Gazeta de Sud, iunie 2006 (Anul 12, nr. 3432-3457)

2006-06-01 / nr. 3432

Ziua bucuriei 0 dată pe an, copiii din lumea întreagă au o zi a lor. Primesc cadouri, sunt în centrul atenției și copilăria le este mai fericită, în Craiova, autoritățile le-au creat celor mici un orășel medieval, în care prichindeii descoperă personajele din lumea basmului, în fiecare casă unde există un copil, astăzi va fi sărbătoare, în Dolj sunt și copii rămași fără case. Cei aflați în centrele de plasament vor primi daruri de la organizații, instituții, companii sau persoane particulare; cei care se adăpostesc în corturi, pentru că apa le-a luat casele, vor avea și ei parte de o zi specială. Caravana Speranței, acțiunea umanitară inițiată de Fundația „Gazeta de Sud“, se reîntoarce astăzi în mijlocul familiilor aflate încă în suferință. De această dată, pentru a alina cel puțin o parte din amărăciunea de pe chipul micuților, pentru care copilăria nu va conține numai amintiri fericite. Copiii sunt astăzi In centrul atenției . Un asistent din cadrul Sericiului de Medicină Legală (SML) Gorj a fost prins în flagrant, în timp ce primea 300 de lei noi pe care îi pretinsese pentru a înlesni eliberarea unui certificat medico-legal. Nicolae Bâcoi, de 42 de ani, din Târgu Jiu, salariat al Serviciului de Medicină Legală Gorj, a cerut banii respectivi unui localnic din comuna gorjeană Săulești. Asistentul medical ar fi trebuit să faciliteze eliberarea unui certificat medico-legal cu o durată de îngrijiri medicale mai mare de 30 zile. Angajații Serviciului de Investigare a Fraudelor au fost sesizați însă de cetățeanul căruia i se ceruse șpagă, polițiștii solicitând intervenția procurorilor din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Gorj pentru organizarea unui flagrant; în urma anchetei, procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Gorj au dispus cercetarea lui Nicolae Bâcoi, în stare de libertate, angajatul SML Gorj fiind acuzat de săvârșirea infracțiunii de trafic de influență. Acesta are interdicțiea de a părăsi localitatea pe o perioadă de 30 zile. (E.M.) Asistent prins în flagrant JOIA DULCE Am încercat mereu să-nțeleg câte ceva din tot ce mă-nconjoară. De pildă, m-am străduit să-nțeleg mesajele unor mari opere ale muzicii clasice. Am ascultat luni în șir, aproape zilnic, aceeași piesă. Mi-am dat seama curând că inteligența și pregătirea mea insuficiente nu-mi pot permite să pătrund profunzimea mesajului muzical. Mi-ar trebui un secol ca să pot găsi răspunsuri la întrebările conținute în operele lui Beethoven scrise numai în ultimii ani de viață. Așa că-mi rămâne doar bucuria interioară, starea emotivă a satisfacției estetice. Tot astfel încerc, de 15 ani, să înțeleg sensurile politicii românești, dar n-am reușit, deși o analizez aproape zilnic. Dar nici nu rămân cu satisfacții și bucurii în urma analizei ei. Dar de fapt minte înțeleg multe, dar mi-e groază să formulez concluzii; așa că, zic și eu așa cum spunea Eminescu, în alt context: „a-nțelege n-o mai pot“. Rămân doar la o concluzie globală, acești ani constituie una dintre cele mai nefaste, mai nenorocite, mai murdare pagini din istoria noastră. Așa că îi admir pe ziariști, pe editorialiști, pe analiștii politici care se străduiesc să caute în mocirla politicii idei, principii, motivații. Uneori reușesc, cel puțin parțial, dar, pe lucrurile scoase din mocirlă, oricât le-ai curăța tot mai rămâne puțin noroi. Și apoi, mai tot ce se prezintă în presă reprezintă doar efecte: determinarea cauzelor este de multe ori incompletă și adesea subiectivă. N-am deloc pretenția că mâzgălelile mele stângace, cu pretenții de editoriale, sunt analize politice. Sunt doar opiniile unui om obișnuit, din afara politicului, care vrea să stea de vorbă cu dumneavoastră. Și vă mulțumesc că acceptați să discutăm. Comentariile dumneavoastră sunt mult mai interesante, mai pertinente, și reușesc totdeauna să completeze lipsurile editorialelor mele. în felul acesta, antica, ateniană agora revine, prin intermediul internetului. Mă bucură participarea la discuții a celor din diasporă; aceasta nu înseamnă o apreciere a calității editorialelor, discutabilă de altfel, ci o formă de exprimare a dorului de țară. V-aș invita să veniți aici, în Craiova, să stăm de vorbă, dar acum nu se poate. V-ar fi foarte greu, căci ați înflorit teii. Dacă treci de gunoaiele din jurul stadionului și ajungi pe aleea de tei de lângă Mitropolie, ai impresia că așa trebuie să fie și drumul spre rai. Mai ales când e slujbă și difuzoarele învăluie teii înfloriți cu cântări adresate Domnului: „Miroase florile-argintii / Și cad, o dulce ploaie...“. Evenimentul acesta a fost anunțat din timp de castani, care au aninat prin crengi albe policandre. Și de modestele sălcioare și iasomii. Puțin mai departe de Mitropolie, un pâlc de plopi (evident, fără soț) își întinde umbra subțire, care se mișcă după soare, măsurând astfel cu discreție scurgerea neîntreruptă a timpului. O fată frumoasă, ca o Domniță din alte vremi, a trecut pe lângă șirul de plopi; și ei s-au înfiorat la fel ca pe vremuri, când altă Domniță a trecut pe lângă alți plopi, și căreia Arghezi i-a spus: „Tu ce-nfiori pe șesuri plopii/ când treci, din creștet la picioare/ Și prinzi de tot ce te-ntâlnește/ O plasă caldă de răcoare/... Femeie răspândită-n mine/ Ca o mireasmă-ntr-o pădure...“ Pe umărul fetei s-a așezat un flutur, dar nu era flutur, ci un mesaj de dragoste: „îți scriu, Domniță, printr-un flutur/ De la Castelul zânelor/ în murmurul fântânilor...“. Mă gândesc și eu ca omul cel prost și fără minte, Dumnezeu ne-a dăruit atâtea lucruri frumoase, iar noi ne străduim să le distrugem, să le murdărim, să le pângărim. Și o facem cu entuziasm și dăruire. Veniți să vă convingeți, căci dacă veți întârzia mai mult, nu veți mai găsi nici tei, nici plopi, nici castani. Ăștia sunt în stare să-i taie pe toți. Vom avea ocazia să ne și distrăm puțin, dacă vom privi în fiecare după-amiază, la ora 5.00 felejurnalul de la Pro TV. Ce întâmplări nostime, educați de Cezar AVRAMESCU ve! Putem vedea cum unul îi crapă capul nevestei, cu o precizie care l-ar face invidios și pe chirurgul acela vienez care l-a operat pe..., nu că-mi scapă numele! Vom vedea violatori profesioniști, cu vechime în câmpul muncii, și care totdeauna sunt anchetați în libertate și uneori fac și pușcărie. Sau crime atât de frumoase, numai că criminalii n-au suficientă cultură și discernământ în alegerea victimelor. Eu le-aș putea indica unele mai potrivite. M-a distrat cazul femeii de 83 de ani care era ibovnica întregului sat și pe care fiul său a omorât-o. Fiindcă îi făcea de râs familia. Așa și este la 83 de ani să faci așa ceva. Hai, dacă ar fi avut numai 80, ai mai înțelege... După cum vedeți, în domeniul ăsta nu numai că am intrat în Europa, dar am și depășit-o puțin. (Ca și în multe altele de altfel). Ce mai, a nnebunit lumea. Și în curând, vor înnebuni și salcâmii. Cine va mai putea intra în pădurea de la Radovan, în dezmățul acela de miresme... A-nțelege n-o mai pot 1 Titlurile zilei EVENIMENT/ PAGINA 2 Miting antifumat în centrul Craiovei Peste 300 de elevi și preșcolari au participat ieri la un miting în centrul Craiovei, cu ocazia Zilei Mondiale Antifumat ACTUALITATE / PAGINA 3 Compromis pe parcări Primarul Antonie Solomon este dispus să-i dea firmei Cronos chiar și parcările de pe Calea București, numai ca patronul arab să renunțe la locurile din centrul Băniei SOCIETATE/ PAGINA 5 Pensionare în masă printre medici Vor fi pensionate doctorițele care au vârsta de 57 de ani și zece luni și un stagiu complet de cotizare de 25 de ani și zece luni, precum și medicii care au împlinit 62 de ani și zece luni și au lucrat 30 de ani și zece luni ECONOMIE/PAGINA 64.500 de firme doljene în moarte clinică Acestea nu desfășoară nici o activitate și ar trebui dizolvate și radiate. Fiscul și Oficiul Registrului Comerțului nu fac nimic în acest sens, deoarece procedurile înseamnă cheltuieli suplimentare. Inactivii nu mai primesc documente cu regim special de la Imprimeria Națională Codul Fiscal aprobat de guvern Executivul a aprobat ieri proiectul de lege privind modificarea Codului Fiscal. Actul normativ urmează să fie trimis parlamentului spre dezbatere și aprobare, astfel încât noile reglementări să intre în vigoare începând cu 1 ianuarie 2007. Anunțul privind aprobarea proiectului de lege a fost făcut de ministrul finanțelor publice, Sebastian Vlădescu. Conform acestuia, cele mai importante prevederi ale proiectului sunt menținerea cotei unice de 16 la sută, care urmează să fie aplicată uniform pentru toate tipurile de venituri și profit. Taxa pe Valoare Adăugată va avea în continuare o valoare de 19 la sută, neexistând cote diferențiate pentru produsele alimentare de bază. (V.T.) întreruperea apei calde costă scump Termoficarea Regia de Termoficare va pune în practică blindarea conductelor de apă la scările de bloc cu datorii mari la plata facturilor la începutul acestei luni, deși se angajase să facă acest lucru în urmă cu o lună. Viceprimarul Sorin Iordache a spus că s-a încercat acordarea unui răgaz datornicilor, în speranța că aceștia vor plăti ce au consumat. „E vorba de o acțiune amplă care include atât comasarea unui număr mare de angajați ai regiei, cât și cheltuieli suplimentare. Noi am tot sperat să mai plătească și ei din debite“, a spus Iordache. Blindarea conductelor presupune realizarea de săpături și introducerea unei membrane cauciucate în conducte, pentru a opri circulația apei. Precizăm că operațiunea va fi întreprinsă doar la blocurile care nu au contoare de apă caldă; în prezent, 70% din scările de bloc din oraș sunt în această situație. (R.M.) GAZETA de SUD angajează REPREZENTANȚI VÂNZĂRI ABONAMENTE pentru Craiova Relații la telefon: 0251/412.253 GAZETA de SUD angajează TEHNOREDACTOR Detalii în pagina 8 USD 2,7511 EURO 3,5386 1 gr. AUR 57,7855 înălțarea Domnului (Ziua Eroilor); Sf. Mucenic Justin Martirul și Filosoful; Sf. Mucenic Hariton Craiova 24 ° C/ 13 ° C Slatina 24 ° C/ 13C Targu Jiu 23 ° C/ 10 ° C Dr. Tr. Severin 2S ° C/ 14 ° C ABONEAZA-TE CU NUMAI 10,9 LEI NOI ECONOMISEȘTI LEI NOI Abonare și reclamații: 0251/412.146 Cotidian al oltenilor de pretutindeni Tiraj: 27.810 BRAT \l