Gazeta de Sud, septembrie 1997 (Anul 3, nr. 755-780)

1997-09-01 / nr. 755

Conducerea sindicatului funcționează negat La începutul anului 1990, în acea efervescență de organizare și reorganizare socială, ca în multe alte întreprinderi, se naște și în SC MAT SA (la vremea respectivă încă ITMA) un sindicat liber. Savel Grădinaru și Dănuț Dumitru, împreună cu alți cinci membri ai biroului operativ al consiliului sindical din ITMA, prin cererea nr. 6567/ 28.02.1990, s-au adresat Judecătoriei Craiova, solicitînd înscrierea și dobîndirea personalității juridice pentru Sindicatul Liber Independent al ITMA Craiova. Cererea respectivă a făcut obiectul dosarului nr. 95/PI/1990. Copia acestuia ne-a fost pusă la dispoziție și o avem în redacție. Judecătoria Craiova a admis cererea și sindicatul a fost înființat prin încheierea nr. 98 din 5 martie 1990. Prin hotărîrea pe care a dat-o, instanța a pus în vedere sindicatului să respecte dispozițiile Legii 21/1924, privind declararea la grefa instanței a oricăror modificări în compunerea organelor de direcție și administrație, orice numire sau înlocuire a unui administrator etc. Cîteva luni mai tîrziu, în 29 noiembrie 1990, Sindicatul Liber se adresează iar Judecătoriei Craiova. Prin adresa nr. 352 din data respectivă, se solicita modificarea statutului SSI ITMA Craiova în sensul schimbării liderului. In locul lui Savel Grădinaru a fost ales Mihai Stana. în 17 decembrie 1990, instanța admite cererea sindicatului, ia act și încuviințează modificările survenite. După această ultimă hotărîre judecătorească, în dosarul cu pricina mai există un singur document. Este vorba de o cerere adresată aceleiași judecătorii pentru recunoașterea reprezentativității sindicatului, în 16 octombrie 1996 a fost emisă Legea nr. 130. Aceasta prevede ca sindicatele să poată negocia cu patronatele numai dacă au 50% plus un angajat din numărul total de salariați ai societăților din care fac parte. Problema e că în adresa respectivă se precizează că sindicatul este reprezentat de ing. Constantin Geoancă, acesta avînd calitatea de președinte (noțiunea de „lider“ dispăruse deja). Păior Constantin Geoancă nu este reprezentantul sindicatului, ci Mihai Stana, așa cum a dispus instanța, or hotărîrea judecătorească dată în dosarul nr. 95/PJ/1990 a fost încălcată. Și într-un caz și în celălalt, lucrurile nu sînt în regulă pentru sindicat și asta datorită faptului că, atunci cînd s-au operat alte modificări în structurile de conducere, n-a ridicat nimeni „două degete“ să comunice grefei Judecătoriei Craiova. Zarurile erau aruncate, iar transferul merital Nici în cazul lui Florin Borzo lucrurile nu sînt mai simple. Administrația a încălcat ceva legi. în primul rînd, Florin Borza a fost transferat în funcția de pregătitor cu aviz medical. Datorită unei afecțiuni de sciatică, o comisie medicală a cerut schimbarea locului său de muncă. Același aviz trebuia solicitat acum cu ocazia desființării postului de pregătitor, în care era angajat Florin Borzo. Dar ținînd cont că putea încurca lucrurile, avizul nu a mai fost cerut, în altă ordine de idei, contractul colectiv de muncă din SCMAT SA prevede ca liderii sindicali pe secții să fie aleși din rîndul liderilor de nuclee. Cei care au redactat contractul colectiv de muncă s-au gîndit la faptul că funcția respectivă presupune responsabilitate pentru care este necesară experiență. Marin Gaicu, succesorul lui Florin Borza, nu a mai făcut parte pînă acum din infrastructurile de conducere sindicală. Cu toate acestea, el a ocupat funcția de lider pe secția sculărie. Suspiciuni inexplicabile Pe lîngă alte oficialități doljene, directorul general al MATSA, Ion Anghel, figurează pe lista celor care și-au cumpărat parcele de teren sus la Rînca, între cetini de brad. Neputînd identifica exact parcela sa, nu știm dacă a început acolo construcția vreunei vile sau a vreunei case de vacanță. Ne întrebăm doar atît de ce Ion Anghel nu ne-a spus deschis că are o „palmă“ de pămînt și pe creasta munților? Ce ilegalitate a încercat să ascundă? După cîte am fost informați, o parcelă pentru o vilă la Rinca costă aproximativ 350.000 de lei. Deci nu este vorba de sume fabuloase. Dimpotrivă, suma poate fi accesibilă oricărui angajat al SC MAT SA. Și atunci? Să-l fi deranjat ideea în sine? S-o fi gîndit la moralitate? E greu de aflat... • Florin ȚANOVICI Ce n-au vrut să spună ei, am aflat noi . La SC MAT SA, directorul și-a tras pămînt la munte, iar liderul sindical nu a fost Înregistrat la judecătorie în SC MAT SA lucrurile nu sunt totuși așa curate, cum a încercat administrația și conducerea sindicală să nu le prezinte. Pînă acum, cele trei anchete realizate de GdS au avut la bază declarații contradictorii ale celor două părți și documente puse la dispoziție de cei care acuzau conducerea sindicală. De data aceasta am lăsat doar documentele să „vorbească“. Astfel am aflat mai multe lucruri decât cele ce ne-au fost declarate. La Craiova a început competiția investitorilor energeticieni Tîrgul național cu participare internațională „ELECTROUTIL ’97“ - ediția a VI-a, s-a deschis sîmbătă, 30 august, la Casa Tineretului din Craiova. La prezentarea ultimelor noutăți din domeniul industriei electrotehnice, construcțiilor, utilajelor și echipamentelor electrocasnice s-au aflat parlamentari de Dolj, factori de decizie din partea prefecturii și consiliului județean, primăriei locale, reprezentanții societăților comerciale și firmelor participante. Cu acest prilej, scurte alocuțiuni au rostit ing. Radu Mironovici, consilier la Ministerul Industriilor și Comerțului, Paulina Suceveanu, subprefect de Dolj, Ion Voiculescu, președintele consiliului județean, în cuvîntul său de deschidere, președintele Camerei de Comerț și Industrie „Oltenia“, Mihalache Hotăranu, a precizat, printre altele, că la actuala ediție sunt prezente 70 de firme, din care 11 de peste hotare: Italia, Germania, Japonia, SUA, Franța, Austria, Elveția și Coreea. Celelalte 59 de societăți reprezintă 14 județe și 21 de localități din țara noastră. Peste 15% din aceste firme au participat la toate cele șase ediții desfășurate în cadrul tîrgului ELECTROUTIL. Ponderea o dețin județele Dolj, Timiș și Brașov. De asemenea, a avut loc deschiderea lucrărilor colocviului național - ediția a IV-a - sub genericul „Metode, Instalații și Echipamente pentru Măsurarea, Gestiunea și Conservarea Energiei“ în organizarea SOCER (președinte Alex. Marinescu). Timp de două zile, specialiști din domeniu au dezbătut în cadrul celor patru secțiuni problema utilizării eficiente a energiei în industrie și la consumatorii casnici. Colocviul se încheie azi cu o masă rotundă intitulată „Transportul urban și impactul asupra mediului“. • George MITRICOF Precipitațiile din ultimele zile au provocat noi inundații în șase județe Peste 250 de gospodării și peste 300 de hectare de terenuri agricole din șase județe ale țării au fost inundate în urma precipitațiilor abundente produse la sfirșitul acestei săptămîni, informează Ministerul Apelor, Pădurilor și Protecției Mediului. Cele mai afectate au fost comunele Plopana și Palanca din județul Bacău, unde aproape 200 de gospodării au fost inundate. Astfel, în comuna Plopana, satele Plopana, Străminoasa, Rușenii de Sus, Rușenii de Jos, Fundul Tutovei și Budești, au fost inundate 167 de gospodării, iar în comuna Palanca 25 de gospodării. Tot în aceleași comune au mai fost inundate 218 hectare de terenuri agricole, 150 hectare de livadă, drumuri comunale, drumul național DN2F Vaslui-Bacău și au fost distruse trei poduri din satele Rușenii de Sus și Rușenii de Jos, 35 de gospodării rămînînd izolate. în județul Vaslui au fost inundate 15 gospodării din localitatea Rădeni și șapte gospodării din localitatea Belzeni, iar în județul Maramureș au fost afectate 15 gospodării din localitatea Valea Chioarului și șapte gospodării din Tg. Lăpuș. în județul Sălaj au fost inundate două gospodării și 3 km de drum comunal din comuna Greaca, precum și 5 km de drum comunal din localitatea Ileada. în județul Prahova a fost afectată stația de tratare a apei Vălenii de Munte. • GAZETA de SUD ACTUALITATE Un copil de 13 ani a fost ucis pentru că nu a vrut să întrețină relații sexuale anale . 9 Un adolescent a maltratat și a ucis un băiat pentru că acesta a refuzat să întrețină cu el raporturi sexuale, informează IGR Vasile Cosmin Bortea, de 16 ani, din comuna Suhaia, județul Teleorman, a lovit un băiat de 13 ani cu un pietroi în cap pentru că nu a vrut să întrețină relații sexuale anale cu el. După aceea, Bortea l-a tăiat pe băiat cu un ciob la gît și pe abdomen. Leziunile provocate au dus la decesul victimei. Cercetările continuă cu autorul în stare de reținere. Peste o sută de persoane din județul Cluj au rămas fără adăpost Peste o sută de persoane din județul Cluj au rămas fără locuințe în urma inundațiilor care s-au produs vineri noaptea în localitățile Cășeiu, Chiuiești și Guga, în urma ploilor torențiale care au căzut vineri seara în localitatea Cășeiu, zece case au fost distruse, iar o sută de persoane, majoritatea dintre ele fiind romi, au rămas fără adăpost. De asemenea, 70 de hectare de teren agricol au fost inundate, în localitatea Chiuiești au fost inundate cinci gospodării, 20 de hectare de teren agricol și 150 de metri de drum comunal. Un pod din localitatea Guga a fost distrus. în urma ploilor torențiale, rețeaua electrică din localitățile Cășeiu, Chiuiești și Guga a fost avariată, însă specialiștii RENEL au refacut-o sîmbătă dimineața. Doar 70 de familii din localitatea Guga nu beneficiază de curent electric. Reprezentanții Comisiei Județene de Apărare împotriva Dezastrelor, ai Inspectoratului de Protecție Civilă Cluj și ai pompierilor s-au deplasat în comunele afectate de inundații, pentru evaluarea pagubelor. Persoanele sinistrate au primit din partea Crucii Roșii ajutoare, constînd în îmbrăcăminte, pături și cearceafuri. Potrivit datelor Regiei Apelor Române Cluj, ploile de vineri seara au depășit 401 mp în localitățile din apropierea orașului Dej. in ultimele 21 fie ere s-au nrailis in România 219 evenimente în ultimele 24 de ore polițiștii români au raportat că în țară s-au produs 219 evenimente și că s-au constatat 81 de infracțiuni economice, informează IGP. Printre infracțiunile constatate sînt cinci evaziuni fiscale, o faptă de corupție, două abuzuri în serviciu, două acte de contrabandă, patru înșelăciuni. Prejudiciul cauzat prin comiterea celor 81 de infracțiuni economice a fost estimat la 2.531.000 de lei, iar bunurile confiscate sunt în valoare de 108.003.400 de lei. Polițiștii au aplicat în ultimele 24 de ore 8.740 de amenzi în valoare de 303.989.000 de lei. Printre cele 175 de infracțiuni de natură judiciară, constatate de polițiști, trei sunt omoruri, dou tentative de omor, 13 tîlhării, dou violuri și 110 furturi în paguba proprietății private. în ultimele 24 de ore s-ai produs 39 de accidente de circulați soldate cu zece morți și 34 de răniți grai TnmnHată au fost primi 117 infrarturi Virgil Nine acuza Primăria Craiova de incompetență Virgil Nine este nemulțumit că din cauza incompetenței angajaților din Primăria Craiova el nu poate beneficia de terenul pentru care are titlu de proprietate. Un teren din strada N. Romanescu i-a fost atribuit prin titlu de proprietate lui Virgil Nine, dar este ocupat de Petru Popa, dare și-a construit o casă. Virgil Nine are două hotărîri judecătorești cu decizia de demolare. Conform Legii 50/1991 completată de Legea 125/1996, construcțiile ridicate ilegal trebuie să fie demolate la intervenția Serviciului de Urbanism și Disciplină în Construcții din cadrul Primăriei Craiova, fără să fie nevoie de hotărîre judecătorească. Rodica Țenea, secretar interimar Consiliul Local Craiova va elibera certificate de urbanism doar pentru construcții și lucrări importante, în ședința extraordinară a consiliului local de vineri, 29 august, o parte dintre consilieri s-au arătat indignați de faptul că în loc să se ocupe de treburile importante, stau să aprobe spargeri de străzi și ridicări de garduri. Vasile Bulucea a spus că aprobările banale trebuie date de executiv,pentru a nu mai lăsa oamenii să aștepte două-trei luni pentru un certificat de urbanism. Acesta a adăugat că Gheorghe Scrieciu, președintele Comisiei III,a vrut să aibă totul sub control și de aceea s-a al primăriei, a declarat că din punct de vedere juridic cazul a fost rezolvat, dosarul fiind înaintat Serviciului de Urbanism și Disciplină în Construcții. Virgil Nine spune că de cîțiva ani cei de la primărie îl plimbă de la un serviciu la altul: „Prin răspunsul nr. 959A/29.08.1997 mi se comunică faptul că am primit titlu de proprietate și că s-a realizat și punerea în posesie efectiv, ceea ce este fals. Această punere în posesie nu putea avea loc deoarece terenul este ocupat abuziv. Deci și această comunicare este eronată, ceea ce dovedește incompetența sau reaua-voință a unora dintre funcționarii primăriei“. • Doina GLIGA ajuns ca în prezent consilierii să aprobe orice „fleac“. Pentru a se putea rezolva problemele craiovenilor în cel mai scurt timp, consilierii locali au hotărît ca în ședința care va avea loc pe 11 septembrie Comisia III să întocmească un proiect de hotărîre pentru eliberarea certificatelor de urbanism. Noua hotărîre va specifica faptul că executivul va aproba și elibera certificatele de urbanism, consiliul local ocupîndu-se numai de construcțiile de locuințe și de alte edificii importante ale orașului. • Mihaela NEGOIȚĂ Consilierii locali craioveni vor să renunțe la birocrație Cinci prostituate au fost condamnate la închisoare, iar trei amendate opt prostituate au fost reținute, vineri, în parcările autotrenurilor din comunele Domnești și Bragadiru, informează Poliția Capitalei. Adriana Lenuța Ene (18 ani) din comuna Sagna Neamț, Irina Istrate (23 ani) din comuna Cîrligele - Vrancea, Doina Nistor (20 ani) din comuna Prava - Bacău, Culina Crăciun, (26 ani), din Galați, Gina Deaconescu (23 ani) din Galați, Rodica Barbu (17 ani) din Buzău, Milica Cricon (20 ani) din comuna Singureni - Giurgiu și Andreea Macovei (18 ani) din București au fost surprinse în timp ce se prostituau cu șoferi turci. Pentru „serviciile“ lor, fetele primeau sume cuprinse între 30.000 și 100.000 de lei sau bunuri materiale. în procedură de urgență, Judecătoria Buftea a decis vineri condamnarea primelor cinci prostituate la cîte o lună închisoare contravențională. Pentru celelalte s-a hotărît amendarea cu sume între 500 de mii lei și un milion de lei. 755 / luni, 1 septembrie 1997 HOLDING , CNCDGI-CO IJil'RllrîHIWA'O GESTIUNE ENERGETICĂ ANTREPRENOR DE SPECIALITATE INSTALAȚII ÎNCĂLZIRE ȘI CLIMATIZARE vă așteaptă la expoziția ELECTROUTIL ’97, Casa Tineretului, Craiova, 30 august - 5 septembrie. Informații suplimentare: ENERGICO SA București, tel. 01/321.16.60/323.60.30; CARMIS IMPEX SRL Craiova, tel. 051/41.14.60. 19.30.02 Gomul Gardienilor Publici Gorj are datorii Consiliul Județean Gorj a aprobat în ultima ședință reeșalonarea rambursării sumei de 275 de milioane de lei, reprezentînd restanța fondului acordat Corpului Gardienilor Publici Gorj la înființare. Suma respectivă va fi achitată in perioada 20.09.1997-20.02.1999. Corpul Gardienilor Publici Gorj avea obligația să restituie la buget suma de 400 de milioane de lei. Pînă la data de 10 august au fost restituite doar 125 de milioane de lei. Principalul motiv care a determinat neachitarea la termen a împrumutului acordat este faptul că șapte agenți economici din județ nu au achitat de aproximativ patru-cinci luni prestațiile de pază, care se ridică la peste 1.100 de milioane de lei. Conform precizărilor Ministerului de Finanțe, Corpul Gardienilor Publici Gorj poate rambursa fondurile alocate din bugetul de stat, în termen de cinci ani de la înființare, din veniturile proprii realizate din activitatea desfășurată. • Alexandra COCHINA-IONESCU i Patriarhia Română va construi o catedrală cu 11.000 de locuri Patriarhia Română a intrat în posesia proiectului și a obținut avizele necesare pentru construirea celei mai mari catedrale ortodoxe din Europa, în locul mausoleului aflat în Parcul Carol (fost Libertății), a declarat presei la sfirșitul săptămînii trecute primarul general Viorel Lis. Mausoleul a adăpostit pînă în anii ’70 mormintele foștilor lideri comuniști din România. Catedrala, care va fi construită - în principal - cu fonduri ale Bisericii Ortodoxe Române, va avea 11.000 de locuri, iar cheltuielile pentru construcția ei sunt estimate la cel puțin 7,5 milioane de dolari. Ideea construirii unei astfel de catedrale există încă de pe vremea primului Patriarh, Miron Cristea, iar actuala conducere a Bisericii Ortodoxe Române și-a exprimat de mai multă vreme dorința de a realiza acest proiect. Victor Ciorbea a promis, încă din toamna anului trecut, cînd era primar general, că va găsi un teren adecvat pentru această construcție.