Gazeta de Sud, august 1998 (Anul 4, nr. 1034-1059)

1998-08-01 / nr. 1034

SIM BATĂ, 1 AUGUST 1998 ■ ANUL IV, NUMĂRUL 1034 ■ 12 PAGINI, 1.300 LEI Cum ne pregătim pentru mare Drumurile "■ " românești sunt printre cele mai proaste din Europa și din lume Generalul SIE Cornel Grigoraș afirmă că a manipulat presa cu informații în general reale „Cititorii caută titlurile și desenul de pe prima pagină“ dialog cu desenatorul Planta, caricaturist la Le Monde și L'Express Sub egida Patronatului Român, Fundației EURISC și a unor organizații și oameni de afaceri din SUA S-a inaugurat The American Club - locul ideal al afacerilor româno-americane După ce în cursul zilei de joi grupul de investitori americani condus de Charles T. Manatt a luat cunoștință de oportunitățile de afaceri oferite de prima poartă maritimă a țării, în seara aceleiași zile, într-o atmosferă distinsă, la Terasa Lido, a avut loc sub egida Patronatului Român inaugurarea primului club de afaceri românoamerican. Deschiderea a fost făcută de domnul George Constantin Păunescu, președintele Patronatului Român: „Azi s-a făcut un pas important în dezvoltarea parteneriatului strategic româno-american. Prin intermediul acestui club dorim să oferim acel dialog eficient între oamenii de afaceri din România și cei din Statele Unite. Țara noastră are nevoie de investiții valoroase pentru a depăși starea de criză a economiei naționale. Consider că sistemul economic românesc are multe de oferit atît în planul infrastructurii, cit și în cel al resurselor umane, dar pentru a atrage fluxurile de capital american întreprinzătorii români trebuie să prezinte programe și proiecte viabile. Cum succesul aduce noi succese, dacă se vor încheia contracte avantajoase prin intermediul acestui club acest lucru va aduce mai mulți investitori americani în România“. Charles T. Manatt a avut multe cuvinte de laudă pentru clădirea care va găzdui clubul, una dintre cele mai frumoase din țară: „Este o plăcere să ne aflăm aici și felicităm Patronatul Român și pe domnul George Constantin Păunescu pentru că au deschis acest club intr-un loc minunat, despre care am aflat că este un punct de reper istoric al Bucureștiului. Am vizitat multe cluburi americane din toată lumea, dar nici unul nu mi s-a părut la fel de spectaculos ca amplasare cum este acesta“. Charles T. Manatt a venit în România de la Hong Kong, unde a mai participat la organizarea unui astfel de club. La Beijing și Hong Kong cluburile americane au înregistrat un mare succes, concretizat prin volumul mare de investiții americane promovate în zonele asiatice. Pe lingă numeroși oameni de afaceri, la inaugurarea clubului de afaceri româno-american din București au fost prezente și cîteva VIP-uri ale vieții noastre politice și economice, ziariști - Adrian Năstase, Călin Popescu Tăriceanu, Bogdan Baltazar, Dan Amedeo Lăzărescu, Bogdan Hossu, Dan Andronic, Lucian Avramescu - precum și membri ai corpului diplomatic. Reuniunea s-a bucurat de o servire ireproșabilă în ambianța piscinei de la Terasa Lido, singura din țară care datorită unei instalații speciale imită valurile mării. Un cadru deopotrivă distins, clasic și exotic, emblematic pentru lumea afacerilor de la noi, cu nimic mai prejos de alte reuniuni similare de pe meridianele lumii. Petre Roman s-a angajat să atragă investitorii americani Petre Roman, președintele Senatului, s-a întîlnit ieri cu Charles T. Manatt, președintele Companiei Manatt, Phelps Phillips, fost președinte al Partidului Democrat din SUA și copreședinte al campaniei electorale Clinton Gore, și Jack W. Buechner, fost congresman și președinte al Institutului Republican Internațional (IRI). La această întîlnire a participat și domnul George Constantin Păunescu, președintele Patronatului Român. în cursul întrevederii au fost abordate cîteva probleme concrete privind căile de atragere a investițiilor americane în România și posibilitățile de a pune în contact direct oameni de afaceri americani și români. Petre Roman s-a angajat, în dubla sa calitate de președinte al Senatului și al Partidului Democrat, să sprijine măsurile legislative și de altă natură menite să atragă investitorii americani în România și să contribuie la dezvoltarea sectorului privat în țara noastră. Charles T. Manatt a spus că a întîlnit multe lucruri interesante în țara noastră și că speră ca în urma acestei vizite tot mai mulți oameni de afaceri americani să-și manifeste interesul față de România. Delegația americană care nea vizitat țara urmează să se întoarcă în România în luna octombrie. • Miana PAȘCU, Razván MATEESCU «^AgSJEHTA PNȚCD Gorj se dă în trei bărci ■ Anturajul lui Petre Adamescu susține că organizația cuprinde escroci, hiene, lachei și alți oameni imorali Petre Adamescu, președintele de onoare al PNȚCD Gorj, a organizat ieri o conferință de presă împreună cu cîțiva membri ai partidului, declarînd că vorbește în numele Comitetului interimar al organizației. El a dorit să aducă „o anumită clarificare a conflictului din PNȚCD Gorj“, în care vrînd-nevrînd ar fi intrat „ca-n horă“. Deși a declarat că el se află în barca proprie și nu în cea a fostului subprefect Gheorghe Vîlceanu sau în barca deputatului Constantin Drumen, întreaga conferință de presă a constat într-un șuvoi de acuzații la adresa „grupului destabilizator condus de Gheorghe Vîlceanu, care se întîlnește la piață și ia decizii în numele organizației“. Președintele de onoare al PNȚCD Gorj susține că va cere demisia grupului dizident dacă nu-și încetează acțiunile pentru că se face vinovat de „obstrucționarea activității organizației și de insubordonare față de conducerea superioară a partidului“. Pentru a demonstra totuși că el face parte doar din barca proprie, Petre Adamescu l-a caracterizat pe Gheorghe Vîlceanu drept „un escroc ascuns și foarte periculos, care dintr-o pisică blîndă a devenit o hienă ce calcă pe cadavre“, iar pe Constantin Drumea ca „ un escroc transparent ce poate fi modelat (de cine? - n.r.)“. Caracterizarea celor din barca lui Gheorghe Vîlceanu a fost completată de Ion Maioreanu, președintele tineretului universitar țărănist gorjean: „Sunt oameni imorali care nu mai au ce căuta în partid. Au făcut tot felul de măgării. Pe deputatul Mihail Nica nu-l consider reprezentativ pentru județul Gorj. Grigore Mura, președintele PNȚCD Tîrgu Jiu, este lacheul lui Nica“. Și pentru ca povestea derulată în conferința de presă să fie mai credibilă, fosta „destabilizatoare“ Elena Rojniță, președinta PNȚCD Bîlteni, s-a dezis de grupul lui Gheorghe Vîlceanu și și-a făcut o autocritică pe măsură: „Sunt mîndră că m-am trezit la timp, înainte să fiu părtașă la niște acte destabilizatoare cu scopuri personale și necinstite“. De critica lui Petre Adamescu n-au scăpat nici reprezentanții mass - media: „Oamenii de presă care le fac jocul dau dovadă de neprofesionalism. Ar trebui să fiți obiectivi și mai loiali!“ - a concluzionat președintele de onoare al PNȚCD Gorj. • Alexandra COCHINĂ-IONESCU Scandalul vilelor de la Rînca ia amploare Ministrul apărării naționale, Victor Babiuc, i-a solicitat ieri prefectului de Gorj, Pantelimon Manta, să dispună aplicarea măsurilor legale în cazul construcțiilor ridicate în ultimii ani pe zona specială de protecție a UM 01032 de la Rînca. Cererea respectivă a fost adresată prefectului printr-o scrisoare, în care ministrul refuză solicitarea autorităților locale de a se restrînge zona specială de protecție a unității militare. în scrisoare se precizează că „limita zonei de siguranță a fost stabilită astfel încît efectele asupra persoanelor fizice și clădirilor să fie minime la un eventual accident produs în incinta tehnică a depozitului aflat pe teritoriul unității militare“. Victor Babiuc precizează că în actualele condiții este necesar să se ia în calcul și pericolul potențial al apariției unui incendiu la una din clădirile construite în apropierea unității. Ministrul menționează că urmările unui asemenea incident ar fi greu de prevăzut. . Ministrul apărării naționale reamintește că MApN și-a rezervat deja dreptul de a acționa în instanță Primăria Novaci și cele 34 de persoane care au teren concesionat sau au construit pe zona de protecție specială. Printre cei care au construit la Rînca se numără politicieni locali, ofițeri din poliție, magistrați, comisari ai Gărzii Financiare, medici, directori și patroni. Construirea caselor de vacanță mai mari sau mai mici în zona Rînca a început în urmă cu aproximativ patru ani. Majoritatea construcțiilor s-au făcut în lipsa unei autorizații de construire și fără avizele necesare de la Agenția pentru Protecția Mediului și Direcția Silvică Gorj, în toamna anului 1997, Inspecția în Construcții, Urbanism și Amenajarea Teritoriului Gorj a interzis construirea în zonă, dar măsura nu a fost respectată. Șeful Inspectoratului, Dan Popescu, a solicitat ieri Prefecturii Gorj să atace în instanță toate autorizațiile de construire în număr de cîteva sute eliberate pentru zona Rînca. Eliberarea acestora s-a făcut în lipsa unui plan urbanistic general. în plus, terenurile concesionate sunt terenuri publice și nu pot fi concesionate, spune Dan Popescu. Șeful Inspecției în Construcții a anunțat că zona Rînca va fi vizitată în următoarele două săptămîni de ministrul lucrărilor publice și amenajării teritoriului, Nicolae Noica. Acesta dorește să susțină aici o conferință de presă. • Ina VOINEA Problema privatizării nu este FPS, ci corupția și birocrația din România Varujan Vosganian a declarat ieri că „problema privatizării nu este FPS, ci corupția și birocrația din România“. El a afirmat că descentralizarea FPS nu va rezolva problema privatizării, ci doar „va lăsa fructul clientelismului la nivel județean, și nu la nivel național“, în opinia președintelui Comisiei de buget-finanțe din Senat, FPS ar trebui „să deschidă sertărașele cu oferte și să refuze să mai fie una dintre verigile rețelei clientelismului. România este cel mai mare cîrciumar, statul ține la fiecare bodegă în loc să o privatizeze. Există o aberație genetică în România: pentru ca un om de afaceri să deschidă o afacere trebuie să aibă pile la primărie, la consiliul județean, la Ministerul Transporturilor la FPS“, a conchis Varujan Vosganian. (R.M.) - COTIP1AIV AJL, Ol.Tl^Vl.Olg ■ »■ £ ■ »MS.HT ■M»M ATM