Gazeta de Sud, noiembrie 2008 (Anul 14, nr. 4175-4199)

2008-11-01 / nr. 4175

Craiova, spre Maxim Știința revine pe stadionul „Ion Oblemenco“ după o pauză de aproape un an, cu dorința de a continua parcursul bun din ultima perioadă. Alb-albaștrii lui Nicolo Napoli sunt neînvinși de șase partide și au ocazia de a urca pe podiumul Ligii I dacă se impun astăzi, în meciul cu noupromovata CS Otopeni. Ilfovenii vin însă în Bănie cu gândul de a repeta isprava din ultima deplasare, când au remizat în Ghencea (1-1), anunțându-i pe olteni că vor juca „pe viață și pe moarte“ pentru a-și atinge scopul. Universitatea luptă pentru un loc în cupele europene, Dorel Stoica și compania având șansa să calce pe urmele generațiilor care au adus gloria Craiovei. M pagina 12 Baird și Wobay vor să facă șah-mat apărarea ilfovenilor Acord pentru facilitarea ridicării vizelor Declarația SUA și României privind principiile de cooperare în vederea includerii țării noastre în Visa Waiver va fi semnată luni la Washington de ambasadorul României, Adrian Vierița, și de Michael Chertoff, secretarul pentru securitate internă al SUA, informează MAE. Semnarea acestui document va constitui un pas important în vederea ridicării obligativității vizelor, dar are numai rolul de a confirma voința politică a României de a adopta măsurile necesare îndeplinirii unor criterii de intrare în programul Visa Waiver. Aceste criterii se referă la: schimbul de informații cu privire la persoanele suspecte de activități teroriste; raportarea pașapoartelor furate/pierdute și implementarea programului Air Marshals pe cursele aeriene directe România-SUAPotrivit ambasadorului american la București, Nicholas Taubman, declarația ce va fi semnată cu SUA va ajuta România să aibă o rată mai mică de refuz a vizelor, unul dintre cele mai mari obstacole în includerea României în programul Visa Waiver. România a avut o rată de refuz a vizelor SUA de 25% în anul fiscal 2008, în scădere cu 12,7% față de 2007. Legislația americană prevede însă un prag de maximum 10% pentru includerea unei țări în programul Visa Waiver, care permite cetățenilor străini șederea în SUA pe o perioadă de până la 90 de zile, în scopuri de afaceri sau turistice, fără a necesita viză. Ministerul de Externe a atras atenția că documentul, denumit oficial „Declarația dintre Ministerul Internelor și Reformei Administrative al României (MIRA) și Departamentul pentru Securitate Internă al Statelor Unite ale Americii (DHS) privind principiile de cooperare în vederea întăririi măsurilor bilaterale de securitate pentru călătoriile internaționale și a îndeplinirii cerințelor Programului Visa Waiver“, semnifică angajarea voinței politice a celor două guverne pentru îndeplinirea unui set de măsuri menite să faciliteze accesul României în programul Visa Waiver. Newsln COMENTARIU Iț răsar deodată în fața ochilor, pe stradă, în piață, la un spectacol sau la vreo lansare de carte, în costumele lor impecabile croite la Milano ori la Paris. Coboară din mașini japoneze în fața redacțiilor și intră zâmbind, salutând familiar, încântați să te cunoască. Sau să te revadă. Dacă aveți vârste apropiate, îți spun pe numele mic și insistă să faci la fel: „Domnule senator“?, „Domnule deputat“? Chiar îi superi! Ce atâta formalism între prieteni? Ați prins gustul puterii, iar acum, în zile de campanie, încearcă să te convingă că tu ești cel important, în particular, te bat pe umăr și te întreabă de-ale tale („Ce scris ai mai scris? Foarte bine, chiar aseară soția mea îți descoperise o carte în bibliotecă. Am vrea să te sprijinim, la viitorul volum, poate. Te rog să îmi spui și... cu multă plăcere“), iar în public fac demonstrații economice simple, pe hârtie, cu stiloul lor 1010 Limited Edition, produs de Caran d'Ache, cum că există bani pentru creșterea salariilor în mai multe sectoare bugetare. Aprind cu dexteritate fitilul revendicărilor sindicale, tot așa cum alții încearcă să-l stingă, invocând criza economică internațională. Cu toții ar fi preferat niște majorări echitabile, în urma cărora cei cu salarii mici să primească un procent mai mare decât cei cu lefuri mari. Nu se știe cine îi oprește să-și pună în practică intențiile. Au argumente, ceea ce îți explică e la mintea cocoșului, doar adversarii lor politici (ajunși aici, în glas li se simte enervarea) nu pricep. E posibil să fie atât de răuvoitori sau de incompetenți? Se pare că e. Se remarci manichiura, acul de la cravată, ceasurile, frizura. Au prins cheag. Comisioanele din privatizări s-au așezat, proprietățile și conturile personale le oferă siguranță, firmele le merg bine, slavă Domnului, căci ministerele ori primăriile conduse de parteneri au mereu nevoie de lucrări, produse, servicii, de asfalt, de borduri. Afacerile cu acoperire legală (sau, măcar, „imunitară“) prosperă, intrările de capital în bugetul familiei sunt onorabile, banca tranzacțiile internaționale, proiectele de finanțare depuse la Uniunea Europeană, afacerile imobiliare, speculațiile la bursă etc. Și totuși oamenii ăștia vin la tine. Și-au lăsat visele, avioanele personale și bat orașele de provincie, îți sună la ușă, vor să te asculte, să știe ce te supără. Ratele? Creditele? Recesiunea? Sistemul de sănătate? Cel al educației? Salariul e insuficient? Pensia, prea mică? („De unde știi tu cât e de mică? Intrigantule!“, ar răspunde domnul inginer Luigi). Ei bine, se rezolvă! Pentru că ei au programe! Au strategii! Știu ce trebuie făcut! Și vor face, pentru că le pasă! Dacă vei avea inspirația să îi alegi! Și ei cred că o vei avea. „Doar suntem în același iad... în aceeași barcă, nu?“, te dojenesc cu blândețe și pornesc spre birourile șefilor tăi, unde au desemnat contracte de publicitate ori de plătit pentru timpii de antenă. în urmă rămâne izul dulce al unui subtil parfum de... lux, amestecat cu miresmele de hazna de care nu pot scăpa maeștrii jocurilor politice. „Ce mă faci, mă Cornel? Ești în parametri?“, te întreabă o colegă, punându-ți pe birou un teanc de hârtii. Bombăni ceva, dar, înainte de a te apuca de lucru, te îndrepți, din instinct, spre fereastră. Ai nevoie de aer, așa că o deschizi, în grabă, măcar pentru un minut, ca doamna Gina, de la tehnoredactare, după ce pune în pagină fotografii de la vreun accident și i se pare că o redacție miroase a mort. Parfumul unei specii de Cornel Mihai UNGUREANU 1 Titlurile zilei__ EVENIMENT/ PAGINA 2 De la fraude pe internet, la spălare de bani Procurorii doljeni au trimis ieri în judecată trei tineri, pentru comiterea infracțiunilor de înșelăciune, spălare de bani și constituirea unui grup infracțional organizat. Aceștia au „ușurat“ mai mulți cetățeni străini de aproape 200.000 de euro, promițându-le întâlniri cu femei atrăgătoare ACTUALITATE/ PAGINA 3 Ce ai face cu un milion de euro? Majoritatea oltenilor care au răspuns la această întrebare și-ar lua, în primul rând, case și mașini, ar dona ceva rudelor și prietenilor sau ar face acțiuni de caritate. Puțini ar investi milionul de euro într-o afacere, iar cei care ar vrea nu ar ști cum ACTUALITATE/ PAGINA 4 WC-ul din curtea școlii Înconjurate de iarbă și de dealuri, cu holuri lungi și lumină obscură, cu uși care abia se mai țin în balamale și ferestre printre care șuieră vântul, cu grupurile sanitare în aer liber, unele fără intrare și fără acoperiș, școlile din satele Crușețului gorjean strigă după investiții și bat obrazul celor care dirijează banii Educației CULTURĂ, ISTORIE/ PAGINA 6 Goanga din presa vremii Goanga, Toba, Trepădușul, Turnu Babilon, Păcală, Gârbaciul, Sfârlează, Cheflegiul sunt câteva dintre revistele oltene săptămânale de satiră și umor din perioada 1878-1939 Noiembrie începe cu zile de mai Vremea va fi deosebit de caldă în primele trei zile ale lunii noiembrie, cu temperaturi de până la 24 de grade Celsius, potrivit Administrației Naționale de Meteorologie (ANM). „In următoarele trei zile, vremea va fi deosebit de caldă pentru această perioadă, cu temperaturi maxime încadrate, în medie, între 16 și 22 de grade Celsius în majoritatea zonelor țării“, a precizat meteorologul de serviciu al ANM. Astăzi, temperaturile maxime se vor încadra între 14 și 24 de grade, iar minimele, între 2 și 15 grade, cu posibilitate de ploi la nivel local în vest, centru și nord. Și duminică, vremea va fi caldă în toată țara, cu temperaturi maxime între 12 și 24 de grade Celsius și minime, între 4 și 14 grade. La fel vor sta lucrurile, în următoarele trei zile, temperaturile maxime vor fi cuprinse între 22 și 24 de grade. Dimineața vor exista condiții de ceață, însă aceasta va dispărea până la prânz. Newsln Campania „Motocicliști în trafic“, la Slatina Zeci de motocicliști din Olt și din județele limitrofe vor desfășura astăzi, la Slatina, o acțiune de prevenire și de conștientizare a participanților la trafic în legătură cu fenomenul moto care ia amploare. „Motocicliști în trafic“, acțiunea organizată de singurul club de motociclism din județ, Clubul Olt Bikers, va avea loc în jurul orei 13.30, în zona Fântânei Speranței din Slatina. De asemenea, tot astăzi va avea loc și o prezentare de motociclete. Maria PĂUN EDECA GROUP 40 de ani de tradiție în producția betonului Comercializăm toate tipurile de BETOANE și executăm TENCUIELI MECANIZATE Calea București, bloc R10, parter: E mail: edecagroup «yahoo.com Tel: 0251/41.10.96. 0351/42.01.79. 0723.679.888. 0733.100.422.0752.442.834