Gazeta de Sud, septembrie 2002 (Anul 8, nr. 2283-2307)

2002-09-02 / nr. 2283

) 4 y OAAI3TA ■ SII» 1 lllHS abonament 70.000 lei I Hilly de la chiose 130.000 lei ABONEAZĂTE! 41.22.53 Reclamații pentru abonații ia rețeaua proprie de difuzare, tel. 419344 Nr. 2283 12 pagini www.gds.ro Luni, 2 septembrie 2002. Preț 5.000 lei Director: Adrian VOINEA Un suporter a căzut în gol din vîrful plopului Nicu Daniel, de aproximativ 30 de ani, a ajuns în comă de gradele II și III la Secția de urgență a Spitalului Clinic nr. 1 Craiova, după ce a căzut dintr-un plop de pe marginea stadionului „Ion Oblemenco“, de unde urmărea meciul de fotbal Universitatea Craiova - Steaua București. Bărbatul consumase băuturi alcoolice înainte, iar la al doilea gol al Universității s-a dezechilibrat și a căzut de la o înălțime de circa zece metri. Alina Lupu, medic specialist urgență medico-chirurgicală de la Spitalul Clinic nr. 1 Craiova, a spus că bărbatul a suferit un politraumatism cranian acut închis grav, plagă confuză mentonieră și intoxicație acută etanolică. De asemenea, înflăcăratul suporter a fost supus unei intervenții chirurgicale pe creier pentru extirparea unui hematom. Asupra lui s-a găsit doar un abonament de tren, pe numele Nicu Daniel, iar medicii nu cunosc vîrsta sau adresa pacientului. (I.P.) Prefectul județului Hunedoara, Aurelian Serafinceanu, a fost jefuit sîmbătă, din casa sa din Petroșani fiind furate 150 de milioane de lei, 9.000 de euro, 6.000 de dolari, trei telefoane mobile și bijuterii din aur. Prefectul a declarat că avea în holul casei sale două genți care conțineau banii cu care urma să cumpere materiale de construcții pentru amenajarea sediului unei firme. Sîmbătă dimineață, în jurul orei 5.00, o persoană sau mai multe au pătruns în casa familiei Serafinceanu, în timp ce aceasta dormea. Hoțul a intrat cu un rînd de chei pe care l-a lăsat în holul locuinței după comiterea furtului, prefectul precizînd ulterior că, în urmă cu trei săptămîni, a pierdut al treilea rînd de chei de la casă. Serafinceanu a spus că hoțul a urcat și la etaj, unde a căutat obiecte de valoare în dulapuri. Mai mult, acesta a luat cheile de la mașina lui Serafinceanu, pe care a răvășit-o: înainte de comiterea furtului, hoțul a tăiat cablul de curent electric cu care era alimentată casa. Prefectul își anunțase prietenii să nu vină vineri la el pentru a-i sărbători ziua de naștere, deoarece urma să plece din localitate. De aceea, el consideră că autorul furtului a crezut că nu este nimeni în casă. în momentul în care a auzit zgomot, hoțul a sărit pe geam, a căzut pe bucătăria de vară, de unde a trecut prin curtea vecinilor. Polițiștii au declarat că au un cerc de suspecți și sunt în căutarea autorului sau autorilor furtului. (MEDIAFAX) Prefectul a fost jefuit bAill A «le Sil» - «OIIIMAY Al. OIAWNI»K IHÎ PKlTI II.YIIIM CALENDAR ORTODOX Sf. Mc. Mariant: Sf. loan Postitorul, Patriarhul Constantinopolului Ronaldo a plecat din Italia sub escorta poliției Jucătorul brazilian Ronaldo, care a fost transferat sîmbătă, de la echipa Internazionale Milano la Real Madrid, și-a părăsit ieri domiciliul din Milano, escortat de poliție. Oamenii legii au supravegheat locuința lui Ronaldo din Milano pînă în momentul plecării jucătorului, după ce 1.300 de suporteri au protestat sîmbătă noapte în fața sediului clubului Internazionale Milano. Brazilianul a stat sîmbătă, timp de 12 ore, la sediul clubului, din cauza unor dificultăți privind transferul său la Real Madrid, securitatea sa fiind asigurată de 60 de polițiști. Jucătorul a ieșit din sediul grupării milaneze după miezul nopții, iar suporterii au aruncat în el cu ouă, monede și sticle. Parbrizul mașinii de poliție care l-a dus pe Ronaldo la reședința sa a fost spart. Potrivit AFP, fotbalistul brazilian i-a mărturisit unui prieten că îi pare rău că a trebuit să părăsească Italia în aceste condiții. „Sunt dezolat că trebuie să plec astfel, escortat de poliție“, a spus Ronaldo, care a sosit ieri, la ora 13.00 GMT, pe Aeroportul Torrejon din Madrid, cu un avion particular, însoțit de impresarul său, Alexandre Martins. Fotbalistul brazilian a fost așteptat de numeroși agenți de securitate, care i-au împiedicat pe jurnaliștii prezenți la aeroport să discute cu el. Ronaldo nu va apărea în public înainte de prezentarea oficială, care va avea loc astăzi (G.T.) Ronaldo, făcîndu-și loc printre polițiști și ziariști DIGRESIUNI O problemă serioasă Lung prilej de vorbe și de ipoteze, cum ar fi spus Topârceanu, a fost petarda aruncată de Adrian Năstase prin ideea că, dacă țara o dorește, n-ar exista nici un obstacol în calea unui nou mandat al lui Ion Iliescu la Cotroceni. Idee cu care, a zis ulterior dl Năstase, „presa s-a jucat". Prima observație care se impune, cred. Nu presa „s-a jucat". Dacă s-a jucat cineva, atunci s-a jucat primul ministru. Cum să nu existe nici un obstacol în calea unui nou mandat al d-lui Iliescu? Oare Constituția, care limitează strict mandatele, la două, nu e un impediment? Sau la noi, fiindcă ne aflăm la porțile Orientului, unde, cum s-a spus, „totul e luat cu ușurință". Constituția e facultativă, putându-se schimba în funcție de interesul unei persoane sau în funcție de sondaje? In America, dacă Reagan ar fi putut să candideze a treia oară pentru fotoliul de la Casa Albă, l-ar fi obținut cu siguranță. Nici Clinton n-ar fi avut, bănuiesc, probleme să obțină încă un mandat, dacă ar fi avut voie să candideze. Ceea ce i-a oprit pe amândoi să dorească vreo clipă să-și prelungească stagiul de președinți a fost Constituția. In țările pe care le numim avansate, având o democrație banală, nu una „originală", cum pare să existe la noi, nimeni nu-și permite să se joace cu Constituția. Fără să fiu un admirator necondiționat al Americii, recunosc că întotdeauna când văd prin filme cum simpla invocare a unui amendament decide într-un tribunal, am o strângere de inimă amintindu-mi cât valorează la noi un principiu constitutional cum e acela, să zicem, că „nimeni nu e mai presus de lege". Intr-un stat de drept real, cineva care ar sugera să fie modificată Constituția potrivit sondajelor ar provoca zâmbete. Iar dacă acel cineva ar fi primul ministru, ar provoca îngrijorări și interpelări. A doua observație care se impune. Dl Năstase „s-a jucat" zicând că și-a avansat ideea nu în calitatea sa oficială, ci ca „simplu cetățean". Cochetărie inutilă. Nimeni, firește, nu l-a crezut. Toată lumea a priceput „jocul". Problema e: un prim-ministru poate să vorbească, oare, ca „simplu cetățean"? Poate, desigur, dar in împrejurări private: la o bere, cu amicii, la o partidă de table sau în familie. In exercițiul public al funcției sale, însă, cred că nu. Spun o banalitate, fără îndoială, afirmând că sunt libertăți care se restrâng pe măsură ce urci pe treptele răspunderilor. O ședință de guvern sau o ședință de Birou Executiv al PSD nu sunt „poiana luilocan", chiarj^trim^ „Moroc-lui Năstase i-a plăcut meții". A treia observație care se impune e că ne izbim aici de o dilemă. Cât a fost glumă în „jocul" d-lui Năstase? Sau „jocul" a fost serios? Am înclinat spre „jocul-glumă", dând peste această frază: „Noi stăm cu urechea la pământ și ascultăm ce vrea poporul". Nu mi-l pot închipui pe dl Năstase oprind coloana oficială, undeva dincolo de Chitila, și ducându-se în marginea șoselei pentru a-și lipi urechea de pământ. Pe urmă, m-am gândit la ezitările pe care, probabil, le are Adrian Năstase în legătură cu viitoarele alegeri. Pe lângă titlurile de ministru de Externe, președinte de Cameră, președinte de partid și premier, de ce nu și-ar visa să fie și președinte al României? Dar n-ar fi mai sigur, oare, și, într-un fel, dătător de mai multă putere fotoliul de la Palatul Victoria? Aceste întrebări au înclinat balanța spre „jocul serios". Invinuind presa că „s-a jucat", Adrian Năstase a invitat-o să trateze „cu seriozitate problema". Ceea ce încerc să fac punându-mi, în final, câteva întrebări. Intre ce limite, oare, are dreptul un prim-ministru să glumească? Nu există riscul ca, nemaiștiind când vorbește serios și când glumește, să trecem cu ușurință peste momente grave, fără să le înțelegem importanța? Și ce trebuie să credem despre dependența Constituției de sondaje? Că nu trebuie să luăm în serios solemnitatea cu care am fost anunțați, în urmă cu doisprezece ani, că nimeni nu se va mai putea eterniza la putere cum s-a întâmplat în comunism? Sau că, mai urgentă decât revizuirea Constituției, ar fi revizuirea seriozității cu care e privită de politicienii noștri Constituția? Telefoanele rnducției: Craiova 051/41.311 ELECTROPUTERE a pierdut 100 de tone de ulei cu semnătura naivă a prefectului Mondea La meciul Pandurii - CSM Reșița Nicolae Mischie a fost primit cu semințe La meciul de sîmbătă dintre Pandurii și CSM Reșița, Nicolae Mischie, președintele Consiliului Județean Gorj, a mîncat semințe gratis. Cu toate că a dat de înțeles că este dispus să plătească, vînzătoarea a refuzat să îi ia banii, făcîndu-i semn lui Nicolae Mischie că e din partea casei. Acesta nu s-a bucurat singur de „pradă“, împărțind-o cu Constantin Preoteasa, șeful Direcției pentru Protecția Drepturilor Copilului, și cu omul de afaceri Relu Ștefanoiu. (E.M.) pagina 3