Gazeta de Sud, noiembrie 1999 (Anul 5, nr. 1418-1443)

1999-11-01 / nr. 1418

Românii din Serbia doresc să fie recunoscuți ca minoritate națională In Serbia se vorbește, se trăiește și se simte românește . • Peste granița cu Serbia există 320 de sate și 20 de orașe, unde orice român poate găsi confrați de suflet și cuvîntare • In Valea Timocului trăiesc aproape o jumătate de milion de români • Românii din Serbia nu sunt recunoscuți ca minoritate națională • Mișcarea Democratică a Românilor din Serbia luptă pentru școli, biserici și cultură în limba română • Mesaje de încurajare ale unor importanți oameni de stat au emoționat românii trăitori în Serbia • „Trăim bine în Serbia, dar vrem pentru noi și copiii noștri drepturi la fel ca acelea pe care le au sîrbii care trăiesc în România“ Mihai Viteazul - Restitutor Daciae 400 de ani de la intrarea triumfală în Alba Iulia AMĂNUNTE ÎN PAGINA 2 Oficialii Universității au avut dreptate Nu ne-am împiedicat de Rocar în Valea Roșie adie vînt de schimbare Geolgău sau Ungureanu la Electro Bere AMĂNUNTE ÎN PAGINA 12 Pe consilierii județeni i-a prins iarăși iarna fără sanie „Avem sare și nisip, dar nu sínt bani de transport “ Unii consilieri doljeni mai conștiincioși și-au criticat colegii care nu grăbesc alocarea de fonduri pentru transportul materialului antiderapant pe drumurile județene. Ion Busuioc, consilier, spune că banii ar trebui dați acum, cînd vremea este încă bună, pentru a se face depozitele de sare și nisip pe marginea drumurilor: „Ce așteptăm, să se pună viscolul și apoi să începem să transportăm nisipul și sarea? Starea drumurilor este deplorabilă și asta este răspunderea consiliului județean. Dacă banii vor fi alocați la 15 noiembrie, ne înjură lumea!“ Pentru drumurile județene este nevoie de 3.000 de metri cubi de nisip, care necesită mai multe zile pentru transport. Florin Diaconu,directorul SC Lucrări Drumuri și Poduri Dolj, spune că toate mașinile sunt pregătite pentru a începe transportul materialului antiderapant și că acum depinde de cît de repede vin banii de la consiliul județean. Pentru că „specialiștii de la județ“ au constatat că starea drumurilor județene este în general proastă, Consiliul Județean Dolj a hotărît să suplimenteze fondurile alocate pentru repararea și întreținerea drumurilor cu încă 1,5 miliarde de lei. • Nicoleta ENE M MICA PUBLICITATE PRIN TELEFON i • De luni pînă vineri, între orele 8.00 - 20.00 • Sîmbăta și duminica între orele 9.00 -12.00 89.11.31 • Anunțul trebuie să cuprindă maximum 15 cuvinte rostite clar (anunțul propriu-zis, adresa, numărul de telefon). • Un apel telefonic corespunde unei singure apariții în ziar. • Anunțurile înregistrate vor fi publicate la un interval de 48 de ore. • Nu se primesc anunțuri telefonice pentru rubricile DECESE, CONDOLEANȚE, COMEMORĂRI, MATRIMONIALE Tarif unic: 7950 lei/30 sec. Primele 20 secunde gratuite. Apelabil numai de la centrale digitale. # PE NWT Data Network Acces Internet la 2Mb/s acum și în Craiova Str. Ion Maiorescu nr. 10, et 6, Craiova Temax: 051-418.288, http://www.pcnet.ro Scandalul Coșoveni, cusut cu ață albă • Copiii nu pot fi „vînduți“ • Prefectul de Dolj, pe dinafară • Emil Constantinescu s-a băgat aiurea • Ținta reală, poliția, căreia i se plătesc polițe • Pe fir s-au infiltrat și doi ofițeri de la Brigada de Combatere a Crimei Organizate AMĂNUNTE ÎN PAGINA 3 Un avion EGYPT AIR cu 214 persoane la bord a explodat în zbor 214 persoane, dintre care 197 pasageri, se aflau în avionul companiei EGYPT AIR, care, conform canalului Fox TV, a explodat în zbor și s-a prăbușit în ocean. Epava avionului Boeing 767 al companiei EGIPT AIR, dispărut de pe radare în noaptea de sîmbătă spre duminică, a fost descoperită ieri dimineață în largul Statelor Unite, în sudul insulei Nantucket, a anunțat cartierul general al pazei de coastă americane. Viceamiralul Richard Larrabee a declarat că a fost descoperit, de asemenea, corpul uneia dintre victime, care plutea deasupra apei. Poliția americană a transporturilor a precizat că nu a fost înregistrată nici o amenințare privitoare la zborul 990 al companiei EGYPTAIR. Paza de coastă a trimis ambarcațiuni și mai multe echipe de salvare în zona unde a fost reperată epava. Potrivit unui înalt oficial de la Casa Albă, președintele american, Bill Clinton, a cerut administrației americane să coopereze cu oficialitățile egiptene în cadrul anchetei vizînd elucidarea cauzelor accidentului: „în acest stadiu nimeni nu poate trage concluzii în legătură cu ce s-a întîmplat“. „Am dezmințit deja informațiile false potrivit cărora avionul ar fi aterizat la baza militară Edwards din California“, a adăugat el. Rudele pasagerilor, aflate pe Aeroportul din New York, au fost conduse la hotelul Ramada Inn, aflat în apropierea terminalului. Aceste persoane au fost informate în legătură cu descoperirea epavei. Modificările legislației privatizării au dus la pierderea încrederii investitorilor străini și la încetinirea ritmului acestei activități Legislația din domeniul privatizării s-a modificat în ultimii șapte ani de activitate ai FPS de 12 ori, ceea ce a dus la pierderea încrederii investitorilor străini și la încetinirea ritmului privatizării, a declarat Eugenia Gutium, directorul Direcției Juridice din cadrul FPS, la seminarul „Presa-prima putere în privatizare“. Cele mai multe modificări ale cadrului legislativ în acest domeniu s-au produs în 1997, iar în acest an ultima lege a accelerării privatizării, aprobată în primăvară, a fost modificată în luna octombrie. „FPS are în prezent peste 1.000 de procese cu SIF-urile, din cauza introducerii valorii terenurilor în capitalul social al societății. Acesta este un exemplu de cutumă legislativă, care a încurcat activitatea FPS pînă acum“, a afirmat Eugenia Gutium. Ultimele acte normative după care FPS își desfășoară activitatea, Legea 99 și HG 450 din 1999, aduc unele noutăți, dar nu cuprind în totalitate amendamentele FPS. Actele normative prevăd posibilitatea ca acțiunile unei societăți comerciale cu probleme să fie plătite în rate și introduc noțiunea de reconsiderare a activelor, ceea ce dă dreptul funcționarului FPS să poarte negocieri înainte de privatizare cu toți creditorii societății. Noua legislație prevede și posibilitatea privatizării, restructurării sau lichidării prin intermediul băncilor de investiții. „Prin apariția acestor reglementări, avem cadrul legal de a restitui bunurile confiscate de regimul comunist, ceea ce înseamnă că se poate face privatizare și prin restituire“, a afimat Dan Predoiu, directorul Departamentului urmărire, vînzări, agenți din cadrul FPS. Riscurile cuprinse în aceste reglementări se referă la termenele prea lungi pentru plata acțiunilor, în cazul metodei de privatizare prin negociere, „în cazul în care investitorul dă dovadă de neseriozitate și nu plătește în termen de 90 de zile de la data semnării contractului, societatea este blocată, în perspectiva reluării privatizării“, a declarat Cristiana Gyémánt, director Direcția Vînzări din cadrul FPS. Ea spune că acest termen poate însemna și o deteriorare a situației financiare a unei societăți. Metoda de privatizare prin licitație cu strigare, care durează mai puțin - doar 57 de zile - prezintă totuși inconvenientul că nu se asigură prin contract perspectiva dezvoltării societății. Se scumpește energia termică Prețul național de referință pentru energia termică destinată încălzirii locuințelor, stabilit printr-o hotărîre adoptată de guvern, la 235.000 de lei/Gcal, se va aplica începînd de astăzi. Directorul general al Regiei Autonome de Distribuție a Energiei Termice (RADET), Gheorghe Dabela, a declarat că în București, prețul pentru energie termică ar trebui să fie de 320.000 de lei/ Gcal, avînd în vedere ultima scumpire a energiei electrice, dar această propunere pe care a făcut-o autorităților a fost respinsă. Ministrul industriilor și comerțului, Radu Berceanu, afirma că stabilirea prețului de 235.000 de lei/Gcal permite reglarea unui mecanism de sprijin al cetățeanului. El preciza că diferențele dintre prețul local mai mare, generat de combustibili mai scumpi, și prețul național de referință vor fi suportate în continuare din surse bugetare. Efortul ajutoarelor, în perioada 1 noiembrie 1999 - 30 martie 2000, va fi de aproximativ 1.000 de miliarde de lei, iar pentru acoperirea diferențelor dintre prețul local și cel de referință, va fi de 1.800 de miliarde de lei. CU BASCA PE OCHI Pregătirea țărăniștilor pentru alegerile de anul viitor a intrat în linie dreaptă. Ca să atenueze căderea de popularitate înregistrată sondaj de sondaj, creștindemocrații s-au gîndit să opereze schimbări de strategie menite să trezească, precum șocul electric, un electorat sătul de restitutio in integrum. Dacă la centru liderii sunt încă ocupați cu lupta pentru adjudecarea pozițiilor de putere, în teritoriu viața țărăniștilor e mai la adăpost de dihonie și mai veselă decit s-ar crede. Aici, orgoliile mărunte au mai puțin din țîrna de la București, drept pentru care și apele se limpezesc mai lesne. Căci, bătrîneii țărăniști din teritoriu ridică mai rar sfada la rang de dezbatere de idei. Le mai rămîne timp și pentru distracții și pentru glume nevinovate; într-o atmosferă mult mai destinsă, ideile curg aproape ca o apă liniștită, ferită de viitori și cascade de nervi, lată, la Suceava, de pildă. Nu c-ar fi trăitori în molcova Moldovă... Creștinii plăieși din organizația locală se pare că au găsit elixirul tinereții, antidotul la îmbătrînirea cadrelor. Cea mai dulce duduie, membră a partidului, care va participa la concursul județean „Miss Politica“, va obține automat un loc eligibil pe listele partidului în alegerile locale; e de ajuns să ai zgardă (picior, adică, pe moldovenește) faină ca să încaleci postul în consiliul local. Cît de serios e criteriul de selecție contează mai puțin. La alegerile trecute degeaba s-a selectat specialistul, că rezultatul muncii tot nu s-a văzut. Poate că, de astă dată, noua orientare spre armonia formelor rotunde, nu colțoase ca triunghiul cu ochi încruntat, le va aduce țărăniștilor mai mult cîștig. Vorba președintelui organizației:„Vom demonstra că în afara oamenilor în vîrstă și venerabili, în partid avem și frumuseț Doar în Italia sinii Ciciolinei au făcut furori la campania electorală. Și dacă găselnița va ține și la Suceava, de ce să nu meargă și la generale? S-ar salva și țărăniștii de la alunecarea în anonimat. • Bogdan MITRICUNĂ ir gstiM» € € m»iAiyj%m* dvTiaiyi^^ift ■ »■; ii^■ -■ [UNK]^■ ■.v»ip.v _#A' î . h-^i.. .» _ 1, "’^-•4 _ 4k «A* .Aț ‘ MM$v*A_ M ...* vi»* ?i. ._ a «i _ <. .. r* Jg ^ ‘ ..* .r A Aj*t* .*î . .. 5&£ ... ăL £ . . .