Gazeta de Sud, august 1998 (Anul 4, nr. 1034-1059)

1998-08-01 / nr. 1034

GAZETA de SNO Primăria Craiova va tria persoanele care beneficiază de masă gratuită Două familii craiovene primesc lunar 2,7 milioane de lei ca ajutor social Craiovenii apți de muncă și care beneficiază de ajutor social din partea primăriei trebuie să muncească începînd de la 1 septembrie, cinci zile pe lună in favoarea comunității. întrucit sunt familii numeroase, care de mulți ani primesc atît ajutor social, cit și masă zilnică gratuită la cantină, consiliul local a hotărît ca numai maximum patru persoane dintr-o familie să beneficieze de cea din urmă facilitate. Georgeta Stanică, consilier municipal, a spus că 200 de cereri pentru obținerea ajutorului social nu au fost rezolvate, deși unele au fost depuse din 1994. Ea a adăugat că nu este corect ca unii să beneficieze de ambele forme de ajutor, iar alții de nimic: „în Craiova sunt două familii de cite opt persoane care primesc lunar 2,7 milioane de lei prin acordarea de ajutoare sociale, iar dintre cei care muncesc sunt puțini care obțin asemenea venituri lunare și poate au și ei mai mulți copii de întreținut. Aceste familii care beneficiază de ajutorul nostru nu fac nici un efort pentru a-și îmbunătăți situația materială și nici nu-și înscriu copiii la școală, mulțumindu-se să aștepte acest ajutor social Este corect ca ei să muncească pentru folosul public pentru că și comunitatea face sacrificii plătind taxe și impozite“. Primăria nu va mai acorda masa zilnică gratuită celor care refuză să efectueze cele cinci zile de muncă la una dintre regiile autonome sau serviciile publice locale. Sînt scutite de obligația de a presta munca publică femeile care au în îngrijire copii cu vîrsta de pînă la șapte ani, persoanele handicapate și persoanele incluse în programul de îngrijire a bătrînilor la domiciliu. • Sorin FUSEA Lupta pentru supraviețuire SC ROBUR SA Tîrgu Jiu a garantat un credit cu fabrica de cherestea de la Apa Neagră SC ROBUR SA Tîrgu Jiu, societate care se ocupă cu furnizarea masei lemnoase de la direcțiile silvice către beneficiari, a contractat de la BCR un credit de 600 de milioane de lei. ROBUR a garantat împrumutul cu capacități de producție, printre care se numără și fabrica de cherestea de la Apa Neagră. Gheorghe Pistol, directorul general al SC ROBUR SA Tîrgu Jiu, spune că acest credit este necesar pentru că Direcția Silvică Tîrgu Jiu mărește mereu costul masei lemnoase, în timp ce beneficiarii, fabricile de mobilă, nu mai acceptă majorări de preț. Conform declarațiilor, Gheorghe Pistol, tarifele practicate de către toate direcțiile silvice pun societatea pe care o conduce în imposibilitatea de a-și plăti obligațiile către stat și către colaboratori. SC ROBUR SA obține masa lemnoasă de la direcțiile silvice Craiova, Drobeta Turnu Severin, Rîmnicu Vîlcea și Argil Jiu prin licitații publice și negociere directă. Directorul SC ROBUR SA spune că direcțiile silvice nu respectă modul de desfășurare a licitațiilor, în special Direcția Silvică Tîrgu Jiu: „Aceasta, în mod cu totul nejustificat, condiționează admiterea la licitație de acceptarea clauzelor contractuale stabilite de către ea, clauze total dezavantajoase pentru agenții economici“. Gheorghe Pistol știe că în momentul în care nu va putea restitui creditul contractat de la BCR, banca va executa silit unitatea prin preluarea fabricii de cherestea de la Apa Neagră. Dîn lipsă de fonduri, SC ROBUR SA Trraj Jiu nu-și poate face un program de irivel lîn, singurele achiziții anuale fiind 15 și 20 de ferestraie mecanice HUSQVARNA. Conducerea societății a stabilit deja un program de restructurare, care prevede disponibilizarea a 300 de angajați dintr-un total de 1.260. • Nel CARAMETE Pentru înlăturarea suspiciunilor privind subevaluarea Sorin Dimitriu va dispune o anchetă asupra privatizării a trei societăți comerciale gorjene Sorin Dimitriu, ministrul privatizării, intenționează să dispună efectuarea unei anchete asupra modului de privatizare a SC MACOFIL SA (Fabrica de materiale refractare), SC VINALCOOL SA și SC SUINPROD SA (Complexul de creștere a porcilor, de la Iezureni), toate unități economice gorjene, au precizat surse interne din PNȚCD Gorj. Se suspectează că reprezentanți ai țărăniștilor gorjeni, cu funcții de răspundere la nivelul Prefecturii și al FPS Gorj, sînt implicați în subevaluarea prețului de vînzare al acțiunilor de la aceste societăți. Dorin Vârlan, directorul FPS Gorj, a declarat că FPS București s-a ocupat de vînzarea societăților comerciale respective și că nu are cunoștință despre comiterea unor posibile ilegalități privind modul lor de vînzare. " __________________ Alexandra COCHINAIONESCU Bana Internațională a Religiilor s-a deschis finală la Tîrgu Ju Banca Internațională a Religiilor SA și-a inaugurat ieri o nouă filială în municipiul Tîrgu Jiu. La acest eveniment au participat reprezentanți ai comitetului director și consiliului de administrație, precum și președintele băncii, Ion Popescu. Director al sucursalei Tîrgu Jiu a Băncii Internaționale a Religiilor a fost desemnat Ion Văcaru, fost director al BANKCOOP Motru. Banca Internațională a Religiilor SA are 130 de sucursale în țară și un patrimoniu de 1.000 de miliarde de lei. • Neli CARAMETE VREMEA IN OLTENIA fi călduroasă. Cerul va fi variabil, mu izolat. In zona de munte sînt posibile averse de ploaie si/sau descărcări electrice. Vîntul va sufla slab pină la moderat, izolat, dimineața se va produce ceață, se vor încadra între 31 și 36 ° C, mai ridicate, iar cete minime intre 15 și 20 ° C. ABOMZA TE ACUM la ziarul preferat! Numai prin abonament direct îi poți primi de dimineață! Tombola abonaților: 4 premii de 500.000 de lei în fiecare lună COTIDIAN Casa de Cultură „Traian Demetrescu“ IT, din Craiova a primit un sediu Consiliul Local al municipiului Craiova a aprobat în ședința din 30 iulie 1998 un proiect de hotărire care stabilește sediul Casei de Cultură „Traian Demetrescu“ în câteva spații ale Fundației pentru Tineret. Inițiatorii proiectului - membrii comisiei de cultură, învățămînt și sănătate a consiliului - au făcut această alegere ținînd cont de specificul activităților desfășurate de cele două unități, dotarea existentă și de intenția de a veni în sprijinul tineretului craiovean pentru organizarea unor activități culturale, sportive și de reconversie profesională. Casa de Cultură „Traian Demetrescu“ se află în subordinea consiliului local și funcționează sub directa lui coordonare. Din 1991 na mai avut un sediu adecvat, fiind nevoită să ființeze în condiții improprii A fost mutată permanent dintr-un loc intr-altul. Din această cauză, baza ei materială s-a degradat, iar numărul de angajați s-a redus foarte mult. Se speră ca prin adoptarea proiectului de hotărire, această instituție municipală de cultură să revină la funcționalitatea pentru care a fost creată, iar cetățenii Craiovei să beneficieze de activitatea acestui important locaș de cultură. • Diana NEAMȚ ti Craiova va fi împărțită în două pentru efectuarea salubrizării Cele două societăți de salubritate din municipiul Craiova își vor desfășura activitatea în perimetre stabilite de primărie pentru a nu se mai crea confuzii privind atribuțiile pe care le are fiecare. Serviciul Public de Salubritate și RWE Entsorging România (RER) vor fi obligate să asigure în zonele care le revin nu numai transportul gunoiului de la populație și agenți economici, dar și salubrizarea stradală. Vasile Bulucea, primarul Craiovei, a spus că zonarea municipiului pentru realizarea salubrizării era necesară deoarece nu este normal să se manifeste concurența între cele două societăți numai in centrul orașului: „Cele mai mari probleme cu gunoaiele le avem în cartierele mărginașe. De acolo și taxa de salubrizare este mai greu de încasat pentru că oamenii nu au bani“. Vasile Bulucea spune că RER trebuie să se implice și în curățarea străzilor dacă vrea să aibă licență de societate de salubritate. Consilierii locali ai municipiului Craiova au aprobat propunerea executivului de zonificare cu rezerva că nu este suficientă numai o bună organizare, respectul pentru ordine și curățenie putind fi generat și de amenzi aspre aplicate cetățenilor. • Roxana STOIAN anul școlar 1998-1999 Elevii doljeni vor primi și manuale noi Manualele școlare pentru invățământul preuniversitar din județul Dolj au fost deja distribuite în proporție de 85%, a spus Brândușa Gîrgel, șeful depozitului de manuale școlare din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Dolj. Valoarea manualelor este de 215 miliarde de lei. Comanda făcută de Inspectoratul Școlar Județean Dolj a fost onorată aproape în totalitate. Urmează ca săptămîna viitoare să se încheie procesul de distribuire a manualelor către centrele bugetare din Dolj. Școlile din județ își vor lua apoi manualele de la aceste centre; în fiecare an, manualele ajung la depozitul inspectoratului în luna ianuarie, iar la 1 februarie începe deja distribuirea lor, a mai precizat Brândușa Gîrgel. La clasa I s-au distribuit 10.500 de manuale, la clasa a II-a, a lii a și a V-a s-a distribuit doar 20% din necesar pentru că numai acest procent a fost aprobat de către Ministerul Educației Naționale. La clasa a IV-a s-au introdus manuale noi, alternative. Comanda a fost primită și onorată în procent de 80%. Cei 11.200 de elevi din clasa a IV a primesc manuale noi în proporție de 30%. Elevii de clasa a Vil a și a VIII-a vor utiliza vechile manuale. Elevii de clasa a Vil a vor primi 2.800 de manuale noi de engleză. Brindușa Gîrgel a mai spus că liceenii vor studia în anul școlar 1998-1999 după vechile manuale pe care le-au folosit și în anii anteriori de studiu. • Dana DÎRMAN Taxele pentru parcările publice s-au dublat Șoferii vor plăti 2.000 de lei/oră taxă pentru parcarea autovehiculelor în spațiile publice special amenajate, dublu față de taxa percepută pînă în prezent Hotărîrea a fost luată în ședința consiliului local de joi, 30 iulie, și vizează cele 15 parcări publice din Craiova. Banii astfel obținuți vor fi folosiți pentru dotarea și reamenajarea parcărilor și pentru pază și menținerea curățeniei. majoritatea șoferilor erahnteni refuză să plătească taxa de încasatorii se plîng că deși suma percepută ca taxă pentru parcare este rezonabilă, cei mai mulți cetățeni refuză să plătească. Amalia Tudor, încasator la parcarea Mercur, a spus că are mereu de luptat cu cei care nu vor să plătească. Ea spune că majoritatea blatiștilor sunt patronii societăților care-și desfășoară activitatea în incinta magazinului Mercur „De foarte multe ori oamenii refuză să plătească taxa din diverse motive, fie spun că nu au bani, fie că stau numai câteva minute. Cele mai mari probleme le avem cu patronii de la Mercur, l-am sfătuit ca în căzul în care nu vor să plătească zilnic să-și procure un abonament, dar nici așa nu le convine. Consider că e pur și simplu rea-voință“. " La rândul lor, cetățenii se plîng că în parcările de stat nu li se oferă nici un fel de condiții și că plătesc taxa degeaba. Valentin Sfetcu consideră că suma pe care o plătește nu este mare, dar că ar fi multmai bine dacă ar fi sigur că mașina lui e bine păzită. Jiu mi se pare că plătesc foarte mult, dar cred că ar fi normal ca în schimbul acestor bani să-mi ofere și niște servicii. Problema principală este că în prezent nu este asigurată paza“. Gheorghe Marinescu este nemulțumit de majorarea taxelor pentru parcări: „Locuiesc în Brazdă, în apropierea parcării de lîngă Completul Vechi. Am crezut că plătind o taxă, pot să stau liniștit în privința asigurării mașinii mele, dar văd că dau niște bani degeaba. Primăria nu știe decît să ne supoaie și nu ne oferă nimic în schimb“. Viorel Alexandru spune ca întreținerea mașinii sale îl costă și așa foarte mult și că nu i se pare normal să nu poată parca gratuit oriunde dorește: „De ce să plătesc 2.000 de lei cînd nu mi se oferă nimic? Ce, astea sînt parcări amenajate? Atunci cele din Occident cum sînt? Este adevărat că se plătește și acolo, dar se și oferă condiții optime“. • Alexandra PECA, Cristina COTOCEL putea fi trimiși in concediu fără plată Cererea de cărbune într-o adresă sosită zilele trecute la RAH Petroșani. Termocentrala Mintia anunța că își va opri total activitatea timp de șapte zile din luna august. Astfel cererea, respectiv livrările de cărbune se vor reduce drastic, pînă la sistarea totală a acestora. Măsura se justifică întruct și stocul energetic a atins cote de huilă a ajuns la 650.000 de tone, deci la limita maximă, din care 550.000 de tone reprezintă stocul de la Mintia - Deva, iar 100.000 de tone cel de la uzina Paroșeni, care se află deja în reparații capitale, în prezent huila a ajuns să reprezinte abia 6% în producția energetică a țării Din totalul de 5.570 MWh consumul energetic total, 60 la sută provine din sectorul hidro (3.300 MWh), 12,6% (700 MWh) de la Cernavodă, iar restul de 1.500 MWh de la termocentralele pe lignit, hidrocarburi și huilă. Cărbunele de Valea Jiului este cerut în proporție de 15 la sută pentru cocsificare. Cele două combinate Hunedoara și Călan nu pot prelua huila cocsificabilă din lipsă de vagoane. Combinatele au datorii la SNCFR și minime aceasta nu le mai furnizează vagoane. Situația se anunță dificilă pe luna august în privința extracției de huilă. Consiliul de administrație al regiei s-a întrunit ieri la București pentru a lua o decizie; în orice caz, nu poate fi vorba decit de oprirea unor capacități de producție și probabil trimiterea personalului în concediu fără plată. Decizia va depinde și de negocierile cu sindicatele miniere: în opinia purtătorului de cuvînt al RAH, inginerul Vaierul Butulescu, acutizarea situației în mineritul Văii Jiului este provocată de blocajul financiar și de întîrzierea reformei . Dan H. POPA, Ioan DRÁGÁN Lista locurilor de muncă libere pe meserii in Craiova, la data de 3.08.1998 Contabil - 1; telefonist - 1; vînzător - 5; zidar - 26; zidar roșar-tencuitor - 25; fierar betonist - 6; dulgher pentru construcții -10; faianțar -14; izolator hidrofug -10; instalator apă, canal -10; instalator încălzire centrală și gaze - 7; vopsitor zugrav -12; sudor autogen - 8; lăcătuș construcții metalice - 5; mecanic auto - 2; tîmplar universal - 20; tîmplar manual -10; tricotor - 6; confecționer îmbrăcăminte - 37; șofer autocamion - 5; tractorist - 2; călcătoreasă lenjerie -1; paznic - 2; muncitor necalificat - 5. De luni, prin Craiova vor circula tramvaie berlineze Regia Autonomă de Transport (RAT) Craiova își extinde obiectul de activitate prin import-exportul mijloacelor de transport, a utilajelor și a pieselor de schimb. Hotărirea luată joi, 30 iulie, de Consiliul local va permite RAT Craiova achiziționarea unui număr de zece tramvaie din Germania. Cele zece tramvaie achiziționate la second-hand au costat regia 30.000 de mărci. Valeria Cosăceanu, director general al RAT Craiova, a spus că tramvaiele de proveniență berlineză vor ajunge în Craiova luni, 3 august El a mai spus că tramvaiele asigură un grad mare de confort pentru călători, dar că din cauza sistemului complicat de conducere numai unul va intra imediat în circulație. „Un angajat al nostru a fost la Berlin pentru a învăța cum se manipulează un astfel de tramvai. El va instrui alți zece vatmani în următoarele două săptămîni“. Pînă atunci, craiovenii vor călători doar cu „tramvaiul-școală berlinez“ și cu cele autohtone. • Dana DÎRMAN în opinia lui Crin Antonescu Foștii membri FAC Gorj au pretenții aberante Liberalul Crin Antonescu, ministrul tineretului și sportului, a discutat joi seara la Tîrgu Jiu cu o parte din membrii Biroului permanent al PNL Gorj despre situația conflictuală existentă în organizație din cauza „pretențiilor aberante“ ale reprezentanților fostului PAC Gorj. El a ajuns la concluzia că Nicolae Manolescu ar trebui să intervină pentru temperarea atitudinii membrilor veniți de la PAC, deși „ei sunt nimic acum, doar un grup de cetățeni și nu avem ce negocia“. Ținta acuzelor liberalilor gorjeni a fost vicepreședintele PAC, Gheorghe Gorun. „Vine cu pretenții aberante. Gorun s-a opus de la început fuziunii cu PNL, atitudine pe care o are și acum. Presupun că el caută altă soluție pentru viitorul său politic“, a susținut Dorin Vârlan, directorul FPS Gorj. Crin Antonescu a declarat că este prieten cu Gheorghe Gorun și știe că are o personalitate vulcanică: „Sunt prieten cu el. Am stat împreună trei ani în același hotel și din această cauză am preferat să nu intervin aici“. • Alexandra COCHINA-IONESCU CURSUL VALUTAR BNR face următoarele precizări în legătură cu aceste cursuri: 1. Cursurile incluse în această listă au la bază cotații ale societăților bancare autorizate să efectueze operațiuni pe piața valutară. 2. Prezenta listă nu implică obligativitatea utilizării cursurilor în tranzacții efective de schimb valutar și înregistrări contabile. 1 șiling austriac 1 dolar australian 1 franc belgian 1 dolar canadian 1 franc elvețian 1 marcă germană 1 coroană daneză 1 liră egipteană 100 pesetas spaniole 1 marcă finlandeză 1 franc francez 1 liră sterlină 100 drahme grecești 695 5320 237 5804 5819 4890 1283 2571 5762 1609 1458 14458 2941 1 liră irlandeză 12294 100 lire italiene 496 100 yeni japonezi 6149 1 leu moldovenesc 1832 1 gulden olandez 4338 1 coroană norvegiană 1157 100 escudos portughezi 4778 1 coroană suedeză 1107 1000 lire turcești 32 1 dolar SUA 8729 IDST 11641 IECU 9661 lg AUR (preț în lei) 81484 horoscopus Berbec - Vi se spune o minciună cusută cu ață albă de care vă dați seama imediat Cu toate strădaniile, nu veți reuși să aflați adevărul. Taur - Participați la niște discuții răutăcioase la serviciu. O cunoștință vă solicită ajutorul. Gemeni - Astăzi veți țini o persoană deosebită, de care este foarte posibil să vă îndrăgostiți. Nu vă lăsați înșelați de aparențe. Rac - Nu este o zi potrivită pentru a lua niște hotărîri importante. Ar fi bine să nu trageți concluzii pripite. » Leui - Astăzi sînteți foarte bine cospuși, în antură veți fi bine primiți și vă veți astra de minune. Fecioară - Sînteți foarte solicitat de familie pe tot parcursul zilei. Un prieten apropiat se va supăra pe dvs. pentru că nu v-ați ținut de promisiune. 23.07 22.08 Balanță - Veți cunoaște o persoană care vă va impresiona profund și pe care s-ar putea să o transformați în idol. Scorpion - Vi se propune o afacere din care aveți șansa să cîștigați o sumă destul de mare de bani. Nu vă pripiți! Săgetător - Vă pregătiți pentru o călătorie și aveți foarte multe pregătiri de Scot Veți cere ajutorul unei persoane din familie. Capricorn - în cursul dupăamiezii vă veți vini cu o persoană care va avea mare influență asupra carierei dvs. Vărsător - Aveți foarte multă treabă la serviciu. Nu veți reuși să terminați în timp util așa că veți refuza o invitație pentru această seară. Pești - Aveți programată o întîlnire pentru care vă pregătiți toată ziua. O persoană din anturajul dvs. vă solicită ajutorul.