Gazeta de Sud, mai 1996 (Anul 2, nr. 344-370)

1996-05-01 / nr. 344

MARE ZVOIM? Începînd de mîine vom publica un articol care se bazează pe informații provenite de la surse care au ținut să rămînă anonime din Aparatul Securității Statului al Republicii Moldova. Ne vom referi la activitatea neortodoxă a unui scriitor, ziarist și mare „patriot“. Tragem nădejde că veți fi interesați să aflați ce învîrte „omul cu 200 de nume“. Deși a fost declarat mort toamna trecută, el călătorește, este avid de informații și scrie, scrie. Colac peste pupăză, ceea ce publică domnia sa aici, în sud-vest, este citit și tradus hăt, departe, în Est. (Dacă vreți să cunoașteți personajul, citiți numărul nostru de mîine). (A.V.) Helmut Kohl a mîncat la Londra carne de vită Cancelarul german Helmut Kohl a declarat la Londra că el și John Major au mîncat la dejun carne de vită, dar a refuzat să spună dacă i-a găsit vreun cusur, transmite AFP. în timpul unei conferințe de presă, susținută împreună cu primul ministru britanic, cancelarul german a răspuns unei întrebări adresate de un ziarist, care se interesase dacă, într-adevăr, la dejun mîncase carne de vită. Rugat de ziarist să spună ** găsit vreun cusur, Kohl a re fost în calitate de manager ... .ustria de carne de vită britanicar: ,ar nu vă așteptați să pronunț un slogan publicitar?“. întrebat asupra eventualității ridicării embargoului european împotriva cărnii de vită britanice, cancelarul s-a limitat să declare: „Eu nu fac parte din aceste negocieri; singura mea dorință este «faceți-o cît mai repede posibil»“. (R.D.) In România s-au creat punți de legătură între organizațiile teroriste din Europa, Asia și Orientul Apropiat în România s-au creat punți de legătură între organizațiile teroriste din Europa, Asia și Orientul Apropiat, unele dintre acestea putînd fi antrenate în atentate împotriva unor demnitari români sau străini, a afirmat generalul Dumitru Iliescu, directorul serviciului de Protecție și Pază. Generalul Iliescu precizează că grija principală a serviciilor competente în acest domeniu trebuie să fie prevenirea unor astfel de tendințe. (C.N.) Vremea va fi în general instabilă. Cerul va prezenta temporar înnourări accentuate. Pe arii extinse vor cădea ploi, mai ales sub formă de aversă, însoțite de descărcări electrice și, izolat, de cantități de apă însemnate. Vîntul va sufla slab pînă la moderat cu intensificări de scurtă durată. Temperaturile maxime vor fi cuprinse între 19 ° C și 23 °, iar cele minime între 10 ° C si 15 ° C. GAZETA De SUD Fostul prim secretar al județului Mehedinți, Constantin Dinu, și-a stabilit biroul electoral W 9 în redacția cotidianului independent „Datina A trecut întîi o boare, cum zicea Top Orgine“. După care a dispărut o vreme din independent la independent trage. Mai ceanu. Vestea posibilei candidaturi, ca in atenția publică. Acum, a revenit și cand vine „simplul cetățean“ cu un anunț de dependent, la funcția de primar al mudaturii dumnealui la postul de primar al publicitate, mai are și buletinul la el, mainicipiului severinean, a fostului prim se Severinului este o certitudine (dacă va fi dă și el o semnătură. Și nu-i de ici, decretar al județului Mehedinți, Constantin acceptată de biroul electoral județean), calea să-ți faci campanie electorală la Dinu, i-a făcut pe unii să se simtă, din Fostul prim secretar al județului Mehedotul calului. După cum se vede, ziariștii nou, în putere. Omul a făcut o vizită de dinți, Constantin Dinu, și-a stabilit biroul independenți umblă cu cădelnița, dar delucru și, împreună cu unii presari, și-a electorat în redacția cotidianului independinde dacă și alegătorilor severineni le rezolvat cîteva probleme: o mutație și dent „Datina“ (singurul cotidian indepen place mirosul de... tămîie electorală, niște intervenții publiciste „de pe mardent al județului, cum pretind unii). Că 9 D. PEREGRINA Greșind aterizarea la punct fix, M. Voichița a nimerit, de la etajul 7, direct în pom Blocîndu-i-se ușa de la intrarea în locuință, M. Voichița, locatar al blocului C1, cartierul Kiseleff, a trecut la vecin și, din balconul acestuia, a încercat să ajungă în al lui. Greșind aterizarea la punct fix, M. Voichița a nimerit, de la etajul 7, direct în pom. Autorul saltului mortal s-a ales cu cîteva coaste „deranjate“ și se află sub supraveghere medicală. Ion LECA Parlamentarii vor putea să facă parte din AGA și din Consiliile de Administrație Senatul a revenit ieri asupra deciziei anterioare potrivit căreia senatorii și deputații nu pot face parte din Adunările Generale ale Acționarilor și din Consiliile de Administrație ale societăților comerciale. Noua decizie a fost luată în urma medierii textelor în divergență la Statutul deputaților și senatorilor, adoptat în forme diferite de Cameră și Senat. Parlamentarii nu vor putea fi însă conducători executivi sau președinți ai Consiliilor de Administrație, în urma dezbaterilor, s-a mai hotărît că funcția de secretar general al uneia dintre Camere este compatibilă cu calitatea de senator sau deputat. Potrivit acestei decizii, senatorul PDSR Constantin Sava, numit recent secretar general al Senatului după demiterea lui Constantin Ionescu, rămîne în continuare senator. (A.B.) Nu cred că a fi bibliotecar este o profesie. Cum, adică, unii dintre noi se nasc cu gîndul să distribuie cărți? Deși, acum, mulți sînt tentați să facă așa ceva în lipsă de altceva. Aș zice mai degrabă că bibliotecarul trebuie să aibă vocație. Să știe ce să recomande cititorului. E greu de spus cîți dintre bibliotecari pun pasiune în atribuțiile lor, în mod normal vocația și pasiunea sunt de nedespărțit. Mulți dintre noi au crescut la țară. în sat existau cel mult două-trei aparate de radio. Mai veneau cele două-trei ziare oficiale care ajungeau la cîțiva mai cu dare de mină. Despre televizor nu se știa nimic. Era ceva de domeniul științifico-fantasticului. Biblioteca, așa cum era orînduită pe atunci, în urmă cu vreo trei decenii, constituia un punct de atracție. Dacă un costum se cumpăra pe „puncte", o carte a împrumutat pe gratis. Cei mai mulți dintre bibliotecari erau absolvenți de liceu. Un liceu parcurs temeinic, pentru cine îl termina, în ciuda mentalităților proletcultiste. Am apucat și vremurile cînd informația - audio sau video - năvălește doldora în apartament. Dacă timpurile cînd setea de „îngurgitare“ a evenimentelor părea că nu are saț, acum am ajuns la sațietate. Totul are o limită. Fiindcă suntem curioși din fire, dar nu la nesfîrșit. Mă plictisesc deseori să caut anumite cărți în biblioteca personală. Care nu e formidabilă. Cumpăr ceea ce simt că mă satisface, însă nu am o disciplină a „aranjamentului“. Și atunci, cînd mi se năzare ceva, dau fuga la biblioteca „Aristia și Theodor Aman“ să consult ceva. Nu zic că o fac foarte des, în ultimul timp, e dificil să mai găsesc un loc în sala de lectură. Un sondaj sociologic ar demonstra că cititorii sînt de diverse profesii și vîrste. Lucru cert este că cei mai mulți sînt foarte tineri. Vîrsta adolescenței prevalează. Am ajuns și aici: televiziunea prin cablu nu mai confiscă interesul public. Bibliotecarii au devenit foarte solicitați. Un lucru îmi provoacă amărăciune și mă nedumirește: de ce au salarii atît de mici? Salarii la nivelul unui șomer mediocru. Pe lingă atîtea beneficii, incomensurabile în timp, cartea are și un impediment: strînge praful. Mulți bibliotecari suferă de astm alergic, măcar din acest punct de vedere să-i protejăm. 9 Romulus DIACONESCU Senatorul Radu Vasile cere o dezbatere asupra situației critice a finanțării externe . Senatorul PNȚCD Radu Vasile a avertizat, luni, plenul Senatului asupra situației critice a rezervei valutare și asupra probabilității închiderii finanțării externe. El a cerut o dezbatere în Senat, la care guvernatorul Băncii Naționale a României să prezinte cum s-a ajuns la rezerva valutară de numai 243,4 miliarde de lei și ce se întîmplă cu finanțarea externă de la FMI și BERD, în perspectiva vizitei oficiale a reprezentanților FMI la București, prevăzută pentru sfîrșitul lunii mai, Radu Vasile a amintit că dacă unul din criteriile de performanță convenite cu FMI nu va fi realizat, finanțarea externă va fi blocată, în condițiile în care în următorii ani vor trebui rambursate creditele scadente, în sumă de 1,2 -1,5 miliarde de dolari anual. Senatorul a amintit că BERD a blocat, deja, tranșa a doua a împrumutului FESAL. El a precizat că unul dintre criteriile ce nu au fost respectate este existența pieței bancare, iar inflația ce se va înregistra va ajunge la 50%, mult peste limita convenită. (A.B.) GAZETA de SUD oferă spațiu publicitar tuturor formațiunilor politice angajate în campania electorală, la tarifele anunțurilor de mare publicitate, în toate paginile ziarului, mai puțin în paginile 1 și 10. Cursul de referință al BNR, valabil pentru 1 mai 1996 1 dolar SUA = 2913 lei, 1 marcă germană = 1905 lei SC AGES INTERNATIONAL^ VINDE PUI VIi La FERMA DIN BRATOVOIESTI TEL. 051 413545 SJ Tombola abonaților din luna mai 4 premii de 500.000 de le! Trimiteți la redacție copia după distanța de abonament pe luna mai sau distanța în original și puteți cîștiga 500.000 de lei ! Dar, mai întîi, abonați-vă! Abonamentul lunar la GdS costă numai 4000 de lei! ziarul oltenilor de pretutindeni