Gazeta de Sud, octombrie 1996 (Anul 2, nr. 475-501)

1996-10-01 / nr. 475

~H oí * zile trecute: 274 A zile rămase: 927A BMffiJste SENSIBILITATE; EXISTENȚĂ CARE DEPINDE DE ALTUL. VREMEA IN OLtENIA „Ia seama dacă ceea ce făgăduiești este drept și cu putință, căci făgăduiala este datorie curată CONFUCIUS CLUBUL OAMENILOR DE AFACERI Oltenia anunță că s-a deschis un nou cont al Clubului la Banca Comercială Română Craiova, în care se poate vira cotizația de membru aferentă trimestrului IV. Noul nr. de cont este: 451002025. Valoarea cotizației este de 50.000 lei/lună. 06.14 răsăritul Vremea vară. Cerul va fia slab (un maxime va iar minimele îrtre forma ceată Tri% apusul 17.560 Tramoava su Tei%jtraturile îprinse întreȘ&nși 24 ° C,dat se va Studenții își pot trata dantura gratuit La Policlinica studențească din Craiova (secția Stomatologie), situată lângă Facultatea de Agronomie, studenții pot beneficia nu doar de tratamente obișnuite (plombe, tratarea unui dinte), ci și de lucrări dentare complexe, totul fiind gratuit. Lucreția Ciuchete, medic stomatolog, spune: „Materialele dentare, tehnica și aparatura folosite de către privatizați se găsesc și la noi. Cei mai mulți dintre studenți cred că numai plătind li se pot face minuni, dar nu este așa“. Marieta Dimulescu, studentă la Facultatea de Matematică, își pune a treia plombă, are deja o lucrare dentară executată la această policlinică și se declară foarte mulțumită. • Elena BULBOREA 1 octombrie 1996 Cursul de referință al BNR Cursul valutar la casele de schimb din Craiova valabil pentru 30 septembrie 1996 DOLAR MARCĂ □ 1 dolar SUA = 3261 lei □ 1 marcă germană = 2139 lei □ 1 șiling austriac = 304 lei □ 1 dolar australian = 2582 lei □ 1 franc belgian = 104 lei □ 1 dolar canadian = 2392 lei □ 1 franc elvețian = 2599 lei □ 1 coroană daneză = 557 lei □ 1 liră egipteană = 959 lei □ 100 pesetas spaniole = 2543 lei □ 1arcă finlandeză = 715 lei □ 1 franc francez = 633 lei □ 1 liră sterlină = 5098 lei □ 100 drahme grecești = 1355 lei □ 1 liră irlandeză = 5226 lei □ 100 lire italiene = 214 lei □ 100 yeni japonezi = 2942 lei □ 1 leu moldovenesc = 706 lei □ 1 gulden olandez = 1907 lei □ 1 coroană norvegiană = 502 lei □ 100 escudos portughezi = 2103 lei □ 1 coroană suedeză = 492 lei □ 1000 lire turcești = 36 lei □ 1 DST = 4706 lei □ 1 ECU = 4079 lei cump vîrsz. cump. vinz. AGES INTERNATIONAL 3400 3620 2300 2410 ABDUL VALUTĂ 3550 3650 2350 2430 UTC EXCHANGE 3560 3650 2360 2440 IDM EXCHANGE (Calea București) 3450 3635 2325 2435 (Popa Șapcă) 3450 3635 2325 2435 VEGA (Casa Cărții) 3560 3660 2350 2447 NASTY LIB.3 3550 3650 2350 2440 NASTY CHANGE 3550 3650 2350 2440 ................. .............. Membru al Academiei Române și al altor 14 foruri și societăți academice, din întreaga lume, al Uniunii Scriitorilor, al Comunității Europene a Scriitorilor și al PENClubului, fost secretar al Comisiei Naționale pentru UNESCO și președinte al Asociației Române pentru Națiunile Unite, fost director al Accademia di Romania de la Roma, purtător al Marelui Cordon al Ordinului Poenix (Grecia), distins cu premiul Tormargana (pe care l-au mai primit Ungaretti, Quasimodo, Sartre, Rafael Alberti, De Chirico), autor a 66 de lucrări, academicianului Alexandru Bălăci, fiu al Olteniei, cel care își leagă începuturile și formarea sa ca om al cărții de orașul nostru, administrația locală îi pune sub semnul întrebării dacă nu sperăm - opera de-o viață, cel puțin meritul de a fi încununat cu modestul, dar sensibilul titlu de „Cetățean de onoare“ al Craiovei! Acum, în anul în care a devenit octogenar, pașii și gîndurile sale se îndreaptă stăruitor spre locurile de începuturi, spre oamenii - mulți dintre ei „mărețe umbre“, precum acel inegalabil C.D. Fortunescu - care i-au insuflat, între aceste ziduri de legendă, cultul cărții, în fața căruia se apleacă și azi, cu smerenie. Omagiind, din nou, această comoară strînsă între două coperți și cinstind pe cel ce-a zămislit-o, domnia sa a poposit, într-una din diminețile acestui septembrie mohorît, la Craiova, pentru a fi „martorul și mărturisitorul“ ieșirii în lume a volumului „Timpul începutului“, semnat de prof. Nicolae Andrei, dascălul a generații de elevi și, deasupra timpurilor, „directorul prin excelență“ al Colegiului Național „Nicolae Bălcescu“. S-au întîlnit, sub veghea mută a cărților din rafturi, două spiritualități, reunite prin limbajul comun al evocării a 17 dintre cele mai de seamă personalități date țării de urbea de pe Jii și care - fericită coincidență - și-au hrănit mintea și sufletul pe băncile aceleiași școli, sub îndrumarea unor dascăli intrați în memorialistica centenarului lăcaș de învățătură. „Eroii“ lui Nicolae Andrei sunt Eugeniu Carada, Titu Maiorescu, Nică B. Locusteanu, C.D. Fortunescu, Alex. Macedonski, Nicolae Titulescu, Gh. Țițeica, Gogu Constantinescu, Traian Demetrescu, Gib Mihăescu, Ion Țuculescu, Petre Vancea, C.S. Nicolăescu Plopșor, Ion Ionescu Voitești, George Vâlsan, Ion Vasilescu, Corneliu Baba (singurul în viață). Ei sînt „treziți“, cu sfială și dragoste, din file îngălbenite de catalog și purtați de-a lungul anilor, autorul încercînd ca, din amintiri, anecdotică, din date bio și bibliografice, să contureze personalitatea de-abia licărind sau, în unele cazuri, cu amprentă clară, încă de pe băncile școlii, a personajelor aventurii sale evocatoare. Fiindcă - spune Nicolae Andrei, citîndu-l pe Titu Maiorescu - „Tinerețea este o enigmă. Vîrsta matură este dezlegarea enigmei“. La rîndu-i, acad. Alexandru Bălăci - care a rostit, în acest cadru, o scurtă, dar elevată dizertație despre cultura românească în contextul european, revenind la aceea pe care îi place să o numească Alba Craiova, a adus omagiul său înaltului sacerdoțiu care este meseria de profesor, ca și tuturor celor ce slujesc cartea. A fost astfel răsplătit și efortul editorului Nicolae Marinescu, în a cărui editură „Aius“ a apărut „Timpul începutului“, la rîndu-i un început de dram al lucrărilor ce vor fi tipărite sub egida Asociației Prietenii Științei „Gh. Țițeica“, fondată la Craiova, în 1915. • Darda BOSSAN • Foto: Eugen TUDOR COTIDIAN La Craiova, în biblioteca centenarului Colegiu Național „Nicolae Bălcescu“ s-au întîlnit două personalități ale acestor meleaguri: acad. Alexandru Bălăci și prof. Nicolae Andrei . Autoritățile administrației locale sunt de părere că distinsul cărturar octogenar Alexandru Bălăcinu merită titlul de „Cetățean de Onoare" al Craiovei Premiile acordate tinerilor dirijori de cor Festivalul național al tinerilor dirijori de cor s-a încheiat în seara zilei de 28 septembrie. Sub cupola Filarmonicii Oltenia s-a deraiat ultimul concert, protagoniste fiind Claudia Gherga și Ioana Boca. Claudia Gherga (născută la Lugoj în 1974) a urmat cursurile Școlii de Muzică din orașul natal, secția pian; în 1992, a absolvit Liceul de Muzică „Ion Vidu“ din Timișoara, în prezent este studentă în anul IV la Academia de Muzică din București, secția pedagogie muzicală. Dirijatul de cor îl studiază sub îndrumarea lectorului universitar Dan Mihai Goia. La finele fiecărui an universitar a evoluat, în calitate de dirijor, în fruntea ansamblului coral al anului respectiv. Recent, a avut ocazia să dirijeze, într-un concert cameral, grupa de studiu a corului „Madrigal“, cu care a efectuat turnee în țară și străinătate. în cadrul festivalului, Claudia Gherga a prezentat un program variat cu lucrări ale compozitorilor: J.S. Bach, L.W. Beethoven, Irina Odăgescu, H. Berlioz, Al. Racu, P. Constantinescu, D.G. Kiriac, Fauré, C. Orff. Am urmărit cu atenție evoluția tinerei dirijoare, apreciind modul de abordare a pieselor interpretate. Este o tînără speranță a artei dirijorale corale. Ioana Boca s-a născut în București, la 18 decembrie 1969. A absolvit Liceul de Muzică „G. Enescu“ din Capitală (vioară). Este licențiată a Academiei de Muzică din București, secția pedagogică. Dirijatul coral l-a urmat la clasa prof univ. Petre Crăciun, în cadrul Academiei a urmat cursul de măiestrie la profilul dirijat cor academic, condus de Valentin Graescu. în cursul anilor de studenție, a avut ocazia să dirijeze corurile Academiei de Muzică, făcînd totodată parte din corul „Preludii“ al Centrului de Cultură „Tinerimea Română“, cor dirijat de Voicu Enăchescu. Aflată la pupitru dirijoral al Corului Filamonicii, a prezentat un buchet de coruri ale compozitorilor: P. Fauré, C. Orff, J.S. Bach, H. Berlioz, Al. Racu, Bernstein, T. Teodorescu, P. Constantinescu, I. Alexandrescu. Ioana Boca, familiarizată cu formația corală a Filarmonicii (participă pentru a doua oară la festivalul de la Craiova), a demonstrat un plus de maturitate în interpretarea pieselor. Cu o gestică sigură, fără artificii, cu nuanțări gradate de la pianissimo pînă la fortissimo în momentele de culminație a pieselor, ne-a demonstrat realele posibilități de care dispune în arta dirijorală. Menționăm contribuția benefică a Corinei Stănescu, în calitate de pianist acompaniator, în finalul concertului, juriul alcătuit din prof. univ. Petra Crăciun de la Academia de Muzică din București (președinte), Stelian Olariu, dirijor al corului Operei din București, Dan Mihai Goia, lector univ. la Academia de Muzică din București, muzicologul Constantin Catrina din Brașov, Al Bacu - prim dirijor și Fl. Zamfir - dirijor secund al Corului Filarmonicii (membri) a desemnat următoarele premii: premiul D.D. Botez a fost atribuit Ioanei Boca din București, premiul Mihail Bârcă - Olgăi Burlea din Chișinău, premiul N. Lungu - dirijoarei de la Cluj-Napoca, Ildikó Kullo și premiul de debut tinerei Claudia Gherga din București. A fost acordată o mențiune specială directorului adjunct al Filarmonicii, Gheorghe Fabian, sufletul acestei manifestări, devenită tradițională. Și, astfel, cortina a căzut peste Festivalul național al tinerilor dirijori de cor de la Craiova, unica manifestare de acest gen din țară. v. N . Boris CHELARU 475 / marți, 1 octombrie 1996 Tîrgu Jiu trebuie să devină un oraș european Tîrgu Jiu, orașul lui Brâncuși, aidoma multor localități ale țării, trăiește febra tranziției, tranziție în care sumedenie de probleme edilitar-gospodărești au fost ocolite de la o legislatură la alta. Vineri, 27 septembrie, Prefectura județului Gorj a emis ordinul 170, care cuprinde măsuri organizatorice destinate eliminării unor disfuncționalități în desfășurarea traficului rutier, pentru instaurarea unui climat de ordine și siguranță pe drumurile publice. Măsurile vizează refacerea semnalizatoarelor, indicatoarelor, panourilor adiționale și marcajelor. Administrația Drumurilor Naționale Gorj va asigura semnalizarea drumului național Filiași-Petroșani (E79), iar Consiliul Local al municipiului Tîrgu Jiu, cu sprijinul Inspectoratului de Poliție al județului Gorj vor amenaja parcări în zona Centru - Victoria, Piața agroalimentară centrală, Piața 9 Mai, zona Abator, semnalizarea intersecțiilor str. Confederației - str. 1 Decembrie 1918, str. A.I. Cuza - b-dul Republicii. Vor fi urgentate reamenajarea tîrgului de cereale și material lemnos în zona Abator și realizarea liniei de centură de pe malul drept al Jiului, cuprinsă între podul Turcinești - str. Luncilor - Panduri - pod Abator, pentru a prelua traficul greu și de tranzit pe relațiile: Craiova - Petroșani și Drobeta Turnu Severin - Petroșani; în acest fel, camioanele și căruțele nu vor mai circula pe străzile din zona centrală. Dacă la aceste măsuri se va adăuga și astuparea gropilor, Tîrgu Jiul va deveni un oraș european. • IonTARBAC .I Studenți, nu vă mai temeți de cutremure! Lucrările de consolidare antiseismică a clădirilor Facultății de Agronomie, Facultății de Mecanică, precum și a clădirii centrale a Universității din str. A.I. Cuza vor începe azi. „Fondurile necesare pentru această acțiune, solicitate de constructorii care execută lucrarea, au fost obținute de la Ministerul Învățămîntului“, ne-a informat prorectorul cu baza materială, prof. univ. dr. Lucian Bușe. • Petroniu MUSCALENCO I periculoasă boală afectează județul Dolj: untul de tuomie electrică I Colegiul Universitar din Drobeta Turnu Severin, la startul unui nou an de invățămînt Astăzi, începînd cu ora 12.00, Casa Tineretului din Drobeta Turnu Severin va găzdui festivitatea de deschidere a anului universitar 1996/1997 la Colegiul Universitar din Drobeta Turnu Severin. Cei aproape 800 de studenți care învață aici (din care 188 „boboci“) beneficiază, începînd cu acest an, de întreaga capacitate de școlarizare a colegiului, în această vară fiind încheiate lucrările de reparații și reamenajări de la etajul clădirii. în prezent, colegiul severinean dispune de 12 cabinete moderne, de o bază didactico-materială completată în această vară cu calculatoare și xeroxuri noi, de spații de cazare și masă pentru cei 315 studenți. Prin programul TEMPUS, colegiul a fost conectat, recent, la rețeaua INTERNET. Din această toamnă, la profilurile și specializările existente, se mai adaugă două Institutori (22 de studenți) și Navigație și Transport Fluvial (25 de studenți). Conform declarațiilor conf. univ. dr. Costel Petcu, directorul Colegiului Universitar din Drobeta Turnu Severin, a fost obținut acordul de înființare a încă două specializări care vor primi cifre de școlarizare în anul 1997/ 1998 - Tehnologia informatică și Studiul materialelor și defectoscopie. La început de an, studenților și cadrelor didactice, mult succes • Eugen MĂICĂNEANU Dacă Bucureștiul și județele învecinate au fost devastate de virusul care produce meningo-encefalita, județul Dolj este victima unui astfel de „virus“, foarte păgubos - furtul de energie electrică. Lucrătorii Filialei Rețele Electrice Craiova din cadrul RENEL, însărcinați cu controlul contoarelor de energie electrică și a branșamentelor electrice, au destulă bătaie de cap în combaterea răspîndirii acestei forme de boală. De la începutul anului și pînă în prezent, pe raza județului Dolj au fost depistate 756 de cazuri, dintre care 740 în rîndul consumatorilor casnici, iar 16 la micii consumatori (mici întreprinderi). Aceștia au produs pagube RENEL în valoare totală de 171.244.478 de lei, reprezentînd 4.308.985 kilowați/oră! Pentru a vă face o imagine mai clară asupra consecințelor „contaminării“, vă oferim în continuare cîteva exemple de pagube produse de unii consumatori „infestați“: Dumitru Vasile, din comuna Daneți, a sustras energie electrică în valoare de numai... 1.033.719 lei în aceeași comună au mai fost descoperiți Victor Radu, cu suma de 519.162 de lei și Constantin Marinescu -396.780 de lei. Boala prezintă o foarte mare viteză de răspîndire și pe distanțe mai mari: în comuna Leu, Aurel Belei a sustras energie electrică reprezentînd 763.684 de lei. Tot aici, Tudor Mihalache nu s-a lăsat mai prejos, specialiștii FRE Craiova punînd un „diagnostic“ categoric: 785.068 de lei. Cazuri foarte grave s-au înregistrat și în comuna Amărăștii de Jos: Duică Florea s-a făcut vinovat de furt de energie în valoare de 829.512 lei, iar Ion Ene a întrecut orice așteptări: 1.089.160 de lei. Forme mai „ușoare“ de manifestare a „bolii“ s-au semnalat în comuna Dobrotești: Petre Gîrd - 504.224 de lei și Marin Barbu - 392.640 de lei. Lista este, evident, mai lungă, dar probabil că v-ați putut forma o părere despre gravitatea problemei; sumele prezentate reprezintă doar energia furată efectiv, fără a include amenzile și taxele de reinstalare (unde a fost cazul), pe care ar trebuit să le plătească cei menționați mai sus. Modul de tratament pentru „bolnavi" este destul de neplăcut Pentru amatori, vom prezenta modul în care se face calcularea energiei neînregistrate de aparatul de măsură (contor). Dacă, la controlul efectuat, se constată că abonatul (consumatorul) a intervenit la aparatul de măsură (contorul de energie electrică) sau a violat branșamentul electric, creîndu-și posibilitatea de sustragere a energiei, echipa de control trece la inventarierea tuturor aparatelor electrocasnice existente în locuință (numărul și puterea nominală a acestora), după care, folosindu-se tabelele normative cu orele de funcționare a acestora în funcție de anotimp (vară sau iarnă), se recalculează cantitatea de energie electrică sustrasă. Consumatorul respectiv este invitat apoi la centrul de distribuire a energiei electrice, unde o comisie de specialiști încheie documentele necesare recuperării pagubei produse. Dacă în termen de trei zile de la întocmirea documentelor este achitată contravaloarea pagubei, abonatul este reconectat la rețea. Pentru recidiviști, există „medicamente" forte Abonatului care nu este la prima abatere de acest fel sau folosește metode mai sofisticate de sustragere a energiei electrice, i se va monta obligatoriu un bloc de măsură și comandă care nu mai permite sub nici o formă furtul. Acest dispozitiv îl costă pe abonat - inclusiv taxa de instalare - peste 300.000 de lei. Dacă abonatul refuză să plătească această sumă, el nu mai este realimentat cu energie electrică, iar după o lună i se poate rezilia contractul de furnizare a energiei electrice. Aceste informații ne-au fost oferite de ing. Viorel Nisipir - inspector cu controlul furnizării energiei electrice în cadrul FRE Craiova și ing. Ștefan Tumeanu, de la Serviciul Marketing al Filialei Rețele Electrice Craiova. Promitem că vom reveni într-unul din numerele viitoare ale cotidianului Gazeta de Sud cu date despre situația furturilor de energie electrică din Craiova. • Mariana STAICULESCU, Cristian BERCEANU Umoriștii nu s-au făcut de rîs la Tîrgu Jiu Sîmbătă seara, 28 septembrie, s-a încheiat la Tîrgu Jiu cea de IV-a ediție a Festivalului-concurs de umor „Ion Cănăvan“. întrecerea a fost aprigă, atît prin numărul mare de participanți, festivalul devenind cu timpul național, cît și prin valoarea concurenților, care și-a spus cuvîntul și a pus la muncă serioasă juriul. După lungi deliberări, juriul secției de proză umoristică (volum publicat), epigramă și fabulă, avîndu-i ca președinte pe poetul Nicolae Dragoș și ca vicepreședinte pe dr. Grigore Lupescu a acordat următoarele premii: a) La epigramă: I. George Petrone - Iași; II. Alexandra Dora Șerban - Tîrgu Jiu; III. Vasile Iarca - Iași; Marian Popescu - Cluj-Napoca; b) La fabulă: I. Stelian Ionescu - Brașov; celelalte premii nu s-au acordat; c) La carte de umor publicată: I. Antologia „Oltenii și restul lumii“ de Nicolae Fulga - Olt; II. „Tratat de mimicologie“ de Paul Dumitrescu - Galați; d) La caricatură, unde juriul i-a avut în componență pe cunoscuții graficieni Mihai Pînzaru - PIM, Gabriel Bratu și Iulius Aurelian Șuță, a oferit următoarele premii: I. Costel Pătrășcanu - Brăila; II. Nicolae Petrache - Urziceni; III. Gheorghe Bejenaru - Iași, iar premiul special al juriului, oferit de Editura „Alexandra Ștefulescu“, a fost decernat lui Grigore Hajdău - Tîrgu Jiu. Vineri, 27 septembrie, la Tipografia PRINTART Tîrgu Jiu, a fost lansat nr. 4 (special) al volumului postum bibliofil „Sonetele vinului“, format mic, 300 de exemplare, în memoria celui care a fost poetul Ion Cănăvoiu, director-fondator al publicației de umor „Hazul“, cunoscut și ca adept al lui Dyonisos, în semn de omagiu, la împlinirea a cinci ani de la trecerea prematură în eternitate a trubadurului gorjean Ion Cănăvoiu, sîmbătă, 28 septembrie, la Teatrul de Vară Tîrgu Jiu, unde funcționează Casa de Cultură a municipiului Tîrgu Jiu și Cenaclul literar „Columna“, pe care I.D. le-a slujit și frecventat, i s-a dezvelit un basorelief de marmură. Deoarece Primăria Runcu, satul de baștină al poetului Ion Cănăvoiu, nu a participat la manifestare, participanții au efectuat o vizită la Hobița. •IonTARBAC r Un eveniment fericit, o întîmplare inedită Sîmbătă, 28 septembrie, Corpul Gardienilor Publici Dolj și-a mărit efectivul cu încă 40 de apărători ai ordinii și liniștii locuitorilor din județ. Aceștia sunt tineri absolvenți ai cursurilor de pregătire și instruire pentru gardieni publici. Cu prilejul înmînării diplomelor cuvenite absolvenților, viitori „misionari“ ai menținerii unei discipline cît mai cazone, în rîndul gardienilor publici, Petre Cojan, directorul general, a trăit o mare satisfacție, în clipa felicitărilor adresate tinerei Marioara Contor, proaspătă absolventă a cursurilor, și-a făcut apariția nimeni altul decît soțul acesteia, sergent Virgil Contor, „aterizat“ în aceeași zi tocmai din Angola. Firește, nu am scăpat ocazia de a-l „provoca“ la o discuție: „Nici nu se putea să trăiesc un sentiment atît de deosebit, afirm interlocutorul nostru, și anume faptul că am ajuns acasă așa cum am plecat, adică sănătos, în localitatea Lubango am beneficiat de condiții excelente de cazare și mîncare consistentă, iar eu consider că ne-am îndeplinit misiunea încredințată de menținere a păcii, respectînd întocmai ordinele superiorilor noștri. Drept răsplată, batalionul din care am făcut parte a primit Diploma și Medalia de Onoare conferite de forțele ONU, iar noi am agonisit, pe lîngă experiența militară, și ceva fonduri bănești. Ca atare, am motive suficiente să fiu nespus de fericit, găsind acasă întreaga familie plină de sănătate și, pe deasupra, soția cu serviciu“. Așadar, totul e bine, cînd se termină cu bine. ^_____________________________________• George MITRICOF^ Pagubele generale depășesc 170.000.000 de lei