Gazeta de Sud, august 2000 (Anul 6, nr. 1648-1674)

2000-08-01 / nr. 1648

In ultimii zece ani, Romănia nu a fost scutită de crunte malversafiuni financiare: escrocheria numită FNI a fost doar ultima dintre ele. Ce-i drept, poate cea mai sfidătoare atît din punct de vedere al numărului celor păgubiți (peste 300.000), cît și din cel al disprețului total pentru lege și ordine de care au dat dovadă autorii direcți și morali. Am asistat la falsul miracol CARITAS, la devalizarea băncilor publice și/sau private, la febra SAFI. Astăzi, avem FNI... Iar acestea sînt doar detaliile cele mai izbitoare ale tabloului. Cercetînd mai atent, vedem că fiecare dintre aceste megaescrocherii are în spate mii și mii de fapte mai mărunte, de „țepe" de mai mică anvergură, dar care au un numitor comun cu surorile mai mari: anchetele în coadă de pește, absența identificării clare a vinovaților și pedepsirea acestora pe măsură. In doar un deceniu, sute de milioane de dolari au trecut din buzunarele celor cărora tranziția le-a destinat, se pare, rolul fraierilor, în cele ale rechinilor de diverse specii. Dacă în 1988, de pildă, un gestionar delapida cu frican sîn - indiferent cîte beri băuse cu primarul din comună și cu șeful de post - încetîncet, după 1990, rapturile au devenit tot mai însemnate, iar sumele puse în joc, tot mai mari. Escrocii au prins curaj dintr-un singur motiv: conștiința clară a faptului că acela care se bucură de suficientă protecție politică devine, nu-i așa, intangibil în fața legii. Că există un tarif pentru (aproape) fiecare fărădelege, trebuie să știi doar cui să-i dai și cît să dai. Structura piramidală a oricărei mafii poate fi schițată în felul următor: La bază, întîlnim așa-zisa criminalitate directă - executanții. Sînt peștii care plasează prostituate, dealerii stradali de droguri, mangalalele vîrîte în față în escrocherii tip FM. Sînt cei care își pun la o adică pielea la bătaie, carnea de tun. Unii mai ajung și în pușcărie, mai mult pentru a-i proteja pe adevărații rechini. Aceștia din urmă sînt întîlniți la un etaj superior: șefii de rețele, oamenii capabili să pună la punct rețelele de succes ale delincvenței financiare, oameni cu conexiuni interne și, de ce nu, externe. Dintre aceștia, rareori mai cade cîte unul în plasă și atunci, de obicei, victimă a unei răfuieli interne între clanuri. Iar dacă ajunge la mititica, trăiește mai bine decît un funcționar mediu de la bloc. In fine, în vîrful piramidei îi întîlnim pe adevărații șefi, cei care în viața lor nu au vorbit cu vreun dealer de stradă și nu și-au murdărit pantofii de cinci sute de dolari bucata pe ulițele noroioase în care soldații își plasează marfa vie sau dozele de heroină. Sînt copii care își petrec concediile pe Coasta de Azur, cei care asigură, prin legăturile cu lumea politică, spatele întregului eșafodaj. In jurul acestei piramide criminale roiește o adevărată șleahtă de funcționari corupți, polițiști cu vile la munte și la mare, magistrați în limuzine de lux, avocați găzduiți de talk-show-uri televizate. Sînt slugile bine plătite, vidanjorii lumii interlope. Să revenim la cel mai recent scandal, acela al FNI & FNA - restul știm cum s-au sfîrșit: SAFI, CARITAS etc. La răcoare au ajuns, deocamdată, vreo cîțiva funcționari mărunței din structura de caracatiță a SOV INVEST SA (societatea care administra fondurile) și vreo două slugi din CNVM, care au închis ochii. Nu sa ajuns nici măcar la nivelul doi al piramidei descrise mai sus. Un băiețel oarecare scoate din fond peste 200 de miliarde de lei (o sumă mult mai mare decît bugetul Culturii Naționale, de pildă) și dispare în ceafă bine mersi. Președintele Consiliului de încredere - om al Grupului (GELSOR, evident) - adică acela care a girat, în numele și pe pielea investitorilor, tot acest fapt este la locul său. Domnii care conduc ancheta vor să ne facă să credem că Ioana Maria Vlas, aventuriera supraponderală de la Cluj, era în stare să convingă trei instituții (CEC, Banca Agricolă și CENTROCOOP) să vire zeci și sute de miliarde de lei în FNI și SOV INVEST SA doar prin puterea ei de seducție (financiară). Că a convins, fără nici un fel de cifre reale, trei Consilii de Administrație compuse din bătrîni rechini să semneze deciziile investiționale. Adică nimeni din palatele puterii nu a sunat pe nimeni, nici un politician nu și-a pus obrazul la bătaie pentru a gira năstrușniciile financiare ale clicii de la FNI. Trecînd peste faptul că Petrovici a aranjat CEC întră aventură care, iată, o găsește insolvabilă de facto, de vreme ce fondurile sale proprii - atenție, incluzînd aici capitalul social, deci banii acționarilor sînt de doar 2.000 de miliarde de lei, iar obligațiile de plată depășesc 5.000 de miliarde de lei. - continuare în pagina 2 - de Eugen Ovidiu CHIROVICI CERCETA! FURAȘI NU Pentru că au pierdut infractorul pe culoarele spitalului Polițiștii din Bucovăț 9 99 au fost pedepsiți * Subofițerii Marin Dumitru si Mircea Răduț nu au voie să părăsească localitatea cîteva zile • Grupul de infractori care terorizează satul Sărbătoarea se află însă în libertate • Oamenii se tem de răzbunarea țiganilor Sătenii din Sărbătoarea se întrebau ieri cum de a fost posibil ca polițiștii din Bucovăț să-l piardă pe infractorul prins de ei în urmă cu cîteva zile. Inițial, subofițerii Dumitru și Răduț lansaseră zvonul prin sat că țiganul care a încercat să spargă magazinul tînărului Bălan se află internat în comă la spitalul din Craiova. Bieților oameni mai că le era milă de infractor. Ulterior, sătenii au aflat însă din Gazeta de Sud că stimabilii polițiști s-au întors cu mâinile goale acasă nu pentru că țiganul ar fi rămas pe patul spitalului, ci pentru că l-au pierdut.„Cum se poate, domne, așa ceva? Noi îl prindem și ei îl scapă!“,„Ce facem acum? Asta e problema. Ați auzit că mașina aia cu care țiganii care au venit miercuri noapte și-a făcut din nou apariția pe aici?“, „Da, nea Costele, și eu am văzut-o. Erau mai mulți țigani în mașină și m-au întrebat unde are magazinul băiatul nostru, al lu’ Bălan“, „Vai de capul nostru, ce ne facem acum? Cine ne apără dacă se întorc țiganii?“, „Asta este, ne apărăm singuri. Și cînd îi prindem, nu îi mai predăm polițiștilor. Ne facem singuri dreptate“, au hotărît într-un final sătenii din Sărbătoarea. Mama lui Costel Bălan, tînărul al cărui magazin a fost la un pas de a fi spart miercuri noapte, este atît de înspăimîntată nicit i-a sugerat fiului său să renunțe la afacere: „Are doi copii. Nu vedeți că nimeni nu ne asigură protecție! Ne-au furat animale, ne-au spart magazine și nu s-a luat nici o măsură. Ne este teamă!“ în timp ce, ieri, localnicii din Sărbătoarea se organizau pentru ca localitatea să fie în permanență supravegheată, conducerea IJP Dolj hotăra ce pedeapsă să se aplice subofițerilor care au ajuns de rîsul satului. Aceștia au fost sancționați cu consemnare la locul de muncă. Ce înseamnă asta? Cîteva zile nu vor avea voie să părăsească Bucovățul, nu vor pleca în permisie și, eventual, nici în concediu de odihnă. Chiar dacă la prima vedere pedeapsa pare ușoară, sîntem convinși că lui Dumitru și lui Răduț nu le va fi ușor. Polițiștii sînt consemnați să rămînă în comună și să-i privească în ochi pe sătenii terorizați de infractorul pe care ei l-au scăpat cu atîta ușurință. • Loredana CHIMOIU Cîștigatorii premiilor Gazetei de Sud acordate abonaților din luna iulie : 1. Florea Mihai - 10.000.000 de lei (ch. 2608) Craiova, Aleea Frasinului 4. 2. Clementin Mihai - 10.000.000 de lei (ch. 2843) Craiova, str. Sovata 18. 3. Corbeanu Mihai -1.000.000 de lei (ch. 3637) Craiova, Aleea 1 Caracal nr. 9. 4. Niță Ion - 1.000.000 de lei (ch. 0746) Craiova, cart. Valea Roșie, bl. a, sc. 1, ap. 14. 5. Dudu Constantin ■ 1.000.000 de lei (ch. 1900) Craiova, cart. Craiovița Nouă, bl. 98B, sc. 3, ap. 1. 6. Hriniuc Iulian -1.000.000 de lei (ch. 3187) Craiova, str. Potelu 94. 7. Popescu Nicoleta Luminița -1.000.000 de lei (ch. 2304) Craiova, cart. Craiovița Nouă, bl. 62B1, sc. 1, ap. 15. 8. Burada Carmen - 1.000.000 de lei (ch. 1001) Craiova, str. Vasile Conta, bl. U5, ap. 41. 9. Bornaz Sorin - 1.000.000 de lei (ch. 2983) Craiova, str. Vasile Conta 21. 10. Nistor Victor - 1.000.000 de lei (ch. 0502) Craiova, cart. Craiovița Nouă, bl. 4001, sc. 4, ap. 6. 11. Catrina Florin -1.000.000 de lei (c. 0958) Craiova, cart. Rovine, bl. 618, ap. 10. 12. Rădulea Maria - 1.000.000 de lei (ch. 2128) Craiova, cart. Brazda lui Novac, bl. 67, ap. 30. à Duhul morții din sticlă Cîteva zeci de copii doljeni devin Intr-un an victime ale sodei caustice Intr-un singur an, viața a aproximativ 30 de copii doljeni este amenințată de cîteva picături de sodă caustică, acizi sau detergenți. Din secunda în care a cedat tentației de-a gusta din recipientul care conține moartea, fiecare zi devine un calvar, dureri îngrozitoare, tratament chinuitor și îndelungat, alimentație artificială și intervenții chirurgicale pentru înlocuirea esofagului. O dată deveniți urgență medicală de gradul zero, prin îngurgitarea de substanțe toxice, supraviețuitorii vor purta mereu pe corp atingerea otrăvii. „Libertate, numele tău este motocicletă“ pagina „Congresul“ motocicliștilor din România In bubuitul motoarelor, plin de praf, cu costume negre din piele și cu căști de protecție din al doilea război mondial, un grup de cîteva zeci de motocicliști își face apariția. Mașinăriile sînt furate la maximum, apoi oprite brusc, ca la un semn. Motocicliștii descalecă, se dezmorțesc după sutele de kilometri de alergat în șa și se înfig la o bere. „Două roți sub tine, prietenii și drumul!" - degajați, își scot căștile prăfuite, sorbind cu înghițituri zdravene berea rece. Fetele care-i însoțesc, adevărate „dure", tatuate cu capete de mort și cu vulturi, desfac bagajele din spatele motocicletelor, cu ochii după prietenii din alte găști cu care nu s-au mai văzut de anul trecut. Trei zile de-acum încolo urmează distracția a patra ediție a Crazy Bike Sibiu - Party 2000. TELEEUROBINGO wmi-ANTENA 1-30 IULIE HB* "La Massikrmsasus. Decalarea alegerilor, a doua mare diversiune de Ralu FILIP Prima a fost și este, vă reamintesc, tema tandemului providențial președinte - prim-ministru. Are, deja, două variante, în funcție de interesele celor care fac jocurile în culise. Varianta Isărescu - Stolojan, cu Emil Constantinescu în rol de sponsor principal, ajutat de unele publicații, cum ar fi Evenimentul zilei, și de INSOMAR, un institut de sondare a opiniei publice creat de SOV(antu). A doua variantă, Stolojan - Isărescu, este susținută de Adrian Sîrbu, PRO TV, Silviu Brucan, PNL aripa Stoica, ISL (Vasile Secăreș) ș.a. Tema este diversionistă, pentru că doi oameni, fie ei Isărescu și Stolojan, nu sînt vrăjitori, nu pot face minuni într-o țară măcinată pînă la oi de nenumărate probleme. Tema mai este diversionistă din cauză că, prin impunerea ei forțată în dezbaterea publică, sînt eludate întrebări și răspunsuri privind eșecul guvernării CDR-UDMR-PD, privind efectele dezastruoase ale algoritmului (acțiunea de împărțire a puterii între partenerii de guvernare). PNȚCD, UFD, ba chiar și PNL susțin că eternizarea lor la putere este obligatorie, reprezintă cheia succesului reformei, garanția viitorului luminos care îi așteaptă, undeva după colț, pe bieții români. Nu ne spun însă ce au făcut bun, de ce merită ei mai mult decît alții să ne guverneze. Și ce să spună de vreme ce, se vede cu ochiul liber, ei nu au 15.000 de specialiști, ci aproape nici unul. Doar cu unul sau doi oameni competenți de partid nu se poate face un guvern bun, nu se poate guverna. PNȚCD, PNL și UFD traversează, de fapt, o criză profundă de competență, expertiză pe care încearcă să o mascheze prin transferul lui Mugur Isărescu și al lui Theodor Stolojan. Nu merge, in fine, este doar o improvizație... estivală. Dar unii nu se rezumă doar la a gîndi sau la a acționa pentru împlinirea unei dorințe a președintelui Emil Constantinescu - transmiterea funcției de președinte (prin moștenire) către Mugur Isărescu. Sînt și alte interese personale, sînt foarte multe interese de partid. Problema, așadar, este cum pot cîștiga anumite persoane și partide de pe urma fie a lui Mugur Isărescu, fie a lui Theodor Stolojan. Din această cauză, a fost lansată a doua mare diversiune, decalarea alegerilor prezidențiale de cele parlamentare. Morfolită de Silviu Brucan la PRO TV, aruncată ca balon de testare de unele publicații legate ombilical de Palatul Cotroceni, de alte instituții (FPS) și de persoane influente, diversiunea a fost preluată în forță de ziarul Ziua, specializat în inventarea de lucruri inexistente, vezi cazul celor doi ex-agenți KGB, plăsmuiți în sediul redacției. Așadar, nu se propun alegeri parlamentare la finele lunii februarie 2001. Două sînt, în principal, argumentele: Uniunea Europeană solicită adoptarea bugetului pe anul 2001 pînă la sfîrșitul anului, viitorul executiv nu ar fi pus în situația ingrată de a-și începe mandatul în prag de iarnă. Ambele argumente sînt ridicole. - continuare în pagina 2 - , C^AAKKTTA «l«r - CCmiPiABi Alv Olf'U CIVM »»X Eîm Tm'UXM »BCM NHHUBNEBSHBUHMi