Gazeta de Sud, septembrie 1995 (Anul 1, nr. 144-169)

1995-09-01 / nr. 144

Practici comuniste cu efect întârziat Buletinul buclucaș în dimineața zilei de 2 iulie a.c., în jurul orei 10.00, în dreptul stației PECO din Bulevardul Severinului. Constantin Dună, 52 ani, din Craiova, în timp ce conducea autoturismul său, a fost oprit de un filtru de poliție. „Erau patru mașini de poliție, una din ele fiind dotată cu instalație radar - spune Constantin Dună - și mai multe echipaje ale Serviciului Circulație. Am oprit la semnul unuia dintre agenți. Era un subofițer înalt, solid și cu mustață. Fără să se prezinte, mi-a cerut actele. Atunci am realizat că nu aveam la mine permisul de conducere, l-am dat buletinul de identitate, în acel moment li s-a comunicat ceva prin stație, în cîteva secunde, toate echipajele s-au urcat în mașini și au demarat în trombă, lăsîndu-mă în mijlocul străzii, fără să-mi mai restituie buletinul. Pur și simplu, cel care mă oprise, cu buletinul în mînă, mi-a întors spatele, a fugit la mașini și a dispărut. De atunci au trecut două luni, timp în care am făcut nenumărate demersuri pentru a-mi recăpăta buletinul. în el aveam actul de vînzare-cumpărare al mașinii. Nimeni nu știe nimic!“ Am încercat să stăm de vorbă cu cineva de la Serviciul Circulație. Un tînăr plutonier - care nu știa nimic - ne-a spus: „Acum nu puteți discuta cu nimeni pentru că toți sunt plecați la tragere.“ Din strada Cîmpia Islaz ne-am dus pe Amaradia la Biroul de presă al Inspectoratului Județean de Poliție. Spre deosebire de colegii de la Capitală, unde amabilitatea și transparența sînt la ele acasă, aici ni s-a spus la poartă: „Nu este nimeni momentan la birou, iar șefii sînt în ședință operativă.“ Așa stînd lucrurile, ne întrebăm: să mai avem curajul să dăm actele, oricînd și oricum, lucrătorilor de poliție?! • Florin TANOVICI Admitere '95 Crește spectaculos ritmul înscrierilor la Facultățile de Drept și Științe Economice Cu 3 zile înaintea încheierii înscrierilor, la Facultatea craioveană de Drept sunt 1334 candidați pe 175 de locuri, media înscrierilor fiind de peste 250 candidați pe zi. Conform așteptărilor, se conturează o concurență de peste 15 candidați pe loc. Următoarea în top este Facultatea de Științe Economice cu o ofertă totală de 425 de locuri pentru 7 specializări. Cele mai solicitate sunt Finanțe-bănci, Management, Comerț-marketing. Sunt puțin solicitate profilurile tehnice. Amendament la st ft. 426/1995 ROMCEREAL va acorda prima de 40 de lei/kg și pentru grrul preluat de la producătorii agricoli cu care nu are contracte Conform H.G. 426/1995, nu pot beneficia de prima de 40 de lei decît producătorii agricoli particulari, asociațiile agricole familiale, societățile agricole, care au încheiat contracte cu ROMCEREAL privind recolta din acest an. Există, însă, cantități de grîu panificabil și la producătorii care nu au contracte cu ROMCEREAL. Pînă în prezent, aceștia nu au avut dreptul să primească prima alocată de stat (40 lei/ kg). Se pare, însă, că H.G. 426/1995 va suferi un amendament. Pentru a afla amănunte, ne-am adresat lui Alexandru Chiriță, șeful Serviciului Comercial din cadrul ROMCEREAL Dolj: „Pentru cei care au contracte cu ROMCEREAL sunt asigurate de la buget îngrășăminte, insecticide, ierbicide, transport gratuit și sămînță tratată pentru producătorii agricoli cu care avem contracte. în plus, contractanții mai beneficiază de o primă de 40 lei/kg pentru griul panificabil. De la ROMCEREAL București am primit un telex cu nr. 11611 din 3.07. 1995, prin care ni se comunică: «Griul panificabil din recolta '95 preluat în cadrul contractelor se va deconta producătorilor agricoli cu 240 lei/kg din care 40 lei primă ce se va recupera pe bază de decont de la Ministerul Agriculturii». Deci, producătorii care nu au contracte nu pot beneficia, pînă în prezent, de această primă“. Directorul Direcției de Dezvoltare și Industrie Alimentară din cadrul Direcției Agricole Dolj, Eugen Pîrvu, ne-a declarat: „La ora actuală, ROMCEREAL Dolj a preluat doar 150 mii tone de grîu din 178 mii tone contractate. Din acestea, doar 81.100 tone reprezintă grîu panificabil, care poate primi 240 lei/kg. Noi am făcut o intervenție la Ministerul Agriculturii și la Parlament pentru acordarea primei și pentru griul panificabil preluat de la producătorii agricoli care nu au contracte cu ROMCEREAL. Pe data de 23 august a.c., Ministerul de Finanțe a aprobat amendarea H.G. 426/1995 cu un articol unic prin care să se plătească prima de 40 lei/kg pentru tot griul panificabil. Dar încă nu a apărut acest amendament și încă nu se acordă această primă decît pentru griul panificabil contractat. Sperăm însă că astăzi (1 septembrie a.c., n.r.) el va fi dat publicității.“ • Relu GEORGESCU BRASOV: La bijuteria K%., aflată în spatele scenei Festivalului Internațional „Cerbul de Aur“, se găsesc de vînzare nu numai brățări, cercei, inele, broșe, coliere, ci și monede, insigne și distincții ale fostelor regimuri politice din România și împrejurimi. Prețurile lor, o monedă de 100 de lei din 1943 - 1300 lei; insigna „Odessa“ - 650 lei; Medalia „Otecesvena Voina“ - 7800 lei; Ordinul „în serviciul patriei socialiste“ - 37550 lei; Medalia „A XXV-a Aniversare a Eliberării Patriei“ - 12950 lei; „Crucea de război 1916-1918“ - 16850 lei; Ordinul „Tudor Vladimirescu“ - 38900 lei. „Steaua Republicii Socialiste România“, în funcție de clacî, se vinde cu prețuri între 31300 lei și 38900 lei. (Rompres) Zeița care ma închin Dialog cu actorul Vaier Dellakeza Ginerii galonați l-au trădat și-l vor jos pe Saddam Hussein Nu același lucru îl dorește și „nasul" Din cînd în cînd, prin mijloacele de informare în masă, ordonate în toată lumea după grade și mustăți, circulă cîte o gogoașă înfuriată, menită a scoate din apatie opinia publică. Asortată potrivit cu de toate, gogoașa este pusă pe taraba informației și i se face, reclamă atîta timp cît crede „producătorul“ că este nevoie. De o bucată de vreme, presa vîntură pe sub ochii cititorului, mai mult sau mai puțin avizat, conferindu-i conotații diferite, știrea despre transfugii gineri galonați ai lui Saddam Hussein, general-locotenentul Hussein Kamel Hassan, fost ministru al apărării Irakului, ministru al industriei și mineralelor, șef al Oficiului industrializării militare, și fratele lui, locotenent-colonelul Saddam Kamel Hassan. Ambii și-au găsit refugiul în Iordania. „Nașul“ Sam a fost ca întotdeauna pe fază, considerînd dintru început fuga acestora foarte importantă. Și Departamentul de analiză politică și militară al CIA s-a pus pe treabă încercînd să scoată profit maxim din această gogoașă. S-a vorbit mai întîi de înlocuirea lui Saddam Hussein și democratizarea, pe această cale, a Irakului. Generalul Kamel s-a arătat dispus să-și aroge rolul de conducător ultrademocrat. Deși nici el nu crede în ce spune și știe foarte bine că la o întoarcere în țara natală, chiar și pe jilțul democrației, zilele i-ar fi numărate. De fapt, ele îi sunt numărate de pe acum. Oferindu-i perspectiva puterii, cei interesați, și nu sînt puțini aceia care nu pierd nici o clipă din ochi zona, se străduiesc să adîncească dezarmarea Irakului cu ajutorul informațiilor culese de la transfugi. Cu centre din partea Irakului și a Iordaniei, problema înlocuirii lui Saddam Hussein a fost, din nou, trecută în planul secund. Pentru că „nașul“ Sam a avut și are destule posibilități de eliminare din viața politică, și nu numai, a autoritarului șef de stat irakian. Sunt numeroase exemple care probează „forța de convingere“ a „nașului“. Dacă ne aducem aminte doar de Panama, Grenada, Chile, Nicaragua și, dacă vreți, Malta, și este de ajuns. Marea problemă pentru aceia care l-ar trece pe linia moartă pe Saddam Husein ar fi cea succesorală. Opoziția irakiană se compune din cele două partide ale kurzilor, ai căror lideri sînt de neîmpăcat, și din comuniști. Ultimii ceva mai școliți, pe vremea cînd lumea era împărțită în două, sub diverse acoperiri, prin țările socialiste (întrunirile periodice și le țineau în emancipata Cehoslovacie). Formațiunile politice ale kurzilor recurg la mijloace de luptă teroriste. Și de aceea, cînd se obrăznicesc, armata turcă le mai subțiază rîndurile. De comuniști nici nu poate fi vorba. „Nașul“ Sam, descendent direct al celebrului McCharty, nu poate comite asemenea greșeală. Și-l preferă tot pe Hussein. Deși, de ochii lumii, îl tachinează. Așa că, pe măsură ce trece timpul, gogoașa înfuriată se răcește și se sleiește. Deoarece ginerii galonați l-au trădat și-l vor jos pe Saddam Hussein. Nu același lucru îl dorește și „nasul“. • Ion LECA Ieri, la Craiova, s-a inaugurat a IV-a ediție a Tîrgului Național ELECTROUTIL 95 In organizarea Camerei de Comerț și Industrie „Oltenia“, S.C. Electroputere S.A. Craiova, Fundației pentru Tineret Dolj și a SC pentru Optimizarea Consumurilor Electrice din România, ieri a avut loc deschiderea celei de-a IV-a ediții a Tîrgului Național cu participare internațională „Electroutil '95“. După alocuțiunea rostită de Mihalache Hotăranu, președintele C.C.I. „Oltenia“, ing. Tudor Rădulescu, președintele Consiliului Județean Dolj, a tăiat panglica inaugurală a celei mai prestigioase manifestări a ultimelor realizări din domeniul industriei și construcțiilor. Aici sunt prezente 131 societăți comerciale din care 37 sunt firme străine direct participante sau participante prin reprezentanții lor în România. O noutate printre acestea o constituie prezența la Tîrg a societăților Daewoo, Bosch și Byrney Baus și a Băncii de Comerț Exterior - BANCOREX. De reținut faptul că în perioada 4-5 septembrie, un grup alcătuit din 42 oameni de afaceri din Bulgaria va încheia contracte cu cele mai puternice firme participante la această competiție a industriașilor. Parlamentarii PDSR din Dolj, factorii de răspundere de la nivelul Prefecturii, Primăriei municipiului Craiova, Inspectoratului Județean de Poliție, Jandarmeriei, manageri ai unor importante societăți comerciale din județ au apreciat calitatea și diversitatea utilajelor, instalațiilor, aparatelor electrice și, nu în ultimul rînd, automobilele Cielo, mîndria S.C. RODAE Craiova. • George MITRICOF a Time Warner și Turner Broadcasting System intenționează să fuzioneze Companiile americane Time Warner Inc. și Turner Broadcasting System Inc. (TBS) au confirmat miercuri că negociază un posibil acord de fuzionare, în valoare de peste 8 miliarde dolari, transmite REUTER. „Discuțiile vizează un posibil schimb de acțiuni Time Warner pentru acțiuni TBS, în urma căruia Turner Broadcasting System va deveni filială a Time Warner, au anunțat cele două companii. Acestea au mai precizat că mai sunt multe puncte de discutat și că nu este sigur că tranzacția va fi dusă la un sfîrșit. O oficialitate participantă la negocieri, care a ținut să-și păstreze anonimatul, a declarat că acordul de fuzionare evaluează acțiunile Turner la 35 dolari fiecare. Acțiunile Turner, care nu au fost tranzacționate miercuri, au încheiat licitația bursieră de marți la nivelul de 23,625 dolari. Acțiunile Time Warner, care de asemenea nu au fost tranzacționate miercuri, au fost cotate la închiderea de marți la 42,375 dolari. (MEDIAFAX) din SC Ages - ferma Bratovoești vinde pui în vin la prețul de 2500-2800 lei/buc. telefonul cititorului 351-412,400 GAZETA «Ic SIT» — ziarul oltenilor cMg pretutindeni