Gazeta de Sud, septembrie 2005 (Anul 11, nr. 3204-3229)

2005-09-01 / nr. 3204

Director: Adrian VOINEA Nr. 320416 pagini www.gds.ro Joi, 1 septembrie 2005. Preț 7.000 lei / 70 bani Escrocherii pe bandă rulantă la casele de schimb ALLROM 2003 SRL în urma dezvăluirilor făcute în ultima perioadă de Gazeta de Sud cu privire a modalitatea in care casele de schimb valutar ale firmei SC ALLROM 2003 SRL își trag pe sfoară clienții, tot mai mulți oameni au acceptat să vorbească despre cum au fost înșelați de angajații omului de afaceri Alexandru Podgoreanu, in buzunarele căruia intră zilnic sute de milioane de lei din zeciuiala impusă celor care vor să schimbe valută. Tot mai mulți clienți păcăliți de amintitele case de schimb descriu modul de operare al oamenilor lui Podgoreanu: clientul intră în casa de schimb, bodyguardul închide ușa după el și alungă alți clienți, iar în interior li se explică victimelor că nu li se va lua nici un comision, deși într-un colț stă scris mititel și aproape invizibil că se aplică un comision de 10%. După ce clientului i se bate banul în casă și i se dau banii, acesta are neplăcuta surpriză să afle că i s-a luat o zecime din suma sperată. Iar cînd protestează și își cere banii înapoi, este azvîrlit afară de bodyguardul aflat la ușă. Zeciuiala lui Podgoreanu este practicată la scară națională, prin casele de schimb valutar deschise în toată țara de firma SC AUROM 2003 SRL. în ciuda zecilor de plîngeri, autoritățile însă nu se obosesc prea tare să sancționeze escrocheria. Iar cînd totuși o fac, ,D . , oficialitățile sunt amenințate cu moartea. (A.D.) Dd CjinilG Âtti Două taxiuri s-au șifonat serios după ce s-au ciocnit frontal. Tiberiu Fiță, de 21 de ani, din Craiova, venea cu trei clienți în mașină pe strada A.I.Cuza dinspre Universitate, în noaptea de marți spre miercuri, în jurul orei 3.30. La un moment dat, i-a apărut în față taxiul condus de Florin Dugheană, de 22 de ani, din Craiova, pe care nu a mai avut timp să-l evite: în urma tamponării, cele două mașini au ieșit destul de șifonate, iar ocupanții lor au suferit răni ușoare. Unul din clienții lui Tiberiu s-a lovit la cap, celălalt la nas, ultimul scăpînd doar cu o sperietură. Taximetriștii au fost răniți doar la picioare. Din primele cercetări ale polițiștilor s-a stabilit că vinovat de producerea accidentului este Florin Dugheană, care a intrat cu mașina pe contrasens, ciocnindu-se cu celălalt taxi. în urma alcool testului a reieșit că șoferul vinovat nu băuse nimic, însă cel care nu încălcase nici o regulă de circulație avea o alcoolemie de 0,18 la mie. (A.M.) Dugheană l-a șifonat pe Fiță Joia dulce Fără îndoială, este greu sa dai o definiție completă și edificatoare a „valorii". Pe cînd contrara ei, nonvaloarea, se autodefinește convingător, mai ales prin maniera preponderentă de afirmare a ei, impostura. Ceea ce putem spune cu certitudine este faptul că valoarea are în ea ceva peren, care, chiar dacă se estompează cu timpul, nu dispare; în al doilea rînd, valorile slujesc intereselor unor entități umane. In al treilea rînd, marile valori sînt etichete de calitate care pot influența aprecierea pozitivă a poporului căruia îi aparțin. Această ultimă calitate nu trebuie însă strîmb înțeleasă, prin judecăți de tipul „poporul care l-a dat pe cutare și cutare... nu poate să facă cutare sau cutare lucru". Poporul german i-a dat pe Beethoven, Bach, Goethe, Kant și multi alții, dar i-a dat și pe Hitler, Mengele etc. In Rusia, după Tolstoi, Dostoievski, Gogol, Cehov, Glin ca, Musorski etc., au urmat Lenin și Stalin, unii din cei mai mari criminali din întreaga istorie a umanității. Nici ierarhizarea valorilor în funcție de recunoașterea publicului larg nu are întotdeauna valoare definitivă. Oastel de ierarhizare făcută acum patru ani în Germania nu-l conținea printre primii zece pe Beethoven. (La fel s-a întîmplat în Anglia cu Shakespeare). Uneori chiar personalități extrem de competente creează discuții. Ca de pildă, Thomas Mann care consideră că cei mai importanți germani din toate timpurile sunt Bismarck, Luther și Goethe. Fără îndoială, ei nu pot lipsi de pe o astfel de listă, dar mai sunt și alții care merită să fie menționați. La noi, o astfel de încercare de plebiscit asupra valorilor naționale i-ar situa azi în frunte pe Mutu, Hagi, Becali, Adi de Vito etc. Totuși, o concepție cvasiunanimă asupra noțiunii de „valoare", ușor incompletă și confuză, este acceptată, ceea ce permite impostorilor să identifice valori și să încerce distrugerea, anihilarea sau compromiterea lor, pentru ca, în locurile rămase libere, să se instaleze ei înșiși. La români, activitatea de denigrare a valorilor a fost și a rămas o activitate permanentă, desfășurată cu înalt simț patriotic. Din astfel de motive, în perioada interbelică, mari valori, și nu numai naționale, au ales calea exilului pentru a se afirma ca atare. La începutul perioadei comuniste, problema valorilor autentice a fost realizată simplu, prin distrugerea fizică, aproape totală a lor. Cele puține care au rămas au trecut de partea puterii, unii cu toate bagajele, alții numai cu o parte din ele. (S-au dovedit astfel spusele lui Einstein privind oportunismul intelectualilor și fragilitatea conștiințelor lor...). Valorile care s-au ridicat apoi, din cauza sistemului în care trăiau, nu și-au putut cîștiga universalitatea pe care unii o meritau. După revoluție, denigrarea reciprocă și contestarea valorilor, nemaicunoscînd constrîn geri de nici un fel, a devenit pre ocuparea preponderentă, în special pentru scriitori. Care uneori au găsit și ținte comune. O astfel de țintă comună multora este Mihai Eminescu, despre care unul dintre cei însărcinați să se ocupe de destinele culturii române spune că „este un cadavru din debaraua literaturii române". După Călin Vlasie, poet și eseist, (îl cunoașteți, nu?), Eminescu este „modelul ideal al unei culturi anistorice", este „primul antisemit, primul antiliberal" și „a făcut compromisuri politice grețoase". După multe alte reflecții de tipul „Eminescu reprezintă o capcană uriașă pentru poporul român", Călin Vlasie conclude că „Eminescu este idiotul național". Fără îndoială, impresionează puternic priceperea lui Călin Vlasie în depistarea și cunoașterea idioților; categoric, el l-a condus după vechiul dicton elin „cunoaște-te pe tine însuți". Continuare în pagina 4 m VALOARE ȘI IMPOSTURA Fiul magistratului Covei se joacă din nou cu legea Iustin Covei, fiul judecătorului de la Curtea de Apel Craiova. Marin Covei, împreună cu nouă tineri, este acuzat de ultraj contra bunelor moravuri și tulburarea liniștii publice. Șase dintre ei, printre care și odrasla magistratului, au fost reținuți pentru 24 de ore, susțin surse din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Craiova. Ultima zi de detenție, întîia zi de libertate pagina în octombrie împlinește 22 de ani. Pentru prima dată, după patru ani, Cristian Gavrilă își va sărbători ziua acasă. Și atunci, de ziua lui, va încerca să uite toate duminicile, Crăciunurile și Paștele petrecute în ultimii patru ani în Penitenciarul pentru Minori și Tineri Craiova. De frică a sărit în gol O fată de 15 ani s-a aruncat de la etajul doi al unui bloc, de frică să nu fie violată. Minora a fost convinsă de doi tineri din Drobeta Turnu Severin să îi însoțească într-un apartament pentru a sta de vorbă. Tinerilor li s-a deschis apetitul sexual și au început să îi facă fetei propuneri indecente. Profitînd de o clipă de neatenție a celor doi, minora s-a aruncat în gol de la aproape opt metri. Serviciul de ambulanță a fost solicitat de vecinii din bloc. Viorel Marin, asistentul de pe ambulanță, a declarat: „Fata mi-a spus că băieții au încercat să întrețină relații sexuale cu ea împotriva voinței ei, iar unul dintre ei a lovit-o cu coada unei mături, moment în care, de frică, a sărit de la etaj“. Fata a ajuns la Secția de chirurgie a Spitalului Județean din Drobeta Turnu Severin, avînd multiple lovituri pe corp și, se pare, și o fractură de bazin. Tinerii au fost reținuți în scurt timp de poliție. Din primele cercetări s-a constatat că este vorba de un recidivist care a mai fost reținut pentru viol, iar celălalt, care era și proprietarul apartamentului, este soldat la o unitate militară din Galați și se afla în permisie. Cei doi tineri, dacă vor fi găsiți vinovați, riscă să stea după gratii 12 ani pentru tentativă de viol. (A.C.G.) DEJURINE DE CEA MAI BUNĂ CALITATE, LA CEL MAI MIC PREȚ. 0 Tel. 0724.200.062. Colectivul si patronii Complexului BACRIZ îi urează lui RAMI SAFI, cu ocazia zilei de naștere, multă sănătate și „La mulți ani!“ (?) întrebarea zilei la www.gds.ro Ar trebui verificații activitatea casei de schimb ALI ROM 2003? REDUCE» «29 LEI (eD. 22143) (tD. 22143) DETALII ÎN PAGINA 2 H í’fhail m! Telefoanelor redacției: Caltwa «J2SÎ/‘Î1 *1 72 41.32.00. Tugu Jiu 0253/21.25 00. Dr. Ti Scvoiiu 0252/33 324P Radio/) CURS VALUTAR Su4CvSb& A /f Dolar SUA 28.750 Tirni- pp.T fșy *Ș$* EURO 35.111 , 30.025 Gram de aur 400.253 CALENDAR ORTODOX + Cuv. Simion Stîlpnicul și mama sa, Cuv. Maria. începutul Anului Bisericesc ABONEAZĂ-TE ACUM! 0251/412.146 abonament 0.901«’ de la chioșcio.ro L Telefon reclamații 0251/412.146 VREMEA ÎN OLTENIA Craiova Slatina Tirgu Jiu Dr. Tr. Severin 10 ° C - 26 ° C 10 ° C - 26 ° C 7 ° C - 24 ° C 13 ° C - 24 ° C