Gazeta de Sud, iunie 1997 (Anul 3, nr. 676-701)

1997-06-01 / nr. 676

GAZETA de SUD La Craiova Leagănul de copii va sărbători ziua de 1 iunie intr-un cadru festiv La Leagănul de copii din Craiova, serbările pentru ziua de 1 iunie sunt în plină desfășurare. Vineri, 30 mai, un colectiv de elevi de la Școala nr. 36 Craiova a susținut un program artistic în fața copiilor din leagăn și a personalului instituției.Cristina Bălănescu, coordonatorul programului „Copiii României“ din Craiova, spune că s-au făcut pregătiri intense pentru ca acești copii oropsiți de soartă să simtă bucuria unei astfel de sărbători. Duminică, 1 iunie, va sosi în leagăn un ansamblu folcloric de la o școală din Șimnic, care va susține un program de cîntece și dansuri populare. Copiii vor primi cadouri de la elevii din diferite licee craiovene, care vizitează săptămînal leagănul de copii. • Marina BÂRBULESCU, Doina GLIGĂ Prefectura Dolj s-a îmbogățit cu încă doi consilieri juridici Clara Maria Bărbulescu și Marian Mirea au cîștigat concursul organizat de Prefectura Dolj pentru ocuparea funcțiilor de consilieri juridici în cadrul acestei instituții. Concursul s-a desfășurat în perioada 26-29 mai și a constat în susținerea a două probe: scris și oral. Au fost înscriși șase candidați pentru două locuri. Comisia de examinare a fost alcătuită din trei persoane: Liviu Marinescu - director general al Prefecturii Dolj, în calitate de președinte, și directorii Adina Săndoiu și Eugen Marinescu, în calitate de membri. • Constantin ILIE Ministerul Muncii și Protecției Sociale a emis un ordin prin care Personalul stațiilor de ambulanță trece în grupa a doua de muncă Serviciului Județean de Ambulanță Olt i-a fost remis prin fax, în cursul zilei de joi, 29 mai, ordinul Ministerului Muncii și Protecției Sociale, prin care se aprobă trecerea în grupa a doua de muncă a personalului angajat al acestui sector de asistență medicală de urgență. Șeful Stației de Salvare Caracal, dr. Hariton Laibăr, a declarat în exclusivitate pentru GdS că Sindicatul AMBULANȚA a solicitat încă din anul 1996 trecerea în grupa a doua de muncă a personalului serviciului de ambulanță. în această situație, la fiecare an de vechime în muncă se adaugă trei luni de zile, numai pentru perioada 1990-1997. Emiterea ordinului MMPS, la propunerea Ministerului Sănătății și la insistențele Sindicatului AMbULANȚA, chiar în perioada efectuării unor disponibilizări de personal pe criteriul vîrstei de pensionare la cerere, nu pare să fie întîmplătoare. • Beatrice Denisa GHIȚĂ Asistentele spitalului din Caracal se opun pensionărilor forțate în dimineața zilei de vineri, 30 mai, mai multe cadre medicale medii din cadrul spitalului din Caracal au protestat față de eventuala disponibilizare a personalului pe criteriul vîrstei de pensionare. Asistentele sunt revoltate că li s-ar putea impune pensionarea „la cerere“, ceea ce ar fi o încălcare a Legii nr. 3/ 1977, după cum au fost asigurate de unii juriști din cadrul Judecătoriei Caracal. Liderul Sindicatului Sanitar din cadrul spitalului din Caracal, Flori Dinu, ne-a declarat că protestele au fost inițiate de cadre medii care nu sunt membre de sindicat. De asemenea, Flori Dinu ne-a mai spus că nu există nici un fel de date concrete privind disponibilizările de personal la spitalul din Caracal. • Beatrice Denisa GHIȚĂ „Zilele universitare severinene" Cea de-a treia ediție a simpozionului „Zilele universitare severinene, noi domenii de utilizare a tehnicii de calcul“ s-a încheiat ieri. La această manifestare, organizată de Colegiul Universitar, invitații de la universitățile din Craiova, „Petru Maior“ din Tîrgu Jiu, Mureș, Galați și „Banatul“ din Timișoara, cadrele didactice și studenții colegiului gazdă au prezentat referate. * • Ion LECA ACTUALITATE Consiliul Local al municipiului Craiova a pierdut procesul cu Nicoleta Miulescu din cauza incompetenței juriștilor primăriei Consilierii municipali prezenți la ședința ordinară a consiliului local de joi, 29 mai, ora 14.00, au aprobat 24 din proiectele de hotărîre înscrise pe ordinea de zi. Începînd cu întrebări și interpelări, ședința s-a prelungit mult peste limita de răbdare admisibilă. Timp de trei ore, cei 29 de consilieri au dezbătut unele probleme de interes cetățenesc, precum și «problema de onoare» a numirii secretarului primăriei. Considerînd că în procesul intentat de Nicoleta Miulescu împotriva consiliului local, reprezentarea juridică lasă de dorit, consilierul Romeo Dănișor l-a propus pe Cristian Săvulescu ca reprezentant al consiliului local: „După cum se știe, în data de 26 mai s-a soluționat la Tribunalul Dolj cauza procesului intentat de Nicoleta Miulescu împotriva consiliului local. Cert este că am pierdut procesul din cauza incompetenței juriștilor din aparatul primăriei. De aceea e mai bine să fim reprezentați de un consilier cu pregătire juridică“. Consilierii din opoziție au protestat vehement și pe bună dreptate. Fiind în posesia unui document semnat de viceprimarul Ioan Stănescu, prin care consiliul local îl delega oficial pe Cristian Săvulescu, consilierii din opoziție au fost nemulțumiți de faptul că această delegare nu a fost discutată anterior. Nicolae Degeratu consideră că se încearcă acoperirea unei ilegalități: „Avînd juriști care primesc un salariu pentru a reprezenta consiliul local, nu e corect să delegăm un consilier. Noi nu am propus și nu am votat ca în instanță să fim reprezentați de Cristian Săvulescu. Prin această propunere se încearcă intrarea în legalitate a unui document semnat de vicele Stănescu și noi nu sîntem de acord“. Prin urmare, consiliul local va fi reprezentat în instanțele de judecată de către juriștii primăriei. • Mariana BUTNARIU 676 / sîmbătă-duminică, 31 mai • 1 Iunie 1997 De Ziua Copilului, șeful Clinicii de Chirurgie Pediatrică a Spitalului Clinic nr. 1 Craiova afirmă: „Un copil este o promisiune pentru viitor“ Societatea de Chirurgie Pediatrică a lansat, prin vicepreședintele său, dr. Corneliu Sabetay - șeful Clinicii de Chirurgie și Ortopedie Pediatrică - un apel către președintele României, Emil Constantinescu, pentru ca specialității chirurgie pediatrică să i se acorde o atenție deosebită: „Trebuie să ne gîndim foarte bine, în special acum, de Ziua Copilului, cum putem face pentru ca eforturile extraordinare depuse de toată lumea pe hîrtie să se concretizeze cu adevărat și în ceea ce-i privește pe cei mai mici. La ora actuală, în țară se face foarte puțin pentru copii. Trebuie să înțelegem că un copil nu este un adult în miniatură, ci o promisiune pentru viitor. Este momentul să facem niște investiții care să nu se piardă, în acest sens, cea mai bună investiție la ora actuală este copilul“. Conf. dr. Corneliu Sabetay a propus, în cadrul Comisiei de Cultură și Învățămînt Dolj, înființarea unei rubrici speciale, numită „Copilul“. Această rubrică va cuprinde toate aspectele legate de viața copiilor de 0-16 ani. Șeful Clinicii de Chirurgie Pediatrică din Spitalul nr. 1 Craiova a spus că înțelege problemele de rentabilizare și eficientizare ridicate în prezent în domeniul sănătății, dar că nu trebuie omisă importanța spitalului craiovean: „Craiova este o capitală a Olteniei. Spitalul Clinic nr. 1 deservește cinci județe; aici se rezolvă chirurgical cele mai importante probleme ale copilului. Nu trebuie să se meargă pe ideea scăderii numărului de paturi în această clinică, ci dimpotrivă, pe suplimentarea lor“. Dr. Corneliu Sabetay este de părere că ar trebui să se renunțe la cheltuielile inutile făcute pentru spitalele mici din jurul Craiovei, unde o intervenție chirurgicală costă mult mai scump decît la Spitalul Clinic nr. 1 Craiova. Dacă este necesar să se facă economie, aceasta trebuie să privească acele domenii în care este risipă: „Este de neimaginat faptul că la Spitalul nr. 1 nu s-a reușit acoperirea unei linii plătite de gardă pe chirurgia pediatrică. Cred că noua direcție sanitară și conducerea spitalului ar trebui să îndrepte nerealizările celor ce i-au precedat și să-și sporească atenția asupra copilului“. Florin RÎNDAȘU Sucursala Minieră a Lignitului Motru trebuie să participe la reconstrucția ecologică a terenurilor afectate de exploatările miniere Dezbaterea publică privind autorizarea de mediu pentru exploatarea lignitului în subteran și în cariera Lupoaia a reunit joi, 29 mai, la Motru, pe toți factorii de răspundere implicați în eliberarea autorizației, cît și pe cei din exploatarea lignitului. Pentru Exploatarea Minieră subterană Lupoaia au fost eliberate toate autorizațiile necesare, mai puțin autorizația sanitară, aceasta fiind aprobată numai pentru funcționarea sediului administrativ, nu și pentru activitatea în subteran. Pentru Cariera Lupoaia a fost eliberată numai autorizația sanitară. Din discuții a reieșit că trebuie urgentată întocmirea documentației atît de necesară pentru autorizația de gospodărire a apelor, obținerea autorizației de construire din partea serviciului județean de urbanism și sistematizare, precum și întocmirea programului de reconstrucție ecologică, astfel încît solul să fie redat în circuitul agricol sau silvic. Datorită exploatărilor miniere de suprafață și problemelor cu care se confruntă mineritul în prezent, refacerile ecologice au fost lăsate pe planul al doilea. Primarul comunei Cătune a rugat conducerea Sucursalei Miniere Motru ca toate mijloacele de transport specifice activităților de carieră să nu mai circule pe drumurile din comună, ci numai pe cele din afară. De asemenea, a venit cu rugămintea să fie sprijiniți și la remedierea conductelor de alimentare cu apă, care sînt sparte, avîndu-se în vedere și faptul că sucursala mai are o datorie față de primărie de aproape 500 de milioane de lei. Ing. Gheorghe Lazăr, directorul Agenției pentru Protecția Mediului Gorj, a concluzionat că „dacă toate condițiile expuse vor fi îndeplinite, APM Gorj va elibera autorizația de mediu“. • Ion ȘOLDEA DUMINICA A VI-A DUPĂ PAȘTI A ORBULUI Sfînta Evanghelie din această Duminică (Ioan 9, 1-38) ne înfățișează minunea săvîrșită de Mîntuitorul Iisus Hristos asupra orbului din naștere. Un orb din naștere este vindecat de Domnul Iisus, după ce a făcut tună, a uns ochii lui și l-a trimis să se spele în apele lacului Siloam. Minunea s-a petrecut într-o sîmbătă. Această minune săvîrșită în zi de sabat a umplut de mînie pe fariseii, care ziceau că un om al lui Dumnezeu nu putea face asemenea minune sîmbăta, alții se mirau cum un om păcătos poate face astfel de minune. Dumnezeu prin această minune a luminat pe cel orb, iar invidia și păcatul au întunecat pe cei ce vedeau cu ochii trupești, dar erau orbi sufletește. Iată pe scurt cuprinsul pericopei evangheliei: „Trecînd Iisus, a văzut pe un om orb din naștere... A scuipat jos, a făcut tina și a uns cu tină ochii orbului. Apoi i-a poruncit, mergi de te spală în scăldătoarea Siloamului. Deci s-a dus și s-a spălat și a venit rîzînd... Deci îl întrebau: cum s-au deschis ochii tăi? El le-a răspuns: un om care se numește Iisus a făcut tina și a uns ochii mei... m-am spălat și am dobîndit vederea... Deci, găsindu-l (Iisus) l-a întrebat: crezi tu în Fiul lui Dumnezeu... cred, Doamne, și s-a închinat lui“. între cei care văzuseră minunea s-a făcut dezbinare datorită faptului că fusese vindecat orbul sîmbăta. Atunci, fariseii au chemat pe cel ce fusese orb și l-au întrebat, cu gînduri viclene: „Tu ce zici despre El...“ „Eu zic că este prooroc“. Deși auzeau cele mărturisite de cel vindecat totuși nu credeau și au chemat părinții celui orb din naștere întrebîndu-i dacă cel vindecat a fost orb și cum de acum vede. Ei le-au răspuns: „Știm că acesta este fiul nostru și că s-a născut orb, dar cum vede noi nu știm... întrebați-i pe el“. Cu toate că vedeau minunea, fariseii s-au mîniat pe orbul vindecat și-l dau afară din sinagogă zicîndu-i: „întru păcate tu te-ai născut și tu ne înveți pe noi?“ Fariseii și cărturarii erau orbiți sufletește datorită invidiei și patimilor. Orbul este batjocorit de farisei și cărturari, dar este prețuit de Dumnezeu. A fost alungat din biserică și a aflat pe Stăpînul și ocrotitorul Bisericii. A fost alungat de oameni și s-a unit cu Dumnezeu, pentru că Domnul Iisus este ocrotitorul nostru și vine întru mîngîierea și sprijinirea noastră. De aceea orbul vindecat nu numai că a mărturisit pe Fiul lui Dumnezeu, dar i-a adus și închinare. Din cele văzute se poate constata că orbirea este de două feluri: trupească și sufletească. Orbirea sufletească este pricinuită de mintea împătimită, care nu îngăduie luminei credinței să pătrundă în suflet. Orbul din naștere avea numai trupul întunecat, iar fariseii erau orbi cu sufletul. Și dacă orbirea trupească ne privează de vederea frumuseților naturale, orbirea sufletească ne îndepărtează de adevăr, de bine, de frumos, de Dumnezeu. De aceea orbirea sufletească după Sfînta Scriptură este mai dăunătoare decît orbirea trupească. Orbirea sufletească este definitivă ( Corrinteni 2,14); este urmarea păcatului (Luca 11,34); este lucrul diavolului {11 Corinteni 4,4). Această orbire provine din necredință (Fapte 28,24-27), din împietrirea inimii {Efeseni 4,18). Ea produce întuneric spiritual {Luca 11, 34) și necredință (loan 12,40); egoism {Matei 23,19); lipsă de iubire {I loan 1, 6); se opune minunilor evidente {Matei 346); este cauză de osîndit Ioan 3,19). Orbirea sufletească este vindecată numai de Domnul Hristos (Luca 4, 19). Dumnezeu trimite slujitorii săi să împrăștie întunericul sufletului {II Corinteni 4, 6). Să ne rugăm lui Dumnezeu ca să fim feriți de orbirea {Efeseni 1,18) sufletească și trupească. Această minune a Mântuitorului s-a făcut în văzul tuturor, ca prin ea să se arate puterea și slava lui Dumnezeu și să călăuzească pe oameni pe calea credinței. Orbirea sufletească a fariseilor a făcut să nu recunoască minunea, nici puterea lui Dumnezeu. Această împietrire a inimii fariseilor făcea să se împlinească proorocirea lui Isaia, care spunea: „cu auzul veți auzi, dar nu veți înțelege, uitîndu-vă veți privi, dar nu veți vedea... și ochii s-au închis ca nu cumva să vadă și cu inima să înțeleagă“. Asemenea oameni nu primesc adevărurile lui Dumnezeu, care pentru ei sînt nebunie, pentru că satana a intrat în sufletele lor orbindu-ie mințile, ca să nu strălucească și în lumina Evangheliei din Hristos. Avînd drept călăuză Cuvîntul Evangheliei lui Hristos ne întrebăm cu toată sinceritatea de ce fug unii oameni de Biserică, căutînd mîntuirea în alte locuri? De ce fug de adevărurile dumnezeiești pe care le propovăduiește Biserica lui Hristos? Răspunsul este unul singur. Faptele lor sînt rele și nu doresc ca lumina Evangheliei să le dezvăluie urîciunea. Alții din rușine preferă să-și ascundă faptele lor rele ca să nu le dea la lumină, în felul acesta se înșală pe ei înșiși și caută, la îndemnul satanei, să amăgească și pe alții, așa cum procedau și fariseii în vremea Mîntuitorului. Să căutăm lumina Evangheliei lui Hristos acolo unde se află, în Biserica Ortodoxă. Să fugim de faptele rele și dacă le-am săvîrșit să le mărturisim duhovnicului și astfel deschizîndu-ne larg ferestrele sufletelor noastre să lăsăm să pătrundă lumina învățăturii lui Hristos. Să ne rugăm neîncetat cu dragoste Bunului Dumnezeu, uimind învățătura Mîntuitorului Iisus Hristos și toate cîte vom cere cu credință vom primi Matei 21,22). • Pr. Ion RĂDUȚ c răsăritul 05.34 20.52 «pasuli zile trecute: 149 zile rămase: 211 H Zodia GEMENI Ocaziile se folosesc, nu se irosesc. Sănătatea este buni Vremea va fi rece și în general instabilă Local vor cădea averse de ploaie asociate cu descărcări electrice, iar la munte lapoviță și ninsoare. Vîntul va sufla slab pînă la moderat cu intensificări locale din sectorul vestic. Temperaturile maxime se vor situa între 12 și 17 ° C, iar cele minime între 5 și 10 ° C, izolat mai coborîte. Pe alocuri, dimineața, se va semnala ceață. SFINTUL MUCENIC IUSTIN FILOSOFUL Sfintul Mucenic Iustin s-a născut la începutul celui de-al doilea secol creștin în Samaria, în cetatea Sihem, numită de romani Flavia Neapolis, într-o familie de păgîni. Arătînd de mic aplecare către învățătură, Iustin a făcut studii strălucite la cele mai vestite școli ale Palestinei acelei vremi. Școala acelor timpuri stătea sub semnul filosofiei, străbătînd toate curentele în căutarea adevărului sau numai a unor părți din el. Așa cum mărturisește mai tîrziu, în cărțile sale, din tinerețe a dorit a cunoaște adevărul asupra vieții și asupra lui Dumnezeu. Și pentru aceasta, l-a căutat, evident zadarnic, în cărțile iubirii de înțelepciune, ficîndu-se, pe rînd, ucenicul unui dascăl stoic, mai apoi al unuia aristotelic, pe urmă al unui pitagorean și, în final, al unuia platonician. Astfel, trăind o profundă neliniște, a nădăjduit pe rînd, de la toți, sa poată afla pe Dumnezeu. Zadarnică căutare, căci Adevărul era (și este) numai la Dumnezeu. Iubitorul și îngăduitorul Părinte ceresc, văzînd tulburarea lui, i-a răsplătit , osteneală și i-a arătat un crîmpei din calea luminii și calea adevărului Și, pe cînd Iustin, care părăsise toate căile și nădejdile deșarte, cu care viețuise pînă atunci și se retrăsese în liniștea singurătății și a contemplației lui Dumnezeu, se plimba la malul Mării Mediterane, a întîlnit un bătrîn necunoscut, care l-a scos din căile înșelătoare. „ Cercetează cărțile Proorocilor și roagă-te să ți se deschidă porțile vieții". Pe drumul arătat de acel bătrîn, pe care nu l-a mai văzut niciodată, a pornit atunci Iustin „începînd degrabă a cerceta scrierile Vechiului Testament. Și astfel a început a vedea parte din lumia celestă. Dar, Lumina lină a Sfintei Slave a Tatălui ceresc,întrezărind prin daruri pulberi aurii", s-a sălășluit în dînsul, abia cînd a primit spre învățătură Evanghelia Celuifim de moarte, a Sfintului Fericitului, Iisus Hristos. Și astfel, luminat de sus fiind, primind în sufletul său tainica dulceață a Duhului Sfint, Sfintul Mucenic Iustin a început a-L cunoaște pe Dumnezeu. O bucurie și o căldură, ce nu pot fi descrise în cuvinte și o nădejde firă de margini punea încet, încet, stăpînire pe sufletul lui, învăluindu-l în tainică lumină, care îi lăcrima ochii lui de bucurie. Era Dumnezeu, Care se arată celor smeriți cu inima! Era iubirea lui Dumnezeu, Supremul Adevăr și maxima dorință. Fericirea veșnică și cea fără de margini. „Prea Sfintă Născătoare de Dumnezeu și Maică Preacurată roagă-te tu, Fecioară Sfintă Marie, Bunului Dumnezeu să pogoare peste mine, nevrednicul și neputinciosul robul său, duhul smereniei lui Hristos, să mă învrednicesc eu, îndureratul, a primi astfel, tot binele. Și lucrează Tu, Doamne Iisuse Hristoase, Fiu iubit al lui Dumnezeu, prin mintea mea și mânțile mele, ca să vadă ei, că Tu exiști. Și să cunoască ei că mina Ta este aceasta și Tu, Doamne, ai făcut-o pe ea, așa se ruga el proniei cerești. După primirea Tainei Sfintului Botez, în numele Tatălui și al Fiului și al Sfintului Duh, Sfintul Mucenic Iustin a deschis „o școală de ucenici întru Hristos" la Roma, îmbrăcînd astfel mahrama și primind cununa apostoliei. De aici înainte, acest Sfint al lui Iisus Hristos Dumnezeu, deși încă pămintean, se predă cu totul voii lui Dumnezeu, cu voința, cu gîndul, cu sufletul, cu trupul, trăind numai pentru Domnul, într-un cadru al existenței, pe care noi, oamenii de rînd, nu-l putem înțelege. Cutreiera pămîntul, îmbrăcat sumar și modest, mîncînd rar și puțin, mai ales flămînzind, fiind umilit, bătut și alungat uneori, dar iubind din tot sufletul, din tot cugetul și cu toată puterea lui pe Dumnezeu și propovăduindu-l de la Roma pînă la Efes (Asia Mică). In această vreme stăpînitorul Imperiului Roman era împăratul filosof Marc Aureliu (161-180 d.Hr.), care se făcuse și dînsul remarcat prin prigonirea creștinismului. Din cetatea Efes, Sfintul Mucenic Iustin trimite hrisov întru apărarea creștinilor, împăratul Marc Aureliu, în care cere îndurare și oprirea prigoanei Din multele sale seriei nu au ajuns la noi decît două Apologii, între care și „Dialogul cu Trifon ", un iudeu, înaintea căruia Sfintul Mucenic a adeverit că Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu și Mesia. Cununa muceniciei sale întru Iisus Hristos Dumnezeu, Sfintul Mucenic Iustin a primit-o în ziua de 1 iunie anul 167 d.Hr. la Roma, unde dregătorul Rusticus a poruncit să fie biciuit și apoi să i se taie capul, pentru nestrămutata și adînca lui dragoste și credință în Iisus Hristos Dumnezeu. „Am studiat toate științele. Am sfirșit prin a mă lipi, cu tot sufletul meu, cu tot cugetul meu și cu toată ființa mea, de învățătura creștinească Cu ale lui Sfinte rugăciuni, Doamne Iisuse Hristoase, Fiu iubit al lui Dumnezeu și Maică Preacurată milostivi fiți nu noi păcătoșii și miluiți-ne! Dumnezeului nostru slavă! • Dr. IORDACHE Mihai-Dorin