Gazeta de Sud, noiembrie 2000 (Anul 6, nr. 1727-1752)

2000-11-01 / nr. 1727

TO5T1 www.gds.ro Nr. 1727 Miercuri, 1 noiembrie 2000. Preț 3.500 lei citiți în pagina. Furat din spital pentru a fi salvat de la moarte Era un băiat ca oricare altul, poate cu ochi mai frumoși, îi plăcea fotbalul și se bucura de zilele fericite ale unei vîrste fericite. L-a lovit necazul devreme, săracu', bombănesc babele la capătul ulițelor din sat. Da' a avut și noroc, iele, că s-a reparat un doctor tocmai de la București... N-a fost așa, mint babele, a fost congres la dracu'-n praznic, de s-au dus doctorii vîjîînd și uitînd de pacienți. Iar pe lonuț nu l-a mai reparat nimeni, poate doar peticit s-ar putea spune... Și asta cu noroc, zic părinții, că, dacă ar fi rămas la Craiova, cine știe ce mai păream cu el... Obiectiv vorbind, toată lumea are cite o bucățică de dreptate, medicul de la Craiova, că nu putea interveni chirurgical atîta vreme cît copilul avea o necroză care nu se delimitase. Și apoi mai era și simpozionul.... Medicul de la București, care e sigur că, dacă ar fi venit direct la el, băiețelul ar fi fost acum acasă și nu prin spitale. Reporterul nostru, care se jură că în urmă cu două săptămîni Ionuț arăta de nota zece și că nimănui nu iar fi trecut prin cap ce tragedie avea să urmeze. Ionuț nu mai are ce face cu dreptatea. Și nici cu mîna stingă care, printre atîtea dreptăți, tocmai ia fost amputată. Ionuț Ruican, fotografiat de reporterul GdS la cîteva ore după ce fusese adus la spitalul craiovean, luni, 16 octombrie Un român stabilit la New York a ajuns cel mai renumit profesor de gimnastică din Statele Unite Radu Teodorescu - omul care a creat-o pe Cindy Crawford citiți în pagina 11 Mai mulți ziariști au constatat ceea ce putem constata cu toții: campania pentru alegerile prezidențiale și parlamentare din noiembrie-decembrie 2000 a început tîrziu și fără vlagă. Dezbaterile de televiziune sînt măsâiețe și au un pronunțat caracter de spectacol. In presă, cu excepția unor mici articole, prezența partidelor, a programelor și a candidaților este destul de ștearsă. La radio, la fel. Ce se întîmplă? Se întîmplă două lucruri. Pe de o parte, trusturile importante de televiziune, radio și presă și-au schimbat atitudinea față de partide și candidați. In perioada alegerilor locale, pe baza unui simplu contract, televiziunile, radiourile și presa scrisă au alocat spații largi materialelor publicitare trimise de partide sau de agențiile lor de publicitate. Tipografiile au tipărit și au livrat afișele. Firmele de panotaj au lipit materialele pe panouri, le-au curățat și le-au îngrijit. Firmele de promovare au organizat evenimente și au condus distribuția de materiale publicitare la domiciliul votanților. Alegerile locale au trecut, iar presa, radiourile, televiziunile au constatat că partidele și candidații le-au rămas datori cu multe sute de milioane de lei. Toată vara au fost discuții, articole acide în presă, atacuri în talk-show-uri, dar degeaba. Unele partide și unii candidați au rămas datori, spunînd simplu: „Am pierdut, de unde să-ți dau?" Astfel că în toamnă, mass-media au adoptat atitudinea pentru care există o vorbă populară, respectiv „banii înainte". Unii, mai colioși, cer și datoriile din primăvară. Urmarea este că partidele și campania au o prezență foarte slabă în massmedia. Politicienii și partidele din România sînt aproape în situația de a-și pierde și ultimul sprijin real pe care îl mai aveau, respectiv al presei. Astfel că cifrele din sondaje arată aproape la fel ca și la începutul campaniei, PDSR și Ion Iliescu domină pe toate planurile deoarece, în lipsa celorlalți, apar numai cei foarte cunoscuți. O altă tendință importantă este că intenția de prezentare la vot la 26 noiembrie 2000 se diminuează cu repeziciune, estimările actuale arată că numai 56 % din populația cu drept de vot s-ar putea prezenta, iar dacă această tendință continuă, s-ar putea să avem prima repetare a alegerilor din cauza neîndeplinirii pragului de 50% plus unul din numărul total al alegătorilor pe liste. Ceea ce ar crea alte complicații căci, în acest caz, turul al doilea al alegerilor prezidențiale s-ar desfășura cu o săptămînă înainte de Crăciun. Lecția este foarte simplă. Politicul trebuie să-și țină cuvîntul. Ai semnat un contract, îl respecți. Ți-ai dat cuvîntul, te ții de el, chiar dacă te doare și dai din colț în colț că ți-ai luat mai multe obligații decit puteai împlini. Dar mai există un fenomen, constatat de toate televiziunile prin măsurătorile zilnice de audiență sau de unele ziare prea politizate. Emisiunile politice nu mai au audiență. Oamenii se uită puțin, apoi schimbă canalul. Politicienii nu mai fac scoruri de audiență egale cu jurnalele sau emisiunile de știri. Ziarele prea politizate au retuzuri inexplicabil de mari. Motivația o dau tot cercetările de opinie publică. Oamenii au anumite cerințe, au anumite puncte pe agenda publică, dar nu cred că politicienii pot să se țină de cuvînt și să le îndeplinească. Cu alte cuvinte, oamenii cer anumite lucruri de la politicieni, dar nu au încredere că aceștia le-ar putea împlini. Este cea mai rea situație cu putință, deoarece lipsa de încredere publică subminează încercările unora de a schimba lucrurile. De ce este nevoie de campanie electorală ? De ce este nevoie de cheltuirea unor sume importante pentru a-i convinge pe oameni să vină la vot și să voteze într-un anumit fel ? Intr-o democrație este întotdeauna nevoie de o campanie electorală pentru că memoria electorilor este selectivă. Oamenii țin minte anumite lucruri și au tendința să repete acte pe care le-au mai făcut. Dacă nu ai campanie electorală, nu poți schimba nimic. Mereu aceleași partide și aceiași candidați vor fi aleși, pentru că ei sînt mai cunoscuți, oamenii îi simt familiari, chiar dacă nu întotdeauna sînt de acord cu ei. Campaniile (nu numai cele electorale, ci și cele împotriva drogurilor, a fumatului, cele pentru protecția mediului etc.) aduc idei noi, învață publicul despre lucruri pe care altfel nu le-ar mai putea învăța. Campaniile sînt mijloace de schimbare a mentalității și de corectare a relelor deprinderi. De aceea, limitările impuse televiziunilor de Consiliul Național al Audiovizualului privind dezbaterile electorale sînt aberante și trădează un spirit nedemocratic. Și tot de aceea, faptul că politicienii nu și-au ținut cuvîntul față de massmedia în campania pentru alegerile locale îi va afecta foarte mult. Cine a mințit nu mai are acces în mass-media. Adică e necunoscut. Respectiv scade în sondaje, iar oamenii nu îl vor vota. Oricît de mari merite au avut în trecut. Și oricît de buni politicieni ar fi. Agenda publică de Alin TEODORESCU ! Campania de toamnă Coșmarul unui accidentat în iranian lovit de o mașină a trăit o noapte de coșmar; depus la cimitir de către șoferul care îl crezuse mort, el i-a cerut ajutor unui paznic, care l-a crezut vîrcolac, informează AFP. Potrivit presei iraniene, Said, un bărbat de patruzeci de ani, a fost lovit de o mașină pe o șosea din orașul Arak. Șoferul a pus victima pe bancheta din spate pentru a o transporta la spital, dar pe drum și-a dat seama că acela pe care îl lovise - rănit vizibil la cap - nu mai mișca deloc. Crezîndu-l mort, șoferul s-a gîndit să-l abandoneze într-un cimitir din oraș. Said nu era mort, ci numai leșinat, așa că s-a trezit, spre groaza sa, din cauza lătratului crinilor. Plecînd din cimitir, el a întîlnit un paznic căruia i-a cerut ajutorul. Crezînd însă că este vorba de un mort viu, paznicul, îngrozit, s-a aruncat pe bicicletă și a luat-o la goană, așa că sărmanul Said a fost nevoit să se descurce singur. (MEDIAFAX) Cîștigătorii premiilor Gazetei de Sud pentru luna octombrie Tucă Alexandru -10.000.000 de lei Craiova, Craiovița Nouă, bl. 140B, sc. 3, ap. 13 Frasineanu Marcel -10.000.000 de lei Craiova, str. Sovata, nr. 22 SC ICLL SRL -1.000.000 de lei Craiova, str. loan Maiorescu nr. 10, cam. 4 Ciobanu Cornel -1.000.000 de lei Craiova, Rovine, bl. D5, ap. 1 Coman Alina -1.000.000 de lei Craiova, Cornifoiu, bl. 2 turn, ap. 15 SC TOBOS SRL -1.000.000 de lei Craiova, Valea Roșie SC MEMORIAL PROTCOM SRL-1.000.000 de lei Craiova, 1 Mai, str. Tabaci nr. 30 Floricel Ion -1.000.000 de lei Amărăștii de Jos - Dolj Radu Maria -1.000.000 de lei Craiova, Brazda lui Novac, bl. B40, ap. 2 Popa Aurel -1.000.000 de lei Craiova, Lăpuș, cămin 2, ap. 202 Dragan Rodica -1.000.000 de lei Craiova, str. înfrățirii, bl. G, sc. 1, ap. 4 Glodeanu Anastasie -1.000.000 de lei Craiova, Craiovița Nouă, bl. 55B, sc. 1, ap. 4 ■itnx ilsz, &nuU. In funcție de decizia FPS de la sfirșitul săptămînii Bomba de la SEVERNAV poate exploda sau poate fi dezamorsată Situația de la SEVERNAV este departe de a fi una liniștită. Ieri-dimineață, schimbul întîi a intrat în fabrică avînd banderole albe pe mînă, semnificînd intrarea în grevă japoneză. Următorul pas pregătit de muncitori este intrarea în grevă generală J|| pe termen nelimitat. ..... a . MM* citiți in pagina nf Crește și înflorește Traficul de carne vie - un fenomen transfrontalier Disperarea și sărăcia, într-o tranziție care nu mai are sfîrșit, în care luminița a decedat de mult la capătul tunelului, au generat un fenomen care, în ultima perioadă, crește și înflorește, un fenomen care ne aduce aminte de vremurile sclavagiste: traficul cu ființe umane, cu carne vie, în care sînt implicați femei și copii, deveniți sclavi în satisfacerea dorințelor sexuale ale unor persoane ale căror venituri le permit să-și împlinească toate capriciile, citiți în pagina O O altă boală bîntuie prin spitalele de copii, nelegitimitatea Micuții nerecunoscuți de părinți sînt viitoarele cazuri de abandon citiți în pagina 9 După noi, potopul, în viziunea „oamenilor președintelui“ de Ralu FILIP Sîntem în campanie electorală. Mai puțin de o lună ne desparte de ziua în care alegătorii se vor prezenta la urne pentru a desemna configurația viitorului parlament, pe noul președinte al țării. Context în care, cum era și firesc, Occidentul a intrat în stand-by în relațiile cu România, preferînd să aștepte rezultatul alegerilor. Pe plan intern, multe dintre instituțiile importante ale statului par să fi intrat în hibernare. Normal, de vreme ce miniștrii, parlamentarii, secretarii de stat, consilierii și chiar directorii generali fie își caută un nou loc de muncă sau o pensie cît mai mare, fie sînt prinși în diferite campanii electorale. FPS, prin Radu Sîrbu, încearcă să vîndă tot ce se mai poate vinde pe ultimii metri: întreprinderea Optică Română, SEVERNAV, Combinatul Siderurgic Galați, ALRO Slatina,ș.a. In condiții dubioase - vezi cazul Ede Erdély - și cu consecințe nefaste asupra economiei, a nivelului de trai al populației. Președintele în funcțiune, Emil Constantinescu, a demarat o acțiune de împrospătare a corpului diplomatic. Domnia sa intenționează să numească trei noi ambasadori, pe Costin Georgescu, șeful SRI, Cătălin Harnagea, șeful SIE, și Mircea Criste, procurorul general al României. Recunoașterea unor competențe profesionale și a calităților morale sau răsplata fidelității, a serviciilor aduse în acești ultimi patru ani? O întrebare legitimă, rămasă fără răspuns din partea celor patru. După părerea lui Ghiorghi Prisacaru, președintele Comisiei de politică externă a Senatului, în cazul lui Mircea Criste ar fi vorba de „o recompensă pentru serviciile aduse puterii". O părere asemănătoare a exprimat și Victor Boștinaru, președintele Comisiei de la Camera Deputaților. Acesta nu vede nici o prioritate la Nicosia sau la Berlin, capitale în care urmează să fie trimiși, ca ambasadori, Costin Georgescu și Mircea Criste. Mai mult, Victor Boștinaru consideră, și pe bună dreptate, că numirea unui nou ambasador la Berlin necesită o analiză mai profundă, o selecție mai riguroasă, ținînd cont, pe deo parte, de importanța Germaniei în jocul politic occidental, iar pe de altă parte, de faptul că, în ultimii ani, ambasadorii desemnați în Germania nu s-au ridicat la nivelul profesional cerut de o bună și eficientă reprezentare a intereselor României. Este Mircea Criste potrivit cu funcția de ambasador la Berlin? Răspunsul este negativ. O dată, pentru că îi lipsesc, în mod evident, abilitățile și pregătirea unui bun diplomat. Ca fost judecător, fost director al Direcției Generale a Penitenciarelor și ca actual procuror general al României, Mircea Criste nu are nici cea mai mică experiență diplomatică. In plus, nu cunoaște limba germană, fiind lipsit de un atu extrem de apreciat de autoritățile politice de la Berlin. Mircea Criste nu este o personalitate unanim recunoscută, care să impună respect, care să fie capabilă să influențeze politica externă a Germaniei în folosul României. Din contră, este controversat, fiind acuzat de presă că a acționat, în calitate de procuror general, la comandă politică (cazurile Jimbolia, Adrian Costea, Albumul, Răzvan Temeșan, SMOIL, Pacepa, condamnarea generalilor Stănculescu și Chițac, Anca Boagiu etc.). Mai departe, Mircea Criste nu a răspuns unor chestiuni de interes public privind dobîndirea apartamentului din Bulevardul Unirii - în situația în care era deja proprietar la Reșița - modul în care a condus Parchetul de pe Ungă Curtea Supremă de Justiție, cheltuirea banilor .—*deplasări în stră unor șefi pe alte petenta și moral continuar