Gazeta de Sud, iunie 1996 (Anul 2, nr. 371-395)

1996-06-01 / nr. 371

zahăr tos în orice cantitate, la prețul de 1550 lei/kg fără TVA inclusiv ambalajul. Tel.: 051/264.320. 051/134.203 SC ZAHĂRUL LA PODARI ! O data la patru ani apare o șansă. Alegerile ne oferă posibilitatea de a neerea destinul. Acum! F J 111 | 111 | I JJ-ul jj—j A misă încep cu istorisirea unui fapt de viață. Luni, 27 mai, trebuia I să mă prezint, în calitate de martor-cheie, la procesul intentat de două familii de foști salariați ai SMR Balș directorului acestei întreprinderi, Ion Băluță. N-am fost acolo. A doua zi, întorcîndu-mă acasă, am găsit, prins în ușă, următorul mesaj: „D-le Dan Bălășescu, v-am căutat pentru a cunoaște motivul pentru care n-ați venit la proces. Sperăm că nu v-am supărat cu nimic. Sperăm să veniți în data de 10.06.1996 pentru a se stabili adevărul. Noi v-am apreciat efortul și curajul și vă purtăm aceeași stimă în continuare“. IAm rămas consternat. Dintr-o perfidă lipsă de voință civică, m-am lăsat dus de valul ce în jurul meu a înghițit mii de conștiințe. Pentru a-mi fi definit integral rolul de mediator, eu, măcar în această calitate, ar fi trebuit să nu-mi permit să ratez ocazia de a confirma realitatea invocată de acei oameni, într-o societate cu adevărat democratică, prezența mea în fața curții n-ar mai fi fost necesară. Atunci cînd a afirmat ce a afirmat, Ion Băluță era foarte sigur pe sine, chiar m-a somat să redau integral toate spusele. Pus în fața faptului împlinit, el a negat tot... Este conștient că justiția este încă un mecanism greoi și nu rareori obedient în raporturile cu vectorii puterii. El a mizat și mizează, în acest context, pe incapacitatea omului de rînd de a-și fructifica dreptul la adevăr. De ani de zile, apelînd la chițibușuri și trecușuri avocățești a ruinat, pe rînd, speranțele în adevăr ale multor salariați pe care i-a concediat ilegal. Insultele pe care le-a proferat la adresa oamenilor sînt înregistrate pe o casetă. El știe acest lucru. Prin urmare, negînd, încearcă să infirme realitatea. n aceeași postură se află astăzi toți aceia ce încearcă să ne arate o altă realitate decît cea trăită, cotidian, de noi. Cei mai mulți dintre acești oameni au umflat bucuroși, acum patru ani, potul încrederii noastre, făcîndu-și din el un tezaur al privilegiilor personale. Duminică, profitînd de apatia și lehamitea noastră, s-ar putea să cucerească iarăși laurii autorității. Vom rămîne, din nou, bocind pe la colțurile democrației dreptul nostru la o viață decentă. Dar putem evita această situație. Putem, prin implicarea noastră conștientă și obiectivă, să răsturnăm cazul inerției. Nu este normal ca o localitate să fie condusă de un om ales de doar un sfert din locuitorii ei. Trebuie să mergem la vot. O dată la patru ani, puterea este în mîinile noastre. Manifestîndu-ne acest drept fundamental, implicîndu-ne și nu șezînd comod în fața televizorului și comentînd caustic sau fatidic soarta țării. Ziua de mîine, noi o facem azi. • Dan BĂLĂȘESCU / GASM2TA de SlÎD De Ziua Copilului, Talente în devenire! 0 <21 Sub linia de plutire O relatare completă despre felul în care Newsweek a manipulat insinuările care au condus la tragica sinucidere a amiralului Boorda - și ce ne spune acest caz despre modul cum acționează presa. Sîmbătă-duminică,1-2 iunie 1996 « Anul II, numărul 371 • 10 pagini, 250 lei Taximetristii de la SOOTERS susțin că sint 9 9 victimele Poliției Rutiere si ale Primăriei Ofițerii navei taiwaneze Maersk Dubai au compărut in fața tribunalului Căpitanul vasului taiwanez Fu Ming (Maersk Dubai) și cei șase ofițeri ai echipajului acuzați de uciderea a trei pasageri clandestini români au compărut, joi, în fața tribunalului, anunță REUTER. Autoritățile române au cerut extrădarea ofițerilor, dar avocații acestora susțin că percheziția efectuată pe vas de poliția canadiană a fost ilegală. Căpitanul navei, Cheng Shiao, 34 de ani, și alți șase ofițeri taiwanezi au fost arestați miercuri, după ce poliția canadiană a percheziționat vasul în portul Halifax. După apariția în fața tribunalului, cei șapte vor fi reținuți în custodie la Halifax. Un diplomat taiwanez sosit în portul canadian a protestat împotriva arestării, susținînd că autoritățile canadiene nu au jurisdicție în acest caz. Opt membri filipinezi ai echipajului au dezertat vinerea trecută și au povestit despre soarta pasagerilor clandestini români aruncați peste bord de căpitanul vasului pe o plută din butoaie de combustibil, pe 12 martie. Un alt român a fost aruncat în mijlocul Atlanticului pe parcursul călătoriei. Autoritățile române au cerut extrădarea căpitanului și a ofițerilor navei și punerea lor sub acuzare. Consiliul Canadian pentru Refugiați și-a exprimat temerea că ofițerii de pe vas s-au debarasat de români pentru a evita plata unei amenzi de 5 000 de dolari impusă de Canada pentru fiecare imigrant ilegal introdus în țară. Taiwanul a declarat că dorește să preia acest caz și a făcut apel la un proces imparțial: „în acest moment, ofițerii de pe Fu Ming neagă că i-au abandonat pe refugiați. De aceea, nu putem spune dacă s-a comis o crimă“, se arată într-o declarație a ministerului taiwanez de externe. „Dacă a avut loc, totuși, o crimă, vom aborda cazul în conformitate cu legea“. După „Afacerea griului“ va urma O . .Afacerea porumbului“? Cine ar fi crezut vreodată că Doljul, un tăbărdeț cu mare pondere în agricultura Roîncremâniei, considerat altădată „grînarul“ țării, și nu va ajunge subiect de comentarii prilejuit cerea de rapacitatea unora dintre aceia care a sămîi veau obligația (morală și materială) de a sindpăstra cu sfințenie grîul producătorilor! Și de ar culmea, tocmai cei care au beneficiat de meai niște salarii destul de consistente, iar de canti prime, ce să mai vorbim. Interesant este purur următorul aspect: dacă nu s-ar fi întîmplat dacă nenorocirea cu calamitarea celor peste supte 121 de mii de hectare cultivate cu grîu în grîu, Dolj, adică aproape 90%, s-ar fi descoperit cu SE care faptele reprobabile săvîrșite de climatereguitorii fondului de cereale al statului?telon Sau peste tot s-ar fi așternut acea prover- ministială „tăcere“? semă Și cum o nenorocire nu vine niciodanul. Ftă singură, iată că, la orizont, se întreză și cui rește un alt necaz, și anume faptul că porumbul nu „vrea“ să răsară. Controale prept peste controale, anchete după anchete, au stant tăbărît peste Dolj. Întrucît țăranii nu mai au încredere în materialul semincer garantat și pus la dispoziție de stat, după „întoarcerea“ grîului, aceștia au refuzat să mai ia sămînță de porumb de la SEMROM, folosind-o pe a lor, din hambare, fără buletin de analiză a germinației și netratată. Culmea este că, deși județul nostru a primit cantitatea de 140 de tone de sămînță de porumb pentru a fi distribuită gratuit producătorilor care doresc să reînsămînțeze suprafețele de teren ce au fost ocupate cu grîu, însă calamitat, ei refuză colaborarea cu SEMROM. în plus, lucrările de pregătire a terenului și contravaloarea îngrășămintelor chimice care trebuie, obligatoriu, administrate la fertilizarea de bază, o dată cu semănatul, trebuie să le suporte tot țăranul. Pe cine avantajează această inițiativă și cui aparține? „La societățile comerciale cu capital preponderent de stat, afirma ing. Constantin Radu, directorul general de la DGAA Dolj, s-au reînsămînțat 10 mii de hectare, din care 9.000 cu porumb și 1.000 cu floarea-soarelui. Pentru cultivatorii particulari, porumbul se va ridica în mod centralizat, la nivelul fiecărei localități, de către o persoană autorizată, deoarece sămînță este tratată contra bolilor și dăunătorilor. Avem în stoc și sămînță din grupa Pioneer - hibridul timpuriu Helga - circa 25 de tone, ce s-ar putea ridica oricînd de către proprietarul respectiv. Fiindcă timpul este deja foarte înaintat, consider că nu se vor putea însămînța mai mult de 25 de mii de hectare cu porumb în locul grîului calamitat. în ceea ce privește porumbul încă nerăsărit, verificările continuă și, la momentul potrivit, vă vom pune la dispoziție rezultatul anchetei organelor de cercetare“. Așadar, să ne așteptăm la un nou scandal de proporții în agricultură, de această dată pentru porumbul nerăsărit? t George MITRICOF ziarul oltenilor d«=» pretutindeni