Gazeta de Sud, iulie 2008 (Anul 14, nr. 4069-4095)

2008-07-22 / nr. 4087

4- CEZ, bătaie de joc CEZ România, stăpânul Electrica Oltenia, își tratează clienții, casnici sau firme, ca pe sclavi. Le taie curentul când are chef fără să dea socoteală. Nu contează că oamenii au mâncare în frigidere sau că li se arde aparatura electrocasnică. Nici că firmele nu pot lucra fără energie electrică. Pe CEZ nu o interesează pagubele produse. Știe doar să încaseze bani, uneori și de mai multe ori pentru aceeași factură. Așa cum s-au obișnuit, mii de locuitori ai Craiovei au rămas ieri fără curent timp de trei ore, din cauza unor cabluri mâncate de vreme, pe care CEZ nu s-a deranjat să le înlocuiască. Trei ani au trecut de când cehii au cumpărat distribuitorul de curent din Oltenia, dar abia acum spun că vor începe modernizarea rețelelor. pagina Pentru CEZ, clienții săi sunt buni doar când achită facturile S-a deschis Terasa Casa Zamfirescu din ploile torențiale Meteorologii și hidrologii au emis o atenționare cod galben de ploi pentru mai multe regiuni ale țării, începând de astăzi, ora 12.00, până mâine, la aceeași oră, în sudul Banatului, în Oltenia, vestul și nord-vestul Munteniei, cea mai mare parte a Transilvaniei, Maramureș și Crișana vor fi ploi, ce pot avea și caracter torențial; în aceste regiuni, cantitățile de apă vor depăși local 30-35 l/mp. în dealurile Olteniei, în vestul Carpaților Meridionali și în zona Munților Apuseni se vor înregistra izolat peste 60-70 l/mp. Fenomene asociate instabilității atmosferice, respectiv frecvente descărcări electrice, vijelii și, pe spații restrânse, căderi de grindină, au fost anunțate în majoritatea regiunilor încă din noaptea trecută. Și hidrologii au emis o avertizare cod galben ca urmare a precipitațiilor însemnate cantitativ (30-351/mp) și cu caracter torențial (izolat, peste 60-70 l/mp). începând de astăzi, de la ora 16.00, se vor produce scurgeri importante pe versanți, torenți, pâraie și vor fi semnalate creșteri rapide de debite și niveluri cu posibile depășiri ale cotelor de atenție pe râurile din Oltenia Valentin TUDOR COMENTARIU Ministrul educației susține că organizarea bacalaureatului a fost cea mai bună din ultimii ani. Presa a fost însă plină de scandaluri și cazuri de furt, s-a ajuns până la implicarea DNA. Dar dacă nu este o problemă de organizare? E greu să organizezi un sistem imun la fraudă atunci când toți participanții, elevi și supraveghetori, au interes să înșele regulile. Cred că problema nu ține în primul rând de organizare, ci de filosofia sistemului. Trebuie să facem un pas în spate și să ne întrebăm: de ce există bacalaureatul? Singura motivație pare a fi obișnuința. Așa ne-am obișnuit, „așa s-a pomenit“, cum se zice la mine la țară atunci când n-ai argumente pentru ceva, dar țui neapărat să-l faci. Teoretic, bacalaureatul ar trebui să fie un examen de maturitate. Dar nu funcționează deloc în acest mod. Bacalaureatul este o rămășiță a timpurilor în care absolvirea unui liceu chiar însemna ceva. A acelor vremi când mai puțin de 10% dintre români mergeau la liceu. Absolvirea unui liceu te propulsa deja într-o elită, puteai intra în rândul funcționărimii, al micii burghezii pe care o cunoaștem acum mai mult din scrierile lui Caragiale. Atunci avea oarece logică organizarea unui bacalaureat: absolvenții erau puțini, iar liceul te propulsa social. Acum, învățământul liceal a devenit de masă. Selecția elitei ar trebui făcută la facultate, dar tendința la nivel mondial este ca și sistemul universitar să se masifice. Atunci, de ce mai este nevoie de bacalaureat? Devenit o obișnuință socială, nu mai este un examen de maturitate, ci doar ceva ce trebuie bifat, eventual pentru că angajatorii cer diplomă de beac. Și de ce cer angajatorii diplomă? Pentru că așa se obișnuiește. Este un cerc vicios, din care nimeni nu câștigă. Ba chiar toată lumea pierde, pentru că elevii sunt învățați că examenul de maturitate înseamnă pricepere în a fura. Ar trebui să facem din bacalaureat un examen opțional, eventual necesar doar pentru cei care vor să meargă mai departe cu studiile, spre facultăți. Altfel, e perfect onorabil să angajezi un șofer care a absolvit 12 clase și nu a trecut prin bac. Profesorii care i-au trecut clasa s-au asigurat că au anumite cunoștințe, că ar trebui să primească o diplomă de absolvire a 12 clase și atât. Astfel, am elimina o întreagă categorie de elevi obligați acum să se înscrie la leac doar pentru că „așa s-a pomenit“. Pentru ceilalți, ar trebui organizat un sistem flexibil de certificare a cunoștințelor, în funcție de cerințele facultăților. Dacă facultatea unde dorește să meargă elevul cere diplomă de leac (deși nu văd de ce ar face-o, mai degrabă ar prefera să organizeze un examen propriu), atunci trebuie să existe o procedură opțională, doar la materiile cerute de respectiva facultate. Astfel, liceenii nu ar da leacul în funcție de profilul liceului, ci în funcție de ce vor să studieze mai departe. Acest examen ar facilita traseul ulterior, nu ar fi o piedică pentru cei care vor să meargă la facultate (nevoiți să învețe în paralel pentru cele două examene, acolo unde și facultățile organizează o selecție). Altă soluție ar fi așa-numitul „bacalaureat internațional“, un sistem de examene certificate la nivel internațional, implementat pe câteva școli-pilot de către prietenul meu Marian Stan, un absolvent de Harvard care se chinuiește de ani întregi să importe idei bune pentru învățământul românesc (detalii la www.imt.ro/ scoala/scoala.html). JL. 1 Titlurile zilei EVENIMENT / PAGINA 2 Incendierea miriștilor, pericol pe DN 54 O mașină a ars, iar două persoane au fost în pericol să-și piardă viață din cauza unor focuri lăsate nesupravegheate pe terenurile SC Agromec SA SOCIETATE/PAGINA 5 Cetățenii din Drăgoieni, nevoiți să drămuiască apa Aproximativ 60 de familii din cartierul Drăgoieni, care aparține municipiului Târgu Jiu, primesc zilnic apă cu cisterna, după ce presiunea în rețea a scăzut din cauză că unii localnici folosesc apa la udatul grădinilor ECONOMIE /PAGINA G Șomajul, dat afară din salariul minim Confederațiile sindicale, patronatele și guvernul au căzut de acord, săptămâna trecută, ca salariul minim să crească de la 500 la 540 de lei, de la 1 octombrie, și la 600 de lei, de la 1 ianuarie 2009, urmând ca, în anii ce vor veni, salariul minim să fie majorat cu aproximativ 100 de lei anual ADMINISTRAȚIE ȘI POLITICĂ / PAGINA 7 Expertiză la drumul lui Caminof Drumul județean Filiași-Melinești, a cărui construire a durat nouă ani și pentru care au fost deja plătite 140 de milioane de lei, nu este nici pe departe gata de recepționat, dar va fi expertizat! .. . !A!* fIAZETA de JKtTO te îmbracă elegant și cuștii. Trimite un SMS la 0732.800.000 (tarif normal), până marți, 19 august cu numele și codul și poți câștiga unul dintre primii costum COROCI ținută de seară fotoAcv ^puâe^ Tragerea la sorți va avea loc miercuri,20 august 200', la biroul de publicitate al Gazetei de Sud, str. Madona Dudu 2-4, vis-a-vis de cinematograful Modern. Păstrează talonul pentru validare. USD EURO 1 gr. AUR 2,23353,5474 69,3358 Sf. Mironosiță întocmai cu Apostolii Maria Magdalena, Cuv. Mucenică Marcelia Molii, 50% ABONEAZA-TE CU NUMAI 12,9 LEI* REDUCERE ECONOMISEȘTI 13,5» Abonare și reclamații: 0251/412^; ' ' ........T"r" ■ ' /V Cotidian al oltenilor de pretutindeni Tiraj: 26.700 BRAT De ce să te abonezi prin rețeaua de distribuție a 99 Gazetei de Sud? Sună acum la 0251/412.146 și un agent te va vizita pentru abonare în cel mai scurt timp. GAZETA de SUD ú Cotidian al oltenilor de pretutindeni Craiova 26 ° C/ 13 ° C Slatina 26 ° C/ 14 ° C J Târgu Jiu 24 C 11 ° C Dr. Tr. Severin 25 ° C/ 12 ° C *