment preocupați de „dribuirea“ unor moduri de distracție cît mai originale. Plecați pe litoral sau la munte, chiar în străinătate, elevii și studenții încearcă să uite clipele tensionate din timpul anului școlar. Pentru o parte dintre tineri, nu puțini, termenul „vacanță“ nu mai este sinonim cu „distracție“ sau „timp liber“. Ei profită de această pauză pentru a cîștiga banii necesari rotunjirii venitului familial. Lucian Matache, în vîrstă de numai 16 ani, este unul dintre cei pentru care adolescența și-a pierdut gustul dulce al celei mai fericite perioade din viață. Zîmbetul său este asemănător celui al prezentatoarelor TV. „N-am avut încotro fiindcă părinții nu mai reușeau să ne asigure, mie și fraților mei (mai are un frate și o soră), acel strict necesar de care le place atît de mult guvernanților să vorbească, numindu-l metaforic „coșul zilnic“. Cîteodată, ultima cană cu lapte care era în casă o împărțeam între noi, pentru a nu adormi cu burțile gole. Și în vara anului trecut am lucrat, dar mai puțin, deoarece nimeni nu dorea să aibă de-a face cu copii. Dar eu nu mai sînt copii. Alții, la vîrsta mea, visează încă la pernuțe roz, ciocolată, excursii și alte mici bucurii oferite de părinții care mai au ceva bani. La mine însă... Tata e șomer din 1994. La restructurare nu s-a ținut seama de capacitate, directorul dispunînd trimiterea în șomaj a celor ce îi contestaseră, într-un fel sau altul, valoarea. E ceva obișnuit. Numai că asta nu se poate demonstra, în ultimul trimestru al anului școlar trecut am început să lucrez, fără carte de muncă, bineînțeles, asta determinîndu-mă să trec mai rar pe la școală. Dar erau ultimele 3 săptămîni și asta nu m-a afectat prea mult. Situația școlară era clară, deci nu mi-am făcut probleme. Colegii sînt invidioși pentru că am reușit să nu am nici o corijență, ca să nu mai vorbesc de faptul că, pe toamnă, nici prin gînd nu-mi trecea să rămîn. Ei nici nu bănuiau, însă, care erau adevăratele motive ale «chiulurilor» mele. Majoritatea colegilor mei se bucură de vacanță: au plecat la mare, la munte, cu prieteni și prietene. Eu nu-mi pot permite luxul de a avea o prietenă. De altfel, n-am avut niciodată. Sper să-mi fac și eu o prietenă atunci cînd voi fi la facultate. Pînă atunci însă...“ Cazul lui Lucian Matache nu este singular. Ca el mai sînt mulți tineri, puși în situația de a nu avea vacanță, de a spera că, odată, cîndva, să poată gusta din plin bucuriile oferite de o societate democratică în adevăratul sens al cuvîntului, o societate în care utopiile gen „democrație originală" să nu existe. • D.M. M.P. J J 1 August - Ziua veteranilor de război - Veteranii de război protestează împotriva nerespectării Legii 44/94 Luni, 31 iulie a.c., la Casa Armatei din Craiova a avut loc o întîlnire a veteranilor de război. La această reuniune, organizată de Uniunea Veteranilor de Război - Dolj, au fost acordate medalii „Crucea Comemorativă a celui de al doilea război mondial 1941-1945“ și brevete semnate de președintele Ion Iliescu. Datorită numărului mare al membrilor uniunii, circa 7.000 în județul Dolj, au fost distribuite doar medaliile. Brevetele, care sunt deja completate, urmează să fie distribuite ulterior. Cu ocazia zilei de 1 August - Ziua veteranilor de război, recunoscută internațional, va fi oficiată o slujbă religioasă la Cimitirul Eroilor (Sineasca) din Craiova, începînd cu ora 9, marți, 1 august a.c. Cu această ocazie, președintele Uniunii Veteranilor din municipiul Craiova - ing. Nicolae Cioroianu, lt. col. ing. de aviație Ioan Trandafir ș.a. vor ține discursuri. Se va aduce un omagiu eroilor neamului căzuți pe fronturile de luptă. La întîlnirea membrilor U.V.R., veteranii de război au protestat împotriva nerespectării Legii 44/94 a veteranilor de război, art. 15, lit. c. Organele competente nu au onorat încă drepturile veteranilor de război, stipulate de această lege. Ei se consideră marginalizați,....parcă am fi cenușeresele țării!“. Așa cum spunea vicepreședintele uniunii, loan Trandafir,....fără ei (veteranii de război, n.r.), astăzi ne-am fi rugat la alt Dumnezeu decît la cel al strămoșilor noștri“. • Relu GEORGESCU Deși anunțați cu întîrziere, Pompierii Dînjeni salvează bunuri de peste 100 milioane lei din gospodăria unui cetățean din Dănceu (Mehedinți) In noapte de 26 iulie a.c., în jurul orei 23.50, la locuința lui Ion Lungu din satul Dănceu (comuna Jiana), a izbucnit un puternic incendiu, care a mistuit rapid un adăpost pentru animale, un autoturism marca „Volga“, doi cai, trei oi și 30 de păsări. Întrucît proprietarul lipsea de la domiciliu, iar postul telefonic cel mai apropiat se afla la 7 km, Garda de intervenție a Companiei a ll-a de Pompieri Vînju Mare a fost anunțată abia după o jumătate de oră de la izbucnirea incendiului. Cu toate acestea, acționînd cu calm, curaj și pricepere, pompierii vînjeni au reușit să salveze din flăcări 40 de animale mari și mici, precum și bunuri în valoare de peste 100 milioane lei. Au fost stabilite, cu acest prilej, și cauza (flacără deschisă) și împrejurarea declanșării incendiului (folosirea intenționată a unei surse de aprindere). Cazul îmbracă, deci, o haină penală și, în consecință, a fost înaintat organelor de cercetare. • E.M. Un semnal de alarmă după un incendiul în după amiaza zilei de 28 iulie a.c., în subsolul blocului M5b din cartierul Dezrobirii - Calafat s-a produs un incendiu. Provenit din joaca unor copii care au aruncat cu foc pe „gurile“ de aerisire ale subsolului, acesta nu a provocat mari pagube. Consecințele puteau fi de proporții dacă nu interveneau locatarii din bloc și pompierii de la Compania Calafat, deoarece în beci erau depozitate: manuale , școlare, lăzi, bidoane de plastic, chiar baloți de paie ș.a. • Din spusele unor locatari din blocul M5b, subsolul amenajat parțial aparține lui * I. Militaru din blocul M6, legat de M5b. Cu toate că a fost sesizată verbal Asociația • nr. 8, cu privire la ocuparea abuzivă a spațiului subsolului de către un locatar din • alt bloc, nu s-a luat nici o măsură; în plus, acesta intenționează să depoziteze în • „beci“ și canistre cu benzină. • I.S. • V...........................................................................1 lllllil Din toamnă, Inspectoratul Școlar al județului Mehedinți i se va muta în casă nouă Clădirea internatului Liceului „Traian“ din Drobeta Tr. Severin va deveni, din această toamnă (din jurul datei de 1 octombrie), sediul Inspectoratului Școlar al județului Mehedinți și al Administrației Taberelor Școlare. Actualmente, Inspectoratul Școlar funcționează în cîteva birouri din Palatul Administrativ. Noul sediu, devenit disponibil prin scăderea progresivă a numărului de elevi interni de la Liceul „Traian“ (doar 10 în anul școlar recent încheiat), va fi astfel amenajat încît să ofere nu numai condiții lejere de lucru inspectorilor școlari, ci și posibilități decente de cazare oficialităților din învățămînt sau personalului didactic aflat în interes de serviciu în municipiul Drobeta Tr. Severin, între lucrările mai consistente și... costisitoare ce vor trebui efectuate menționăm reparația centralei termice și instalarea unei centrale telefonice cu 20 de numere (interioare). • E.M. I Ample lucrări de consolidare la școala din Svinița MEHEDINȚI-Terenul în pantă pe care este construită și pînza de apă freatică aflată la mai puțin de opt metri adîncime au făcut ca, în timp, Școala Generală din Svinița, comună situată pe Clisura Dunării, să se afle într-un mereu crescînd pericol de alunecare. Practic, clădirea suportă un vizibil proces de torsionare. încercările din anii anteriori de a atenua acest proces s-au dovedit simple improvizații. Este și motivul pentru care, în această vară, au fost demarate ample lucrări de consolidare la acest important obiectiv social, în esență, este vorba de un sistem complicat de armături metalice care îmbracă efectiv întreaga clădire a școlii. Lucrările se află în faza de finalizare. Pentru încheierea lor ar mai fi nevoie de circa 30 milioane lei. După toate probabilitățile, această sumă va fi repartizată de Consiliul Județean Mehedinți, după operațiunea de recalculare a bugetului, de la mijlocul lunii august. • Eugen MĂICĂNEANU i t Odată cu reorganizarea stațiilor de salvare în unități cu personalitate juridică *1* însemnul „Crucea Roșie“ de pe ambulanțe 3K va fi înlocuit cu „Crucea Vieții“ cu șase brațe Conform Ordinului 923 din 17.05.1995 al Ministerului Sănătății privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Serviciului de Ambulanță, însemnul „Crucea Roșie“ va fi înlocuit cu însemnul „Crucea Vieții“, cu șase brațe. Acesta, de culoare albastră, va fi înconjurat de o inscripție cu denumirea unității de care aparține ambulanța. Pe ambulanță se va înscrie numărul unic național 961, pe partea anterioară „Ambulanța“ inscripționat invers, precum și alte inscripții legate de specificul ambulanței și stabilite prin norme de către Ministerul Sănătății. Inscripțiile și echipamentul de protecție al personalului ambulanțelor vor fi în culorile internaționale ale serviciilor de ambulanță - albastru și oranj. De circa trei luni Stației de Salvare de pe lîngă Spitalul nr. 1 din Craiova i-a fost atribuită o ambulanță de tipul Fiat Ducato cu însemnul de recunoaștere „Crucea Vieții“. Urmează ca și celelalte ambulanțe ale Stației de Salvare să primească noile însemne. • Romeo GĂMULESCU Calitatea apei potabile In Craiova în data de 31 iul. 1995 Clor = 0,1 - 0,3 mg/l (max. 0,50 mg/l) Amoniac = absent Azotiti = absenții = Substanțe organice = 3,2 6 mg/l (max. 10 mg/l) Turbiditate = 1,1-2,2