Gazeta de Sud, ianuarie 2000 (Anul 6, nr. 1470-1493)

2000-01-04 / nr. 1470

Publicație auditată 1.01 -31.12.1998 Președintele Rusiei iese spectaculos de pe scena politică. Elțîn devine primul lider de la Kremlin care părăsește puterea din proprie voință Boris Elțin a demisionat și l-a numit pe Vladimir Putin președinte interimar AMĂNUNTE ÎN PAGINA 2 Revelion In Piața Prefecturii din Craiova Anul 2000 a fost întîmpinat cu entuziasm de aproape treizeci de mii de craioveni care au venit în Piața Prefecturii să ciocnească o cupă de șampanie la cumpăna dintre ani. Cu cîteva ore înainte de miezul nopții, străzile Craiovei se transformaseră în adevărate rîuri de oameni, care se îndreptau spre cel mai fierbinte punct al orașului: Piața Prefecturii. Surprizele promise de organizatori - Prefecture Dolj, MEDIA SUD, CONNEX și BRAU UNION - i-au determinat pe craioveni să înfrunte ninsoarea și să iasă în stradă înarmați cu sticle de șampanie și cu zeci de petarde și artificii în buzunare. Cei mai norocoși au primit din partea organizatorilor un mic suvenir care să le aducă aminte de intrarea în anul 2000. La miezul nopții, peste marea de oameni din centrul orașului a plouat cu șampanie, iar cerul a fost luminat de artificii. Marian Jean Marinescu, prefectul de Dolj, este de părere că primul Revelion petrecut de craioveni în stil occidental a fost o reușită: „Nici la Revoluția din decembrie ’89 nu a fost atîta lume în Piața Prefecturii, îmi pare rău că din cauza ninsorii abundente nu le-am putut oferi craiovenilor ceea ce le-am promis: saltul cu parașuta și un foc de artificii extraordinar; în schimb, s-a dat cu atît de multe petarde, încît aveai impresia că te afli în Kosovo“. Organizatorii le mulțumesc celor prezenți pentru participare și le urează locuitorilor urbei, dar și celor din județ „La Mulți Ani!“ și viață îmbelșugată. • Nicoleta ENE Aflat în cursul unui tratament medical în Statele Unite, domnul George C. Paunescu a fost invitat de către Președintele Bill Clinton și Prima Doamnă a Americii, Hillary Rodham Clinton, la festivitatea pomului de Crăciun care se desfășoară, conform minunatelor tradiții, în fiecare an la Casa Albă, în cursul întrevederii au fost schimbate cuvinte de apreciere și prețuire reciprocă. Cristina N. Sprinceană -Președintă a Romanian American Democratic Leadership Council și membră a National Democratic Ethnic Coordinating Committee - Democratic National Committee, Washington DC .......... FOTO: Adrian VOINEA Treizeci de mii de craioveni au strigat în cor„La Mulți Ani 2000“ Din cauza unor convenții internaționale nerespectate Traficul vamal între România și Iugoslavia este parțial blocat AMĂNUIM mIIASIASA Automobilele fabricate In România se scumpesc Prețurile de vînzare ale automobilelor fabricate în România se vor majora, începînd cu luna ianuarie, în urma intrării în vigoare a normelor Euro 2 de reducere a poluării, care obligă producătorii interni să echipeze autovehiculele cu dispozitive antipoluare, al căror cost se va regăsi în prețul de comercializare al respectivelor autovehicule. Daewoo Automobile România a anunțat deja că prețurile modelelor Tico, Cielo și Damas se vor majora cu 10-15%. Din luna ianuarie, cele trei modele vor fi dotate din fabricație cu dispozitivele antipoluante prevăzute în normele Euro 2 și vor putea fi înmatriculate imediat în circulație. PC-NET Data Network Acces Internet la acum și în Craiova Str. Ion Maiorescu nr. 10, etc, Craiova Teste 051-418.268, http://www.penetro conform prevederilor legale. Celelalte autoturisme Daewoo din gama modelelor Leganza, Nubira, Matiz, Musso, Kolando, Lublin și Avia dispun deja de dispozitive antipoluante. Și autovehiculele produse de Automobile Dacia Pitești se vor scumpi, în cuantum egal cu prețul kit-ului de depoluare, a anunțat recent conducerea societății. Ministrul transporturilor, Traian Băsescu, a emis în decembrie 1997 un ordin prin care au fost introduse o serie de condiții pentru omologarea și înmatricularea autovehiculelor din import și a celor realizate de fabricile românești. Conform reglementării, producătorii interni de autovehicule vor trebui să se alinieze normelor europene antipoluare începînd cu 1 ianuarie 2000. Prin același ordin, începînd cu 1 iulie 1998, autovehiculele provenite din import, care nu sînt dotate cu dispozitive de reducere a poluării, conform normelor Euro 2, nu mai pot fi înmatriculate în România. Euro 2 desemnează normele de emisii poluante valabile în Uniunea Europeană pentru perioada 1996-2000. Cu basca pe ochi România a sărbătorit Anul Nou pe stil occidental, în stradă, sub ninsoare și cu șampanie pe post de umbrelă. Imaginile recoltate din piețele marilor orașe au arătat că euforia anului 2000 i-a făcut pe români să uite de greutăți. Dacă în inima fiecăruia a existat o fărîmă de New York, cu siguranță, acest lucru n-a avut nici o legătură cu discursul președintelui Emil Constantinescu. Pro-occidental, bineînțeles. Pe cînd Emil schimba prefixul mileniului citind de pe o foaie tristă, românii priveau în sus, călăuziți de traseele artificiilor, încercînd să pătrundă perdeaua de nori, spre dincolo, spre Dumnezeul care le-a prezervat, intactă, bucuria petrecerii. Adică, a aceleia pe care politicienii, cu trudă parcă, s-au chinuit să le-o facă pierdută. Și dacă e să vorbim de o Românie renăscută, cum sentimental a vrut președintele să ne sugereze, atunci ea nu se leagă nicidecum de Helsinki, unde a fost și Domnia sa în trecere, ci de un ethos național al bucuriei, care n-are cum să moară. Și, la fel, nu putem crede o iată din mimica stîngace a președintelui. Și ce dacă a stat la o măsuță ponosită, ca un îngeraș rupt de muncă? Ce dacă a aftat ca un ocnaș și ce dacă regizorii i-au integrat discursul pe un fundal din care doar catafalcul mai lipsea? N-am avut deloc sentimentul jertfei guvernanților. Căci țara cea vizibilă e de un cenușiu deprimant și nu cum, afectat în exces, Constantinescu a vopsit-o, atît de necredibil, într-un roz bonbon. Dar nu e oare vorba de aceeași țară de care președintelui i se făcuse greață? De unde, atunci, o dragoste atît de fulgerătoare? Sau poate că Emil a crezut că poporul s-a îmbolnăvit de veselie, de bunădispoziție și fericită, iluzie, dansul în stradă ar putea avea corespondent în zîmbetul mulțumirii personale, s-a avîntat și el pe note optimiste. Așa se face că în 1999 a văzut succes după succes, ca Baiazid Fulgerul în visul grandoman. Și a crezut, probabil, că și oamenii văd același lucru, o dată cu el. S-a închipuit, cu siguranță, un președinte al tuturor românilor, nu al celor 1000 de cîrcotași interogați în sondaje. Și fericirea își schimbă prefixul... Or, noi ne-am bucurat de clipă și de dor de a fi împreună. Oricine știa că va urma greul, de mîine, va reveni viața tristă de român, scumpiri, dezamăgiri... Tocmai de-aia s-a abandonat românul, cu mic cu mare, fericirii cumpenei dintre ani (unii zic dintre milenii). Ca să deguste cu nesaț evenimentul, impunîndu-și uitarea timp de cîteva ore. Căci și condamnatul trage cu nesaț din ultima țigară. Asta n-a sesizat președintele și, brusc, redescoperind că nu sîntem chiar atît de scîrboși, a prins drag de noi. Cum s-ar spune, s-a apucat să ne țugurească. După care a întins-o în Israel, unde un nou succes diplomatic împachetat la colet aștepta cursa de România. La Tel Aviv, surpriză! Primul ministru era în State, unde se bătea pentru platoul Golan. Și ca atare, lui Constantinescu nu i-a rămas decît să dea ochii cu președintele statului evreu. Prin urmare, cu lipsa de prerogative personificată. • Bogdan MITRICUNĂ