Gazeta de Sud, iunie 1999 (Anul 5, nr. 1287-1312)

1999-06-01 / nr. 1287

EVENIMENT Republica Federală Iugoslavia dispune de circa 60 de kilograme de uraniu puternic îmbogățit, care riscă să cadă în mîinile unor grupuri scăpate de sub control, afirmă în ediția sa din luna iunie revista Jones Intelligence Review, citată de AFR Aceste rezerve de uraniu - dintre care 10 kilograme sunt radioactive - se află la Institutul de științe nucleare de la Vincen, în apropiere de Belgrad, unde este stocat și combustibilul folosit, pe baza căruia, după retratare, s-ar putea obține cinci kilograme de plutoniu. Jane’s afirmă că serviciile americane de informații sunt îngrijorate în privința unei posibile utilizări a acestui uraniu, care integrat unor explozibili convenționali, ar putea furniza Belgradului arme radiologice. Astfel de arme nu cauzează explozii puternice, însă pot dispersa materialul radioactiv în doze concentrate. Această utilizare și eventuala exploatare a uraniului pentru construirea unei bombe atomice constituie ipotezele cel mai puțin probabile din punct de vedere tehnic și politic, consideră Jane’s, potrivit căreia Belgradul nu are mijloacele necesare pentru a pune la punct arme atomice și nu mai dispune de 20 de ani de unități de retratare, însă prezența uraniului puternic îmbogățit într-o regiune instabilă este cauza unor îngrijorări de altă natură, notează revista, care prezintă alte două ipoteze. Prima ar fi furtul acestor substanțe în scopul revinderii lor prin intermediarii ruși, care au o oarecare experiență în materie, afirmă revista. Tarile destinatare ar putea fi Irakul, căruia în trecut Iugoslavia i-a furnizat echipamente militare, sau Libia. O altă posibilitate ar fi ca Miloșevici să se prevaleze de aceste substanțe ca de un mijloc de a exercita presiuni în timpul unor viitoare negocieri. Depozitele de la Vincea s-ar putea să nu fie bine protejate împotriva unor noți - elemente militare scăpate de sub control sau naționaliștii sîrbi, afirmă Jane’s, care susține că Agenția Internațională pentru Energie Atomică (AIEA) nu a mai fost în măsură să-și efectueze inspecțiile lunare din ianuarie. Văzînd că se deteriorează condițiile de securitate, responsabilii de la Vincea ar fi cerut discret transferarea uraniului îmbogățit în străinătate. Dar, susține Jane’s, un proiect în acest sens, în care era asociat Ministerul rus al Energiei Atomice, a eșuat, pentru că partea rusă cerea compensații financiare care în mod concret nu puteau veni decît din țări occidentale. Jane’s publică, pe de altă parte, o hartă a Serbiei pe care sunt identificate cele două reactoare nucleare ale sale, situate în nordestul Belgradului, precum și opt unități de cercetare nucleară, între care cinci se află la vest de Belgrad, una la Zemun (nord-est de Belgrad), una la Novi Sad (nord) și una la Kragujevaț (centru). Harta identifică, trei uzine de arme chimice, una la Barici (sudvest de Belgrad), una la Lujani (sud-vest) și una la Krușevaț, la 30 de kilometri de granița cu Kosovo. Un mort și patru răniți la Belgrad O persoană a fost ucisă și alte patru au fost rănite în timpul raidurilor întreprinse de aviația NATO ieri, în zori, asupra regiunii Belgradului. Un atac asupra unei șosele care asigura legătura între localitățile Makiș și Ripani, de la periferia sudică a capitalei iugoslave, și localitatea Ivanovici a cauzat moartea unei persoane. Aviația a tras cinci rachete asupra localității Makiș, situată la 5 kilometri sud de Belgrad. Patru persoane au fost rănite în cursul bombardamentului asupra unei cazarme a armatei iugoslave situate la periferia de est a Belgradului. Avioanele NATO au bombardat din nou instalațiile centralei electrice de la Obrenovaț, localitate aflată la 30 de kilometri vest de Belgrad, lăsînd fără curent electric cîteva cartiere din capitala iugoslavă. Surdulița - cel puțin 11 pacienți ai unui sanatoriu și-au pierdut viața Cel puțin 11 pacienți ai unui sanatoriu au fost uciși în timpul unui raid întreprins în noaptea de duminică spre luni asupra localității Surdulița, aflată la 290 de kilometri de Belgrad. Potrivit autorităților din acest oraș, există numeroși răniți. Autoritățile se tem că există încă pacienți îngropați sub dărâmături. Kosovo - un șofer sîrb mort și cîțiva ziariști străini răniți . Un șofer sîrb a fost ucis, iar o ziaristă britanică, Eve- Ann Prentis, și un cetățean francez, Daniel Schiefer, au fost răniți, duminică, în timpul unui raid al NATO întreprins asupra regiunii Prizren, din sudul provinciei Kosovo. Eve Prentis, corespondenta ziarului britanic The Times, trei ziariști portughezi și unul italian, precum și un intelectual francez, Daniel Schiefer, se îndreptau, circulînd în convoi, spre Prisren, cînd o rachetă a NATO a căzut nu departe de cele două mașini la bordul cărora se aflau jurnaliștii străini. Pe de altă parte, cotidianul italian Il Corriere della Sera afirmă că două ziariste, Ann Prentis, corespondenta The Times, și Elsa Marujo, care lucra pentru o televiziune protugheză, au fost rănite ușor în cursul atacului din apropiere de Prisren. Șoferul uneia dintre jurnaliste, Nemanja Radojevici, a fost ucis. Renzo Cianfanelli, care nu a putut lua legătura decît pentru scurt timp cu redacția sa de la Milano, a declarat că este nevătămat, însă nu a explicat dacă grupul a fost vizat de o rachetă sau de tiruri de artilerie. Atacul a avut loc în cursul după-amiezii, în localitatea Krk Bunar, de pe șoseaua ce asigură legătura între Prizren și Brezovița. De asemenea, corespondentul italian a confirmat și rănirea lui Daniel Schiefer. NATO a recunoscut că a bombardat podul de la Varvaria NATO a recunoscut faptul că a bombardat un pod de la Varvarin, localitate situată la 160 de kilometri sud de Belgrad, considerînd însă că obiectivul a fost o „țintă legitimă“ și subliniind că nu a avut intenția de a provoca victime în rîndul civililor. Potrivit agenției iugoslave Tanjug, bombardamentul sa soldat cu moartea a cel puțin 11 persoane și rănirea altor 40. „NATO nu este în măsură să confirme informațiile surselor sîrbe în legătură cu existența victimelor, dar nu a avut niciodată intenția de a viza ținte civile“, adaugă comunicatul Alianței. Potrivit Tanjug, 15 persoane au fost grav rănite, iar cinci dintre ele se află într-o stare critică. Aviația NATO a tras, în jurul orei locale 13.00 (14.00, ora României), trei proiectile asupra acestui pod ce traversa Velika Morava și pe care se aflau numeroși trecători și automobile, a precizat Tanjug. Bilanțul morților ar putea crește, afirmă sursa citată, întrucît podul a fost complet distrus și mai multe mașini au căzut în apă. LA VANCEA, ÎN APROPIERE DE BELGRAD, 10 KILOGRAME DE URANIU RADIOACTIV PRODUC TEMERI ALIAȚILOR Frica de uraniul iugoslav Miloșevici ar putea să se prevaleze de aceste substanțe ca de un mijloc de a exercita presiuni în timpul unor viitoare negocieri ale NATO Zeci de victime în ultimele raiduri Prof. Mircea Năstase, inspector general al ISJ Dolj, susține că în județ s-a asigurat logistica pentru examenul de capacitate. El precizează că deplasarea elevilor către centre va fi urmărită îndeaproape de inspectorii școlari de sector, iar în eventualitatea apariției unor defecțiuni pe traseu, SC PELENDĂVA SA va asigura mijloace de transport de rezervă. Suma alocată pentru logistică la examenul de capacitate și la bacalaureatul național este de 182 de milioane de lei. Pentru plata profesorilor corectori și a supraveghetorilor s-au alocat 353 de milioane de lei • Constantin ILIE In Valea Jiului s-au făcut pregătirile necesare pentru susținerea examenului Peste 2.000 de elevi din Valea Jiului, absolvenți ai ciclului gimnazial, trăiesc emoțiile examenului de capacitate. După instruirea directorilor și președinților comisiilor de examinare de către Inspectoratul Școlar Județean, în toate centrele s-au făcut pregătirile necesare în vederea bunei desfășurări a examenului. Școlile în care vor funcționa cele 13 centre de examinare din orașele Văii Jiului au fost amenajate, igienizate și dotate cu material birotic pentru a oferi condiții optime candidaților. De un real folos în cadrul pregătirilor la cele 13 centre a fost și sprijinul inspectoratului și al multiplicarea subiectelor transprimăriilor. „Pentru examenul de capacitate am făcut toate pregătirile necesare“, a spus prof. Gheorghița Nanu, directoarea Școlii Generale nr. 5, care găzduiește centrul de examinare cu cei mai mulți candidați din municipiul Petroșani. Pentru examene au fost alese și pregătite cele mai bune săli, astfel încît fiecare candidat să aibă banca lui. Au fost afișate listele cu repartizarea elevilor pe săli de clasă. Prin forțe proprii, comisia s-a asigurat cu aparatura necesară un receptor TV adus de acasă, aparate radio, copiator pentru mise de la MEN, iar toate formularele, etichetele etc au fost asigurate de la inspectoratul școlar. Asemenea pregătiri s-au desfășurat și la celelalte centre de examinare. O problemă în care comisiile de examinare solicită sprijinul primăriilor și poliției este asigurarea pazei școlilor în care se desfășoară examenele de capacitate. Pentru ultimele comunicări, inspectorii din teritoriu au fost convocați ieri la inspectoratul județean. • loan DUBEK SC TRANSVAM 96 SA BUCUREȘTI Asigură prin punctele de lucru din: ► BUCUREȘTI - bd. Bucureștii Noi nr. 40, tel/fax: 01/668.74.12 ► CRAIOVA - str. Simion Bărnutiu nr. 36, tel. 051/124.534 I SLATINA - bd. A.I.Cuza bl. 14 parter, tel.: 049/413.761 SERVICII DE COMISIONAR ÎN VAMĂ DECLARAȚII VAMALE DEPOZITARE, ANTREPOZITARE GARANTARE TAXE VAMALE Speranțele părinților gorjeni sînt mai mari decît ale copiilor Peste 5.000 de elevi gorjeni intră de astăzi în febra admiterii la examenul de capacitate pentru a putea urma cursurile învățămîntului liceal la școlile profesionale și complementare. Rețeaua de absolvire propusă de Inspectoratul Școlar Gorj include aproximativ 50% din absolvenții examenului în liceele organizate pe filieră tehnologică. Aproximativ 10% din absolvenții examenului de capacitate vor fi cuprinși în liceele organizate pe filieră vocațională, 20% în liceele teoretice și restul în școlile profesionale și de ucenici. Emoțiile examenului sunt trăite la maximum de părinți, avînd în vedere că doar jumătate dintre copii au trecut simularea organizată la începutul lunii aprilie. Anul trecut, procentul de promovare la sesiunea din iulie a examenului de admitere în licee a fost de 42%. Acest rezultat dezastruos încadra Gorjul pe primul loc la nepromovați. Astăzi, aproximativ 90% dintre absolvenții de studii gimnaziale din acest an sunt așteptați să se prezinte la examenul de capacitate. Restul fie nu au promovat anul, fie nu vor să-și continue studiile, din diferite motive. Printre participanți se numără cîteva sute de absolvenți de anul trecut, care speră să prindă un loc la un liceu bun, în urma pregătirii intense făcute între timp. Conducerea Inspectoratului Școlar Gorj spune că nu sunt probleme organizatorice privind desfășurarea examenului început în această dimineață Elevii s-au descurcat pe cont propriu sau le-au fost asigurate condiții de transport de la domiciliu la centrul de examen unde au fost arondați. Depinde numai de pregătirea elevilor să obțină un rezultat satisfăcător, care să-i facă să fie admiși la școala dorită • Alexandra COCHINA Inspectoratul Școlar Olt a cheltuit peste 75 de milioane de lei cu organizarea examenului Aproximativ 6.600 de elevi ai claselor a VIII-a din județul Olt vor susține astăzi prima probă a examenului de capacitate. Pentru a nu exista probleme de organizare, Inspectoratul Școlar Județean Olt a început pregătirile cu două luni în urmă. Au fost achiziționate tonere, topuri de hîrtie tipizată și hîrtie pentru ciorne, precum și 100 de plicuri mici. De asemenea, a fost redistribuită aparatura către cele 31 de centre în care se va desfășura examenul de capacitate în județul Olt, astfel încît să existe în fiecare centru un televizor, un aparat radio pe baterii și două copiatoare. Sami Drăghici, inspectorul general al ISJ Olt, declară că nu vor exista nici probleme de transport deoarece, pe lîngă mijloacele de transport asigurate în mod obișnuit, directorii de unități școlare vor avea obligația să asigure transportul elevilor cu autoturismele proprii în cazurile mai speciale. Pe de altă parte, Maria Alexandru, contabilșef în cadrul ISJ Olt, afirmă că și organizarea din partea Ministerului Învățămîntului este mult mai bună: „în acest an, Inspectoratul Școlar Olt a cheltuit din bugetul propriu 151,1 milioane de lei cu organizarea examenului de capacitate și a bacalaureatului, din care peste 75 de milioane numai pentru examenul de capacitate. Spre deosebire de anul trecut, Ministerul Învățămîntului a prevăzut fonduri speciale pentru plata orelor suplimentare ale profesorilor supraveghetori, ceea ce nu va mai provoca divergențe între cadrele didactice și inspectorat“. • Ana-Maria ANGELESCU In atenția abonaților gorjeni MAI SÎNT 19 DE ZILE pină la TOMBOLA GORJENILOR! Importante cîștiguri prin tragere la sorți a chitanțelor de abonament (xeroxate), pe trimestrul II (aprilie - mai - iunie). Plicurile se trimit pe adresa: Gazeta de Sud - Tîrgu Jiu, strada Confederației, nr. 1, etc, cod 1400, pînă cel tîrziu 20 iunie (ștampila poștei), cu mențiunea: „Pentru TOMBOLA GORJENILOR“. Nu ratați ocazia! 1287 / marți: 1 iunie 1999 100 DE SOLDAȚI AU ATERIZAT PE AEROPORTUL NOSTRU NATO la Craiova Americanii se plimbă în civil sub ochii pofticioși ai craiovencelor 100 de membri ai trupelor speciale NATO se află de două zile în Craiova. Specialiști în operare radar și telecomunicații, soldații americani asistă acțiunile desfășurate de efectivele militare craiovene. Coordonatorul grupului spune că durata șederii lor în Craiova nu a fost încă stabilită. Acesta a avansat posibilitatea construirii unei piste pe aeroportul craiovean sub asistență americană,„dar totul depinde de colaborarea cu Ministerul Apărării Naționale și de cît de mult timp vom rămîne.“ Coordonatorul grupului a precizat că au sosit direct de la baza NATO Ramstein din Germania cu două avioane de transport Hercules. Ei spun că nu dețin arme și nu vor purta uniforme atîta timp cît se vor afla pe teren românesc. „Nu vrem Kent, nu vrem valută, vrem yankeul.. “ Prezența pe străzile Craiovei a tipilor made in USA, tunși periuță și cu mușchi beton a fost salutată de puicuțele din Bănie printr-o fluturare de fustițe. Orice „pretty woman“ a Craiovei visează să pună mîna pe un Richard Gere din armata NATO. Sosirea americanilor a fost confirmată podiștelor din Lăpuș de fetițele de la hotelul unde sunt cazați soldații. Toate s-au jurat că vor îngheța tarifele și vor sta pentru un american chiar și pe lei. • Marina BARBULESCU, Relu GEORGESCU Șeful UCK Hashim Thagi se pretinde singurul interlocutor serios pentru NATO Armata de Eliberare din Kosovo este în continuă transformare și devine tot mai credibilă, în timp ce liderul moderat al albanezilor din Kosovo, Ibrahim Rugova, nu mai are „nici un control asupra a ceea ce se întîmplă“, a afirmat la Londra, conducătorul politic al UCK, Hashim Than, la scurt timp după întîlnirea avută cu ministrul britanic de externe, Robin Cook. „Forțele noastre se organizează și se profesionalizează: sîntem o armată, cu o structură și o ierarhie, așadar nu doar o serie de grupări înarmate“, a adăugat el; în schimb, conducătorul UCK spune că „afirmațiile lui Rugova nu au nici o importanță. El nu mai are nici un control politic sau militar asupra a ceea ce urmează să se petreacă“, a precizat Thați despre cel cu care își dispută legitimitatea reprezentativității albanezilor din Kosovo. Bursa ofertelor școlare pentru licee la Slatina Pot participa doar absolvenții examenului de capacitate Dacă nu vor să rămînă șomeri, elevii trebuie să se orienteze încă din clasa a IX-a spre un profil căutat pe piața locurilor de muncă. Pentru a-i ajuta să se hotărască mai ușor, la Slatina se va organiza, pe 10 iunie Bursa ofertelor școlare." în cadrul acestei întîlniri, liceele și școlile profesionale și de ucenici din Slatina își vor prezenta ofertele de profiluri școlare și numărul de locuri în fața elevilor claselor a VIII-a, absolvenți ai examenului de capacitate. Organizatorii bursei sunt Inspectoratul Școlar Județean Olt și Casa Corpului Didactic. La reuniune va participa și Agenția Județeană de Ocupare și Formare Profesională. Sami Drăghici, inspectorul general al ISJ Olt, spune că participarea acestei instituții este necesară întrucît este singura care știe cel mai bine care sunt cele mai căutate locuri de muncă în condițiile economice actuale: „Elevii trebuie să se hotărască încă din clasa a IX-a asupra unui profil care le poate asigura un loc de muncă după absolvirea liceului. Nu are rost ca un elev să termine clasa a XlI-a, eventual să termine și o facultate, și apoi să urmeze un curs de recalificare profesională. De asemenea, liceele vor avea obligația de a-și include în oferta școlară profiluri care se caută pe piața locurilor de muncă din Slatina, în caz contrar riscînd să dispară ca unități școlare din lipsa numărului necesar de elevi. Cu toții știm că, în prezent, cele mai căutate slujbe sînt cele de informatician, contabil sau economist, dar există și profiluri care încep să fie tot mai căutate, precum cele de cofetar, bucătar sau coafor. Agenția Județeană de Ocupare și Formare Profesională va avea datoria de a-i informa pe elevi care sunt profilurile pentru care există cea mai mare ofertă de locuri de muncă și care sunt cele unde există o suprasaturare a pieței“. • Ana-Maria ANGELESCU Copiii cu handicap s-au bucurat de atenția celor din jur ieri-dimineață, la sediul Asociației Handicapaților Fizici din Drobeta Turnu Severin a fost sărbătorită Ziua Copilului. Au participat, pe lîngă copiii cu handicap, aparținătorii și rudele acestora. Pentru că nu s-au găsit suficienți sponsori, cei prezenți au fost serviți cu biscuiți, pufuleți și băuturi răcoritoare. Cu toate acestea, copiii cu handicap s-au simțit bine pentru că au fost sărbătoriți. Ei au primit cîte o pungă cu dulciuri oferită de SC CERNA SA. Cu acest prilej, cei prezenți au discutat și despre situația dificilă în care se află persoanele cu handicap și de modul cum sunt tratate de societate. De asemenea, în cadrul programului „Creativitate și acces la cultură“, s-a deschis o expoziție care cuprinde diverse lucrări executate de persoanele cu handicap. Grigorița Burcea, președinta Asociației Handicapaților Fizici din Drobeta Turnu Severin, a afirmat: „La această sărbătoare au participat copiii handicapați din tot județul, alături de părinți. Au fost și cazuri cînd din cauza situației în care se află copiii, mulți neputîndu-se deplasa, nu au venit decît părinții. Cu aceste puține daruri pe care le-am oferit, am încercat să le facem o bucurie acestor copii, care din diverse motive sînt handicapați. Țin să mulțumesc celor care ne-au ajutat să organizăm această sărbătoare“. Ca recompensă, copiii au susținut un program artistic. •Iulia CERGAN