Gazeta de Sud, august 1997 (Anul 3, nr. 729-754)

1997-08-01 / nr. 729

O CRIMĂ ODIOASĂ ȘI INUTILĂ » Absolut nimic nu dă dreptul unui om să ia viața semenului său. Religia, culoarea pielii sau convingerile politice nu pot justifica asasinarea unor ființe nevinovate. Idealurile și speranțele au dominat destinul oamenilor. Manifestările teroriste nu-i pot îngenunchea. Se presupune că omenirea evoluează. Astăzi, cînd în lume se consideră că gradul de conștientizare al ființei umane este mult mai mare decît acum un an, zece ani sau o sută de ani, este cu atît mai puțin justificat atacul terorist ce s-a petrecut miercuri în zona vestică a Ierusalimului. De ce să iei viața unei ființe umane? în numele cărei ideologii, în numele cărei religii poți să omori 11 civili nevinovați? Istoria ne-a dovedit că pacea cea mai trainică este cea obținută pe cale pașnică și nu prin violență. Dominațiile întreținute și susținute prin violență și forță au dispărut și, o dată cu de, și cei care le-au propovăduit. Autorii materiali ai atentatului de la Ierusalim au murit, dar autorii morali, instigatorii, sunt în viață și sunt mult mai vinovați. Ei sunt adevărații criminali și trebuie să fie pedepsiți. De aici, dintr-o țară care trece și ea prin momente deosebit de grele, dintr-o zonă destabilizată de „nisipuri mișcătoare“, la care oamenii se zbat între dificultăți și speranțe, condamnăm oribilul act terorist. Indignarea este imensă, dar ea nu poate fi pe măsura suferințelor și durerii familiilor celor dispăruți. Adresăm pe această cale acestor familii și poporului israeian, atît de lovit în aceste momente de acte iresponsabile, cele mai sincere condoleanțe. Oricind le vom fi alături și întotdeauna în noi se poate găsi un sprijin. GAZETA de SUD VINERI, 1 AUGUST 1997 ■ ANUL III, NUMĂRUL 729 ■ 12 PAGINI, 600 LEI 4 Ministerul Public a dispus în primul semestru al anului 997 trimiterea în judecată a 62.671 de inculpați, din care 5.848 în stare de arest. Procurorul general Nicolae Cochinescu a prezentat ieri înța ministrului justiției, Valeriu Stoica, și a șefului IGP, genevei Abraham, o analiză a activității ministerului. Cochinescu a afirmat că, în ultimul timp, fenomenul criminalității a crescut îngrijorător, iar numărul procurorilor este farte mic. El a mai spus că zilnic sunt arestate aproximativ 86 de persoane, ceea ce înseamnă patru infractori pe or în primul semestru al anului 1997 au fost întocmite de către Parchet 45.063 de rechizitorii. Au fost trimise în judecată 670 de persoane pentru omor, 2.066 pentru tîlhărie, 833 pentru evaziune fiscală, 223 pentru contrabandă, ,150 pentru trafic de influență, iar 370 pentru luare și dare de mită. Cea mai mare rată a criminalității se înregistrează la Teleorman, după care urmează Bacău, Vîlcea și Suceava. Premierul Victor Ciorbea a declarat ieri că Biroul Executiv al Guvernului, împreună cu Fondul Proprietății de Stat, elaborează în aceste zile o listă cu întreprinderile care vor fi supuse procesului de lichidare. „Aceasta va fi lista definitivă și nimeni nu o va mai putea schimba“, a afirmat tranșant Ciorbea. Numărul întreprinderilor ar putea fi chiar 20, după care a precizat Ciorbea. Șeful executivului a spus că, pînă în prezent, guvernul nu a dat publicității nici o listă, iar întreprinderile prezentate de ministrul reformei, Ulm Spineanu, în vederea lichidării sînt „doar propuneri pornind de la o situație economică“. Victor Ciorbea a fost de părere că OMENIREA CONDAMNA ATAC. TERORIST Poliția israeliană a declarat că doi atentatori sinucigași au ucis 11 persoane miercuri intr-un atac cu bombe care a avut loc într-o piață alimentară din zona vestică a Ierusalimului, locuită de evrei. WASHINGTON Președintele american, Bill Clinton, a numit miercuri atentatul de la Ierusalim drept „un act de barbarie“, adăugind că este esențial ca palestinienii să întărească măsurile de securitate, pentru prevenirea unor astfel de atacuri. Clinton a declarat că a vorbit la telefon cu premierul Netanyahu, căruia i-a transmis condoleanțe. Președintele american a mai adăugat că o vizită pe care trimisul special al SUA în Orientul Mijlociu, Dennis Ross, urma să o întreprindă în Israel miercuri fost amînată pînă după perioada de doliu a israelienilor. „Atentatul cu bombe comis astăzi de teroriști în Ierusalim este un act de barbarie. Nu există nici o scuză și nu trebuie să existe nici un fel de toleranță pentru astfel de acte inumane. Masacrul a fost îndreptat direct către israelieni nevinovați și, subliniez acest lucru, a fost îndreptat, de asemenea, și împotriva majorității israelienilor, palestinienilor și arabilor, care doresc o pace justă și durabili Singurul răspuns care poate și trebuie dat de către Autoritatea palestiniană este luarea de măsuri concrete, în vederea multiplicării operațiunilor de securitate și în vederea întăririi cooperării pe probleme de securitate dintre palestinieni și israelieni“, a declarat Clinton la Casa Albă. BONN Ministrul german da externe, Klaus Kinkel, a condamnat miercuri atentatul de la Ierusalim, pe care l-a apreciat drept „o faptă comisă cu lașitate“. „Sunt profund șocat de știrea teribilului atac de la Ierusalim. Această faptă comisă cu lașitate nu poate decît să fie condamnată în termenii cei mai duri“, a scris Kinkel, aflat în vizită în Ucraina, într-o scrisoare de condoleanțe pe care a trimis-o omologului său israelian, David Levy. LUXEMBURG Uniunea Europeană a condamnat ferm atentatul de la Ierusalim, cerînd Israelului să nu permită blocarea procesului de pace în urma atacului sinucigaș. „Președinția Uniunii Europene cere guvernului și poporului israelian să nu se lase provocați de cei care dore torpilarea procesului de pace“, se arată într-o declarație semnată de ministrul luxemburghez de externe, Jacques Poos, în numele Uniunii Europene. Poos a precizat că UE „condamnă cu toată fermitatea posibilă atacul laș“, care se înscrie într-o serie de atacuri îndreptate împotriva procesului de pace din Orientul Mijlociu. CAIRO Iordania și Egiptul,singurele state arabe care au semnat acorduri de pace cu Israelul, și-au exprimat miercuri regretul pentru atentatul sinucigaș de la Ierusalim, care a provocat moartea a 13 persoane și rănirea altor peste 100. „Iordania denunță și respinge în mod categoric astfel de acțiuni, nefiind de acord cu astfel de acțiuni teroriste care provoacă pierderi de vieți omenești“, a afirmat ministrul iordanian de externe, Fayez Tarawneh. El a adăugat că exploziile au avut drept scop periclitarea procesului de pace araboisraelian ,într-un moment în care aveau loc pași pozitivi în cadrul acestuia. Președintele egiptean, Hosni Mubarak, i-a telefonat lui Netanyahu, pentru a-și exprima condoleanțele. Liderul egiptean a promis că va discuta cu Arafat despre solicitarea premierului israelian în legătură cu intensificarea luptei împotriva terorismului. Șeful diplomației egiptene, Amr Mousa, a transmis condoleanțe familiilor victimelor atentatului, dar a precizat că lucrul cel mai important lucru este continuarea procesului de pace din Orientul Mijlociu. „Doresc să îmi exprim, în primul rînd, regretul pentru pierderile de vieți omenești. Astfel de acțiuni nu ajută pacea și provoacă multă suferință", a afirmat el. Două decenii de la revolta minerilor din Valea Jiului n ultimele șase luni Ministerul Public a trimis în fața instanței peste 62.000 de persoane Adrian Pâunescu, olteanul, s-a gîndit că vine o vreme cînd ființei plecate în lume i se face dor de casă. Dintre controverse, lupte cu viața și meciuri cu muza sau politica (chei!), cel mai omenește este să stai, să asculți, să discuți cu ai tăi Începînd de astăzi, Adrian Pâunescu, prin intermediul Gazetei de Sud, se află printre voi, dispus să vă apere, să vă umble la nevoi. Este un pariu comun în beneficiul ideii că patimile sociale se sting în fața trecerii timpului. A fost prea mare zgomotul în societate și în noi, în oltent, în ultimul timp. A sosit vremea să ne mai liniștim, să mai și discutăm puțin. „războiul listelor“ se datorează“ unor disfuncționalități și „lupte“ din cadrul unor ministere: „Eu le consider mici disfuncționalități, fie de ordin personal datorită unor personalități mai puternice din cadrul executivului, fie din lipsă de comunicare sau atitudini copilărești“. El a spus că această situație va fi discutată în cadrul BCCC al PNȚCD, CDR și în coaliția majoritară, întrebat dacă are în vedere o remaniere guvernamentală, avînd în vedere că liderii sindicali au cerut schimbarea unor miniștri, Ciorbea a evitat să dea un răspuns clar, spunînd că această situație va fi analizată în cadrul PNȚCD, CDR și coaliției guvernamentale. • Augustus COSTACHE PAGINA 3 Un caz al dracului de suspect Un mort vinovat, un polițist cumsetade și...cenzurat de justiției Reorganizarea Direcției Generale a Vămilor va fi hotărâtă in ședința de guvern de azi Reorganizarea Direcției Generale a Jăilor va fi hotărîtă în ședința de gara de astăzi, 1 august, a declarat Mirceaiumara, ministrul finanțelor. Mircea Ciumara s-a referit la recentul inflict între Ministerul Finanțelor și DGVferitor la proiectul de hotărire de guvern ,ivind reorganizarea acestor instituții,enționînd că în calitate de ministru al Fanțelor poate propune „ce dorește“ în mătură cu organizarea instituției pe care conduce, urmînd ca hotărîrea finală să luată de guvern, în proiect este prevăzută, printre ale, scoaterea Direcției de Supraveghere Control Vamal de sub autoritatea DGV. Asa a publicat opinii ale unor surse din drul guvernului, potrivit cărora proiect respectiv contravine noului cod vail. Codul Vamal stipulează că DGV este o instituție cu personalitate juridică și că activitatea de supraveghere și control vamal reprezintă atribuția exclusivă a autorității vamale, exercitată prin DGV. „Problemele pe care le am cu subalternii le voi rezolva în cadrul ministerului și nu în presă“, a declarat ministrul finanțelor, menționînd că „nu este normal ca acela care vămurește să se autocontroleze“. Mircea Ciumara vede în reducerea contrabandei și a evaziunii fiscale și vamale o sursă importantă de venituri la bugetul statului, Ministerul Finanțelor fiind „interesat în realizarea în proporție cît mai mare a veniturilor bugetare din impozite indirecte, în special din accize și taxe vamale“. Pentru aceasta este necesară o reorganizare și o întărire a controlului financiar atît la nivel central, al Ministerului Finanțelor, cît și în teritoriu. ICAGES INTERNATIONAL SA angajează director economic si contabil cu studii superioare. Relații la telefon: 41.12.04. (G) ÜEMM Premierul Victor Ciorbea a declarat ieri că se are în vedere o majorare a salariului, față de nivelul existent, consistentă și importantă, care „să îmbunătățească situația destul de gravă a populației“. Ciorbea a precizat că se dorește „o combinare a indexării cu reducerea impozitelor“. Conform celor declarate de primul ministru, indexarea și rectificarea bugetului vor avea loc la începutul lunii august. Șeful executivului a spus că negocierile cu FMI vor fi finalizate marțea viitoare, cel tîrziu miercuri, cînd vor fi prezentate rezultatele. El a spus că, pînă atunci, sînt programate întîlniri zilnice cu negociatorul șef al FMI, Paul Thomsen, întîlniri care, în mod obișnuit, durează 10-12 ore. Victor Ciorbea a spus că astăzi, va avea loc o ședință de guvern pentru a discuta principiile rectificării bugetului, urmînd ca forma finală să fie dezbătută în cadrul unei ședințe programate pentru săptămîna viitoare. El a spus că fiecare minister a înaintat o notă de fundamentare pentru rectificarea bugetului, decizia finală urmînd să fie luată împreună cu membrii executivului. O * v € * ■« ■ rvi»krvi