Gazeta de Sud, august 2002 (Anul 8, nr. 2256-2282)

2002-08-01 / nr. 2256

Tiraj: 29.805 BRAT /vir.vnw si i» 1 lima ab ° nament 60.000 lei lUlla de la chioșc 130.000 lei ABONEAZĂ-TE! 41.22.53 Reclamații pentru abonații la rețeaua proprie de difuzare, tel. 419344 Radio Sud Craiova 97,4 FM 90,4 FM Radio Sud Severin Director: Adrian VOINEA CURS VALUTAR Dolar SUA © EURO Gram de aur Prețul pe care îl plătesc șoferii de taxi pentru a avea un autoturism curat, spălat în gară, este de 25-30.000 de lei Șoimul craiovean nu are ordin să zboare Producție made in Craiova, IAR 99 Șoim este un avion care „aci' zboară, aci' nu zboară“. Lansarea „la aer“ a șoimului oltean era așteptată cu mare emoție, mai ales de către muncitorii de la Fabrica de Avioane. Zborul avionului ar fi însemnat recunoașterea profesionalismului lor, a efortului pe care l-au depus pentru a-1 termina la timp, chiar dacă salariile nu le-au intrat încă în cont. Numai că, de două zile, veștile, cînd bune, cînd rele, circulă cu repeziciune. Ieri, muncitorii cînd se încolonau și se duceau veseli pe pistă, cînd se retrăgeau supărați în curtea fabricii. „Lovitura de grație“ au primit-o cu puțin timp înainte de ora programată pentru zbor și a venit de la general locotenent Constantin Gheorghe, șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, sosit la Craiova pentru marele eveniment. „Prezentarea avionului se va face doar la sol pentru că nu avem ordinul de zbor“, le-a spulberat directorul societății speranțele celor peste o sută de muncitori. Gurile rele spun însă că șoimul nu a primit ordinul pentru că zborul nu era asigurat. Inițial, Statul Major al Forțelor Aeriene și-a dat acordul ca avionul să zboare și fară asigurare, după care s-a răzgîndit. Probabil a conștientizat riscul. Pentru că suma de asigurare se ridică la 50.000 de dolari și nici o firmă din România nu se bagă la așa ceva, trebuie o firmă reasiguratoare din străinătate. „în momentul acesta, reasiguratorul este la coadă, la Londra, pentru a obține asigurarea“, a precizat directorul societății. De acest eșec este acuzat directorul Nicolae Deneanu, care în loc să se ocupe de obținerea aprobărilor pentru zborul avionului „s-a plimbat pe la tîrgurile din Anglia“, spun supărați muncitorii. • IAR 99 Șoim este primul avion de luptă și antrenament din seria de 24 comandată de Ministerul Apărării Naționale. • Nicoleta ENE CALENDAR ORTODOX Scoaterea Sfintei Cruci; Sfinții 7 Mucenici Macabei de Cezar AVRAMESCU VREMEA IN OLTENIA Craiova 18 ° CSlatina 18 ° CTîrgu Jiu 16 ° CDr. Tr. Severin 20 ° C -29 ° 27 ° i 29 ° 28 ° C GAZETA de SUD Nr. 2256 12 pagini www.gds.ro Joi, 1 august 2002. Preț5.000 lei. Consiliul Local Craiova a amînat asocierea cu FC Universitatea Stadionul „Ion Oblemenco“ a fost concesionat pe cinci ani societății care administrează echipa alb-albastră Proiectul de hotărîre privind asocierea dintre Consiliul Local Craiova cu SC Fotbal Club Universitatea SA Craiova a fost scos de pe ordinea de zi a ședinței ordinare a consiliului local, care s-a desfășurat ieri. Proiectul respectiv, care prevede investirea sumei de 15 miliarde de lei în clubul Universitatea de către instituția condusă de Vasile Bulucea, nu a fost aprobat în ședințele comisiilor de specialitate. Consilierii au anunțat că subiectul va fi dezbătut într-o ședință extraordinară, care va fi programată în prima decadă a lunii august. Recent, consilierii județeni au votat împotriva asocierii Consiliului Județean Dolj cu SC Universitatea, suma care urma să intre în contul clubului lui Dinel Staicu fiind de trei ori mai mică decît cea de la consiliul local. Consilierii locali au abordat însă ieri un alt punct de pe ordinea de zi, legat tot de fotbal. Este vorba despre proiectul de hotărîre privind concesionarea stadionului „Ion Oblemenco“ și a spațiilor aferente către clubul Universitatea. Consilierii au votat acest proiect, cu următoarele condiții: concesionarea se va întinde pe cinci ani; pe stadion se vor organiza doar competiții strict legate de echipa de fotbal (meciuri oficiale, amicale); societatea care patronează clubul trebuie să-și plătească utilitățile la stadion; taxa de concesionare va fi plătită pînă la data de 31 august a fiecărui an; Fotbal Club Universitatea SA nu are voie să facă nici o investiție la stadion; contractul de concesionare este valabil doar pe perioada cît societatea care administrează clubul susține echipa de fotbal; dacă Universitatea va fi mutată în alt oraș sau actualul patron vinde echipa, contractul de concesionare devine nul. (C.C., M.Ș.) Inundațiile din ultima săptămână au provocat moartea a trei persoane și pagube de miliarde de lei Inundațiile produse în ultima săptămînă au provocat moartea a trei persoane și pagube de miliarde de lei, în aproape jumătate din județele țării, relevă un bilanț la nivel național realizat de Ministerul Apelor și Protecției Mediului (MAPM), în perioada 26-31 iulie, ploile abundente au afectat 92 de localități din 19 județe ale țării. Potrivit raportului MAPM, 300 de case, 1.147 de anexe gospodărești, 19 școli, grădinițe și alte obiective de interes social și economic au fost avariate de furia apelor, iar 522 de hectare de teren agricol au fost inundate; în plus, mai multe drumuri județene, comunale și chiar naționale au fost avariate, pe porțiunile inundate. Segmentul de cale ferată între ICF Buzău-Nehoiaș a fost acoperit cu nămol, iar 166 de poduri și podețe și numeroase porțiuni de drum forestier au fost avariate de ape. Totodată, mai multe linii electrice și telefonice au suferit defecțiuni, din cauza ploilor și a vîntului puternic. Cele mai afectate județe au fost Suceava și Constanța, guvernul alocînd fiecăruia cîte 3,5 miliarde de lei pentru repararea stricăciunilor. Pagube însemnate au mai fost înregistrate și în județele Botoșani, Galați, Iași, Bacău, Vaslui, Cluj și Prahova. (MEDIAFAX) De la pomană la spital 16 săteni din Almăj au ajuns la spital cu toxiinfecție alimentară, după ce au mîncat pe săturate la pomana unui consătean. Două salvări au fost neîncăpătoare, bolnavii fiind nevoiți să stea și pe jos, numai să ajungă la spital. Pentru că la pomană a fost invitat tot satul, cei de la Ambulanță cred că vor mai avea solicitări și în cursul nopții. Deocamdată, nu se cunosc cauzele toxiinfecției. Sanepidul a demarat deja o anchetă epidemiologică pentru a depista focarul de infecție. Dacă vor fi găsiți vinovați, organizatorii mesei riscă o amendă de pînă la zece milioane de lei sau chiar închisoare. Pioneze A fost nevoie de multă vreme pentru ca acest adevăr să fie evidențiat, și încă într-o cuvîntare a primului ministru; așa se întîmplă cu toate adevărurile profunde. Și, într-adevăr, România nu e moșia nimănui, ci a cîtorva dintre noi, baroni sau de rang și mai înalt. Avea dreptate domnul Iliescu, cînd ne spunea să ne ferim de moșieri. Numai că dînsul se referea la potențialii moșieri care ar fi putut veni din afară. Dar iată că sînt destul și înăuntru, care s-au pricopsit bine de tot. Faptul că majoritatea lor fac parte din același partid și că asupra unora planează gingașe bănuieli de corupție e desigur o pură coincidență, neîntîmplătoare, dar, în mod absolut justificat, exprimarea publică a acestor bănuieli a determinat proteste normale din partea conducerii de partid. Astfel, domnul prim-ministru spune într-o conferință că „ne-am săturat să tot primim pumni în barbă ”."(N-am înțeles dacă indignarea a fost generată de primirea pumnilor sau de punctul anatomic unde ei au fost aplicați). Iar domnul Cosmîncă spunea: „cui îi este permis în România să eticheteze drept corupt un partid cu 650.000 de membri?" De aici se desprind două concluzii. Prima, că gradul de corupție sau puritate a unui partid e determinat de numărul de membri ai săi. A doua concluzie este aceea că, chiar dacă corupția există, ea poate fi etichetată ca atare numai de persoane din afara țării. Adevărul este că diversele acuzații de corupție supără tocmai fiindcă multe din ele au un fundament real, iar opulența pe care o afișează unii este o dovadă certă a acesteia. Tot domnul Cosmîncă spune că poate fi etichetat drept corupt numai cel care a fost dovedit ca atare de organele abilitate. Ori aceasta ar însemna ca organele abilitate să dorească într-adevăr să dovedească acest lucru. Insă și printre organele abilitate există corupți dovediți. Iar justiția este iar oarbă, dar nu e surdă. Cînd l-am auzit pe domnul Năstase că e hotărît să elimine corupția din partid, i-am admirat curajul său aproape sinucigaș, căci asta ar fi diminuat serios numărul de membri ai partidului, mai ales prin zonele sale superioare. Mi-a tresărit inima cînd am citit propoziția Domniei sale „vom ataca tot mai apăsat". Dar în continuare mi-am dat seama că nu este vorba de corupție, ci de Băsescu. (Vor să-l aducă pe bietul om în așa grad de disperare încît să-și smulgă părul din cap). Și dacă se crede că Băsescu este un pericol superior corupției, atunci nu știu ce să mai cred eu. Să cred în Parchetul Național Anticorupție ca într-o salvare unică și miraculoasă? Dar Parchete au fost și nu le-a interzis nimeni să se ocupe și de corupție. Insă filtrele care trebuie parcurse pentru ca sa fie pus cineva în fața Parchetului Național Anticorupție sînt atît de minuțios elaborate că vor ajunge acolo numai cei care trebuie. Să facem totuși o mică socoteală privind eficiența acestui organism. El conține 300 de angajați. La salariile existente în acest domeniu, el va consuma cam 60 de miliarde de lei pe an. An în care, cu viteza de decizie justițiară cu care am fost obișnuiți, se vor produce trei corupți bine selecționați de la care se vor recupera zece miliarde. Trebuie totuși ca puterea să privească altfel lucrurile. Dacă și-au asumat puterea și-au asumat și toate obligațiile și riscurile ce decurg de aici. Ei sînt responsabili de tot ceea ce se întîmplă, implicit și de dezvoltarea fără limite a corupției. Și de absența unei dorințe reale de a lupta împotriva ei, lată de pildă în America, hau prins pe un membru al congresului cu mîfa-n sac, l-au dat afară imediat, nici vorbă de imunitate. S-au constatat fraude în domeniul financiar, s-a și înăsprit legislația, mergînd cu pedepse de pînă la 20 de ani de închisoare și amenzi usturătoare. Le reproșează ziariștilor că nu văd și părțile bune; păi nu le văd că sînt prea puține. Și impactul lor în viața de zi cu zi nu se observă. Suntem țara cu cea mai scăzută speranță de viață din Europa, cu o natalitate scăzută și o scădere dramatică a populației, cu o corupție multilateral dezvoltată, cu o sărăcie endemică afectînd un procentaj enorm al populației, cu un nivel de trai pentru mulți sub limita decenței. Și pentru toate acestea cine poartă vina? Și dacă prin comparație oamenii văd semeni ai lor, tot bugetari, cu mașini de lux, cu multe case, cu costume și ceasuri scumpe, cu concedii petrecute în îndepărtate locuri exotice, cum ar putea ei să-și exprime satisfacția și să aducă laude? Și nu e normal ca în mintea lor să încolțească bănuieli de corupție? Nu este vorba de a aduce prejudicii instituțiilor statului și ale puterii; ele au fost stabilite în mod democratic și trebuie respectate, dar persoanele care le deservesc se vor bucura de respectul nostru numai dacă îl merită. Numai dacă își fac datoria. Ar fi în interesul puterii să accepte cît mai multe informații privind deficiențele activității sale și chiar să fie mulțumită de aceasta, ceea ce nu se întîmplă. Democrația se învață greu, iar nostalgia partidului unic format din reprezentanții cei mai valoroși ai națiunii și care nu greșesc niciodată este prezentă și datorită eredității. Reacțiile, extrem de dure uneori, față de ziariști sau față de firava opoziție, mai ales în părțile ei gălăgioase, sînt expresia unei infatuări, a unui narcisism politic și a unui oarecare interes de a camufla adevărurile jenante. Și, de ce nu, putem identifica aici și un sentiment reflex de teamă. România nu e moșia nimănui Cîștigătorii premiilor acordate de Gazeta de Sud abonaților din luna iulie 2002 1. Mătanie Dumitru 2. Bitică Ciprian 3. Săndulescu Adela 4. Marica Aurel 5. Șotoi Ion 6. Nicola Ștefan 7. Pîrvu Aurelia 8. Camen Margareta 9. Oprea Alin 10. Ghițulescu Ion 11. SC Vasop SRL 12. Eremia Dumitru 13. Ene Paul 14. Vasile Nicolae 15. Glodeanu Pascu 16. Vatan Gigi 17. Pîrvu Ion 18. Fota Florică 19. Ioța Cristina 20. Nicolescu Dumitru - Castranova - Dolj. - Craiova, C. Nouă, bl. 29B, ap. 20. - Craiova, Rovine, bl. F 15, ap. 11. - Craiova, str. Rosmarini 40-44. - com. Leu - Dolj. - Craiova, Rovine, bl. 119, ap. 18. - Craiova, C. Nouă, bl. 1715, sc. 2, ap. 7. - Craiova, C. Nouă, bl. 29B, ap. 36. - com. Celaru - Dolj. - Craiova, cart. 1 Mai, bl. 1115, ap. 7. - Craiova, str. Runcului 12. - Craiova, str. Alexandru cel Bun nr. 49. - Craiova, C. Nouă, bl. 39, sc. 6, ap. 10. - Craiova, str. Părului 45. - Craiova, C. Nouă, bl. 68B2, ap. 8. - Craiova, V. Roșie, bl. K. sc. 5, ap. 4. - Breasta - Dolj. - Apele Vii - Dolj. - Craiova, cart. 1 Mai, bl. Gl, ap. 4. - Craiova, Aleea III Teilor 7. MARELE PREMIU al verii 2002 natistactivă oferă un autoturism DACIA 1310 Acum, găsiți în ziar talonul de participare la tragerea la sorți din luna septembrie țTA de SUD - l'OTIHLW AU OUTERIUOR DE IMVPESTTIADEAT Telefoanele redacției: Craiova 031/41.200, 41.32.00: Tîrgu Jiu 053/21.26.00; Dr. Tr. Severin 052/32.32.47. Slatina 049/41.60.49