Gazeta de Sud, octombrie 2003 (Anul 9, nr. 2614-2640)

2003-10-01 / nr. 2614

Director: Adrian VOINEA Nr. 2614 12 pagini Gaz pe foc în scandalul parcărilor Primăria l-a înconjurat pe Mohamed Consilierilor locali craioveni li s-a strecurat în dosare, înaintea ședinței ordinare de ieri, o adresă semnată de Mohamed Al Orfahli și de avocatul său, Lucian Săuleanu, prin care sunt înștiințați că firma CRONOS IMPEX SRL le va cere daune de 1,3 miliarde de lei pentru prejudicii create prin încălcarea clauzelor din contractul de asociere privind exploatarea parcărilor cu plată din oraș. Firma amintită reclamă faptul că primăria nu i-a predat unele parcări incluse în contract. „Vă aducem la cunoștință că parcarea de pe bulevardul Mareșal Ion Antonescu (Parc), deși este inclusă în contractul de asociere și ne-a fost predată, iar noi am efectuat investiții, dumneavoastră ați concesionat terenul unei alte persoane juridice care a început construirea unei benzinării, astfel că noi nu putem desfășura activitatea în această parcare. Rezultă că dumneavoastră ați încălcat clauzele contractului de asociere în participare“, se specifică în adresa menționată. CRONOS „invită" consilierii să plătească Firma CRONOS mai revendică două parcări cu probleme, cea de pe strada Popa Șapcă (aceasta ar fi fost predată ca parcare, dar, în schimb, s-a amenajat o terasă pe trotuar în fața cofetăriei Amandina - n.r.) și cea de la Universitate, unde firma a cerut o altă parcare la schimb, dar nu a primit. Mai mult decît atît, CRONOS, pretextînd că municipalitatea nu a predat toate parcările, cere Consiliului Local Craiova daune cominatorii de 5.000.000 de lei pe ziua de întîrziere, începînd cu data la care a cîștigat ultimul proces în justiție cu autoritățile: în concluzie, consilierii „sînt invitați“ la sediul societății pentru conciliere cu privire la plata acestor sume. Unii consilieri municipali susțin că, dacă primăria ar fi dată în judecată, ar pierde procesul cu CRONOS. Primarul Vasile Buluceanu a dorit să comenteze situația; în schimb, surse din cadrul instituției susțin că l-au auzit pe primar spunînd că a semnat concesiunile „ca primarul“, deși e greu de crezut că nu a știut că parcările erau trecute în contractul cu CRONOS. Pînă atunci însă, mărturie a acestei gafe de proporții stau semnătura sa și cea a secretarei Nicoleta Miulescu, care poate contrasemna orice act. Prejudiciile vor fi suportate, evident, de craiovenii prostiți de aleșii care au semnat acest contract. • Bogdan GROȘEREANU Platoul din gura parcului a fost parcare și va fi benzinărie 400 de salariați de la UREX Rovinari au blocat DN 66 Peste 400 de salariați de la UREX Rovinari au blocat ieri-dimineață, timp de 15 minute, Drumul Național 66, care trece prin fața unității. După ce au protestat în curtea uzinei, cerînd plata salariilor neîncasate pe ultimele trei luni, muncitorii au ieșit pe Drumul Național și timp de 15 minute au traversat încontinuu strada, nelăsînd nici un autoturism să treacă. La rugămintea poliției, angajații AREX au reintrat în curtea societății, unde și-au continuat greva. Liderii de sindicat ai protestatarilor, care au fost suspendați pe șase luni din cauza unui proces cu UREX, au avut o rundă de discuții cu conducerea Uzinei, însă nu s-a ajuns la vreo înțelegere. SC UREX, care este patronată de omul de afaceri Alexandru Crișan, se află în topul datornicilor din România la bugetul de stat. (E.M.) Agenda publică Muncitorii au ajuns la capătul răbdării www.gds.ro Miercuri, 1 octombrie 2003. Preț 5.000 lei în mod normal, partida Jiul - Universitatea trebuia să se dispute de la ora 15.00. S-a ivit însă o delicată problemă „de partid și de stat“: astăzi, președintele României, Ion Iliescu, va participa, chiar în Valea Jiului, la festivitățile prilejuite de începerea noului an universitar. Prin urmare, s-a presupus că mulți oameni îl vor lăsa pe Iliescu cu ochii în soate și vor fugi la meci. Așa că nu a fost o problemă ca oamenii președintelui să-i convingă pe organizatori (inclusiv pe șefii de la FRF) să mute meciul Jiul „U“ Craiova de la ora 15.00 la 16.30! (S.B.) Dacă meciul va avea prelungiri, jucătorii alb-albaștri vor folosi lămpașe O bolnavă psihic s-a sinucis Elena Dima, de 56 de ani, din Murgași, s-a aruncat aseară de la etajul al șaptelea al blocului El din cartierul craiovean Rovine. Femeia a fugit din Spitalul de Psihiatrie nr. 3 din Craiova, unde era internată, a urcat în blocul El și s-a aruncat în gol de pe casa scării, decedînd. Elena Dima mai avusese două tentative de sinucidere în ultimele zile. (I.P.) de Alin TEODORESCU Alianța liberalilor cu democrații Chestiunea zilei este conferința de duminica trecută, 28 septembrie 2003, în timpul căreia liberalii și democrații au semnat documentele care consfințesc alianța dintre Partidul Național Liberal și Partidul Democrat. După aproape doi ani de negocieri, liberalii (în prezent 20% în sondaje) și democrații (în prezent 10% în sondaje) reușesc să închege o alianță care stabilește că la alegerile locale vor merge pe liste separate, cu excepția Bucureștiului, iar la parlamentare probabil vor merge pe liste comune. Alianța a primit un nume inspirat, DA (dreptate și adevăr), care ar putea fi foarte folositor în campanie. Bineînțeles, la conferința de duminica trecută s-au auzit tot felul de voci contrare alianței, dar nu se putea altfel. Liberalii și democrații pot astfel constitui un bloc electoral care să înfrunte colosul social-democrat. PSD se învîrtește în sondaje în banda 40-50% și nu dă semne de suflu sistolic. Alianța DA poate ajunge (dacă ar fi alegeri duminica viitoare) la 30%, nu destul pentru a guverna, dar destul să te facă să înțelegi că este vorba de un partid serios, demn de luat în seamă. O dată încheiată formal, cu acte în regulă, alianța DA are trei probleme majore de rezolvat. Prima problemă, și poate cea mai dificilă, este aceea de a ține sub control marea diversitate de personalități și caractere atît din PD, cît și din PNL. Atît Partidul Național Liberal, cit și Partidul Democrat sînt organizații noi, înființate în formele actuale cu doisprezece ani în urmă. Ele nu au disciplina de fier, structurile de cadre, sistemele de informare verticală și sistemele de negociere de care dispune PSD, un partid în care au venit multe cadre ale vechilor structuri politice. PSD s-a spart de două ori în scurta sa istorie (în 1992, cînd s-a format PD, și în 1997, cînd s-a format ApR, acum parte a liberalilor), dar nici chiar în perioadele de criză majoră nu a generat atîtea valuri în mass-media cîte generează micile rîcîieli liberale sau democrate. Lipsa structurilor organizaționale consolidate face ca alianța DA să fie din capul locului suspectă de posibilitatea de a se reîntoarce la convulsiile care făceau deliciul mass-media și distrugeau destine politice. Lui Traian Băsescu și Theodor Stolojan le trebuie multă capacitate organizatorică pentru a institui sisteme de comunicare, disciplină, platforme de negociere internă și capacitate de creștere organică. Theodor Stolojan are timp, nu este angajat nicăieri, este dăruit trup și suflet politicii. Rezultatele se văd. Darjrtian Băsescu are primăria Capitalei, partidul și veșnicele lupte de stradă cu PSD. Totuși, pînă acum, Traian Băsescu s-a achitat onorabil de toate aceste trei agende, căci plecarea fondatorului totemic Petre Roman nu a antrenat și dispariția partidului. Al doilea grup de probleme pe care trebuie să-l rezolve alianța este conflictul doctrinar dintre doctrina social-democrată a democraților și doctrina de dreapta a liberalilor. Acest conflict devine acut în actul guvernării. Social-democrația protejează salariații împotriva patronilor, statul împotriva societății civile, sectorul public față de sectorul privat. Liberalii fac exact pe dos. Aș fi curios cum ar rezolva alianța DA tensiunea de astăzi dintre cei care vor o cotă unică de impozitare pe salarii și cei care vor ca veniturile mari să fie taxate la singe cu SWTIP forblema clarificării doctrinare este foarte importantă, pentru că din doctrină rezultă soluțiile care rezolvă marile întrebări ale actului de guvernare. Aceasta este, de fapt, cea de-a treia problemă majoră pe care o are de rezolvat alianța, oferta electorală, programul, ideile de bază ale marketingului electoral. Publicul român nu mai este naivul din 1996, cînd credea că, dacă schimbă politicienii, va curge lapte și miere. Nu mai este nici sastisitul din 2000, cînd ar fi ales și pe Emma Nicholson numai să se termine cu scandalurile politice. In 2004, dacă vrei votul românilor îți trebuie o ofertă clară și în special eficientă pentru corupție, sărăcie, dezvoltare. Nu se mai poate cu promisiuni. Dacă alianța DA va fi capabilă să rezolve aceste trei probleme, vom participa la o palpitantă cursă electorală. Constituția la țară mai la joc și apoi la vot! în timp ce tîrgujienii vor plăti facturi de șapte milioane pentru încălzire Primarul Florin Cîrciumaru s-a transformat în agenție imobiliară a PSD -------------------------- pagina a Buni și banii colegilor de partid Afișele pentru referendum intră în tipografia lui Mischie • „O parte dintre afișe le vom tipări pe femei, o parte pe banii partidului“, a spus Nicolae Mischie în conferința de presă a PSD ; în Gorj, vor fi organizate adunări pentru popularizarea modificărilor activi Constituției din 1991 É ‘ ! 'EATA «ist!» - (OTIDLU AL OLTERILOR DE IMIUNTLVNH^) Telefoanele redactii: Craiova 0251/41.31.00. 41.32.00; Tîrgu Jiu 0253/21.26.00; Dr. Tr. Severin 0252/33.32.47; Slatina 0249/41 StM9 g - .