Gazeta de Sud, aprilie 1997 (Anul 3, nr. 626-650)

1997-04-01 / nr. 626

Un puternic incendiu a izbucnit, în noaptea de duminică spre luni, la o sondă de foraj aparținînd SC FORADEX SA, din apropierea comunei Lovrin (județul Timiș). Doi foști membri ai sectei „Poarta Raiului“ sunt convinși că acei 39 de colegi ai lor, care au participat săptămîna trecută la o sinucidere colectivă, au ajuns după moarte pe o navă spațială extraterestră, după cum a promis liderul sectei. Wayne Cooke, a cărui soție, Suzanne Sylvia Cooke, s-a numărat printre cei 39 de sectanți care s-au sinucis într-o pensiune din apropiere de San Diego, a declarat duminică, în cadrul unei emisiuni de televiziune, că ar fi dorit să aibă curajul de a urma exemplul soției sale. „Cred că ea se află acum pe o navă spațială, undeva în cosmos. Aș fi vrut să am curajul de a rămîne alături de ceilalți și să dobîndesc, cu ajutorul lui Do și al lui Ti, acel control care să-mi permită să fiu și eu în echipajul care a plecat“, a declarat Cooke. „Do“ este numele utilizat în cadrul sectei pentru Incendiul s-a produs la miezul nopții, în momentul extragerii garniturii de la adîncimea de 3.500 de metri. A avut loc o explozie în partea inferioară și sonda a luat foc. Nici unul dintre muncitorii din tura de noapte nu a fost afectat. La fața locului au sosit 12 autospeciale ale pompierilor militari din Timișoara, care au stopat propagarea incendiului, a declarat Mihai Smărăndescu, directorul general al SC FORADEX SA. Din cauza temperaturilor înalte, scheletul sondei s-a prăbușit. Sondorii au lucrat toată ziua la degajarea zonei de resturile metalice. După degajarea capului de erupție, în paralel cu stingerea flăcărilor, trebuia pregătită montarea utilajelor de captare a țițeiului. Pentru aceasta, la Lovrin au fost aduse echipamente de stingere de tip turbojet, pentru eliminarea oxigenului ce întreținere arderea, a precizat colonelul Ioan Cernat, comandantul Grupului de Pompieri Militari Timișoara. Sonda care a luat foc aparține SC conducătorul acesteia, Marshall Applewhite, a cărui parteneră, „Ti“ - o soră medicală care a murit în 1985 - a creat teoria conform căreia spiritele membrilor sectei vor ajunge pe o navă extraterestră, care va însoți cometa Hale Bopp. Cooke a declarat că a părăsit secta de FORADEX SA și este o sondă de explorare pentru cercetarea hidrocarburilor. A fost proiectată pentru o adîncime de 3.750 de metri. Incendiul de duminică noaptea a izbucnit cînd a fost atins plafonul de 3.500 de metri. Zăcămîntul a reacționat rapid și violent, în cîteva secunde producîndu-se explozia. Pînă în acel moment nu au existat semnale că țițeiul va erupe. Sonda este amplasată la 1,5 kilometri de comuna Lovrin. Stingerea incendiului s-a făcut sub coordonarea lui Nicolae Staiculescu, secretar de stat în Ministerul Industriilor și Comerțului. Operațiunea a fost complexă și periculoasă, deoarece a fost necesar să se evite formarea unor pungi de gaze, care puteau exploda, apreciază specialiștii. Echipamentul folosit de români pentru stingerea incendiilor de la sondele din Kuweit, după terminarea războiului din Golf, aparține PETROM, a fost utilizat și la sonda de foraj din apropierea comunei Lovrin, a informat conducerea SC FORADEX SA, mai multe ori, revenind apoi de fiecare dată în rîndurile ei; la fel și un alt sectant, cunoscut numai sub numele de „Sawyer“, care a acordat un interviu canalului de televiziune CBS; cei doi nu au avut decît cuvinte de apreciere despre cultul „Poarta Raiului“. Sawyer a declarat că a existat o perioadă în care credea cu atîta putere în mesajul lui Applewhite referitor la necesitatea ca membrii sectei să renunțe la legăturile cu ceilalți oameni și la distracții, încît era pe punctul de a se castra. „îmi doream foarte mult acest lucru în acea perioadă, în cele din urmă, am dat cu banul pentru a lua o decizie și am pierdut - adică am renunțat la ideea castrării“, a declarat Sawyer. COTIDIAN Incendiul de la sonda Lovrin a fost stins cu echipamentul folosit in Kuweit . ■ ■ In fost membru al sectei „Poarta Raiului" se destăinuie Din prea multă dragoste I tinără de 16 ani a încercat să se sinucidă Tudora Ciubotaru, în vîrstă de 16 său, Mirel Ciubotaru, nu îi dădea voie voită să aibă grijă de frații mai mici, ani, din comuna Potcoava, județul să-l vadă pe prietenul său Valentin, în lucru care a dus la întreruperea Olt, a fost adusă în stare gravă la sec- vîrstă de 19 ani, elev la o școală din cursurilor școlare din clasa a Vl-a,ua reanimare a Spitalului Județean Pitești. „Tata nu a fost de acord ca eu Mama sa a avut de satisfăcut în Slatina, în seara zilei de 28 martie, cu prietenul meu să ne întîlnim și această perioadă o condamnare la Tînăra a fost internată în stare de ce- atunci m-am dus într-o cameră unde locul de muncă, mă cu diagnosticul „intoxicație medi eram singură și am înghițit mai multe în urma tratamentului aplicat în camentoasă“ cu pastile de nepazin, pastile de-ale mamei“, spital, starea sănătății Tudorei Ciuextraveras, nifedipin. Tudora spune că Tînăra face parte dintr-o familie botară s-a ameliorat, a recurs la acest gest deoarece tatăl numeroasă, cu opt copii. Ea este ne- Dana CONSTANTINESCU Procesul lui Timothy Mc său, Terry Nicholas, vor fi jude- Veigh nu ar beneficia de o jude-Veigh, acuzat de a fi autorul atentați și pentru un atentat de la secată dreaptă în Oklahoma. Tributatului cu bombă de la Oklahoma, fiul unei secte din Waco, Texas, naiul din Denver a fost transferdin aprilie 1995, a început ieri, la soldat cu 80 de morți, în aprilie mai într-o fortăreață, fiind în con-Denver. 1993, furat de panouri din beton au fost McVeigh, 28 de ani, este acu- Guvernatorul din Oklahoma, amplasate detectoare de metale și zat că a detonat o puternică bom- Frank Keating, și-a exprimat spe camere de luat vederi care să subă, fabricată dintr-o încărcătură ranța că „adevărul va ieși sa supraveghere împrejurimile clădirii, de fertilizatori și petrol, în fața mină“ în timpul procesului, care Prima sarcină a judecătorilor clădirii federale Alfred P.Murrah, va dura aproximativ patru luni, este alegerea celor 12 jurați și a ucigînd 168 de persoane și rănind Procesul a fost mutat la Den- celor șase înlocuitori, proces care alte 500. McVeigh și complicele ver din cauza temerilor că Mc va dura cîteva săptămîni. m CfiSfi zile trecute: 91 zile rămase: 274 apusul 19.43 06.56 răsăritului Zodia BERBEC O Minune neașteptată rezolvă o bună parte din afaceri Sănătatea este buni IMmmM • 1697 - S-a născut Abatele Prevost, romancier francez din a cărui creație amintim cunoscuta capodoperă a romanului psihologic „Manon Lescaut“. • 1873 - S-a născut compozitorul rus Serghei Rahmaninov, cunoscut în special prin cele trei concerte pentru pian și „Rapsodia pe o temă de Paganini“ pentru pian și orchestră. • 1881 - S-a născut la Rășinari (Sibiu) Octavian Goga, unul dintre cei mai mari poeți români, supranumit „poet al pătimirii noastre“. • 1968 - A murit fizicianul rus Lev Landau, laureat al Premiului Nobel în anul 1962. • Ileana STANCULEASA Vremea va fi ușor mai rece decît în mod obișnuit pentru această perioadă. Cerul va fi mai mult noros. Temporar va ploua. La munte va ninge. Vîntul va sufla slab pînă la moderat cu intensificări răzlețe. Temperaturile maxime vor fi cuprinse între 5 și 10 ° C, local mai ridicate în zona deluroasă, iar cele minime între 0 și 4 ° C. /«k L Jm Vremea nefolosită este dușmanul care se insinuează, roându-ți energia, așteptarea care te obosește. i[W_________.______________E.M. REMARQUE V ,1 liB»íafj«Razapekical34HRres3Dreascwralaiateiatica ti Conform rezultatelor celui de-al treilea studiu comparativ internațional în domeniul pregătirii școlare la matematică și științele exacte (TIMSS), desfășurat într-o serie de 41 de țări ale lumii, România figurează pe locul 34 în clasamentul pentru matematică și pe locul 31 în clasamentul pentru științe, se arată într-un comentariu publicat în ediția din 29 martie a publicației The Economist. Articolul amintit subliniază discrepanțele existente între nivelurile de pregătire a copiilor de aceeași vîrstă din diferite țări, fapt care pare să indice că unele state au găsit o modalitate de educare și pregătire profesională mai bună decît altele. A rezultat, de asemenea, o discrepanță între latura teoretică și cea practică a învățămîntului din diferite state, printre care și România. La baza studiului TIMSS s-au aflat întrebări cu un grad de dificultate mediu, puse unui număr de aproximativ 500.000 de copii, în vîrstă de 13 ani, din 41 de țări de pe toate continentele. Iată două dintre problemele puse: „O clasă are 28 de elevi, iar raportul dintre băieți și fete este de 3:4. Cîte fete se află în clasă?“; „Care dintre produsele următoare este alcătuit cu ajutorul bacteriilor: iaurt, smîntînă, săpun sau ulei de gătit?“ întrebările au fost considerate ca fiind simple, în orice limbă, pentru această vîrstă. (Răspunsurile sunt „16“ și „iaurt“). Cu toate acestea, testul a demonstrat că, în unele țări, răspunsurile elevilor au fost, în medie, mult mai bune decît în altele. Astfel, Singapore se detașează în clasamentul final la ambele discipline, elevii din această țară înregistrînd, în medie, un scor de aproape două ori mai bun decît cel obținut de colegii lor din Africa de Sud (clasată ultima atît la științe, cît și la matematică). Studiul TIMSS reflectă, totodată, faptul că statele din Asia de Sud-Est au depășit țări ca Statele Unite, Marea Britanie, Franța sau Germania, în care învățămîntul universal are o tradiție mult mai îndelungată. Astfel, Franța ocupă locul 13 la matematică și 28 la științe, Germania - locul 23 la matematică și 19 la științe, Statele Unite - locul 17 la științe și 28 la matematică, Anglia - locul 10 la științe și 25 la matematică, în timp ce Scoția (testată separat) nu se situează decît pe locul 26 la științe și 29 la matematică; în același timp, cele patru state cu cele mai dinamice economii din Asia de Sud-Est (Singapore, Coreea de Sud, Japonia și Hong Kong) ocupă în această ordine primele patru locuri în clasamentul la matematică. Unele state foste comuniste, în special Republica Cehă, Slovenia, Slovacia și Bulgaria, au ocupat, de asemenea, poziții mai bune decît țările occidentale în ambele clasamente, deși cheltuielile lor pentru educație sunt mult mai mici. Șase dintre primele 15 locuri la ambele discipline sunt deținute de state din Europa Centrală și de Est (Republica Cehă - locul 2 la științe și locul 6 la matematică, Bulgaria - locul 5 la științe și locul 11 la matematică, Slovenia - locul 7 la științe și locul 10 la matematică, Slovacia - locul 7 la matematică și locul 13 la științe, Ungaria - locul 9 la științe și locul 14 la matematică și Rusia - locul 14 la științe și locul 15 la matematică). DEBITELE RIURILOR DIN NORDUL ROMÂNIEI sunt în creștere Debitele aurilor din jumătatea de nord a țării sunt în creștere din cauza precipitațiilor căzute în ultima perioadă, informează Ministerul Apelor, Pădurilor și Protecției Mediului. Pe rîurile din Transilvania, Crișana și Banat debitele sunt în creștere, prin propagare și pe cursurile mijlocii și inferioare. Creșteri de debite mai importante se vor înregistra în următoarele zile pe rîurile din sudul și sud-estul țării, unde este posibilă chiar depășirea cotelor de apărare. Debitul Dunării este în creștere pe sectorul Cernavodă-Tulcea și în scădere la intrarea în țară și pe sectorul Gruia-Călărași. 30 de localități rurale au rămas fără energie electrică Din cauza vîntului puternic și a vremii nefavorabile, 130 de localități rurale erau, ieri la ora 6.00, lipsite de curent electric, au declarat surse autorizate din RENEL. Majoritatea localităților sînt din județele Brașov, Constanța, Dolj, Olt și Teleorman. La aceeași oră se înregistrau defecțiuni pe 48 de linii electrice aeriene de medie tensiune (20 kV) și la 412 posturi de transformare. CRIMINALUL CARE A UCIS DOI PROFESORI SI SASE COPII DE LA DOUA SCOLI DIN YEMEN A FOST CONDAMNAT LA MOARTE Un tribunal din Yemen a condamnat la moarte ieri un bărbat acuzat de uciderea a opt persoane, printre care șase copii. „Tribunalul îl condamnă pe criminal la moarte prin împușcare“, a sunat sentința pronunțată de tribunalul din capitala yemenită Sanaa. Mohammad Ahmad Misleh al-Nazari a deschis focul cu o mitralieră duminică asupra unui grup de copiide la două școli, ucigînd șase elevi și doi profesori. El a fost rănit cînd polițiștii au tras asupra lui pentru a-l imobiliza. Martorii oculari afirmă că Misleh a fost adus la tribunal într-un scaun cu rotile, într-o cușcă de fier; în jurul tribunalului s-au adunat circa 2.000 de persoane, printre care și elevi de la cele două școli, care au cerut pedeapsa cu moartea pentru criminal. Procesul lui Misleh s-a desfășurat în regim de urgență. Televiziunea din Yemen a afirmat, citînd surse juridice, că Misleh este schizofrenic. De prompresie șofer, el a fost concediat de la una din cele două școli, autoritățile apreciind că atacul a fost un act de răzbunare. In județul Vîlcea s-a înregistrat cea mai ridicată rată a șomajului Rata șomajului în județul Vîlcea se ridica la 5 martie la 13,3%, fiind cel mai înalt nivel al șomajului în raport cu celelalte județe, reiese din datele Comisiei Naționale pentru Statistică (CNS). Numărul șomerilor era, în județul Vîlcea, de 30.275 de persoane, din care 7.009 primeau ajutor de șomaj, 4.964 alocație de sprijin, iar 18.302 se aflau în evidența oficiilor forței de muncă. Rate ridicate ale șomajului au fost consemnate și în județele Neamț (12,5%), Botoșani (11,9%), Suceava (11,7%) și Galați (11,5%). în județul Timiș a fost înregistrată cea mai scăzută rată a șomajului față de restul județelor - 2,6%. Pe locurile următoare se situează județul Arad și municipiul București, cu rate ale șomajului de 3%. Numărul șomerilor înregistrați la nivelul țării era, la aceeași dată, de 748.115 persoane, corespunzător unei rate a șomajului de 7,1%. 626 / marți, 1 aprilie 1991 POETUL GHEORGHE TOmOZEI A ÎNCETAT DIN VIATĂ Poetul Gheorghe Tomozei a încetat din viață ieri, în jurul orelor prunului. Născut la 29 aprilie 1936 la București, Tomozei suferise în septembrie anul trecut un prim infarct. Potrivit membrilor familiei, Gheorghe Tomozei a ieșit ieri dimineață pentru a face cîteva cumpărături, revenind apoi după scurt timp, obosit și acuzînd dureri, ceea ce ar putea conduce la ipoteza producerii unui nou atac de inimă. Gheorghe Tomozei a debutat cu volumul „Pasăre albastră“ în 1957. între cele peste 50 de cărți apărute se numără și cel publicat la Londra 1975. Twelve poems. A fost considerat un poet de expresie modernă cu conținut tradiționalist. în ultimii ani dăduse unele manuscrise editurilor „Cartea Românească“ și „Eminescu“. Ultima carte publicată se intitulează „Un poet în Tibet“, în timp ce printre ultimele distincții primite se numără cea acordată de Uniunea Scriitorilor pentru traducerile sale din Sonetele lui William Shakespeare. SHVIOHSH 111 a IU fi EMPTEHNCfl La anul 355 d.Hr., într-o familie de binecredincioși creștini, s-a născut o pruncă, care la Taina Sfintului Botez intra numele Tatălui și al Fiului și al Sfintului Duh, a primit numele de Maria. Deși crescută de părinții săi întru cele bune și sfinte ale lui Hristos, un duh necurat a tulburat fetița, care, la o vîrstă fragedă de numai 12 ani, a plecat pe drumul pierzaniei. Astfel că, și-a părăsit casa părintească și satul în care se născuse, aflat pe malul Nilului, și a pornit către cetatea Alexandria. In acea vreme, Imperiul Roman, care de puțină vreme își mutase capitala la Constantinopol (anul 330 d.Hr), era condus de unul din fiii și urmașii Sfintului împărat Constantin cel Mare (324- 330 d.Hr.) și anume Constanțiu II(337-361 d.Hr.), iar cetatea Alexandriei era patriarhie și una din cele mai importante lumini ale creștinismului. Ajunsă aici, micuța Maria, mai întîi și-a întinat fecioria iar apoi, cu nesuțiozitate, a început a face desfrînare, vînzîndu-și trupul și trăind din banii cîștigați astfel. Vreme de 17 ani a trăit în această necurățenie cuvioasa Maria Egipteanca, pînă cînd Dumnezeu, cu marea sa iubire de oameni, și-a arătat milostivirea față de dînsa și a așezat-o pe calea îndreptării. Căci într-o vară, la vremea secerișului, dînsa a văzut popor mult de bărbați, mergînd pe cale. Și întrebînd unde călătorește această lume i s-a răspuns: La Ierusalim, pentru Înălțarea Pracinstitei și de viață făcătoarei Cruci, care, nu după multe zile, se va prăznui". Atunci cuvioasa Maria Egipteanca l-a întîlnit pe Sfintul părinte Zosima, care a sfătuit-o să-și schimbe viața și să meargă și dînsa, pentru început, să se închine la Sfintele Locuri ale Ierusalimului. Plecată din curiozitate, pe mare cu corabia, către Ierusalim și ajunsă la Biserica învierii și căutînd și dînsa a intra, așa cum ficea toată lumea din preajmă, o putere nevăzută o stăvilea să treacă pragul bisericii. De trei ori a făcut această încercare Cuvioasa Maria Egipteanca și a înțeles că puterea, care o oprea să vadă Sfintul Semn al Crucii Mîntuitorului, era chiar puterea lui Dumnezeu, care o îndrepta pentru stricăciunea vieții ei. Plîngînd, dînsa s-a așezat înaintea icoanei Preasfintei Născătoare de Dumnezeu și a zis: „O, Fecioară, Stăpînă, care ai născut cu trup pe Dumnezeu Cuvîntul! Știu cu adevărat că nu este cu cuviință pentru mine, desfrînata și cea atît de necurată, a privi spre cinstita ta icoană. Poruncește Stăpînă ca și mie, nevrednicei să mi se deschidă ușa milostivirii și a îndreptării, spre a gusta și cu nevrednica, din dulceața lui Iisus Hristos Dumnezeu, Lumina Lumii “.Și zicînd acestea, Cuvioasa Maria Egipteanca s-a îndreptat către pustiul egiptean, spre a trăi în post și rugăciune, în curățenie și aspră înfrînare, în blîndețe și în smerenie, avînd în gînd glasul lui Dumnezeu: „Domnul este luminarea mea și Mîntuitorul meu, de cine mă voi teme? Domnul este apărătorul vieții mele, de cine mă voi înfricoșa?“ Vreme de 47 de ani a viețuit Cuvioasa Egipteanca, avînd gîndul la Dumnezeu, și la puterea Lui de iertare și mîntuire, căindu-se pentru tot ce a făcut la vremea tinereții sale. Astfel, la adinci bătrîneți, curățată fiind ea și iertată de toate răutățile Cuvioasa Maria Egipteanca a trecut cu pace către Domnul, Cel pe Care L-a iubit atît de mult și Căruia I-a închinat viața ei. Și s-a petrecut aceasta în ziua de 1 aprilie a anului 431 d.Hr., la vremea cînd la Constantinopol domnea împăratul Teodosiu I1(408-450 d.Hr.). Cu ale ei sfinte rugăciuni Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru și Prea Sfintă Maică și Fecioară Marie alungați anticristul și toți demonii, ce vin asupra noastă. Dumnezeului nostru slavă! _ _ _______ _ • Dr. IORDACHE Mihai-Dorin