Gazeta de Sud, decembrie 2000 (Anul 6, nr. 1753-1774)

2000-12-01 / nr. 1753

Mesajul domnului Ion Iliescu Dragi compatrioți, Revoluția română din Decembrie ’89 a repus în drepturile ei firești și a stabilit ca sărbătoare națională ziua de 1 Decembrie, ziua care consfințește împlinirea idealurilor de dreptate, libertate și unitate națională ale poporului român, înfăptuit cu jertfa de sînge a celor care și-au dat viața pe cumplitele cîmpuri de luptă ale Primului Război Mondial, dar și cu înțelepciunea liderilor politici ai românilor din Transilvania și din Regat, actul Marii Uniri este o operă făcută să dăinuiască. Intr-adevăr, atunci, la 1 Decembrie 1918, în inima străveche a țării, la Alba Iulia, s-a împlinit un act național legitim și decisiv pentru destinul modern al României. Marea Adunare Națională de atunci a fost o adunare a țării întregi, statornicite în hotarele ei de drept, după criteriul și lucrarea de veacuri a unității de neam, limbă și cultură. Aceasta a fost componenta internă a formării statului național unitar, componenta care, împreună cu cea externă, a conferit evoluției noastre ca stat și națiune un sens cu desăvîrșire major. Alba Iulia trăiește de atunci în inima și conștiința tuturor generațiilor. Ea trăiește și în inima noastră, a celor de azi. Pentru a cinsti cum se cuvine memoria celor care cu sudoare și sînge au întemeiat statul român modern, avem datoria să trecem peste ceea ce ne dezbină și să apărăm interesul național. Eșecul economic și social din ultimii patru ani a adîncit criza de autoritate a statului român, a zdruncinat coeziunea socială și națională și a născut mișcări federaliste și separatiste, care se adresează egoismului regional și încearcă să nască identități locale opuse identității naționale. Sărăcia, însoțită de corupție și jaful din economie, reprezintă un pericol pentru siguranța națională, aducînd atingere demnității omului și hrănind resentimentele celor care sînt obligați să plătească de unii singuri prețul tranziției și reformei. Ascensiunea unor mișcări extremiste, clădite pe un discurs demagogic, fals patriotic și naționalist, xenofob și antisemit, golește de conținut concepte esențiale precum cel de stat, națiune și suveranitate, punînd astfel în pericol ceea ce s-a înfăptuit la Alba Iulia în urmă cu 82 de ani. Fac un apel la înțelepciunea și la patriotismul dumneavoastră, pentru a construi un puternic consens național în jurul valorilor fundamentale care ne definesc identitatea și ne asigură continuitatea, ca stat și ca națiune. Putem defini împreună interesul național, obiectivele și prioritățile sale, împreună putem trece peste greutățile și suferințele tranziției, putem construi o viață mai bună pentru toți românii. Mă adresez, cu prilejul Zilei Naționale a României, tuturor forțelor creatoare, tuturor cetățenilor, să nu pierdem din vedere lecția Marii Uniri și să conlucrăm cu toată răspunderea pentru consolidarea democrației, a statului de drept, pentru înfăptuirea aspirațiilor noastre de emancipare economică și socială, în spiritul și din perspectiva interesului național. Să credem în România tuturor cetățenilor, să credem în schimbarea în bine a României! Rezultatele finale ale alegerilor din 26 noiembrie 2000 Biroul Electoral Central a validat ieri-soară rezultatele oficiale ale alegerilor din 26 noiembrie, după ce a primit, verificat și centralizat și rezultatele de la Circumscripția electorală București. Rezultatele finale oficiale ale alegerilor au întîrziat cu aproape 30 de ore din cauza dificultăților întîmpinate în recepționarea datelor de la secțiile de votare din străinătate de către Oficiul electoral al sectorului 1 București. Biroul Electoral Central stabilește partidele care îndeplinesc pragul electoral și cele care nu îndeplinesc acest prag și transmite la cele 42 de circumscripții electorale județene aceste rezultate. Potrivit graficului electoral, birourile electorale de circumscripție trebuie să repartizeze și să atribuie mandatele de deputați și senatori și să determine voturile neutilizate și mandatele nerepartizate, separat pentru Camera Deputaților și Senat. Apoi, birourile electorale județene transmit la Biroul Electoral Central voturile neutilizate sau inferioare coeficientului electoral, mandatele nerepartizate și numărul candidaților din fiecare listă care nu au primit mandat în prima etapă. Biroul Electoral Central trebuie să repartizeze mandatele la nivel de țară pentru partide și să le desfășoare pe circumscripții electorale, după care să valideze modul de repartizare centralizată a acestor mandate și desfășurarea lor pe circumscripții electorale. După efectuarea acestor operațiuni, Biroul Electoral Central urmează să comunice birourilor electorale de circumscripție rezultatele repartizării centralizate. Pînă pe 3 decembrie, birourile electorale de circumscripție urmează să atribuie mandatele neatribuite în prima etapă, să declare supleanții pentru fiecare listă, să întocmească procesele-verbale separat pentru Camera Deputaților și Senat și să le înainteze Biroului Electoral Central. Pînă pe 4 decembrie, inclusiv, Biroul Electoral Central rezolvă eventualele contestații și întîmpinări, întocmește separat procesele-verbale pentru Camera Deputaților și Senat la nivel național, urmînd ca marți, 5 decembrie, să le transmită actualului Parlament al României. Acesta trebuie să valideze, pînă cel mai tîrziu în 6 decembrie, alegerile din 26 noiembrie, în privința rezultatelor privind alegerea președintelui României, Biroul Electoral Central centralizează rezultatele din procesele-verbale primite de la cele 42 de circumscripții electorale, întocmește procesul-verbal la nivel național și transmite dosarul la Curtea Constituțională, care trebuie să valideze acest rezultat. După validarea rezultatului alegerilor pentru președintele României de către Curtea Constituțională, acesta este trimis spre publicare la Monitorul Oficial și dat publicității, moment în care poate începe campania electorală pentru al doilea tur de scrutin. (MEDIAFAX) m zssz *, Ion Iliescu nu va participa la nici o emisiune electorală televizată Candidatul PDSR la președinție, Ion Iliescu, a declarat ieri că nu va participa la nici o dezbatere televizată alături de contracandidatul său, Corneliu Vadim Tudor, pentru că la o astfel de emisiune electorală s-ar simți ca la „o coridă“. Iliescu și-a motivat refuzul de a participa la o astfel de dezbatere, spunînd că președintele PRM l-a jignit atunci cînd a afirmat despre el că are cancer. „Dacă asta înseamnă dezbatere politică, atunci eu refuz să particip la o asemenea coridă“, a afirmat liderul PDSR. El a mai spus că, în loc să discute despre programe economice de substanță, Vadim Tudor ar inventa povești despre el „cu Moscova și KGB, cum a făcuto și în ultimele zile“. Iliescu sa arătat sigur de victoria în turul doi asupra lui Vadim, considerînd că acesta nu are șanse să depășească acele 28 de procente obținute în primul tur de scrutin. Liderul PDSR a adăugat că, în următoarele zece zile de campanie, va pune accentul pe lupta împotriva extremismului. Referitor la memorandumul propus PNL, PD și UDMR, Iliescu a declarat că textul documentului „nu este bătut în cuie“, în opinia lui Iliescu, se poate ajunge la o soluție de compromis pentru salvarea țării. El a arătat că acest memorandum nu trebuie neapărat semnat de liderii celor trei partide - PNL, PD și UDMR. „Aceasta nu e o condiție. Totul s-ar putea rezolva sub forma unui gentleman-agreement verbal“, a conchis Iliescu. (MEDIAFAX) Evenimentele săptămînii comentate de Ion CRISTOIU 7. Biroul Executiv Central al PDSR a decis ca partidul să-și asume responsabilitatea formării unui guvern condus de Adrian Năstase. Hotărîrea a ținut să demonstreze electoratului că PDSR e cîștigătorul scrutinului din 26 noiembrie. Se poate spune aceasta deoarece, potrivit Constituției, desemnarea premierului și formarea noului guvern nu pot avea loc decit după alegerea președintelui. In același timp, conducerea PDSR le-a lansat celorlalte partide parlamentare, excepție făcînd PRM, propunerea de încheiere a unui pact politic și social. Unul dintre scopurile acestei inițiative îl reprezintă atragerea PD, PNL și UDMR în bătălia pentru victoria lui Ion Iliescu la al doilea tur de scrutin. E greu de spus dacă această mișcare va avea efectul scontat, în primul rînd, deoarece electoratului nu i s-a explicat suficient, de către PDSR, că nu e vorba de o alianță, ci de o simplă înțelegere pentru ca guvernul să treacă rapid la treabă. Astfel, s-a creat impresia că partidul cîștigător, pentru că electoratul l-a perceput drept un adversar al coaliției responsabile de dezastrul ultimilor ani, dă posibilitatea, prin respectivul Pact, rămînerii la putere a PD, PNL și UDMR. Această impresie e mult întărită și de caturile la care s-au dedat partidele invitate la înțelegere, partide care, deși beneficiare ale unor procentaje ridicole, fac figurație de formațiuni cărora PDSR le cerșește ajutorul. In al doilea rînd, nu e sigur că îndemnul venit de la centru, un îndemn și așa confuz, contradictoriu, spus cu jumătate de gură, va fi urmat de către filialele din țară, de către electoratul partidelor respective. Nu e exclus, așadar, ca decizia Biroului Executiv al PDSR să îngreuneze și nu să ușureze situația lui Ion Iliescu în confruntarea cu C. V. Tudor. 2. Board-ul FMI n-a luat în discuție posibilitatea eliberării unei noi tranșe pentru România. Faptul e o lovitură, chiar dacă tîrzie, dată fostei puteri, putere care și-a făcut un prilej de mîndrie din îmbunătățirea relațiilor cu FMI. Semnificativ rămîne adevărul că decizia FMI n-a fost influențată de rezultatele primului tur de scrutin și nici de perspectiva celui de-al doilea. E vorba pur și simplu de o apreciere a prestației desfășurate pînă acum de către guvernul Isarescu. Se vede astfel că organismele internaționale judecă nu atît politica unui guvern, cît mai ales felul în care acesta acționează în domeniul economiei. 3. Nici unul dintre cei doi candidați pentru turul al doilea nu va fi prezent la Alba Iulia de 7 Decembrie. Gestul celor doi trebuie salutat. Din 1990, de cînd 1 Decembrie e sărbătorită ca Zi Națională, manifestările de la Alba Iulia au fost prilej de dispute politice, ba chiar și electorale. iată însă că anul acesta manifestările se pot desfășura în deplină solemnitate, departe de confruntările politice și electorale. S-a creat astfel un exemplu pe care politicienii ar trebui să-l urmeze și în anii următori. » tasszzz oszesjszí i *» t« >.? *tw <« »n Teleeurobingo 2 - Antena 1 pagina 2 Următorul număr al cotidianului Gazeta de Sud va apărea luni, 4 decembrie 2000 n —