Gazeta de Sud, iulie 1999 (Anul 5, nr. 1313-1339)

1999-07-01 / nr. 1313

GAZ- A de SUD AGENDA INTERNAȚIONALA Kurzii au incendiat mai multe obiective turcești din Germania Mai multe incendii de origine criminală au vizat în cursul nopții de marți spre miercuri interese turce din Germania, după condamnarea la moarte a liderului PKK Abdullah Öcalan. La Stuttgart, în sud-vestul țării, o persoană a fost rănită ușor într-un incendiu izbucnit la un centru cultural islamic folosit de turci drept moschee. Autorii incendiului au dat foc după ce au spart un geam și au răspîndit un produs inflamabil în clădirea în care se aflau mai multe persoane, a precizat poliția. De asemenea, alte atentate au avut loc la Bremen, Berlin și Sindelfingen. Sofia a ridicat embargoul petrolier impus Iugoslaviei Bulgaria a ridicat embargoul impus Iugoslaviei asupra petrolului și produselor petroliere. Interdicția, care a fost în vigoare timp de 60 de zile, a fost impusă de autoritățile bulgare la recomandarea Uniunii Europene și NATO. Guvernul bulgar a luat decizia ridicării embargoului în ședința sa din 17 iunie. Președintele sudanez s-a decorat singur Generalul Omar Beshir s-a decorat el însuși cu o medalie națională cu ocazia celei de-a zecea aniversări a loviturii de stat din 30 iunie 1989, prin care a preluat puterea în Sudan. De asemenea, el a înmînat medalii tovarășilor săi care au făcut parte din Consiliul Revoluționar de Comandă (RCC). Beshir a răsturnat în 1989 guvernul democratic ales al premierului Sadik al-Mahdi, a dizolvatarlamentul și a interzis toate partidele politice și ziarele, n 1995 a dizolvat Consiliul Revoluționar de Comandă, alcătuit din 15 ofițeri, și a adoptat sistemul prezidențial. El i-a numit pe membrii noului legislativ și a organizat în 1996 alegeri prezidențiale și parlamentare, contestate din cauza nerespectării sistemului pluripartitismului. Grecia și Turcia își vor retrage armele americane instalate în Cipru Casa Albă a confirmat că Grecia și Turcia au acceptat să își retragă armele americane instalate în Cipru în contradicție cu contractele de vînzare încheiate cu cele două țări. „Părțile elenă și turcă au acceptat să își retragă echipamentele respective“, a declarat purtătorul de cuvînt al Casei Albe, Joe Lockhart. Potrivit unor surse cipriote grecești, cei 1.000 de soldați și ofițeri greci poziționați în partea sudică a Ciprului sunt dotați cu 60 de tancuri americane, iar cei 35.000 de militari turci prezenți în nordul insulei dispun și ei de echipamente militare importante. KOSOVO Mai multe mănăstiri din jurul localității Prizren au fost distruse de membrii UCK Rebelii din cadrul UCK au incendiat sau aîi demolat cîteva mănăstiri din regiunea localității Prizren. Printre cele mai valoroase mănăstiri distruse de la retragerea forțelor iugoslave din Kosovo se numără Mănăstirea Sfînta Treime din Rușenița, Mănăstirea Petru din Komșa, datînd din secolul al XV-lea, Biserica din Suva Reka și Mănăstirea Zociste. Schitul Devici, datînd de asemenea din secolul al XV-lea, din regiunea Drenița, a fost devastat și unele dintre aripile sale au fost demolate, iar pereții au fost ciuruiți de gloanțe. „Teroriștii“ albanezi au produs stricăciuni și Catedralei Maicii Domnului din Lievis, construită de regele Milutin la începutul secolului al XIV-lea. UCK dorește ca Ibrahim Rugova să participe la noul guvern kosovar Așa-numitul „guvern provizoriu din Kosovo“ (KIG), condus de liderul UCK, Hashim Thaci, a declarat că este dispus să coopereze cu liderul moderat al albanezilor din Kosovo, Ibrahim Rugova, pentru a forma un nou guvern. Rugova, președinte al Ligii Democratice din Kosovo (LDK), care se consideră încă președintele democratic ales al provinciei Kosovo, nu a fost prezent la aceste discuții. „Sperăm că membrii LDK vor participa la viitoarele noastre întîlniri, pentru ca toate partidele albaneze să fie reprezentate în guvernul nostru provizoriu“, a declarat Krasniqi. După începerea atacurilor NATO în Iugoslavia, toți membrii delegației albaneze prezenți la conferința de la Rambouillet conveniseră să formeze un guvern provizoriu al cărui șef urma să fie desemnat de UCK. Națiunile Unite trebuie să administreze provizoriu provincia pînă la viitoarele alegeri, care urmează să aibă loc în decurs de trei ani. SC TRANSVAM 96 SA BUCUREȘTI AsigUră prin punctele de lucru din: • BUCUREȘTI - bd. Bucureștii Noi nr.40, tel fax: 01/668.74.12 • CRAIOVA - str. Simion Bărnuțiu nr. 36, td: 051/124534 • SLATINA - bd. A.I.Cuza bl V4 parter, td: 049/413.761 SERVICII DE COMISIONAR ÎN VAMĂ DECLARAȚII VAMALE DEPOZITARE, ANTREPOZITARE. GARANTARE TAXE VAMALE țfefv V); - ; • COTIDIAN Ieri s-a desfășurat proba (orală) la limba străină din cadrul examenului de bacalaureat. Semnele bune de la proba orală de română par să se mențină. Cel puțin pînă ieri la orele amiezii, nici un candidat nu picase la comisiile de examen constituite în Colegiul „Traian“, Liceul „Decebal“, Liceul Pedagogic „Ștefan Odobleja“, Liceul „Gheorghe Țițeica“ și Colegiul Economic din Drobeta Turnu Severin. De asemenea, la Liceul din Cujmir (unde susțin bacalaureatul și absolvenții Liceului „Victor Gomoiu“ din Vînju Mare), toți cei 25 de candidați care au trecut prin fața comisiei pînă la ora 11.30 fuseseră declarați promovați. în privința notelor obținute, ele diferă funcție de profil sau, cine știe, de zelul comisiei. Cum era de așteptat, cele mai mari note, în majoritate de 9 și 10, au fost obținute de absolvenții Colegiului „Traian“ din Drobeta Turnu Severin. Directorul acestuia, prof. Iancu Bunoiu, crede că va fi depășit recordul notelor de 10 stabilit la proba orală de română (150). La Liceul „Decebal", media notelor obținute la subcomisia I se situa între 8 și 9, iar cea de la subcomisia II între 6 și 7. Sunt desigur niște situații provizorii, întrucît la multe comisii activitatea de examinare se va prelungi, conform planificării, pînă la ora 21.00, în unele cazuri (Colegiul Economic) chiar pînă la ora 22.00. • Eugen MAICANEANU DROBETA TURNU SEVERIN BACALAUREAT Semne bune și la proba de limbă străină 128 de elevi gorjeni nu s-au prezentat pentru redistribuire Redistribuirea elevilor pe locurile rămase libere la școlile profesionale se încheie astăzi după-amiază, informează Aurel Popescu, inspector general adjunct al Inspectoratului Școlar Gorj. 128 de elevi nu se prezentaseră cu dosarele la inspectorat pentru a urma școala. Unii așteaptă examenul din toamnă sau de anul viitor pentru a beneficia de alte șanse, în special fetele de la țară vor rămîne la coada sapei. Pînă ieri s-au ocupat toate cele 225 de locuri rămase libere după admitere la învățămîntul de zi din liceele gorjene. Pentru redistribuire s-au prezentat 628 de elevi, restul ajungînd la școlile profesionale. Din 1.625 de locuri care au existat la școlile profesionale gorjene, s-au ocupat 758. Pentru examenul de admitere din toamnă au rămas libere 11 locuri la liceele vocaționale, două la Liceul de muzică, trei la Liceul Teologic și șase la Liceul Sportiv. La aceste locuri se va susține mai întîi concurs de aptitudini. • Alexandra COCHINĂ GORJ încă o probă trecută ușor cu ai spune BAC 3154 de absolvenți gorjeni au participat ieri la proba orală de limbi străine a examenului de bacalaureat. Proba s-a desfășurat fără excluderi sau incidente pînă ieri după-amiază. Numărul celor nepromovați era foarte mic conform primelor estimări, cifrate doar la cîteva cazuri la liceele din municipiu. Majoritatea notelor au depășit lejer media șase, iar notele de zece au fost la fel de multe ca la prima probă. Adrian Gorun, inspectorul general al Inspectoratului Școlar Gorj, se declară mulțumit de rezultatele înregistrate pînă acum, față de situația dezastruoasă de anul trecut. El crede că tocmai impactul rezultatelor din anul școlar precedent a determinat la elevi o bună pregătire: „încă de la începutul anului s-au aplicat măsuri pedagogice serioase și nu s-a neglijat pregătirea psihologică“. Adrian Gorun mai spune că hcopul cel mare al candidaților de abia începe, o dată cu probele scrise care se vor desfășura în zilele următoare. Corectura va fi foarte exigentă și va respecta programa școlară. • Georgiana UNGUREANU CRAIOVA: Redistribuirea candidaților a pirați la concursul de admitere în licee Elevii respinși în urma examenului de admitere în liceele doljene au fost redistribuiți în unitățile de învățămînt unde au rămas locuri libere marți, 29 iunie, la sala de festivități a Grupului școlar de gospodărirea apelor, din Craiova. Redistribuirea s-a făcut în ordinea descrescătoare a mediei obținute de aceștia la examenul de capacitate și a durat pînă la miezul nopții. Pentru școlile profesionale au fost disponibile 1.433 de locuri, iar la licee 605 locuri - dintre care 385 numai în liceele craiovene. Potrivit listelor, 1.116 elevi și-au exprimat opțiunea de a participa la redistribuire. La licee s-au ocupat 568 de locuri, rămînînd 25 de locuri libere la liceele din Calafat și Melinești. De asemenea, au mai rămas neocupate 12 locuri la liceu deoarece candidații nu au susținut probe de aptitudini, pentru care se va organiza un nou concurs de admitere. La școlile profesionale, după redistribuire au rămas 808 locuri libere. Marea problemă a fost lipsa de concordanță între solicitările elevilor privind filierele și specializările pe care le preferau și cele oferite de către unitățile de învățămînt, firește, în funcție de piața forței de muncă și resursele existente în școli. Inspectorul general adjunct al ISJ Dolj, prof. Sorel Bunget, consideră că dată fiind deruta ce există pe piața forței de muncă - în special, lipsa de locuri de muncă în sectorul industrial și, în general, în sectoare productive (sectoare cu cel mai mare număr de șomeri) - elevii și părinții lor se orientează, indiferent de informațiile, capacitățile și aptitudinile pe care le posedă, către filiere și specializări teoretice. El spune că numai așa se explică de ce nimeni nu optează pentru școli profesionale sau se optează într-un procent foarte mic pentru filiera tehnologică la nivel liceal. După terminarea operațiunii de redistribuire a elevilor, sala de festivități arăta aidoma unui stadion de fotbal în urma unui derby. O mulțime de sticle goale, hîrtii, semințe, gunoaie de tot felul, mochete tăiate, scaun rupte, pereți zgîriați, tencuiala doborîtă. Așa au găsit de cuviință unii elevi și părinți să-și manifeste opțiunea. • Constantin ILIE EROARE DE AFIȘA)LA TÎRGU CĂRBUNEȘTI La Liceul „Tudor Arghezi“ au fost admiși elevii cu medii mici și respinși cei cu medii mari Redistribuirea elevilor după examenele de admitere la liceele de pe raza județului Gorj a dus la nemulțumiri atît din partea elevilor, cit și a părinților, mai ales că la acestea s-au adăugat și erorile comise de unele comisii, cu voie sau fără. Pentru că majoritatea sesizărilor au fost primite de la Tîrgu Cărbunești, cazul lui Marius Hulea este reprezentativ pentru a reflecta un fenomen mai nou și mai rar întîlnit. Copilul a fost declarat admis ca, după zece zile, să i se comunice că este de fapt respins și trebuie să se prezinte la Tîrgu Jiu la o școală profesională. Brambureala din învățămînt Lăcrămioara Hulea, mama elevului,a mers întîi la Liceul „Tudor Arghezi“ din orașul Tîrgu Cărbunești, fiind derutată de explicațiile primite: „ Mi s-a zis că așa s-a primit repartiție de la Tîrgu Jiu copiii cu mediile mai mici să fie picați, și să-i treacă pe ceilalți, cu notele mai mari, care au susținut examenul de admitere la Tîrgu Jiu. Locurile s-au ocupat și în final s-au dat la Tîrgu Cărbunești. Ieri (marți - n.r.) am fost la inspectoratul școlar și mi s-a spus că toate locurile sînt ocupate, la toate liceele, și au mai rămas doar la școlile profesionale. Nu avem cum să trimitem copilul la o școală profesională, pentru că sîntem într-o situație financiară dezastruoasă! Eu sînt șomeră... Copilul a susținut examenul și a reușit cu bine, iar acum, după zece zile, să ne pomenim cu tragedia asta? Sîntem în situația de a ține copilul acasă un an de zile...“ Copiii trebuie să vină la redistribuire Adrian Gorun, inspectorul general al Inspectoratului Școlar Gorj, a fost imposibil de contactat, aflîndu-se în teritoriu, tot cu probleme de învățămînt, în schimb s-a putut discuta cu prof. Aurel Popescu, inspectorul general adjunct și șeful comisiei de redistribuire, care a prezentat lucrurile total diferit de mama elevului în cauză: „La Tîrgu Cărbunești, din păcate, dintr-o eroare de afișaj și... o eroare și de metodologie, că nu au procedat ei foarte corect, a apărut prima listă cu elevi admiși cu mediile 5 - 5,30 - 5,40, mă rog, și cu elevi respinși cu note peste 7. Primul afișaj a fost eronat, în sensul că ei au ținut cont cu prioritate de opțiune și nu de medie, și așa au distribuit copiii pe clase în ordinea opțiunilor. Așa se explică faptul că unul cu 7,40 a picat și altul cu 5,30 a fost declarat admis. La sesizarea părinților am verificat și am constatat greșeala. Dintr-o eroare, copiii care ar fi trebuit să intre cu 7 picaseră și intraseră ceilalți. Cazul nu e singular. Băiatul are 6,23, dar mai erau cazuri și cu 5 - 5,40 - 5,30... Noi am dispus să se facă o nouă redistribuire după metodologia prevăzută, mediile să aibă prioritate și apoi opțiunile. Listele au fost refăcute și așa se explică faptul că toți cei care inițial fuseseră declarați admiși au fost, așa cum era normal, declarați respinși. Directorii de acolo au greșit și eroarea nu putea să persiste. Noi am corectat eroarea și rămîne să vedem ce sancțiune va primi directoarea adjunctă, Rodica Ianoși, care a fost președinta comisiei. Copiii trebuie să vină la redistribuire, dar nu mai sînt locuri decît pentru școala profesională. Ei nu pierd absolut nimic“. • Ion ȘOLDEA AFLAT IERI DIN NOU IN VIZITA IN VALEA JIULUI Traian Băsescu a cerut urgentarea demarării lucrărilor in drumul Cîmpu lui Neag - Herculane Ministrul transporturilor Traian Băsescu a vizitat în decurs de numai o săptămînă, pentru a doua oară Valea Jiului. Sosit ieri în Petroșani în jurul orei 10.15, Traian Băsescu a intrat valvîrtej în sala de marmură a primăriei, unde era așteptat de reprezentanți ai mai multor instituții care s-ar putea implica în proiectele de creare a unor locuri de muncă propuse de ministru. Presa a fost poftită să-și ia tălpășița întrucît s-a considerat că discuțiile care urmează sînt prea tehnice pentru a fi pricepute de niște bieți ziariști. în esență, cele aproape două ore ale întîlnirii tehnice de „lucru“ sau axat pe posibilitatea urgentării demarării lucrărilor la drumul Cîmpu lui Neag Herculane și la atelierul de dezmembrat vagoane de cale ferată. Ambele proiecte, care ar putea crea cîteva sute de locuri de muncă fiecare, au fost prezentate ca principiu în cursul vizitei de săptămîna trecută pe care Traian Băsescu a efectuat-o în Valea Jiului. Termenul de 15 august anunțat ca dată de inaugurare a drumului ar putea fi devansat, lucrările urmînd să înceapă chiar în cursul lunii iulie. După încheierea ședinței, participanții, avîndu-l în frunte pe ministru, au vizitat remiza CFR Livezeni și zona Buta, care va marca punctul de pornire în lucrările de realizare a drumului Cîmpu lui Neag - Herculane. • Dan H. POPA Gardienii publici au primit pe inventar lampadarele și băncile din Tîrgu Jiu Consilierii locali și-au exprimat nemulțumirea la ultima ședință față de prestația gardienilor publici angajați de primărie să asigure paza pe raza municipiului Tîrgu Jiu. într-un contract încheiat recent, gardienii primiseră pe inventar băncile din Parcul Central, lampadarele din centrul orașului și alte bunuri din obiective importante aflate în administrarea autorităților locale. Tonul acuzațiilor a fost dat de Mircea Nimară, viceprimarul municipiului. El a acuzat gardieni, printre altele că un om a fost înjunghiat seara în plină stradă în centrul orașului, iar gardienii dintr-un post din apropiere n-au observat nimic. Băncile din parc sunt distruse an de an, în timp ce păzitorii habar nu au. La fel s-a întîmplat și în cazul furtului panourilor din cimitir joia trecută. Exemplul care a stîrnit ilaritate printre consilieri a fost „prestația“ celor doi gardieni care păzesc operele lui Brâncuși. Vreo doi consilieri au spus că l-au văzut pe unul dintre gardieni cum se zbenguia în ștrandul din apropiere în timpul serviciului. Furia consilierilor și a viceprimarului s-a declanșat în momentul în care un superior de la Corpul Gardienilor Publici Gorj a cerut suplimentarea numărului de gardieni pentru paza în municipiu. Replica viceprimarului a venit prompt: „Faceți-vă întîi datoria!“ Iar consilierul PD Cornel Andrițoiu a completat zeflemitor: „Este ușor ca jumătate din șomeri să fie transformați în gardieni și atît!“ • Alexandra COCHINĂ 1313/joi,1 iulie 1999 Exercițiul de alarmare publică desfășurat ieri la Petroșani a fost organizat ca la carte Locuitorii Petroșaniului nu prea se grăbesc ca, în cazul unui atac aerian, să-și pună pielea la adăpost. Aceasta ar fi concluzia după exercițiul de alarmare publică organizat ieri dimineață de către Inspectoratul de Protecție Civilă al municipiului Petroșani. Colonelul Emil Ciorba șeful Inspectoratului de Protecție Civilă al județului Hunedoara, a spus că exercițiul s-a desfășurat conform planului, însă populația a manifestat multă indiferență față de acesta. Colonelul Ciorba consideră că sistemul de adăpostire din Petroșani, dar și cel din alte localități ale județului, nici nu ar face de altfel față unei situații reale, întrucît starea sa este extrem de precară. în aceste condiții, inspectoratul de protecție civilă va urmări ca la realizarea construcțiilor publice și a celor particulare să fie executat un număr suficient de adăposturi. • Dan H. POPA Medicii veterinari pichetează sediul Ministerului Agriculturii Personalul sanitar veterinar pichetează începînd cu 21 iunie, în fiecare zi, între orele 9.00-16.00, sediul Ministerului Agriculturii și Alimentației (MAA), în hotărirea adoptată de Camera Federativă a Veterinarilor din România se precizează între altele că „după două săptămîni de pichetare se va organiza un mare marș și miting în București. Dacă în această perioadă revendicările nu vor fi satisfăcute, greva se va relua concomitent în toată țara“. Azi, începînd cu ora 9.00, o delegație formată din zece medici veterinari din județele Mehedinți și Constanța pichetează sediul Ministerului Agriculturii și Alimentației. Doctorul Ion Popescu, liderul Sindicatului medicilor veterinari din Mehedinți, care face parte din grupul celor cinci reprezentanți care participă la această acțiune, a spus: „Primăria Municipiului București a aprobat ca sediu MAA să fie pichetat de zece persoane. Au fost luate măsuri speciale din partea forțelor de ordine, prezente pe toată durata acțiunii. Pe lîngă cei 20 de jandarmi, mai sunt și polițiști“. Delegații prezenți azi la București fac parte din rîndurile personalului sanitar-veterinar din localitățile Vînători, Breznița de Ocol și Livezile, care nu au primit salariile din luna aprilie. • Iulia CERGAN,Iulian GOGONEA