Gazeta de Sud, noiembrie 2001 (Anul 7, nr. 2033-2057)

2001-11-02 / nr. 2033

www.gds.ro Nr. 2033 12 pagini Vineri, 2 noiembrie 2001. Preț 4.000 lei Spitalele și farmaciile ar putea rămîne fără medicamente Asociația Română a Distribuctorilor de Medicamente ( ARDM) solicită guvernului și 1 [inisterului Finanțelor de bloca,a unor fonduri din bugetul asiurărilor de sănătate, astfel încîtpitalele și farmaciile să își poată lăți datoriile către furnizorii de medicamente și materiale saniere, a declarat ieri Ovidiu Buluc, președintele ARDM. Datoriile totale ale farmaciilor și spitalelor către distribuitorii de medicamente se ridicau, cu un an în urmă, la 2.400 de miliarde de lei. După ce au scăzut ușor, timp de cîteva luni, restanțele cumulate către furnizori au ajuns acum la 3.000 de miliarde de lei, adică în jur de o sută de milioane de dolari. Doar zece la sută din cele 3.000 de miliarde de lei reprezintă restanțe din anul trecut, acestea provenind nu atît de la medicamente, cît din achiziționarea reactivilor. Printre județele cu cele mai mari restanțe se numără Bacău, Vrancea, Vîlcea, Dolj, Galați, Iași și altele. Dacă nu își vor recupera datoriile, membrii ARDM vor ajunge, în cel mult două luni, să nu mai poată furniza medicamente farmaciilor și spitalelor cu restanțe. Aceasta ar însemna ca bolnavii internați să își cumpere singuri medicamente, iar farmaciile și spitalele să dea faliment, a afirmat Buluc. Reprezentanții ARDM au atras atenția asupra faptului că există fonduri la Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) pentru plata datoriilor făcute de spitale, în condițiile în care, anul acesta, colectarea contribuțiilor la asigurările de sănătate a atins un nivel record de 110 la sută. • Doina GLIGĂ în concursul feminin pe echipe de la Campionatul Mondial de Gimnastică România a cucerit titlul suprem Andreea Răducan a fost din nou strălucitoare, evoluția ei admirabilă stabilind formația învingătoare Noua generație a gimnasticii feminine românești nu se dezminte. Admirabilele fete pregătite de Octavian Belu au smuls din nou ropote de aplauze miercuri seară, în localitatea belgiană Gent, cînd au devenit pentru a cincea oară consecutiv campioane mondiale. Strălucitoarea Andreea Răducan, vedeta incontestabilă a echipei României, le-a dat astfel o palmă morală celor care i-au interzis să concureze la Jocurile Olimpice de la Sydney, după ce a adus victoria echipei României, în ultima probă pe aparate. Un succes de răsunet pentru gimnastele noastre, care s-au impus în fața echipelor din Rusia și SUA. Legenda României continuă, echipa noastră alcătuită din Andreea Răducan, Loredana Boboc, Andreea Ulmeanu, Silvia Stroescu, Sabina Cojocar și Carmen Ionescu - demonstrând că este imbatabilă în acest sport. Andreea Răducan și-a luat revanșa pentru Sydney I Reclamațiile referitoare la abonamentele din rețeaua proprie de difuzare a GdS Tel. 41.93.44, între orele 7.00 -15.00. Cîștigați un abonament la Gazeta de Sud! Cititorii care sînt abonați la domiciliu prin rețelele de difuzori ai Gazetei de Sud ne pot trimite chestionarul apărut în numărul de ieri al ziarului prin intermediul angajaților noștri. Scrisorile celorlalți cititori sînt așteptate la redacția Gazetei de Sud, pe adresa: Ioan Maiorescu nr.10, Craiova 1100, Dolj. Chestionarele pot fi aduse și personal, la secretariatul Gazetei de Sud. Cîrtitorul de serviciu Opoziția a lovit bine în politică, la fel ca-n viață, ne putem da seama de importanța unei lovituri după cum reacționează cel care a încasat-o. Din acest punct de vedere, n-avem cum să nu remarcăm mJnia cu care partidul de guvernămînt a răspuns Declarației semnate de opoziția parlamentară și extraparlamentară în chestiunea legitimației de maghiar. Guvernul sa grăbit să emită un Comunicat de agresivitate unei Declarații de război. La scurt timp după ieșirea textului pe ferestrele Palatului Victoria, pentru a pica direct în redacții, a venit, pe aceeași cale a aerului, un Comunicat al PSD. Amîndouă creațiile se străduiesc să minimalizeze gestul opoziției. Graba cu care au fost întocmite, dar mai ales violența tonului spun însă altceva. Și anume că formațiunea de la putere a perceput momentul de la Palatul Parlamentului în adevărata sa importanță. Dacă mai aveam vreo îndoială că lovitura a țintit bine, atitudinea presei ne-o spulberă definitiv. Unele jurnale caută să prezinte această primă acțiune solidară a opoziției ca pe un fapt divers, petrecut în spațiul autohton între un concert de fluier și un șterpelit de portofel gol. Altele, mai supuse comenzilor venite de la Secția de Propagandă a CC a PSD, dau răspunsului guvernamental proporții de gest avîndu-l ca autor pe Prîslea cel Voinic. „PSD mototolește declarația opoziției" - scrie un ziar al cărui director a plecat în SUA ca trimis pe lingă nădragii lui Adrian Năstase. Ceea ce le-a scăpat și jurnaliștilor independenți a sesizat, nu fără agerime, partidul de guvernămînt. Declarația opoziției e primul atac major împotriva Administrației Năstase de la instalarea acesteia în fruntea țării. Un argument pentru definirea astfel a momentului îl reprezintă forța partidelor și asociațiilor civice de a pune capăt, în sfîrșit, certurilor mărunte și de a se reuni într-un conclav de solidaritate. E însă doar unul dintre argumente. Un altul, la fel de important ca acesta, îl dă teritoriul pe care a avut loc atacul. Liderii opoziției parlamentare și extraparlamentare s-au strîns pentru a denunța politica lui Adrian Năstase în chestiunea legitimației de maghiar. Dacă problema s-ar fi ivit înainte de alegerile din 2000, mai mult ca sigur reuniunea de la Palatul Parlamentului ar fi condamnat naționalismul care denunță Legea budapestană. Iar PDSR, apoi în ipostaza de portdrapel al naționalismului, ar fi cîștigat din internaționalismul PNL, PNȚCD și al Alianței Civice. Acum, printr-o răsturnare șocantă pentru bietul muritor de rînd, firească însă pentru politicieni, partidul lui Adrian Năstase e atacat pentru concesiile făcute Ungariei în chestiunea legitimației. Proiectilul a venit de unde nici nu se gîndea domnul premier. Ambițiosul politician îl aștepta dinspre aripa naționalistă a PSD și, mai ales, dinspre PRM. Pentru a evita lovitura, Adrian Năstase l-a convocat în sprijinirea fanteziei sale pe Ion Iliescu. Nici un parapet nu l-a ferit însă de lovitura dinspre dreapta, de Ion CRISTOIU Opoziția a nimerit în plin, lansînd un atac dur împotriva politicii internaționale a guvernului și din alt motiv. Diplomația e călcîiul vulnerabil al lui Adrian Năstase. Paradoxal pentru un fost ministru de externe, cele mai multe gafe și, mai ales, cu cele mai grave consecințe le-a comis premierul chiar în planul relațiilor diplomatice. Să ne reamintim contrazicerea unei declarații a Domniei sale de către Ministerul bulgar de Externe, răsucirile bruște, amețitoare din raporturile cu Chișinăul. In chestiunea legitimației de maghiar, Adrian Năstase a făcut niște salturi inimaginabile pentru un politician serios. Or, tocmai această inconsecvență a găsit de cuviință opoziția să sancționeze. In plan intern, s-ar putea ca declarația de la Palatul Parlamentului să fi avut prea mare ecou. Cetățenii de rînd, obsedați de sîcîielile vieții, nu percep încă pericolul reprezentat de hachițele lui Năstase în plan extern. Mai devreme sau mai târziu, gafele domnului prim-ministru își vor trăda efectele primejdioase. Adrian Năstase se comportă capricios, cu decizii luate după cum s-a sculat dimineața, în sfera diplomației, deoarece îi confundă pe liderii altor state cu liderii pricăjitei noastre opoziții. Aici, în România, premierul poate vorbi fără să gîndească, poate anunța orice decizie îi vrea fizicul, mai mult sau mai puțin ostenit. Nimeni nu-l mustră pentru asta. Partidul e la picioarele sale. Ion Iliescu tremură să nu i se ia pensia. Presa stă cu mîna întinsă la firimiturile aruncate de premier. In plan extern însă, orice mișcare greșită se plătește imediat. După nefericita experiență a atîtor gafe, Adrian Năstase își știe slăbiciunea. De aici, reacția disproporționată a guvernului și a PSD la Declarația opoziției. Acest număr conține:' Suplimentele 10WulT Magazin si Publicitatei granită] Lucrînd după principiul „eu solicit, eu aprob“ Firmele conduse de Sanda și Nicolae Mischie și-au tras fonduri PHARE La Agenția de Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia, al cărei președinte este Nicolae Mischie, șeful Consiliului Județean Gorj, au fost depuse anul trecut 53 de proiecte în cadrul programului PHARE 2000: Coeziune Economică și Socială. Dintre acestea au intrat în evaluare 31, fiind aprobate pentru finanțare 13. Printre firmele care au primit fonduri PHARE se află și cele conduse de cunoscuți lideri politici și șefi din administrația publică. Este vorba, între altele, de următoarele societăți: SC SMANIC SRL, reprezentată de Nicolae Mischie, SC SANDA NIC SRL, reprezentantă de Sanda Mischie - șefa DSP Gorj, SC PATRU ROZE SRL, avîndu-l ca acționar pe Dumitru Huidu, directorul Direcției Tehnice și Juridice a Consiliului Județean Gorj, și SC BAROCVOIAJ SRL, firmă reprezentată de consilierul Aurora Trașcă. Șeful Consiliului Județean Gorj, Nicolae Mischie, a obținut 46.398 de dolari pentru Centrul rural de turism și vînătoare Runcu, iar Sanda Mischie, 16.410 dolari pentru Centrul Județean de Consultanță Tîrgu Jiu. • Eugen MĂRUȚĂ Nea Vasile lovește din nou: „Le-am spus buticarilor că nu le va fi bine ne conductă!“ încă două chioșcuri cădeau ieri-seară răpuse sub bravele tîrnăcoape ale edilului Vasile Bulucea. Motivul același. Amplasare neinspirată, deși autorizată, fix pe conducta de termoficare ce mai transporta brize de căldură în casele din 1 Mai. La fața locului l-am întîlnit pe reprezentantul Direcției Tehnice a Primăriei. Pe însuși primarul l-am contactat telefonic, pentru amănunte de înalt nivel. Sever Bordu, director adjunct în cadrul Direcției Tehnice din Primăria Craiova: „Defecțiunea de acum cîteva zile a fost remediată, iar în prezent se distribuie din nou agent termic în zonă; în cazul de față, noile demolări au fost inițiate în urma unor investigații ale specialiștilor de la CET II, care spun că există cel puțin încă zece metri de conductă care este uzată peste măsură.. Deci, pentru a evita vreo avarie în sezonul rece, luăm măsurile de cuviință.“ Vasile Bulucea: „Ce să facem? Demolăm în continuare, pentru că mai este o fisură în conductă, care mai trece pe sub două chioșcuri, ale magazinelor Minut și Go. Trebuie să-i dărîmăm, ca să reparăm toată conducta. Go are autorizație, Minut are și el un aviz, acolo, dar le-am spus cînd au construit că nu le va fi bine pe conductă. Oricum, vreau să anunț că vom continua cu dărîmarea tuturor chioșcurilor din Craiova care au fost ridicate ilegal.“ • Florin RÎNDAȘU _____________*br AML, € b «MS ■ »■«. MiTTM TU'E AT1>M3IVM