Gazeta de Sud, mai 1997 (Anul 3, nr. 651-675)

1997-05-01 / nr. 651

GAZETA de SED De ziua muncii, craiovenii nu vor avea apă caldă Regia Autonomă de Apă Canal Termoficare Craiova va întrerupe furnizarea apei calde menajere în zilele de 1 și 2 mai. Măsura a fost impusă de Filiala Electrocentrale Craiova în urma efectuării unor lucrări la țevile de pe magistrala spre DAEWOO, oprind astfel furnizarea agentului termic. Începînd de luni, 5 mai, datorită opririi căldurii, va fi schimbat programul de distribuție a apei calde. De luni pînă vineri apa caldă va fi distribuită între orele 6.00-10.00 și 18.00-22.00, iar sîmbătă și duminică între orele 6.00-11.00 și 18.00-23.00. • Mihaela FRANCOVSCHI Avarie pe conducta Izvarna in cartierele din zona superioara a Cranvei va fi restricții duană 8 VI HIV IVWIIIWUMIV Hv I|IB în cartierele Brazda lui Novac, Craiovița Nouă, 1 Mai, Calea București, Valea Roșie, Rovine și Lăpuș-Argeș va fi restricție de apă potabilă în zilele de 30 aprilie și 1 mai. Această măsură se datorează unei avarii pe conducta Izvarna. Regia Autonomă de Apă Canal Termoficare Craiova a semnalat ieri dimineață, in apropiere de Rovinari, o avarie pe conducta de apă Izvarna. Echipele de intervenție au fost mobilizate și s-au început manevrele de pornireoprire. Directorul regiei, Leonida Nicolaescu, a spus că speră să fie reparată defecțiunea cît mai repede. Pînă la remediere, în zona superioară a Craiovei, unde apa potabilă se pompează, va fi restricție. * RAACT roagă astfel cetățenii orașului să nu facă risipă de apă și să o folosească numai în scopuri casnice. • Mihaela FRANCOVSCHI un minor in virstă de 10 ani s-a electrocutat In timp ce se afla la joacă Gabriel Ilie, un minor în virată de 10 ani, domiciliat în municipiul Slatina a fost adus, în semn zilei de 26 aprilie, la secția de reanimare a Spitalului Județean din Slatina, aflându-se în stare gravă. Copilul se afla în vizită la bunici.In comuna Icoana, sat Floroiu, în timp ce se juca și copiii afară, Gabriel Ilie a avut neinspirata idee de a se urca pe un transformator de înaltă tensiune, fiind atras de o scăriță care era sprijinită de acesta. Transformatorul se afla plasat pe un teren liber, aflat în vecinătatea casei bunicilor lui. Deoarece transformatorul nu era perfect izolat, Gabriel Ilie s-a electrocutat grav, fiind transportat acasă de un prieten de joacă mai mare decît el. Mama lui Gabriel, Ioana Ilie, spune: „îmi știam băiatul la joacă, dar nu-mi imaginam că poate să meargă în acel loc să se joace. L-am văzut pe copilul meu în brațele unui prieten cu care se juca și părea aproape mort“. Gabriel Ilie a fost transportat de urgență la spital și internat cu diagnosticul electrocutare, multiple arsuri de gradul IV, în urma unei intervenții chirurgicale efectuate de medicul chirurg Constantin Corbea au fost extrase țesuturile cutanate carbonizate și înlocuite cu altele. în prezent, starea sănătății minorului Gabriel Ilie este într-o continuă ameliorare, acesta aflîndu-se în afara oricărui pericol. Pacientul se va afla în continuare sub îngrijire medicală, necesitînd o perioadă de spitalizare de încă șapte zile. lrai _________ Dana CONSTANTINESCU ACTUALITATE în Dolj, în primul trimestru al acestui an A scăzut numărul firmelor noi dar a crescut capitalul social descris Numărul agenților economici din localitățile Doljului a scăzut în primul trimestru al acestui an față de aceeași perioadă a anului trecut, înregistrându-se în schimb o creștere a mediei capitalului social. Trecerea la economia de piață, după 1990, i-a determinat pe mulți români să se privatizeze. Astfel, în Dolj au fost înmatriculați, în perioada 1 ianuarie-31 martie 1997, la Camera de Comerț și Industrie (CCI) Oltenia, 379 de agenți economici, totalizînd un capital social de 368 dș mi lioane de lei față de perioada similară din anul 1996, cînd au fost înregistrate 407 societăți cu un capital total de 38 de miliarde de lei. Cea mai mare parte a capitalului social - aproximativ 37 de miliarde de lei - a corespuns în 1996 societăților pe acțiuni, în timp ce societățile de tip SRL au cumulat aproximativ 266 de milioane de lei. în 1997, numărul societăților SRL a scăzut la 360, iar capitalul social a crescut la 323 de milioane de lei. Creșterea prețorilor a determinat marii de capital social Capitalul minim necesar pentru înființarea unei societăți cu răspundere limitată (SRL) a fost, pînă la 31 martie 1997,100.000 de lei. Creșterea prețurilor la materii prime, materiale și servicii a determinat mărirea intrinsecă a mediei capitalului social. Conform statisticilor, această medie s-a situat la aproximativ 900.000 pentru un SRL. La 1 ianuarie 1995, o dată cu intrarea în vigoare a Ordonanței Guvernamentale 70/1994, societățile comerciale cu capital românesc, indiferent de modul de constituire, nu au mai beneficiat de scutiri de impozite. Aparent, acest lucru a afectat negativ înființarea de noi societăți, dar, în realitate, a fost eliminată posibilitatea de eludare a legilor comerciale. Scutirea de impozite pentru societățile cu profil de producție, pe anumite perioade de timp, a dus la înființarea de către un singur întreprinzător a mai multor societăți comerciale. Acestea preluau succesiv activitatea de producție la expirarea termenului depozitare. Apariția OG 70/1994 a at această metodă, existînd însă risculimării numărului societăților prote pe producție. Cu toate acestea, îmnul trimestru al acestui an, 296 de au economici erau axați pe producții de 4996, cînd numărul acestora l ° ar de 88. Implicit, numărul supor comerciale care practicau con intern a scăzut bis la 403 în 1996 la 7 1997, raportat la Vsssasi perioadiPne-martie. ' ■ ■ . ' ■ • 7 : . . ■ .. • Relu GEORGESCU Laboratorul de Medicin Nucleară din Craiova tratează cancerul de tiroidă Cele mai multe cazuri sunt o consecință a accidentului de la Cemobil Laboratorul de Medicină Nucleară din cadrul Spitalului clinic nr. 1 utilizează substanțe radioactive în scopul diagnosticării anumitor afecțiuni, în urmă cu doi ani, aici s-a înființat un salon special destinat terapiei cu iod radioactiv pentru hipertiroidii rebele la tratament și cancer de tiroidă. Laboratorul de Medicină Nucleară (LMN) funcționează cu avizul Poliției Sanitare și cu autorizarea Consiliului Național de Energie Nucleară, iar personalul său este specializat în utilizarea izotopului radioactiv, înființat o dată cu Spitalul clinic nr. 1 Craiova. LMN deservește județele Dolj, Olt și Goij. Diagnosticarea cu izotopi radioactivi vine in sprijinul specialiștilor oncologi în activitatea de diagnosticare se folosesc izotopii radioactivi: iod 131 - pentru investigarea glandei tiroide și technețiu 99 m - pentru investigarea creierului, plămînilor, ficatului, rinichilor și pentru depistarea precoce a metastazelor osoase. Coordonatorul LMN Craiova, dr. Elena Grecu, spune că activitatea acestor instituții îi ajută pe ceilalți medici: „în Laboratorul de Medicină Nucleară se realizează depistarea precoce a metastazei osoase - deci înainte de a putea fi observată pe radiografii - fapt ce îi ajută mult pe medicii oncologi. Utilizăm în laborator un scintigraf liniar tip Picker pentru investigarea glandei tiroide și o «cameră» de scintilare pentru investigarea celorlalte organe ale corpului. Rezultatele apar sub formă de santigoscopii sau pe film radiografie. Substanțele radioactive cu care lucrăm sunt procurate de la reactorul nuclear Măgurele - București pentru glanda tiroidă, iar din import obținem generatorul de technețiu.“ După pccutorul de le Cernostil, s-a constatat o înmulțire a cazurilor de cancer tiroidian Dr. Elena Grecu spune că în ultimii ani, ca urmare a accidentului nuclear de la Cernobîl, s-a constatat o creștere a numărului de bolnavi de cancer, în special cancer tiroidian: „Dacă înainte se înregistrau unul sau două cazuri de cancer tiroidian pe an, după evenimentele de la Cernobîl s-a degajat mult iod radioactiv, iar cetățenii nu au fost protejați și nici informați în ceea ce privește riscul de iradiere la care erau expuși. Numărul cazurilor de cancer a crescut la 16-18 pe an. Pe fondul unor afecțiuni preexistente, s-a produs în anumite situații o agravare a funcționalității tiroidei. Chirurgii s-au confruntat cu o creștere masivă a incidenței cazurilor de cancer de tiroidă. Avînd în vedere că terapia cu iod radioactiv este benefică și are rezultate de vindecare 100%, s-a hotărît înființarea și în zona Olteniei a unei secții de terapie cu iod radioactiv. Centrul de la Craiova este al treilea din țară, înființat după cele din Cluj și București. Acest laborator a fost amenajat cu respectarea strictă a tuturor normelor de securitate nucleară“. La secția Medicină Nucleară din Spitalul clinic nr. 1 Craiova, bolnavul operat și diagnosticat anatomo-pato logic cu cancer de tiroidă este investigat scintigrafic, după care se calculează doza de iod radioactiv necesară. Pacientul este internat și izolat timp de o săptămînă în salonul special amenajat, respectîndu-se toate normele de securitate nucleară. După externare, el efectuează un control medical la un interval de trei luni, rămînînd în evidența serviciului oncologic. La serviciul de terapie al Laboratorului de Medicină Nucleară au fost tratate pînă în prezent opt cazuri cu rezultate determinate de stadiul afecțiunii neoplazice și de prezentarea în timp util la medic, în 1996 au fost supuși investigațiilor nucleare 1.700 de bolnavi, iar șase pacienți au beneficiat de terapia cu iod radioactiv pentru cancer de tiroidă. • Florin RÎNDAȘU Deși este administrată de patru ani de Primăria Caracal Clădirea „Școlii Moga“ nu are încă un prorietar într-un interviu acordat GdS, noul inspector școlar general al Inspectoratului Școlar al județului Olt, Sami Drăghici, afirmă că va face demersurile necesare pentru ca toate imobilele care aparțin unităților de învățămînt din județ și sînt folosite în alte scopuri să reintre în patrimoniul acestora. în ședința din 17 aprilie, la care au participat directorii de școli și licee din județ, inspectorul general le-a cerut acestora reînnoirea contractelor de închiriere pe bază de licitație, din patru în patru ani, iar prețul să fie renegociat în fiecare an. Directorul Liceului „Ioniță Asan“ din Caracal, prof. Ștefan Marin, a spus că liceul are în inventarul propriu clădirea cunoscută sub numele de „Școala Moga“, unde funcționează tipografia, precum și clădirea din Strada Plevnei nr. 1, fostul internat al liceului. în anul 1993 clădirea în care funcționează astăzi tipografia a fost preluată din administrarea liceului de către primărie. Pînă atunci Liceului „Ioniță Asan“ îi revenea chiria aferentă. După un control al Camerei de conturi, în urma căruia tipografia a fost somată să plătească o chirie mai mare, altfel uimind să fie evacuată din clădirea ce aparține Liceului „Ioniță Asan“, Consiliul Local Caracal a emis o hotărîre prin care era prevăzută preluarea clădirii respective în administrarea primăriei. Fostul primar al municipiului Caracal, Nicolae Ciobanu, ne-a declarat, cu privire la această hotărîre a consiliului local, că în lipsa Legii patrimoniului, primăriile au fost împuternicite să preia în administrare, în patrimoniul propriu, unitățile școlare: „în anii 1991-1992, Primăria Caracal a făcut o evidență a acestor imobile, pe care a inaintat-o ca propunere pentru emiterea hotărârii de guvern care să prevadă că primăriile vor deține aceste imobile în patrimoniu și le vor da spre administrare, pe termen nelimitat, unităților de învățămînt. Această hotărîre nu a mai fost însă emisă“. Nicolae Ciobanu a subliniat că în Caracal aparțin învățămîntului următoarele clădiri: „Școala Moga“ și clădirea din Strada Plevnei (care sînt ale Liceului „Ioniță Asan“), internatul fostului liceu industrial (fosta maternitate) și fosta grădiniță „Mihai Viteazul“. Toate acestea sînt coace consiliul local a emis o ore în acest sens. Noi nu a putut opune“. Directorul lui „Ioniță Asan“ ne-a declaașteaptă clarificarea situației straine din fondurile Ministerului Învățămîntului sau aparțin patrimoniului acestuia. Directorul Liceului „Ioniță Asan“, prof. Marin Ștefan, este nemulțumit de faptul că nu are postului „Școlii Moga“ pentru sibilitatea să stabilească în mod Primăria Caracal primește în clar care este regimul juridic al mi chirie: „Nu ne deranjează „Școlii Moga“, care aparține lice- lucru pentru că banii pentru ului din 1958: „Nu știu dacă este ații curente și întreținerea lia noastră sau nu! Noi am comple- și ne sunt repartizați de la butát un formular cu imobilele care e local. Dar să nu mai persiste ne aparțin pe care l-am înaintat la stă încurcătură, dacă este a Inspectoratul Școlar încă din 17tră să ni se dea în adminisaprilie. Primăria a luat în adminisrau să o administreze primăria pe actualul sediu al tipografiei. • Beatrice Denisa GHIȚĂ •cuparea functilor lacarte director si directir adjunct in invaffim Mfea. Inspectoratul Școlar Județean Dolj a organizat în data de 24 aprilie un interviu pentru ocuparea funcțiilor vacante de director și director adjunct la opt unități de învățămînt. Astfel, în urma interviului, șapte cadre didactice au fost numite cu delegație în funcțiile respective. Posturile de directori au fost ocupate de către profesorii: Razván Cucu - Școala cu clasele I-VIII Palilula; Ion Geantă - Școala cu clasele I-VIII Teasc; Maria Constantinescu - Casa de fete Craiova; Mircea- Mihai Alecu - Liceul cu program sportiv „CSS Olimpia“ Craiova și Gabriela Guțu - Grupul școlar „Gheorghe Chițu“ Craiova, în funcția de director adjunct a fost numită prof. Aurelia Mihăila pentru Căminul școală nr. 8 Craiova și prof. Eugenia Măroiu pentru Inspectoratul de Stat Teritorial pentru Handicapați Dolj se află în fruntea listei de priorități a Consiliului Local al municipiului Craiova pentru acordarea unui spațiu. Irina Pistol, inspector-șef în cadrul ISTH Dolj, a spus că spațiul în care funcționează instituția este deplorabil, în încăperea în care ISTH își desfășoară activitatea nu este curent electric. Irina Pistol speră ca noul sediu să fie în clădirea Căminului-spital pentru minori cu handicap sever din strada Macedonski. Acest lucru se poate realiza numai prin mutarea căminului într-un spațiu corespunzător. Cel prezent este impropriu datorită capacității mici, iar patologia din județ impune internarea minorilor bolnavi care primesc asistență la domiciliu. Irina Pistol a adăugat că problema Căminuluispital din strada Macedonski este prioritară, Școala Titu Maiorescu“ Craiova. Puparea funcției de director la Școaliele I-VIII Lipov, nu s-a desfașurat. Consiliul profesoral de la școali itită a propus să participe la inter cadre didactice. Unul dintre acest fostul director (destituit legal - n.r.), ei profesori nu au întrunit idajoritalor exprimate. Astfel, comisia județadml ISJ Dolj a hotărît legal ca postitor cu delegație de la Școala cu clas Lipov să fie ocupat de înv. Froncu. re organizare a interviurilor va coflăsură ce rămîn vacante și alte funducere, a*fi spațiu pentru acesta rezolvînd și funcționează într-o clădire dărăpăjului școlar pentru surzi aflată în Inspectoratului, dar coordonată de fvățămîntului. Irina Pistoleon- Dolj a fost prost organizata opt persoane și sînt aproximativ sate. O persoană are vreo trei doi de telefon, de impozit. Nu tre; facilități, ci pe persoane. Cînd ne cer să se centralizez și să schimb rectoratului. Progrese există, dar a realiza ceva, așteptăm schimbări sare modificări ale legislației. întce boală cronică permite încapersoane cu handicapat“. _*Mihaela FRANCOVSCHI • Constantin ILIE ISTH Dolj solicu spațiu adecvat de stionare a ® 3» zile trecute: 121 zile rămase, 244 incirltil Ilfi 07 r nu avea încredere in oricine. Sănătatea este bună. • 1699 - Se termină construirea bisericii Fundenii Doamnei, ctitorie a spătarului Mihai Cantacuzino, cunoscută prin motivele sale decorative exterioare de influență orientală. • 1707 - Anglia se unește cu Scoția sub numele de Marea Britanie. •1831 - Se înființează la București Arhivele de Stat din Țara Românească. • 1860 - începe expediția în sudul Italiei a detașamentului celor 1.000 de voluntari („Cămășile roșii“), sub conducerea lui Garibaldi. • 1904 - A murit la Praga Antonin Dvorak, compozitor ceh. • 1904 - începe construirea Canalului Panama. • Ileana STANCULEASA Vremea va fi ușor mai rece decît în mod obișnuit pentru această dată calendaristică. Cerul va fi temporar noros. Local va ploua. Vîntul va sufla slab pînă la moderat Temperaturile maxime vor fi cuprinse între 14 și 19 ° C, ușor mai ridicate, iar cele minime între 4 și 9 ° C. Natura reîncepe mereu cu aceleași lucruri: anii, zilele, ceasurile, așa se creează un fel de infinit PASCAL DIMIE 651 / Jol-neri, 1-2 mai 1997 TOtlfTTTTIl^ PRÂZUMEIl SFÎNTOUL PRO IEREMI0 ^—"■—JL-IV—ÄJ cvr„,..7 n_______t „• d-j ,*.• .v j: t ~t c«îh. ev.. Jn nnvmt »„ t . Sfintul Prooroc Ieremia a viețuit în Palestina între anii 612-536 î.Hr. Fiul? născut in orășelul Anatol. A scris o carte ce se află cuprinsă în Vechiul Testament. Istorisirile sale mențin0 *1 care două mari puteri ale timpului doreau a stăpîni teritoriul locuit de evrei. Aceste două puteri era lui Nabucodonosor II (605- 562 î.Hr.) și Egiptul faraonului Miku U (Nebao, 609-593 î.Hr.). Și cum în cele 20 de ani, Dumnezeu l-a chemat la slujirea proorocească, Ieremia a vestit cuvîntul lui Dumnezeu tuturoist cuvînt cerea ca toți evreii să aibă supunere cinstită față de Nabucodonosor, care este „Slujitorul lui DlTru curățirea ferädelegilor poporului evreu și pentru mîntuirea lui. Iar apoi toți să fugă de orice legătu. Pentru aceste cuvinte, „pe care Proorocul Ieremia le-a primit de la Dumnezeu ", acesta a fost socotințoul Babilonului. începe o perioadă de chinuri, proorocul fiind condamnat la moarte, „cu moarte să afime unele ca acestea “. Iar cartea profetului a fost ruptă în bucăți și aruncată în foc de către regele evreu, fie i-au fost date profetului: închiderea în temniță, suspendarea picioarelor pe butuci sau înfundarea fir ° apa plină de noroi. Dar Dumnezeu l-a păzit de moarte și, după ce poporul său a căzut în stăpînire, căpeteniile au fost duse în robie, Proorocul Ieremia a ieșit din închisoare, a respins toate onorurile și pa le-a oferit regele învingător al Babilonului. Și mai mult decît atît, el părăsește locurile natale, urmînd pluta în Egipt spre a încerca înnoirea religioasă și curățirea fărădelegilor alor săi. A proorocit despre venirea lui Mesia (Iisus Hristos) și lumina acestor fîndu-l ca pe un sol, trimis al lui Dumnezeu, să facă dreptate pe pămînt. Tradiția ne spune că ar fi fost utsătre evreii fugiți în Egipt. A propovăduit cuvîntul lui Dumnezeu cam 50 de ani, mai fiind cunoscut .. Proorocul Dreptății lui Dumnezeu".______________________________________________________________________pr. IORDACHE Mihai-Dorin y )