Gazeta de Sud, aprilie 2002 (Anul 8, nr. 2155-2180)

2002-04-01 / nr. 2155

După ce a participat la înmormîntarea unui spînzurat Un bărbat și-a pus ștreangul de gît în casa părinților Ion Hoară, de 47 de ani, din Motru, și-a pus ștreangul de gît la puțin timp după ce a participat la înmormîntarea unui alt spînzurat. Bărbatul, șomer și tată a două fete, s-a sinucis pentru a scăpa de datorii. Acesta a plecat sîmbătă la Motru, împreună cu soția și cu una dintre fiice, pentru a participa la înmormîntarea lui Dorin Burdeanu. Acesta, un cunoscut om de afaceri din Motru, se spînzurase în urmă cu o săptămînă din cauza unor probleme pe care le avea cu poliția. Ion Hoară a plecat de la înmormîntare fără să dea nici o explicație, fiind găsit mai tîrziu în casa părinților săi, spînzurat de o grindă. Rudele sinucigașului au spus că acesta a cedat nervos, lundu-și viața din cauza stresului. Pînă anul trecut, Ion Hoară lucrase ca muncitor la o fabrică de pîine din Motru, de unde a fost disponibilizat. El se plîngea mereu către prieteni că nu mai are bani să își plătească datoriile și nici să își întrețină cele două fete, una la facultate și cealaltă la liceu. Singurul venit al familiei era salariul soției lui Ion Hoară. (E.M.) Cu 1.000 de dolari fiecare Consilierii locali pleacă în Europa Mai mulți consilieri și angajați ai Primăriei Tîrgu Jiu vor pleca în luna aprilie în două misiuni economice care se vor desfășura în șase țări ale Europei. Organizatorul acestor acțiuni este Camera de Comerț Alba. Prima deplasare se va face începînd cu 11 aprilie în Franța, Spania, Italia și Germania, unde vizitatorii vor lua parte la o întîlnire a primăriilor și colectivităților locale și la un tîrg de mașini și utilaje pentru colectivități. Din partea Primăriei Tîrgu Jiu vor participa viceprimarul Ioan Roman Bărbuți, alături de trei consilieri locali. La cea de-a doua misiune economică, organizată în Franța, Spania, Danemarca și Suedia, începînd cu 23 aprilie, vor lua parte viceprimarul Gabriel Sanda și juristul primăriei, Ion Jianu, alături de doi consilieri municipali. Aceștia vor participa la acțiuni privind problematica transportului și distribuției apei potabile. Costul este de 995 de dolari pentru fiecare participant, în cazul primei deplasări, și de 1.260 de dolari pentru cea de-a doua călătorie. întreaga sumă va fi suportată de Primăria Tîrgu Jiu. (C.C.) Biserica romano-catolică sărbătorește Paștele Sărbătoarea sărbătorilor, a tuturor creștinilor, fie ei catolici sau ortodocși, o reprezintă ziua de Paște. Dacă în limba ebraică, „paște“ („pesah“) însemna trecere (trecerea Mării Roșii, trecerea de la moarte la viață), pentru credincioșii de astăzi, „paște“ înseamnă trecerea de la păcat la har. Aproximativ 1.600 de enoriași ai Bisericii catolice „Toți Sfinții“ din Craiova celebrează Sfintele Sărbători de Paște în perioada 30 martie -1 aprilie. Urmărind un ceremonial asemănător cu cel ortodox, credincioșii catolici au ascultat cu evlavie sîmbătă Liturghia, urmată de ceremonia luminării pascale. Liturghia euharistică și închinarea la Sfînta Taină. După Liturghia din duminica Paștelui, sutele de credincioși au primit din mîna preotului Sfînta împărtășanie, asistați de corul care a intonat „Cristos a înviat din morți“. Astăzi este ultima zi a Paștelui, în care cea mai fastuoasă ceremonie catolică din an dezvăluie adevărul credinței în Cristos - învierea lui Iisus. în timpul ceremoniilor pascale, la Biserica „Toți Sfinții“ a fost botezat Keniu Alexandru, în vîrstă de doi ani. Plecați de zece ani în Franța, părinții - Ducu Mario și Daniela - s-au întors în țară în urmă cu cîteva zile și au hotărît să-și boteze fiul chiar în duminica Paștelui. • Adriana MARIN, Sorina STĂNCULESCU Regina-mamă: un record de longevitate Regina-mamă a Marii Britanii. Elizabeth, care a încetat din viață sâbătă, la vîrsta de 101 ani, a fost cel mai longeviv membru al familiei britanice din istoria monarhiei insulare, relatează AFR Pînă în 1998, recordul de vîrstă aparținea prințesei Alice, contesă de Athlon, decedată la 3 ianuarie 1981, la vîrsta de 97 de ani și 313 zile. „Bunicuța preferată a britanicilor“ mai deținea un record, acela de „Reginămam㔓. Deși n-a domnit efectiv decît 16 ani, alături de George al VI-lea (între 1936 și 1952), ea avea să fie Regină-mamă timp de o jumătate de secol, între 1952 și 2002; în schimb, fiica sa, Elisabeta a II-a, se află la tron de peste 50 de ani (din februarie 1952), în această privință cînd una dintre cele mai îndelungate domnii din cîte au existat vreodată. Regina Victoria, decedată în 1901, la vîrsta de 81 de ani, a domnit, la rîndul său, între 1837 și 1901, adică 63 de ani. Printre monarhii europeni decedați, la vîrste înaintate mai poate fi amintit Gustav al V-lea al Suediei, născut în 1858 și mort în 1950, la vîrsta de 92 de ani, care a domnit 43 de ani, din 1907 pînă la moarte. Printre domniile cele mai îndelungate se numără și cea a actualului principe de Monaco, Rainier al lll-lea, care conduce principatul de 53 de ani. Scumpire de tarife la transportul urban în Slatina Ziua păcălelilor aduce cu sine o veste cît se majorate. Prețul unui bilet va fi 5.000 de lei, un poate de reală pentru locuitorii municipiului abonament pe o linie va costa 135.000 de lei, un Slatina. Începînd de astăzi, tarifele nominale abonament pe două linii - 220.000 de lei, iar un pentru serviciile de transport urban de călători în abonament pe toate liniile - 330.000 de lei. Slatina, furnizate de SC LOCTRANS SA, au fost (M.M.) MEDIAFAX Mitinguri de protest în toată țara Studenții basarabeni și bucovineni din Craiova au participat ieri, timp de două ore, la un miting de protest în fața Teatrului Național, în spirit de solidaritate față de românii de peste Prut, Craiova, alături de marile orașe ale țării - București, Iași, Cluj, Timișoara - a ținut să-și exprime mesajul anticomunist chiar în Ziua Marii Adunări Naționale de la Chișinău. La protest au mai participat membri ai PPCD Noua Generație, reprezentanți ai organizațiilor de tineret PNȚCD și PRM Dolj. „Mi-e teamă de ce se va întîmpla, chiar dacă porțile de la Chișinău sunt închise pentru cei care vor să participe la Marea Adunare Națională. Sperăm să se spargă baricada impusă de comuniști“, a declarat Dorin Tăbârță, președintele Ligii Studenților Basarabeni și Bucovineni din Craiova, referindu-se la situația încordată din Moldova. Alături de apelul la lupta împotriva introducerii limbii și bisericii ruse și a istoriei Moldovei, protestatarii au cerut eliberarea vicepreședintelui PPCD, Vlad Cubreacov, răpit în urmă cu o săptămînă, după „metoda Moscovei roșii“. • Sorina STĂNCULESCU „Jos Moscova Roșie! Tricolorul românesc flutură deasupra Basarabiei.“ DIGRESIUNI Despre istorie, cu melancolie Uneori, mă amuz. Nimeni din neamul meu n-a ținut să aibă păreri despre istorie. Bărbații dinaintea mea au participat la istorie doar în calitate de „carne de tun". Femeile s-au mărginit să-i plângă pe cei care nu s-au mai întors din tranșee. In rest, cum am arătat în „Deșertul pentru totdeauna", în satul copilăriei mele istoria nu cânta la fanfară, nu mărșăluia în cizme ori în bocanci. Umbla desculță și se folosea de o goarnă dogită. Primăria angajase un bărbat, ușor handicapat, care cutreiera ulițele, cu goarna în mână, de câte ori trebuia comunicat ceva oamenilor din sat. El ținea loc de ziar, de aparat de radio, de Monitor Oficial. La fiecare răspântie, se oprea, ducea goarna la gură, scoțând niște zbierete metalice, după care aducea la cunoștință, plin de importanță, „știrile". Slujbașul primăriei mai și pocea numele primminiștrilor demisionari sau înscăunați, când anunța vreo schimbare de guvern, dar cui îi păsa de asta? Oamenii erau mulțumiți că nu se anunțau dări noi. Politica nu intra în obsesiile lor. Satul avea alte probleme. Vestea că, din pricina ploilor, cartofii erau atacați de viermi ori că se dădea voie, pentru un timp, să se aducă lemne din pădure conta mai mult decât ce se petrecea la București. Cam așa a arătat ceea ce s-a numit „sabotarea istoriei", „boicotarea istoriei", despre care manualele nu pomenesc nimic. Mai important decât orice scandal politic era să fie a doua zi soare, pentru a se usca fânul. Cam așa arăta și „eternitatea" despre care vorbea Blaga, adăugând că ea sa născut la sat. Eu sunt primul din neamul meu care nu mai poate sabota istoria. Și, probabil, și în Lisa se întâmplă, azi, la fel. Omul se naște, deja, prăbușit în istorie, pregătit să depindă de ea. Locul „omului cu goarna" iau luat telefonul, ziarele, televizorul. Veștile vin mai repede și mai „modern". Probabil, nimeni nu mai studiază cerul, înainte de asfințit și nu mai deduce din strălucirea stelelor care formează Carul Mare cum va fi vremea a doua zi. E preferat, firește, buletinul meteorologic. Dar va mai putea spune vreodată cineva, ca mine, că a copilărit într-un mit? Cred că „omul cu goarna" era un „jurnalist" mai bun decât mine. Mai întâi, el era un„cronicar" perfect obiectiv. Relata evenimentele, fără să se piardă cu firea. Uneori, la alegeri, se stârnea dumineca după-amiază o trâmbă de praf care scotea lumea din curți, dornică să vadă mașina „candidatului". Câteva zeci de curioși se strângeau la primărie, în vreme ce babele din vecini se mulțumeau să se uite de la porți. După ce automobilul candidatului pleca, evenimentul era comentat la cârciumă și, în aceeași zi, era uitat. Norii de ploaie interesau mai mult decât norii care se adunau, în acei ani, pe cerul Europei. „Omul cu goarna"proceda la fel. Apoi, cu mersul lui stânjenit de un defect care-l făcea să șchiopăteze, el străbătea istoria optimist. Pe când eu mă las bântuit de zi de obsesii care mă îi fi pierdiââ [UNK] lui fiu un cronicar senin. Văd că, dincolo de explozia progresului tehnic și științific, se adâncește în lume, acum, o gravă criză a valorilor, care îmbracă forme diverse: de la crime demente la isterii fanatice, de la disoluția bunei-cuviinte la o stare confuză de nesiguranță, de la violență la lipsa de orizont, de la putrefacția idealurilor la nedumeriri și derute. Cam aceeași trebuie să fi fost, mă gândesc, oboseala istoriei în perioada finală a imperiului roman, când Olimpul devenise un lupanar, iar vechile virtuți romane erau înlocuite de ostentație și corupție. Șansa a fost atunci venirea unei noi religii, întemeiată de cel mort în Galileea pe Cruce. Dar ce se poate spera azi?, încă o dată îmi amintesc cu invidipsu de „omul cu goarna"... 1 aprilie - ziua păcălelilor care nu supără pe nimeni Cornel Eftenoiu, viceprimar al orașului Bumbești-Jiu „Sunt probleme la sexul feminin“ Approximativ 150 de familii din localitatea Bumbești - Jiu vor primi ajutor social, conform Legii venitului minim garantat. Au existat aproape 20 de cazuri în care solicitanții de ajutor social au adus la primărie scutiri de la medicul de familie, că nu pot efectua muncile în folosul comunității. „Am efectuat ceva plăți pe lunile ianuarie și februarie. Am avut aproximativ 20 de cereri cu scutiri pe motive medicale. Majoritatea erau femei. Sunt probleme la sexul feminin, de asta nu pot efectua muncile“, a spus Cornel Eftenoiu, viceprimarul orașului Bumbești - Jiu. (E.M.) Tragerea la sorți a cîștigâtorilor premiilor acordate de Gazeta de Sud abonaților săi din luna martie are loc astăzi, 1 aprilie, UA/T’IA de SUD - cam MAX AU OUTER1UOR CU PRETUTIADEAI Telefoanele redacției: Craiova 051/41.31.09, 41.32.00; Tîrgu Jiu 053/21.26.00; Dr. Tr. Severin 052/32.32.47; Slatina 049/41.60.49