Gazeta de Sud, martie 1997 (Anul 3, nr. 600-625)

1997-03-01 / nr. 600

20 deenerali și ofițeri . Ministerul de Inine au fost schimbi din funcții începe returul: Fără brașoave la... Brașov Cine minteP Mult Stimat domnule Președte, A ' In cadrul procesui de promo 3 investițiilor sine în România, considerăm că partiarea industriei ^«autohtone la realizat unor compo~terate și subansamble pentru produs un finit reprezintă apui pe care nu^®"**suna românească îl ate asigura în promovarea unor prese competit pe piața internă șiternațională. In acest sens a pnem constituisocietății mixte ROAE AUTO-IABILE Craiova, o, urmează ca acest an să integre în fabricație Chiairisa autoturism de tip Cielo. «=Scietatea noastră, Era SA Timi=»«Da, și-a arătat dorinși disponibiîn vederea afinării în fabriația din România a firilor și lămilor pentru producția IDAE. Ca urmare a recordării ce ne-a fost făcută la 9 iunie 1995 de către RODAE AUTOMOBILE pentru asimilarea farurilor și lămpilor auto destinate fabricației în România a autoturismelor Cielo, am contactat firma coreeană SUNG SAN, deținătoarea licenței pentru aceste corpuri de iluminat. Urmare a tratativelor purtate în Coreea de Sud și la Timișoara, în luna decembrie 1995 s-a definitivat contractul de cumpărare de către SC ELBA SA de la firma SUNG SAN a licenței tehnice aferente fabricației lămpilor și farurilor, contractul urmînd a fi semnat la începutul anului 1996. în luna ianuarie 1996, domnul SAL Park, directorul firmei SUNG SAN, ne-a informat că DAEWOO nu agreează ideea fabricației farurilor și lămpilor în România, concernul DAEWOO stabilind ca această fabricație să se realizeze la o firmă similară din Polonia în luna iulie 1996. RODAE Craiova ne-a confirmat că lămpile și farurile pentru producția acestei societăți vor fi importate din Polonia. Ținînd seama de programul elaborat de Guvernul României în atragerea investițiilor străine, precum și de necesitatea de a se susține industria orizontală existentă în România, de a asigura ca diverse componente și subansamble pentru produsele ce se realizează sub licența investitorilor străini să fie realizate de către fabricanți autohtoni, am luat legătura în cursul anului trecut cu toate forurile implicate în colaborarea româno-coreeană, începînd cu Fondul Proprietății de Stat și terminând cu Guvernul și cu Președinția României, solicitîndu-le să sprijine demersurile noastre. Toate aceste demersuri au rămas fără răspuns, firma coreeană continuîndu-și politica de aducere a componentelor necesare din import Precizăm că SC ELBA SA dispune de o dotare din punct de vedere tehnic corespunzătoare fabricației sus menționate și de un laborator fotometric recunoscut pe plan internațional, iar semnul E1e acordă posibilitatea ca produsele autohtone care înglobează acest marcaj să poată fi exportate în Europa și SUA. In condițiile în care fabricația actuală este deja stabilită de către partenerul extern, solicităm sprijinul politic pe lîngă conducerea DAEWOO ca pentru noul tip de autoturism T100, ce urmează a fi fabricat de DAEWOO AUTOMOBILE România, concernul coreean să accepte fabricația în România a farurilor și lămpilor aferente acestui model. Vă mulțumim pentru înțelegerea și sprijinul pe care ni-1 acordați. Cu deosebită sumă, Director general, ing. Gheorghe COCIAN Pentru a beneficia de facilitățile acordate de Legea 1 âaA, una nnmei du die íi tie*ie să realizeze o producție cu un grad valoric de integrare în România de minimum 60%. Reprezentanții DAEWOO AUTOMOBILE ROMÂNIA SA au încercat în ultimul timp să acuze românii de procentul scăzut al pieselor asimilate. Ei susțin fie că românii nu-s în stare să realizeze diverse repere, fie că le fac prea scumpe. Adevărul, însă, stă, ca întotdeauna, nu în vorbe aruncate cu superioritate de coreeni, ci în documente emise de cei care cunosc cel mai bine situația, producătorii români. Vă prezentăm în continuare o scrisoare a directorului general al SC ELBA SA către președintele Camerei Deputaților, Ion Diaconescu. • Adrian VOINEA ifflamuril^mjtromânieiy Camera Deputaților De i iiwreședinte Ion Diaconescu Putin despre huila si oamenii din Valea Jiului De SC CAR Gorj SA s-a ales praful si tini si salariații fac ioanei, cei die foste conducere isi vii le eieeeri Organele de cercetare încă nu s-au decis să-i ia la întrebări (1) Prafurile automobilelor Dacia se majorează, încapiind din 3 martie. 27-29% AUTOMOBILE DACIA SA Pitești majorează cu 27- 29%, începînd cu 3 martie, prețurile de vînzare la autoturismele Dacia, se arată intr-un comunicat al societății. Noile prețuri de vînzare cu amănuntul către populație sunt următoarele: Dacia berlină L - 21.977.700 lei, Dacia Break L - 23.452.100 lei; Dacia camionetă 1304 - 24.428.900 lei; Dacia Nova 523 - 27.050.100 lei; Dacia Nova 524 - 26.736.400 lei. Aceste prețuri sunt unice pe țară și includ adaosul comercial al distribuitorului, TVA aferentă și taxa de 10% pentru BNR consideră că nivelul actual al cursului de schimb ar indica un echilibru între cerere și ofertă și ar avea la bază un anumit fundament economic. Nivelul cursului „pare să aibă un fundament economic“ și nu se prevăd în viitor „mișcări abrupte“ ale acestuia, a declarat vineri Ion Drăgulin, directorul general al Direcției de Politică Monetară și Valutară a BNR. El nu a menționat ce nivel a avut în vedere cînd a spus că evoluțiile de pe piață ar indica o stabilizare a cursului monedei naționale. Dolarul a fost cotat pe piața bancară vineri între 7.100- 8.000 la cumpărare și 8200-9.000 la vînzare, în scădere față de vîrful înregistrat marți, cînd a fost cotat între 9.000-9.300 lei. Pe piața caselor de schimb, cursul valutar a scăzut drastic în ultimele două zile, la 7.000-7.600 lei de la 8.500-9.000 lei. Scăderea dolarului s-a datorat crizei acute de lei care se manifestă pe piață, concomitent cu creșterea semnificativă, la 120%-160%, a dobînzilor acordate la depozite de băncile comerciale. în ultimele zile, BNR a intervenit pe piața valutară prin vînzări și cumpărări de valută, pentru a ajusta pozițiile va laconstituirea fondului special al drumurilor publice. Noile prețuri au fost fundamentate pe baza costurilor înregistrate pînă la 1 martie ax., majorate din cauza creșterii prețurilor la produsele metalurgice, la produsele petrochimice, la agenții energetici, precum și a deprecierii leului față de dolar, regăsită parțial în creșterile de prețuri la materiile prime și la materiale, se precizează în comunicatul semnat de managerul societății, Constantin Stroe. Ultima majorare a prețurilor a fost efectuată de către SC AUTOMOBILE DACIA la 28 decembrie 1996, tare ale băncilor și pentru a observa dacă acestea respectă și onorează cotațiile afișate. BNR nu intenționează să susțină cursul de schimb al leului prin vînzări de valută din rezerva valutară, intervențiile pe piață ale băncii centrale urmărind doar ajustări. Ion Drăgulin a afirmat că BNR va acționa în conducerea politicii cursului de schimb prin controlul ofertei de lichidități în lei din sistem, sperând ca această inițiativă, „extrem de ambițioasă“, să fie însoțită și de o reformă rapidă la nivel macroeconomic. „Dacă nu există o disciplină financiară, un control al agenților economici, atunci restringerea lichidităților din economie ar avea un efect advers, conducînd la creșterea arieratelor, care ar putea bloca politica monetară“, a spus directorul general al Direcției de Politică Monetară și Valutară. Există încrederea, la nivelul BNR, că programul economic de reformă va fi aplicat și susținut la nivel politic, pentru că altfel politica monetară și de curs ar putea să eșueze, a afirmat acesta. „Politica monetară singură nu poate avea rezultate decît pe termen scurt, adică pe o perioadă de mai puțin de un an“, a adăugat Ion Drăgulin. Toate farmaciile vor elibera medicamente gratuite și compensate DeSalmarile, medicamentele se eliberează numai dacă sunt prescrise pe note formulare de rețete Farmaciile eliberează începînd de sîmbătă, 1 martie, medicamente compensate și gratuite prescrise numai pe noile formulare de rețete. Dumitru Lupuleasa, director general în Ministerul Sănătății, a declarat vineri că, de sîmbătă, medicamentele prescrise pe vechile formulare nu vor mai fi onorate. Ministrul sănătății, prof. dr. Ștefan Iosif Drăgulescu, intenționează ca, începînd de luni, 3 martie, să crească plafonul medicamentelor compensate ce pot fi prescrise pe o rețetă, de la 100.000 la 250.000 de lei. De asemenea, tot de luni, ministrul Drăgulescu va emite un ordin prin care toate farmaciile vor elibera medicamente gratuite și compensate. (MEDL4FAX) Leul românesc îsi umfla mușchii m mncitori de la SC DAEWOO AUTOMOBILE ROMÂNIA SA ieva sau în pragul revoltei ^negocierile salariate sau fost suspendate *reședintele D.K. Park a refuzat să participe la discuții m ^*isia de negociere a atractului colectiv de la DWAR SA a decis spendarea negocierii de protest față de țărînea patronatului *la același nivel scci al salariilor, la un * muncă tot mai mare. ~~ &ul mediu brut de încacre în această uzină de dolari. Patronatul ineră muncitor i contract colectiv de mai ar trebui să intre TM pe data de 1 martie 1997; pînă acum precompaniei, D.K. Park, atent să participe “*ile comisiei de negocierei ce președintele Zg aarticipat la o singură întregu reprezentatu lui. •* ședință de negocieri a avuc la 44 de zile citarea sindicatului liber, în ede 19 februarie 1997, cînd nici un președinte sau vicepreședinte nu a binevoit să participe; nici la următoarea, din 20 februarie 1997, nu a participat nimeni din conducere. Pe data de 23 februarie 1997 a avut loc o discuție, dar patronatul a refuzat să acorde angajaților creșterea salarială cerută. Coreenii nu respectă propriul plan de afaceri Sindicaliștii reproșează conducerii că nu respectă planul de afaceri prezentat autorităților române în momentul pătrunderii pe piața românească, unde societatea de la Craiova era comparată cu concernul DAEWOO din Coreea. Muncitorii mai susțin că, deși sunt obligați să muncească performant ca în Vest, nivelul salariilor este foarte mic, problemă cu care se confruntă și angajații Șantierului Naval 2 Mai Mangalia. Coreenii vor să impună o singură rundă de negocieri, iar sindicatul dorește ca salariile să fie negociate în două rânduri, „ținînd cont de instabilitatea economică de moment din România“. Decizia de suspendare a negocierilor, provocată de atitudinea rigidă a patronatului față de solicitările sindicaliștilor, a fost înaintată și Direcției Județene de Muncă și Protecție Socială, invitată în calitate de mediator la viitoarele discuții (adresa nr. 5876/25.02.1997). Patronatul coreean a afirmat că nu va plăti niciodată mai mult decît plătesc producătorii interni de autovehicule. Adresa respectivă este încheiată foarte relevant: .Este rușinos pentru un investitor străin, așa cum vă place să vă considerați, să oferiți celor 5.000 de salariați, de la care aveți pretenția să muncească la nivelul marilor companii producătoare de automobile, un salariu de mizerie, caracteristic unei economii bolnave, singurul dvs. scop fiind acela de a vă umple buzunarele • Lainia BÎCIU Hotărîrea Consiliului Local Craiova. Fără reclame gratuite Babylon Blue Ioan Șuvaina a ținut să dezmintă în ședința de joi, 27 februarie, a Consiliului Local Craiova, cele scrise în articolul „Un abuz în funcție care era să coste scump Consiliul Local Craiova“. Acesta a acuzat vehement redactorul GdS de lipsă de documentare, motivând că societatea ConySat nu a mai solicitat nimic după ce a cîștigat procesele cu consiliul local. Șuvaina a mai precizat că respectiva companie de televiziune nu are licență sau alte avize speciale. Menționăm că toate aceste documente există, conducerea Congrat prezentîndu-ni-se în redacție. în replică, viceprimarul Ioan Stănescu a spus că i-a fost înaintat un dosar cu acte prin care se arată că tot ce s-a scris în articolul cu pricina este adevărat în continuare, l-a acuzat pe fostul viceprimar loan Șuvaina că nu a acordat aprobările cerute de Cony Sat din interese politice. în final, Ioan Stănescu a spus: „Prin hotărîrile judecătorești rămase definitive, suntem obligați să acordăm aprobările pentru Cony Sat Chiar dacă vă supără sau nu, chiar dacă le place sau nu unora, Cony Sat va primi aviz de funcționare și certificat de urbanism“. în altă ordine de idei, SC TERRA SAT a solicitat primăriei aprobarea de a-și intinde bannerele publicitare in diverse puncte din Craiova Consiliul local a respins cererea pe un ptiv că nu are contract de publicitate cu Terra Sat „Pentru aceasta trebuie să încheie contract de publicitate cu noi și să plătească“ - a spus consilierul Dan Cașoveanu. în sala mare a primăriei, la acest punct al ordinii de zi, o întrebare a stârnit ilaritate: „Ce vor să scrie pe pînzele acelea - Babylon Blue?“ •Florin TANOVICI roTiuiAiv Ai, «»Msycrea [UNK] c