Gazeta de Sud, iulie 2006 (Anul 12, nr. 3458-3483)

2006-07-22 / nr. 3476

* fc Director: Adrian VOINEA Nr. 3476 | 16+16 pagini | www.gds.ro | Sâmbătă, 22 iulie 2006 ! Preț: 90 bani Omar Hayssam, istorie națională Dispariția lui Omar Hayssam a produs reacții în lanț. Procurorul general al României, Ilie Botoș, și-a anunțat ieri după-amiază demisia, la 24 de ore după șefii serviciilor secrete, care și-au părăsit la rândul lor scaunele după scandalul declanșat de dispariția sirianului. Botoș a ieșit în public pentru a anunța motivele gestului său, ocazie cu care a făcut o afirmație extrem de importantă, dar neconfirmată încă ferm de nici o autoritate: „Omar Hayssam a ieșit din țară“. Nici ministrul administrației și internelor, Vasile Blaga - omul care gestionează granițele țării, n-a exclus posibilitatea ca Omar Hayssam să fi ieșit ilegal din țară. Omar Hayssam a fost dat în urmărire internațională prin Interpol, fiind căutat în 184 de state ale lumii. în țară, sirianul a fost căutat la toate casele pe care le are în România, la sediile firmelor sale și în toate clinicile de stat ori private. Până și călătorii aflați în trenuri au de suferit din pricina lui Hayssam. Toate garniturile au opriri mai lungi, în fiecare stație CFR, pentru ca echipele de jandarmi și polițiști, înarmate cu paza sirianului, să-l caute pe Omar Hayssam în fiecare vagon pagina Hayssam pe vremea când era în mâinile autorităților. Acum a dispărut Tot mai multe produse contrafăcute invadează piața; este vorba, după cum se știe, de produse inferioare care, copiind ambalajul sau prezentarea produselor originale, încearcă să se substituie acestora. La noi însă produsele contrafăcute ne invadează nu numai piața, ci și viața. Nu intenționez defel să privesc lucrurile din punct de vedere politic, admițând, prin reducere la absurd, că bâlciul cotidian dâmbovițean ar putea fi considerat ca activitate politică. Pe mine puțin mă interesează dacă liderii politici se numesc Fasolaru, Molanu, Fluture, Muscă, Viespe, Geonăiescu etc.; mă interesează realitatea, rezultatele activității lor. Rezultatele mă interesează și nu culoarea cu care și-au livit șandramaua politică. Culoarea respectivă este un camuflaj sub care ascunde setea de putere. , Asistăm de mai mult timp, mai mult chiar decât am putea suporta, la circul ridicol al certurilor între partide, în interiorul acelorași partide, între Palate etc. Grotescul, penibilul acestor dispute ar trebui să ne determine să le ignorăm, să nu le acordăm o atenție pe care n-o merită. Dar timpul pe care-l consumă cu aceste certuri este timpul nostru, timpul pe care l-am dăruit prin vot, ca să ne rezolve problemele. Culmea cinismului: aceste certuri sunt motivate prin grija față de noi, ca o manifestare de patriotism. Ăsta e un patriotism contrafăcut. Cazul Hayssam aduce din nou în prim-plan problema justiției. Cu toții suntem pentru independența acestei instituții a statului, dar și cu dreptul nostru de a judeca și aprecia activitatea acesteia. Ori, deficiențele acestei instituții sunt numeroase și extrem de vizibile și exercită o influență negativă accentuată asupra societății. Magistrați corupți, sentințe disproporționate pentru același caz la diferite niveluri ale instanțelor, favorizarea, și procedurală, și decizională, a celor cu bani sau funcții înalte în detrimentul oamenilor simpli etc. sunt frecvente și vizibile. Ca urmare, corupția continuă să se dezvolte la niveluri înalte și de culori politice diverse, bazată pe clemența selectivă a justiției. Cum ne explicăm că suma fraudelor comise la noi cu fondurile comunitare egalează cuantumul fraudelor tuturor țărilor nou-intrate în UE? Justiția ar trebui să se autoregleze și controleze prin propriile ei organisme; și dacă n-o face, să nu se mai indigneze când este criticată și să nu mai dea vina pe alții. Căci altfel continuă să rămână o justiție contrafăcută, în aceeași stare se prezintă și alte instituții fundamentale ale statului: învățământ, sănătate, poliție, administrație. Vezi rezultatele la beac sau la concursurile de titularizare, vezi mizeria din spitale, lipsa de medicamente, numărul insuficient de paturi, vezi dispariția peste hotare a atâtor persoane dubioase, vezi birocratismul sufocant, domolit doar de șpagă etc. Toate aceste instituții sunt contrafăcute, întreaga societate românească este contrafăcută. O primă cauză ar fi diminuarea dramatică, prin emigrări, a părții dinamice a societății, a persoanelor între 30 și 40 de ani. Asta nu înseamnă să-i glorificăm sau să-i condamnăm pe cei plecați, dar nici să-i martirizăm pe cei rămași sau să-i considerăm, incorpore, incapabili. Cei rămași sunt minoritari și debusolați; în plus, posibila evoluție a tinerilor este frânată de legislație și de unele automatisme moștenite sau dobândite, în primul rând, absolutizarea criteriului politic în evaluarea și ierarhizarea valorilor. Apoi utilizarea, în același scop, a criteriului vechimii în muncă, este greu de crezut că o mediocritate devine, cu trecerea anilor, o valoare. Eu cred că e invers. Refuzul progresului unei structuri vine din structura însăși; cei care au ajuns în vârf nu vor ceda poziția lor și nu-și vor recunoaște limitele. Dacă ne uităm numai la învățământul superior (sau așa-numit), preparatorii, adică tinerii, constituie singura categorie care, prin statut, poate fi eliminată foarte ușor. Dacă timp de trei ani nu participă la un concurs pe un post de asistent, ei sunt destituiți. Dar acest post de asistent trebuie să existe, ceea ce se poate realiza fie prin mărirea numărului de posturi, fie prin îndepărtarea unor cadre care nu corespund; ambele alternative sunt iluzorii. Din când în când se elaborează criterii calitative stricte privind valoarea cadrelor didactice, dar ele sunt pentru cei ce vin din urmă, nu pentru cei ce sunt. Dar toate aceste neajunsuri se vor rezolva pe 22 iulie, când, așa cum ne informează toate ziarele, matura Monica își va uni destinul cu inocentul Irinel. Atunci se va realiza idealul oricărei societăți: unirea între tinerețea tumultoasă și vârsta senectuții. Oricum, viața noastră pare contrafăcută. Produse contrafăcute * \ 1 Titlurile zilei SOCIETATE / PAGINA I Craiova, sub invazia lubenițelor Venite parcă să acopere cenușiul trotuarelor, sute de kilograme de lubenițe ocupă abuziv locul pietonului, care nu mai are pe unde să treacă. Zeama lăsată de pepenii verzi „încercați“ se scurge pe trotuar ADMINISTRAȚIE ȘI POLITICĂ / PAGINA 7 Constructor incapabil la blocul 21A Miliardele de lei destinate finalizării blocului 21A, situat vizavi de Universitate, zac în prezent în conturile Consiliului Județean Dolj, pentru că firma desemnată să efectueze lucrările nu are capacitatea de a-i cheltui Liberalii doljeni strâng semnături pentru retragerea din Irak Campania liberală de strângere de semnături pentru retragerea trupelor românești prezente în teatrul de operații din Irak a debutat ieri și la Craiova. Liberalii doljeni au amenajat un punct pentru strângerea de semnături de la populație pe esplanada Teatrului Național din Craiova, iar până la începutul lunii septembrie, când campania se va finaliza, conducerea filialei județene a PNL speră să strângă peste 20.000 de semnături. Prezent la inaugurarea campaniei din județ, ministrul delegat pentru relația cu parlamentul, deputatul de Dolj Mihai Voicu, a declarat că propunerea PNL este firească în condițiile în care trupele românești dislocate în Irak și-au îndeplinit misiunea. „Știm deja că două treimi din cetățeni sunt de acord cu retragerea trupelor din Irak. Vrem prin această campanie să demonstrăm și celor sceptici că propunerea noastră este justificată. Reamintesc că misiunea trupelor noastre în Irak era înlăturarea unui regim corupt, obiectiv care a fost îndeplinit, și să contribuim la instaurarea unui regim democratic și consider că și acest obiectiv a fost dus până la capăt“, a declarat Mihai Voicu. (C.B.) Acest număr conține ! Suplimentul A. de cultura SCRISOARE PENTRU ARTE VIZUALE: : „Corpul ca o pagină albă ! tie Matei Bejenaru, pag. 15 Mă crezi că Superman îl bate pe Omul aianjen? Agricultori. CEL MAI BUN PREȚ pentru GRAUL DE PANIFICAȚIE II 9 recoltat 2006 3.500 lei/kg est^wfyrlt de care 1coki^ PLATA se face PE LOC după recepția calitativă și cantitativă a mărfii în silozurile noastre din Județul Dolj. Persoane de contact: Doru Călinescu tel. 0744 780 087 Rodica Avram tel. 0728 286 060 Tel 0251.417 366, Fax 0251.413.257, email: offlce@cerealcom.com