Gazeta de Sud, aprilie 2007 (Anul 13, nr. 3689-3710)

2007-04-02 / nr. 3689

i Alianța IGEN Călin Popescu Tăriceanu va intra în istorie ca întâiul prim-ministru postdecembrist care a dat România pe mâna ungurilor. Invocând viitoarea prosperitate a țării, dar, în realitate, disperat să nu piardă fotoliul de premier, Tăriceanu i-a anunțat ieri pe români că a dat afară de la guvernare Partidul Democrat și va prezenta un guvern format din PNL și UDMR care, culmea, ar trebui să ducă mai departe, în Europa, valorile, cultura m/m și tradițiile românești. pagina Președintele UDMR, Marko Bela, rânjește satisfăcut. Premierul Tăriceanu i-a dat mână liberă să guverneze România Dom’ Profesor ne-a părăsit Vestea trecerii în Absolut, în spațiul Morții, a profesorului universitar Cezar Avramescu, cel mai îndrăgit editorialist al cititorilor Gazetei de Sud, ne-a întristat. Cezar Avramescu s-a stins din viață pe 31 martie, data nașterii poetului Nichita Stănescu. Materialele scrise și publicate de acesta au fost savurate de toți românii care le-au citit. De la Est la Vest și de la Nord la Sud. Din țări de pe aproape toate continentele. Argumentul? Miile de comentarii de pe pagina de internet a ziarului de-a lungul timpului. Cezar Avramescu însuși a fost o instituție a spațiilor de sinceritate și adevăr, scriind într-o manieră originală, așa încât să nu-și streseze cititorul. Dimpotrivă, L-a făcut să râdă sănătos, dar... să-i rămână pe retina memoriei radiografia reală a societății, a clasei politice, a fiecărui eveniment „orchestrat“ au ba. Editorialul său conținea ingrediente pentru toate gusturile. Era un fel de stimulent, aliment și medicament, chiar pentru orbi. (continuare în pagina 3) DIGRESIUNI în Lisa, sărbătorile nu erau „zile de odihnă". Erau zile în care oamenii aveau o stare specială. Nimeni din sat nu și-ar fi îngăduit să apară, duminica, în public, în haine de lucru. Bătrânii se îmbrăcau în haine de sărbătoare doar pentru a ieși să se așeze pe laviță, în uliță. Nopțile de înviere, în București, au ceva de chermeză, vag religioasă. Și mi-ar fi imposibil să compar raliurile care pleacă în forță, după ce „spectacolul“ aprinderii lumânărilor s-a terminat, cu misterul nopților de înviere din copilărie. Mi se va spune că amintirea „poetizează“. Poate. Rămân, totuși, la convingerea că, azi, ne golim sărbătorile de sacru. Ele nu mai sunt, ori sunt din ce în ce mai puțin, „evenimente sufletești“. Au devenit doar „obiceiuri“, „datini“ pe care le respectăm. Mă poate contrazice cineva că trăim din ce în ce mai exterior, cu tot mai puțină viață interioară? Comunismul ar fi vrut să colectivizeze și sentimentele, să confiște și viața interioară. Dar întrebați-i pe librari, niciodată nu s-a citit mai mult ca atunci. Cărțile care încercau să spună ceva măcar prin subînțelesuri erau căutate prin „aranjamente“ care par azi de domeniul ficțiunii. Și întrebați-i pe preoți: în Săptămâna Patimilor, bisericile erau pline, iar în noaptea de înviere nu se auzeau chiuituri în timpul slujbei, cum se întâmplă acum. Ce demonstrează asta? Refugiul în viața interioară era atunci o reacție de apărare împotriva pericolelor din viața publică. După '89, individul a ieșit în stradă și a strigat ceea ce, înainte, abia îndrăznea să gândească. A devenit liber, desigur, a scăpat de frică, dar s-a golit de sine, vociferându-și părerile. Amintiți-vă anii '90-'91, întorși acasă, obosiți, epuizați, aproape că nu mai aveam ce să ne spunem. Deschideam televizorul ca să trăim mai departe patimile din stradă. Pe la sfârșitul secolului al XVIII-lea, când pe eșafodul ridicat de revoluția franceză murea o epocă, un libertin care nu înțelegea evenimentele, dar se dovedea un fin observator al moravurilor a fost de părere că omul e condus de trei instincte: de foame, de sexualitate și de ură. Aș îndrăzni să zic că nu s-a înșelat. Și dacă adăugăm alergătura după bani, i-am putea folosi formula pentru a contura un tablou destul de fidel al vremurilor de azi. Mi se va spune că într-o țară cu atâta mizerie câtă există azi în România e o fatalitate ca sărbătorile să fie neplăcut de zgomotoase și formale, ca la televizor, sau ponosite, atinse și ele de oboseală, împărtășesc numai în parte această părere. Mizeria nu explică totul. Și mă tem că managerii televiziunilor de la noi nu exagerează când afirmă că programele vulgare sau de prost gust cu care ne blagoslovesc nu reprezintă opțiunea lor, ci sunt determinate de indicii de audiență. Am vorbit deseori despre o „criză a valorilor“ care golește de destin societatea de azi și care poate avea consecințe funeste. Și, odată mai mult, îmi spun că important nu e ce face istoria din noi. Important e ce facem noi cu ceea ce face istoria din noi. S-a degradat ceva în sistemul nostru de valori, cred eu, dacă ne trăim sărbătorile cum le trăim, ca maimuțele care aruncă miezul bananei și agită cojile, închei cu o imagine ușor suprarealistă. Mi-l pot închipui pe Dumnezeu ascultând cum se trezesc sevele pământului primăvara, dar nu mi-l pot imagina, în ruptul capului, ducându-se cu un telefon mobil la înviere. Mai știm să ne trăim sărbătorile? de Octavian PALER I Titlurile zilei EVENIMENT/ PAGINA 2 Miracol la Spitalul de Urgență Fetița de un an și trei luni adusă în comă la Spitalul de Urgență Craiova și-a recăpătat cunoștința și are toate șansele să se facă bine. Medicii au recunoscut că fetița se reface miraculos, în ciuda pronosticului inițial ACTUALITATE/ PAGINA 3 Șantiere penale în Bănie Constructorii au uitat de Codul Rutier și i-au umplut de respect pe craiovenii cu proprietăți în zona drumurilor publice, blocându-le accesul la tronsoanele circulabile. Potrivit legii, șantieriștii în cauză comit o faptă penală, numai că aceasta trebuie și constatată ECONOMIE/PAGINA . Donați un televizor pentru liniștea UE! România trebuie să colecteze anual 88.000 de tone de deșeuri electronice și electrocasnice, pentru că altfel riscă să fie amendată de UE. Media este de patru kilograme de deșeuri pe cap de locuitor, o cifră greu de atins SPORT/PAGINA 20 Știința bate pasul pe locul TLfISSIB __ Anglia, Grecia / 3 plecari/saptamana , mumia Spania, A_ Italia plecări ZILNICE INFORMAȚII la tel: 08010100100 (nu unic pentru RO, cu tarif normal) Angajări “Audio SUD Redactor muzical Detalii în pagina 9 Angajări GAZETA de SUD Cotidian al oltenilor de pretutindeni. Agent vânzări publicitare Detalii în pagina 9 Vânzători volanți - Craiova 1 Relații la telefon 0251/413.100 De ce să te abonezi prin rețeaua de distribuție a 99 Gazetei de Sud? Sună acum la 0251 /412.146 și un agent te va vizita pentru abonare în cel mai scurt timp. GAZETA de SUD Cotidian al oltenilor de pretutindeni REDUCERE 0% Pentru că este de două ori mai ieftin decât dacă ai cumpăra Gazeta în fiecare zi.