Gazeta de Sud, iunie 2008 (Anul 14, nr. 4044-4068)

2008-06-11 / nr. 4052

Director: Adrian VOINEA Nr. 4052 | 12+20 pagini | www.gds.ro | Miercuri, 11 iunie 2008 [ Preț: 1 RON Bazaie pe subvenții Zeci de persoane au umplut ieri până la refuz sediul Agenției de Plăți și Intervenție în Agricultură Dolj, pentru a obține subvenția pentru zootehnie, deși termenul-limită de depunere a cererilor expiră peste patru zile. Treziți cu noaptea în cap ca să prindă un loc mai în față, obosiți de orele petrecute în picioare, micii fermieri se sprijineau de balustrade sau de pereți, mușcând cu poftă din ce apucaseră să-și cumpere de mâncare. Pentru unii era prima dată când veneau la APIA, altora experiența de anul trecut le-a prins bine. Fermierii se vor vedea cu banii în buzunar începând de la sfârșitul verii. pagina. Fermierii s-au îngrămădit la subvențiile pentru zootehnie IHMRBMlIiflHM Grădinile zoologice, protejate de mafia imobiliară Guvernul a aprobat, la inițiativa Ministerului Mediului, amendarea ordonanței de urgență privind protecția mediului, astfel încât noua formă a legii va stabili că schimbarea destinației terenurilor amenajate ca spații verzi și a grădinilor zoologice sau strămutarea acestora este interzisă. „Schimbarea destinației terenurilor amenajate ca spații verzi, grădini zoologice, grădini botanice, parcuri dendrologice și prevăzute ca atare în documentațiile de urbanism, reducerea suprafețelor acestora ori strămutarea lor sunt interzise, indiferent de regimul juridic al acestora“, stabilește unul dintre amendamentele promovate de guvern. „Sperăm ca prin promovarea acestor amendamente să punem punct speculațiilor imobiliare dezvoltate în jurul terenurilor amenajate ca grădini zoologice, a căror destinație nu mai poate fi schimbată acum decât în cazul transformării grădinilor zoologice în grădini botanice sau spații verzi“, a declarat Lucia Ana Varga, secretar de stat în Ministerul Mediului. Amendamentele propuse stipulează că această obligație revine atât persoanelor fizice și juridice, cât și autorităților publice locale care, în caz contrar, sunt obligate să aducă terenul la starea inițială, pe cheltuiala proprie. Altă modificare prevede că schimbarea destinației terenurilor amenajate ca grădini zoologice și prevăzute ca atare în documentațiile de urbanism, reducerea suprafețelor acestora ori strămutarea lor constituie infracțiune. Ministerul Mediului a organizat, în acest an, mai multe dezbateri publice legate de acest subiect, cu atât mai mult cu cât, raportat la anii ’90, în România s-a constatat o înjumătățire a suprafeței spațiilor verzi. Instituția a cerut autorităților locale care dețin grădini zoologice să transmită documentele necesare pentru finanțarea proiectelor de modernizare a acestor spații. Potrivit secretarului de stat de la Mediu, grădinile zoologice în care nu se vor face investiții pentru extindere și modernizare riscă să fie închise în viitor. în prezent, în România există 41 de grădini zoologice, dintre care 32 sunt grădini zoologice propriu-zise, șase acvarii publice, un delfinariu și două terarii. Din numărul total de grădini zoologice, 28 sunt în proprietatea autorităților publice locale, iar 13 sunt deținute de Muzee de Științe ale Naturii și de proprietarii privați. Newsln AGENDA PUBLICA Cum este posibil ca într-o cursă electorală primii trei clasați să spună că au câștigat? Se poate. Partidul Social Democratciuca bătăilor de patru ani încoace, cu lideri bătând calea Parchetelor și tribunalelor, exemplu negativ perpetuu al presei s-a apropiat de scorul din 2004. Rezultatele se cunosc, nu mai e nevoie să le repet aici. Social-democrații au toate motivele să fie mulțumiți. Electoratul nu i-a lăsat, deși în sondaje se cam ascunsese. Democrații lui Băsescu au și ei toate motivele să jubileze. Au crescut de patru ori față de 2000, ultimul an în care au candidat singuri, au o imagine clară asupra capacității lor organizaționale, au primari, consilieri și președinți de consilii județene. Mare bucurie este și pe capul liberalilor. Din aproape la marginea prăpastiei în 2000, când numai venirea lui Teodor Stolojan i-a salvat Mituri și ideologii să nu se ducă în magma neparlamentarilor, acum se apropie de 20%, intrând în clubul celor mari și tari. Dacă facem un pas înapoi și judecăm la rece, observăm o mulțime de noutăți după aceste alegeri locale. în primul rând, structura scenei politice. în 1996, scena politică românească era împărțită între două partide mari, CDR și PDSR, și multe mărunte, în 2000, mare a rămas numai PSD, Convenția disipându-se ca un fum. în 2004 se părea că am intrat în era 2+2, respectiv două blocuri mari, ADA și PSD, și două partide mici, de echilibru UDMR și PRM, în 2008, scena s-a modificat din nou: un partid de stânga, unul de dreapta și liberalii între ei. UDMR a rezistat în competiția cu Partidul Civic Maghiar, iar PRM abia suflă în fața partidului imobiliar al lui Gigi Becali. Dar diferența dintre liberali, social-democrați și democrați, pe de o parte, și ceilalți, pe de altă parte, este consistentă. Scena politică arată acum ca într-un manual anglo-saxon: conservatorii, laburiștii și centriștii. Abia acum încep adevăratele bătălii ideologice. Abia acum vine nevoia de a-ți defini răspunsurile ca partid politic. în Europa, socialiștii sunt proeuropeni, adepții taxării bogaților pentru a-i redistribui la săraci, prointegrarea Ucrainei și Rusiei în Europa unită. Dreapta este în general antieuropeană, proamericană, antilărgire. Liberalii au o misiune ușoară în Europa: statul minimal, taxe minimale și propășirea individuală. în România însă, lucrurile sunt complicate. Social-democrații au aprobat intervenția în Irak, iar liberalii și democrații au stimulat participarea României la această ocupație fără sfârșit. Alianța de centru-dreapta a introdus cota unică de impozitare, iar social-democrații par acum să se acomodeze cu ea. în ciuda celor care comentează politica, diferențele ideologice pe scena românească se vor accentua, nu se vor șterge; în al doilea rând, s-au risipit miturile. Mitul că justiția poate face curățenie în viața politică s-a pulverizat rușinos. Cu toate spectacolele televizate, sute de oameni cu dosare în curs au fost aleși și realeși de public. Justiția nu poate curăța clasa politică. Numai votul popular o face. Dacă nu ai fost declarat vinovat de justiție - cu toate instanțele sale - poți candida. Iar dacă ai încrederea oamenilor poți câștiga. Presa mârâie, dar nu are ce să-ți facă. Până când justiția nu-și dă verdictul final, nu ești vinovat. Este un enorm progres față de ceea ce am trăit în vremea tinereții noastre, când era suficientă o încruntare a sprâncenei conducătorului să fii aruncat în temniță. Mitul că Băsescu face tot ce vrea în politica românească s-a risipit și el. Ca și în vremurile lui Iliescu, președintele României face multe, dar nu le face pe toate. Lui Băsescu i-a reușit trecerea de la stânga socialistă la dreapta populară a partidului său, l-a reușit introducerea votului uninominal, pe care clasa politică l-ar fi lălgit la infinit. Dar nu i-a reușit nimic în fața electoratului în aceste alegeri locale. L-a sprijinit pe Blaga de era să-l facă să piardă, l-a trimis pe Boureanu, Berceanu și Preda în lupta din județe, unde aceștia au căzut ca turcii la Plevna. Vei fi fiind tu mare pe ecrane sau în Senat, dar intrarea în rândurile baronilor locali este mai grea decât intrarea în Europa. A acuzat blaturi în cursa electorală și consecința a fost că oamenii au început să se taie între ei pentru voturi. Și să nu uităm că suntem în al nouălea an consecutiv de creștere economică. Cotidian al oltenilor de pretutindeni I Titlurile zilei EVENIMENT / PAGINA 2 Strutocămilele de la Poliția » » Comunitară Mulți îi privesc doar ca pe niște purtători de uniformă. Sunt obligați să ia parte la intervenții, dar mașinile lor de patrulare cu sirenele pornite nu pot trece nici măcar de un semafor pe roșu. Polițiștii comunitari sunt prinși între acuzele și disprețul cetățenilor și atribuțiile „în doi peri“ pe care le au SOCIETATE / PAGINA 5 Caniculă fără ștranduri Craiova stă foarte prost la capitolul ștranduri. Deși a început sezonul estival și se așteaptă călduri infernale, doar cinci astfel de unități de agrement vor fi deschise în această vară. în ultimii ani, patru ștranduri au fost închise pentru că nu mai avea cine să le administreze ECONOMIE / PAGINA 6 Mall-uri made in Craiova Două de centre de cumpărături, Craiova Mall și West Gate Center, vor fi gata în 2009, iar pentru al treilea - Oltenia Mall - se așteaptă investitori ADMINISTRAȚIE ȘI POLITICĂ / PAGINA 7 Jocurile secunzilor Deși liderii partidelor din Dolj spun că sunt mult prea preocupați de turul al doilea al alegerilor locale pentru a se gândi la locurile secunde din administrație, câteva nume pentru posturile de viceprimari și vicepreședinți au fost deja scoase din pălărie 30.000 de minore devin anual mame Conform Institutului Național de Statistică, anual, aproximativ 30.000 de minore devin mame. Fie că a fost un accident, fie că maternitatea este o cerință a comunității în care trăiește fata respectivă, căsătorită la 14-15 ani, adolescentele se maturizează dintr-o dată. Studiile sunt îngrijorătoare, iar cifrele urcă de la an la an. Dacă, până în 2005, doar cele de 14-15 ani intrau în scripte ca fiind mame, vârsta scade de la un an la altul. Au fost cazuri în care adolescente de 12 ani au născut și au și păstrat copilul, renunțând la școală. Conform Ministerului Muncii, peste 500 de fete cu vârste sub 15 ani devin mame. La categoria 15-18 ani, mamele minore au născut peste 28.000 de copii. Valentin TUDOR RAGERE ooț TOMBOLA ABONAȚILOR Mâine, la ora 14.00, la biroul de publicitate al Gazetei de Sud situat vis-a-vis de cinematograful Modern, are loc tragerea la sorți pentru desemnarea câștigătorilor la Tombola Abonaților și concursul „îți plătim întreținerea!”. _______ Vă așteptăm! De ce să te abonezi prin rețeaua de distribuție a 99 Gazetei de Sud? Pentru că numai așa poți citi Gazeta în fiecare zi, la cafeaua de dimineață. Sună acum la 0251/412.146 și un agent te va vizita pentru abonare în cel mai scurt timp. GAZETA de SUD Cotidian al oltenilor de pretutindeni