Gazeta de Sud, februarie 2009 (Anul 15, nr. 4247-4271)

2009-02-01 / nr. 4247

Pază la ape Aproape o mie de hectare de teren cultivat din localitățile doljene Braloștița și Scaești au fost inundate în urma revărsării Jiului. Echipe ale Sistemului de Gospodărire a Apelor au monitorizat ieri situația la fața locului, așteptând ca apa să se retragă. Din fericire, nici o locuință nu a fost afectată, oamenii făcându-și griji mai mult pentru recoltele aproape compromise decât pentru siguranța căminelor lor. Cu toate acestea, tremură ori de câte ori Jiul iese din matcă. —pagina Specialiștii de la Ape sunt îngrijorați de inundațiile provocate de Jiu — Avioane Craiova zboară către italieni Compania italiană Alenia Aeronautica, participantă la proiectul avionului multirol Eurofighter Typhoon, este singura firmă care a depus o ofertă de preluare pentru Avioane SA Craiova, până ieri la prânz, când a expirat termenul-limită până la care potențialii investitori puteau face acest lucru. Totodată, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a primit și o solicitare de prelungire a termenului de depunere a ofertelor, din partea Eps. Inc. Tinton Falls SUA - sucursala București. Autoritatea va analiza situația și va decide, săptămâna viitoare, dacă va prelungi termenul de privatizare, a precizat purtătoarea de cuvânt, Adriana Tran. Salariații Avioane SA Craiova speră că oferta italienilor va determina statul să vândă societatea, aflată în pragul lichidării. „Din fericire pentru noi, Alenia Aeronautica a făcut o ofertă. Va urma o negociere cu AVAS, care sperăm să fie cât mai scurtă, pentru că din februarie nu mai sunt bani pentru salarii. în prezent, nu mai lucrează decât salariații pentru care avem contracte, adică 150 de oameni. Restul, până la 670, sunt acasă și cred că vor sta și în luna februarie“, a declarat liderul sindical Victor Peța. Actuala tentativă de privatizare a societății a fost demarată pe 20 octombrie 2008, iar până ieri dosarul de prezentare fusese cumpărat de patru potențiali investitori, ceilalți doi fiind Grampet București - holding controlat de magnatul Gruia Stoica - și o societate din Germania care lucrează pentru gigantul Airbus. Guvernul a decis ca AVAS să se ocupe până la sfârșit de privatizarea Avioane SA Craiova, deoarece până acum Ministerul Economiei nu s-a înscris ca acționar al societății. Bogdan GROȘEREANU I Comentariu Când a început să se vorbească despre criza financiară, nu mi-am făcut cine știe ce griji. Nu am credite, rate, conturi, obligații familiale, iar foamea o știu din anii grei. Dacă aș fi fost vreun cinic, chiar aș fi bătut din palme, căci acumularea de tensiuni sociale oferă o poziție privilegiată celui ce consemnează, martor al unor momente mai puțin anoste. Căci în privința crizei morale în care se scaldă societatea românească, a spectacolului șmecherilor care câștigă, a ofertei de false valori, a derizoriului dezbaterilor, a corupției și minciunii, ajunsesem la fundul sacului! Mai jos de atât nu se poate, așa cum nu pot merge mai sus apatia, neputința, indiferența, complicitatea prin vremea despărțirii tăcere a celor cinstiți. Delicații o duc greu peste tot în lume, dar în România acestor zile, dacă ai vreo urmă de bun-simț (la care nu poți renunța, căci e „din vrej“, cum spune o mătușă de-a mea), ești agresat în fiecare clipă. Nesimțirea indirectă, pe care ți-o servesc multe dintre personajele de pe micul ecran (despre care te întrebi ce caută acolo), și cea directă, pe care ți-o aplică politicianul, funcționarul, medicul, polițistul, fauna străzii, vânzătorul, magistratul, rudele (uneori), curg în valuri. Vreun coleg de serviciu nu se dezminte nici el, căci în vremuri de restructurări în firmă, nervozitatea crește, iar locul primit trebuie păstrat (în unele joburi bine plătite, nu numai de la stat, ajunge cine trebuie). E vremea loviturilor sub centură, așadar, banale pișcături de purice, pe lângă ceea ce istoria arată cu prisosință că putem, căci, știm bine, nu există altă specie care să fi făcut mai mult rău omului decât omul. E și vremea lipsei de alternativă la un capitalism încercat de criză, a incertitudinii, a violenței latente în creștere, care ar putea să țâșnească anarhic sau să se coaguleze în cine știe ce proiect social-politic, dar și a responsabilității, a speranței, a solidarității în jurul calmului și a ordinii. Pentru mine, e vremea despărțirii. De această rubrică, în care am fost invitat de redactorul-șef să scriu, și în care mi s-a permis sa mă joc, să aduc personaje și întâmplări, să spun ce cred de cuviință, fără sugestii și fără cenzură. De colegii cărora nu am apucat să le arăt empatia din spatele obișnuitelor tăceri, de cititorii pe care i-am întâlnit uneori, de forumiștii cu care am dialogat, nu întotdeauna atât cât aș fi vrut, căutând împreună un răspuns, adesea de pe poziții opuse („Nu cred că poți fi neutru, pentru că trebuie să faci ce e drept“, spunea laureatul Nobel pentru pace Marti Ahtisaari). Unele gânduri exprimate pe forum mi-au luminat ziua, mai mult decât ar fi putut să o facă vreun onorat formator de opinie, tot așa cum cuvintele pe care mi le-a spus Nico, după ce a citit o carte de-a mea, nu le-aș da pe pagini întregi de consemnare într-o istorie a literaturii, fie și de Manolescu. Replica ei venea din curtea copilăriei, din timpurile când bunica îi prepara minunate feluri de orez cu lapte (și scorțișoară), dintre care fetiței cu breton îi plăcea mai mult acela cu vișine incluse. După ce termina un castronel, întreba cu glas rugător-imperativ de lângă șorțul petrecut peste rochia elegantă: „Mai ai? Mai fă-mi!“. Nu știu să flutur batiste. Nici nu suntem în vreun final de Casablanca sau într-o gară din zile de război, când gesturile au parcă altă încărcătură, iar clipele-s precipitate și intense. Așa că îmi iau rămas-bun cu o simplitate stângace, de Cornel Mihai UNGUREANU 1 Titlurile zilei EVENIMENT/PAGINA 2 Cursele ilegale, spectacol și pericol Cursele de mașini, spectacol și distracție pentru unii, motiv de „claxonat“ pentru alții, s-au mutat de pe pista aeroportului pe drumurile naționale, în apropierea Craiovei ACTUALITATE / PAGINA 4 Mircea Dinescu, vânătorul-șef al Doljului Poetul a fost ales în unanimitate președinte al AJVPS Dolj. El a mărturisit că își petrece cea mai mare parte a timpului la conacul de pe malul Dunării de la Cetate CULTURĂ / PAGINA 5 Scaunele din culise „Scaunele“ de Eugen Ionesco, cu Nie Gheorghe și Tamara Popescu, în regia lui Kincses Elemer, este premiera care se va juca în curând pe scena Naționalului craiovean. Astăzi, la vremea repetițiilor, se lucrează, se pun cap la cap detaliile, dezvăluindu-ne o lume fascinantă SPORT / PAGINA 10 Vicențiu Neagoe, bătut pentru imnul Universității Directorul Departamentului Relații Publice al Științei, Vicențiu Neagoe, a fost bătut ieri după-amiază în București, în zona stadionului „Ștefan cel Mare“ Captură-record de cocaină cu suspecți m gorjeni + 1,2 tone de cocaină au fost descoperite ieri într-un container sosit din Brazilia, în Portul Constanța Sud - Agigea. Drogurile erau ascunse în cutii din lemn de cedru, care erau înregistrate în documentele de transport vamal, potrivit Newsln. Vameșii și polițiștii, care aveau informația despre cocaina disimulată din container încă de la descărcarea în port, au așteptat ca marfa să fie preluată de beneficiar, o firmă din țară. Acesta s-a prezentat cu documentele de preluare, iar deschiderea containerului a avut loc în prezența vameșilor și a polițiștilor. Imediat după descoperirea cocainei, ascunsă printre pachetele cu lemn, au fost alertați și procurorii. Potrivit unor surse din cadrul Biroului de Combatere a Crimei Organizate și Antidrog (BCCOA) Constanța, containerul era venit din Brazilia, în Portul Constanța Sud - Agigea, din luna decembrie. Polițiștii au așteptat până ieri, când patru indivizi, dintre care unul spaniol, au venit să preia marfa și i-au reținut. Surse din MAI au declarat că este posibil ca românii implicați să fie din județul Gorj, zonă cunoscută pentru traficul cu droguri. Anchetatorii au precizat că indivizii fuseseră puși sub urmărire de 48 de ore. Potrivit șefului BCCOR Constanța, comisarul Aurelian Pavel, polițiștii urmăreau cazul de aproape trei luni și monitorizau situația pentru a descoperi rețeaua de crimă organizată. Ministrul administrației și internelor, Liviu Dragnea, a declarat că, probabil, este vorba despre cea mai mare captură realizată în Europa în ultimii ani. Acesta a arătat că în operațiunea de capturare a celor 1,2 tone de cocaină au fost implicați sute de lucrători ai MIRA de la Brigada de Crimă Organizată, precum și procurori DIICOT. Dacă intrau pe piața neagră, drogurile valorau câteva zeci de milioane de euro. Valentin TUDOR Vremea în Oltenia 1